Gå til innhold

Hvordan er det å borre et hull? Nervøs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 20 år gammel og ganske sikker på at jeg har hull i en tann. Sist gang jeg var hos tannlegen (ca. 1 år siden) sa de at jeg hadde to begynnende hull, men at jeg kunne forebygge at disse ble ordentlige hull. Jeg er en flink pike (aldri anmerkninger på skolen, aldri hatt hull i tennene osv). De sa at jeg måtte skjerpe meg i bruk av tanntråd og fluorskyll, noe jeg tok veldig seriøst. Har brukt tanntråd OG fluorskyll ved tannpuss morgen og kveld siden forrige time. Har også passet på å drikke kaffe/juice med sugerør. 

Nå er jeg redd. Først og fremst for å få kjeft når jeg kommer meg til tannlegen. At de skal se ned på meg. Jeg har aldri boret før. Gjør det vondt? Ingen av foreldrene mine har særlig gode tenner, heller ikke mine søsken, som alle har emaljefeil. Kan det være at jeg ikke kunne unngått dette hullet? Jeg har gjort alt de ba meg om sist gang jeg var der, men det ser ikke ut til å ha funket. 

Har du hatt hull? Hvor vanlig er det egentlig når jeg er så ung? Jeg er vel egentlig ikke så redd for å bore, når jeg tenker meg om. Er mer redd for hva tannlegen vil si... og kanskje tenke at jeg er dårlig med tannhygienen...

Anonymkode: bc484...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har for lite og bekymre deg over, er ikke noe stress og Borre hull. 

Anonymkode: bf99b...cc9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av. Tannlegen kjefter ikke på deg, han har jo ingen interesse av dine tenner. Det er dine tenner (og din lommebok), så det er egentlig kun du som har interesse av færrest mulig hull. 

For å svare på det du spør om så gjør det ikke vondt å borre hull. Du får bedøvelse, så du kjenner ikke smerte. Jeg har borret uten bedøvelse (fordi jeg ikke tåler den vanligste typen bedøvelse og tannlegen hadde ikke noe annet), og det har også gått helt fint. 

Anonymkode: 0ee20...cab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke kjeft, det kan jeg garantere deg. Du får bedøvelse, gjør kun vondt det lille øyeblikket det tar å sette sprøyta, etter det kjenner du ingenting. Tanna reparers med kvitt materiale, så ingen vil kunne se at du har hatt et hull i tanna. Hull kan komme selv om du er nøye med renhold. Spør tannlegen om hva du eventuelt mer kan gjøre for å unngå flere hull. Har alle søsknene dine emaljefeil, kan det vel hende du også har det, og da blir det vanskeligere å unngå hull. Det er iallefall ikke noe å skjemme over!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegen kjefter ikke, og du får bedøvelse som gjør at du ikke kjenner boringen.

Det er ikke din skyld at du har fått hull i tennene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du ikke trenger å borre, du har pussa godt og da kan det hende du kan vente et år til, eller at du har pussa det bort :) 

Tannlegen kjefter ikke :) De har sett så mye rart åså at ikke noe overasker dem, men når det er sagt, du viser jo at du tar vare på tennene dine, boring er ikke vondt og om du må denne gangen er det et lite hull, tar ikke lange tiden heller  :)

Anonymkode: 40ae9...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Borre hull er mest vondt for lommeboka. Fy så dyrt det er. 

Anonymkode: af1f5...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan snakke for meg selv. Jeg syns det er smertefullt å borre. Å da er jeg så bedøvet det går an. Har invilget narkose pga. problemer med tannbehandling. 

Anonymkode: 6ba19...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...