AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #1 Skrevet 9. oktober 2020 Har en baby på 7 mndr. Sliter veldig med å få i han fast føde. Vi har hokdt på i 4 mndr nå. Han var litt på glud, men pga tenner gikk det nedover igjen. Noen ganger vil han ikke ha i det hele tatt, andre ganger noen få skjeer. Noen ganger litt mer. Helst fruktmos eller smoothie. Er bekymret for jerninntaket. Han vokser og legger på seg fint. Er det flere som har oppkevd at innføring av fast føde tar lang tid? Når "løsnet" det? Jeg lirker og lurer for å få i han litt grøt. Det blir kanskje feil det også, fordi han synes det blir mas? Jeg tvinger ikke, altså. Men blir veldig bekymret og frustrert av dette. Anonymkode: c0a08...242
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #2 Skrevet 9. oktober 2020 Jeg mener vi har holdt på i 3 mndr. Siden han var 4 mndr. Anonymkode: c0a08...242
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #3 Skrevet 9. oktober 2020 Går tregt her også, min er nettopp blitt 6 mnd. Han spiser noen få skjeer bare, men vokser som han skal. Har du prøvd å la han spise selv? Det blir en del gris men vi prøvde å koke potet og mose det med litt smør så lot vi han spise det selv med fingrene, da spiste han masse og koset seg ☺️ Anonymkode: f9028...211
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #4 Skrevet 9. oktober 2020 Vi hadde det likt med vår nå fireåring. Det løsnet da han var ca. 8 mnd. (Noe av) det som skulle til her var å kutte nattamming. Han var også mer begeistret for brød enn grøt og middag i starten. Ved grøt og middag gav vi han en egen skje som han kunne bruke selv, parallelt med at vi matet han. Det hjalp noe. Etterhvert ble han et skikkelig matvrak! Anonymkode: 382a8...13f
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #5 Skrevet 9. oktober 2020 Ga aldri mine noe som helst før etter at de var blitt 6 mnd, slik det blir anbefalt. Ga så smaksprøver i et par måneder før det ble skikkelige porsjoner. Mye enklere å starte seinere og få en kortere periode med smaksprøver. Anonymkode: f276b...4f5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #6 Skrevet 9. oktober 2020 Har en på rett over 6mnd som er helt lik. Noen dager sluker han grøt og middagsglass, andre dager er det en kamp å få i han noe annet enn fruktmos og mme. Stresser også litt med dette ang. jern, da vi helst burde kutte ned på mme mengden (han drikker mye) og få i han mer grøt, og det er jo veldig vanskelig når han nekter. Jeg har noen ganger tatt en liten smoothiepose, og tatt en liten dæsj smoothie på skjeen etter jeg har tatt grøt på den, da spiser han begge deler.. Prøver å tilby han både brødskive og andre matvarer, men blir som oftest bare most mellom fingrene og ikke spist. Frustrerende, men satser på at det blir sakte men sikkert bedre Anonymkode: 5d385...b12
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #7 Skrevet 9. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en på rett over 6mnd som er helt lik. Noen dager sluker han grøt og middagsglass, andre dager er det en kamp å få i han noe annet enn fruktmos og mme. Stresser også litt med dette ang. jern, da vi helst burde kutte ned på mme mengden (han drikker mye) og få i han mer grøt, og det er jo veldig vanskelig når han nekter. Jeg har noen ganger tatt en liten smoothiepose, og tatt en liten dæsj smoothie på skjeen etter jeg har tatt grøt på den, da spiser han begge deler.. Prøver å tilby han både brødskive og andre matvarer, men blir som oftest bare most mellom fingrene og ikke spist. Frustrerende, men satser på at det blir sakte men sikkert bedre Anonymkode: 5d385...b12 Jeg tar også smoothie oppå grøten på skjeen ofte. Men ikke alltid det hjelper. Noen ganger nekter han bare å gape for skjeen... Anonymkode: c0a08...242
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #8 Skrevet 9. oktober 2020 Det gikk veldig tregt. I praksis ble det fullamming til nærmere 9 måneder. Da løsna det plutselig. Her hjalp det ikke å "sulte" ungen, da h*n ble skikkelig sur og nekta å åpne munnen for mat. Jeg bekymra meg for jerninntaket, jeg også, og det ble tatt blodprøver, som viste normale verdier. Ble dere anbefalt å starte ved 4 måneder? Vi venta til 5 måneder, og jeg angra på at vi ikke begynte før, tenkte det kanskje ville ha gått bedre da. Frustrerende å være den "eneste" med baby som ikke vil ha mat, men det blir bedre Anonymkode: 429f8...fa9
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #9 Skrevet 10. oktober 2020 Vi startet ved 4 mnd fordi baby drakk veldig mye mme, og fordi han viste veldig interesse for mat og det vi spiste/drakk. Trodde da at innføring av fast føde skulle bli en lek, men der tok jeg feil Anonymkode: 5d385...b12
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #10 Skrevet 10. oktober 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det gikk veldig tregt. I praksis ble det fullamming til nærmere 9 måneder. Da løsna det plutselig. Her hjalp det ikke å "sulte" ungen, da h*n ble skikkelig sur og nekta å åpne munnen for mat. Jeg bekymra meg for jerninntaket, jeg også, og det ble tatt blodprøver, som viste normale verdier. Ble dere anbefalt å starte ved 4 måneder? Vi venta til 5 måneder, og jeg angra på at vi ikke begynte før, tenkte det kanskje ville ha gått bedre da. Frustrerende å være den "eneste" med baby som ikke vil ha mat, men det blir bedre Anonymkode: 429f8...fa9 Håper det blir bedre. Det var bedre en stund, men ble dårligere ved tannfrembrudd. Han spiste bedre igjen et par dager nå, og jeg håpte vi var på rett cei, men nå er det nesten stopp igjen.. Anonymkode: c0a08...242
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #11 Skrevet 10. oktober 2020 Det gjør ingenting om det tar tid, food before one is just for fun er det noe som heter 😊 Anonymkode: f6b14...ded 1
Moi123 Skrevet 10. oktober 2020 #12 Skrevet 10. oktober 2020 La han få spise selv og samme mat som dere spiser? (Tilpass i forhold til hva baby ikke skal ha)
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #13 Skrevet 10. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det gjør ingenting om det tar tid, food before one is just for fun er det noe som heter 😊 Anonymkode: f6b14...ded Men etter 6 måneder sier de at baby trenger fast føde. For morsmelk inneholder ikke nok jern. Anonymkode: c0a08...242
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #14 Skrevet 10. oktober 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det gjør ingenting om det tar tid, food before one is just for fun er det noe som heter 😊 Anonymkode: f6b14...ded Dette stemmer ikke. Babyer over 6 måneder trenger jern. Anonymkode: 16d6e...be8 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #15 Skrevet 10. oktober 2020 21 hours ago, AnonymBruker said: Har en på rett over 6mnd som er helt lik. Noen dager sluker han grøt og middagsglass, andre dager er det en kamp å få i han noe annet enn fruktmos og mme. Stresser også litt med dette ang. jern, da vi helst burde kutte ned på mme mengden (han drikker mye) og få i han mer grøt, og det er jo veldig vanskelig når han nekter. Jeg har noen ganger tatt en liten smoothiepose, og tatt en liten dæsj smoothie på skjeen etter jeg har tatt grøt på den, da spiser han begge deler.. Prøver å tilby han både brødskive og andre matvarer, men blir som oftest bare most mellom fingrene og ikke spist. Frustrerende, men satser på at det blir sakte men sikkert bedre Anonymkode: 5d385...b12 Det er jo masse jern i mme. Enda mer i tiøskuddsbøandingen de fpr fra 6 mnd. Ville ikke bekymra meg. Anonymkode: f7958...945
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #16 Skrevet 10. oktober 2020 Samme her, og baby er 8,5mnd. Fullammet til 6 mnd og har gått for BLW etter det. Fokuserer på å tilby mat rik på jern og samtidig C-vitamin for bedre opptak. Søstera var helt lik. Husker ikke helt når det løsnet, men vi var bekymret lenge. Tok blodprøve da hun var rundt 1,5 år - og jernnivået var helt fint. Så jeg slapper helt av denne gangen. Tror det skal mye til før det oppstår mangler! Anonymkode: 92b50...27c
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #17 Skrevet 10. oktober 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme her, og baby er 8,5mnd. Fullammet til 6 mnd og har gått for BLW etter det. Fokuserer på å tilby mat rik på jern og samtidig C-vitamin for bedre opptak. Søstera var helt lik. Husker ikke helt når det løsnet, men vi var bekymret lenge. Tok blodprøve da hun var rundt 1,5 år - og jernnivået var helt fint. Så jeg slapper helt av denne gangen. Tror det skal mye til før det oppstår mangler! Anonymkode: 92b50...27c Det sies at det skal mye til, men lilevel fikk vår det, og han var bare ikke glad i brød, grøt, kjøtt.. så en må og bør faktisk passe på:-) Anonymkode: 56a3f...cae
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #18 Skrevet 10. oktober 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det sies at det skal mye til, men lilevel fikk vår det, og han var bare ikke glad i brød, grøt, kjøtt.. så en må og bør faktisk passe på:-) Anonymkode: 56a3f...cae Hadde han noe symptomer eller ble det sjekket siden han spiste lite? Anonymkode: 92b50...27c 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #19 Skrevet 10. oktober 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det sies at det skal mye til, men lilevel fikk vår det, og han var bare ikke glad i brød, grøt, kjøtt.. så en må og bør faktisk passe på:-) Anonymkode: 56a3f...cae Hvor gammel var han da han fikk jernmangel? Anonymkode: c0a08...242
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå