Gå til innhold

Hva skjer om jeg ikke svarer SSB?

Anbefalte innlegg

Gjest questioner
Skrevet

Fått beskjed på melding fra Altinn, om at jeg er så «heldig» og ble trukket ut til å svare på en undersøkelse fra SSB, fikk også beskjed om at det er svarplikt. Bare lurer på hva er konsekvensene av at jeg ikke svarer? 😂 For jeg har ALDRI hørt om svarplikt på undersøkelser. Skjønner ikke hvorfor de ikke finner noen som gjerne vil svare,evt som folk skriver over,bruk ett nettsvar skjema.

Skrevet

Du havner i buret.

Anonymkode: cecc0...693

• Liker 1
Gjest questioner
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du havner i buret.

Anonymkode: cecc0...693

🥴 

Skrevet

Fra lov om Lov om offisiell statistikk og Statistisk Sentralbyrå (statistikkloven)

§ 2-2.Plikt til å gi opplysninger.

(1) Kongen kan ved forskrift eller enkeltvedtak pålegge enhver å gi de opplysninger som er nødvendige for utarbeidelse av offisiell statistikk, så langt lovbestemt taushetsplikt ikke er til hinder for dette.

(2) Det kan settes tidsfrist for å gi opplysninger, og fastsettes i hvilken form opplysningene skal gis. Opplysningsplikten er overtrådt når de pålagte opplysninger ikke er gitt innen utløpet av tidsfristen.

§ 5-1.Straff.

(1) Overtredelse av § 2-2 eller vedtak med hjemmel i § 2-2 om oppgaveplikt, av § 2-5 om bruk av opplysninger eller av § 2-6 om offentliggjøring av opplysninger, kan straffes med bøter, med mindre overtredelsen faller inn under strengere straffebestemmelser.

Anonymkode: 04513...c18

Skrevet
3 timer siden, questioner skrev:

Fått beskjed på melding fra Altinn, om at jeg er så «heldig» og ble trukket ut til å svare på en undersøkelse fra SSB, fikk også beskjed om at det er svarplikt. Bare lurer på hva er konsekvensene av at jeg ikke svarer? 😂 For jeg har ALDRI hørt om svarplikt på undersøkelser. Skjønner ikke hvorfor de ikke finner noen som gjerne vil svare,evt som folk skriver over,bruk ett nettsvar skjema.

Så spesielt. Håper jeg slipper det i framtiden ass

Anonymkode: f450f...45c

Skrevet

Det skjer absolutt ingenting. Du får et par purringer, og så hører du ikke mer fra dem.

Anonymkode: 7af49...1fc

Skrevet

Ingen kan tvinge deg til å svare på spørsmål. Du kan ignorere det, eller svare bare tull om du vil. Jeg elsker sånt, og svarer alltid på spørreundersøkelser jeg kommer over på nett.

Anonymkode: be59d...7f3

Skrevet

Ingenting.  Jeg har blokkert de. 

Skrevet

Ahaha, tenk at voksne folk kan oppføre seg så utrolig barnslig. Verre enn en treåring i trassalderen 😂 

Er jo bare å svare, herregud. 

Anonymkode: d8e7d...246

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...