AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #1 Skrevet 9. oktober 2020 Jeg har 2 i matematikk P1 og P2 fra før, men må enten ha 4 i snitt eller bestå S1- eller R1-matte for å kunne bli lektor. For ordens skyld skal jeg ikke bli mattelærer. Jeg har aldri vært særlig god i matematikk, men det skal også sies at jeg ikke gjorde noe for å gjøre det bedre da jeg gikk på videregående. Kan nok derfor lett forbedre karakterene mine dersom jeg bare gjør en innsats. Så er spørsmålet, hva tror dere blir lettest av disse alternativene? Jeg må ta eksamen til våren ved siden av fulltidsjobb. -Ta opp både P1 og P2, og få minst 4 i begge. -Ta opp enten P1 eller P2, og få karakteren 6. -Bestå S1. -Bestå R1. Takk på forhånd. Anonymkode: dadce...5ec
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #2 Skrevet 9. oktober 2020 Jeg har selv bare hatt R1 av disse, men dersom du skal bestå R1 vil du nok måtte lære deg 1T i tillegg. For å bestå S1 har jeg hørt at man helst bør kunne 1T, eventuelt være faglig sterk i 1P. Som vil si at du nok blir nødt til å øke kunnskapen din i P-matematikk uansett. Derfor vil jeg tro at det er enklest å ta opp P-matematikken fremfor å ta et nytt fag dersom du ikke trenger det. Når det gjelder om du bør ta opp begge eller bare én er min erfaring at det alltid vil være vanskelig å være helt sikker på å få en 6-er på en skriftlig eksamen ettersom det alltid kan komme overraskende oppgaver. Jeg vil derfor tro at det er tryggere å ta opp både 1P og 2P ettersom du da har mer å gå på. Anonymkode: 710c1...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #3 Skrevet 9. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv bare hatt R1 av disse, men dersom du skal bestå R1 vil du nok måtte lære deg 1T i tillegg. For å bestå S1 har jeg hørt at man helst bør kunne 1T, eventuelt være faglig sterk i 1P. Som vil si at du nok blir nødt til å øke kunnskapen din i P-matematikk uansett. Derfor vil jeg tro at det er enklest å ta opp P-matematikken fremfor å ta et nytt fag dersom du ikke trenger det. Når det gjelder om du bør ta opp begge eller bare én er min erfaring at det alltid vil være vanskelig å være helt sikker på å få en 6-er på en skriftlig eksamen ettersom det alltid kan komme overraskende oppgaver. Jeg vil derfor tro at det er tryggere å ta opp både 1P og 2P ettersom du da har mer å gå på. Anonymkode: 710c1...8d9 Jeg tenker det samme som her. Ta opp 1P og 2P. Lettere å få 4 i to fag enn å måtte gamble på 6 i ett fag. Selv hvis du skulle oppnå god kompetanse i faget så er det veldig små marginer for å sikre 6-eren. Det finnes jo også et tredje alternativ: ta bachelor + master og PPU etterpå. Da slipper du å ta opp igjen matematikken og kan fokusere mer på de fagene du vil undervise i. Det tar et ekstra år sammenlignet med integrert lektorutdanning, men til gjengjeld blir du lektor med opprykk og får høyere lønn fra starten av. Utfordringen der er at du bør ha undervisningskompetanse i minst to fag, så du må nok gjøre litt research på hvordan du enklest mulig kan sakse inn de fagene du vil og fortsatt få en godkjent grad. Mulig at du i noen tilfeller må ta litt ekstra studiepoeng ved siden av for å fullføre innen seks år, men det kan også hende at du slipper. Jeg fikk tatt 60 stp i et annet fag bakt inn i bacheloren til fag 1 uten problemer, men nå er det noen år siden jeg gikk ut fra universitetet, så her er ikke jeg den mest oppdaterte. Anonymkode: 6e100...559
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #4 Skrevet 9. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 2 i matematikk P1 og P2 fra før, men må enten ha 4 i snitt eller bestå S1- eller R1-matte for å kunne bli lektor. For ordens skyld skal jeg ikke bli mattelærer. Jeg har aldri vært særlig god i matematikk, men det skal også sies at jeg ikke gjorde noe for å gjøre det bedre da jeg gikk på videregående. Kan nok derfor lett forbedre karakterene mine dersom jeg bare gjør en innsats. Så er spørsmålet, hva tror dere blir lettest av disse alternativene? Jeg må ta eksamen til våren ved siden av fulltidsjobb. -Ta opp både P1 og P2, og få minst 4 i begge. -Ta opp enten P1 eller P2, og få karakteren 6. -Bestå S1. -Bestå R1. Takk på forhånd. Anonymkode: dadce...5ec Jeg ville tatt opp P1 og P2, og jobbet for å få minst 4 i begge fagene. Jobb godt med fagene, og bruk YouTube aktivt i læringsprosessen. Det finnes mange gode videoer der som viser og forklarer hvordan du skal løse oppgaver til ulike tema (mange av dem er også på norsk, lagt ut av lærere). Er veldig greit å kunne spille av videoene flere ganger! Jobb også med tidligere eksamensoppgaver slik at du vet hvilke type oppgaver som blir gitt på eksamen. Anonymkode: 9a239...607
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå