Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vært hos optiker for første gang da jeg ser dårlig syns jeg. Der fant de ut at jeg har skjeve hornhinner (-1), og at jeg er litt langsynt (+0,25). Ble anbefalt briller først, men vet jeg ikke kommer til å bruke de så mye. 3000 er også mye for briller i skuffen.

Må jeg til optiker første gang for å tilpasse spesielt, eller kan jeg bestille direkte fra nettet uten optiker. (Fikk med meg skjema med tall osv på hva jeg så dårlig)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Hvordan skal du klare å plukke de riktige linsene selv, da? Det høres ut som de skjeve hornhinnene er hovedårsaken til at du ser dårlig, og da vil briller kunne korrigere MYE bedre enn linser uansett.

Skrevet (endret)

Du bør absolutt gå til optiker første gang du skal bruke linser. Det finnes mange typer og det er viktig at du får den som passer deg. Du vet jo dessuten ikke hvordan øynene dine tåler linser. Det er jo bare denne første gangen, så kan du bestille linser fra nett de neste gangene.

Forøvrig har jeg også skjeve hornhinner og har aldri hatt problemer med å bruke linser eller hørt noe om at dette ikke var bra.

Endret av Arkana
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes du bør kjøpe briller. For det første er det ikke bra å gå med linser hele tiden, øynene har rett og slett ikke godt av det, de må ha luft av og til. Det er ikke anbefalt å bare ha linser. Dessuten kommer du sikkert til å få enda dårligere syn etter hvert, og da bare bytter du ut glassene, du trenger ikke bytte innfatningen, så da blir det ikke så dyrt. For det tredje korrigerer briller bedre for skjeve hornhinner enn linser gjør. Jeg bruker alltid brillene mine når jeg skal på kino, ser bedre med de enn med linsene.

Og ja, du må til optiker for å få tilpasset linser. De måler størrelsen på øyeballene dine, så linsene får riktig krumming, og folk har forskjellig størrelse på irisen også. Dessuten skal du ikke ha samme styrke på linsene som på brillene, fordi brillene sitter lenger unna din ekte linse inni øyet. I tillegg bør du få en del veiledning om hvordan linsene skal settes inn og takes ut, hvordan de skal oppbevares og behandles.

Gjest Madeline
Skrevet

Du må til opptikeren for å få tilpasset linsene. Det går greit med linser for å korrigere skjeve hornhinner. Jeg har det selv. Men du bør også ha et par briller.

Skrevet
For det tredje korrigerer briller bedre for skjeve hornhinner enn linser gjør.

Det der er forskjellig fra person til person, jeg hadde også skeve hornhinner og hos meg ble det korrigert best med linser. (Og aller best med laseroperasjonen som jeg tok for noen år siden.)

Men ja, man må til optiker først for å finne ut hvilken kromning man har på øyene.

Skrevet

Om man kan bruke linser for å korrigere skjeve hornhinner kommer an på skjevheten. Med briller kan man korrigere alle akser. Med linser bare 90 eller 180. Selv har jeg en akse på 170, men korrigerer likevel med en linse som har akse 180. Det funker greit. Men briller er uansett bedre.

Skrevet

Første gang bør du gå til optiker.

Jeg har brukt linser i mange år, og samme merke. Men da jeg kjøpte et annet merke (på egenhånd!), og de ikke passet, så angret jeg selvfølgelig. Hadde det vært hos optiker, hadde jeg fått byttet dem...

Veldig viktig å få tilpassede linser. Etterhvert kan du kjøpe på internett.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg synes du bør kjøpe briller. For det første er det ikke bra å gå med linser hele tiden, øynene har rett og slett ikke godt av det, de må ha luft av og til. Det er ikke anbefalt å bare ha linser. Dessuten kommer du sikkert til å få enda dårligere syn etter hvert, og da bare bytter du ut glassene, du trenger ikke bytte innfatningen, så da blir det ikke så dyrt. For det tredje korrigerer briller bedre for skjeve hornhinner enn linser gjør. Jeg bruker alltid brillene mine når jeg skal på kino, ser bedre med de enn med linsene.

Og ja, du må til optiker for å få tilpasset linser. De måler størrelsen på øyeballene dine, så linsene får riktig krumming, og folk har forskjellig størrelse på irisen også. Dessuten skal du ikke ha samme styrke på linsene som på brillene, fordi brillene sitter lenger unna din ekte linse inni øyet. I tillegg bør du få en del veiledning om hvordan linsene skal settes inn og takes ut, hvordan de skal oppbevares og behandles.

Jeg er svært nærsynt og har skjeve hornhinner. Har brukt linser i snart 20 år nå. Optikeren min kan nesten ikke se at jeg har brukt linser så lenge, så man kan godt bruke linser hele tiden.

De linsene du får i dag puster godt. Jeg bruker natt og daglinser, så jeg har de på 24/7 i en hel måned før jeg skifter.

Men anbefaler deg å gå til en optiker. Både skjeve hornhinner og syn kan forandre seg, så jeg vil tro det beste er å inngå en linseavtale hvor du får jevnlig sjekk hos en optiker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...