Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte å studere nå i høst på et studie jeg finner veldig interessant og lærerikt. Problemet og det jeg er så oppgitt over er en annen jente jeg har blitt god venn med (fra begynnelsen av studie). Vi har holdt sammen siden men nå vet jeg ikke om jeg orker mer. Etter hver forelesningen klager hun over hvor kjedelig det er og i forelesningene sitter hun på mobilen 80% av tiden. Nevner jeg fag vi skal ha senere i studiet er det alltid "åh, det høres kjedelig ut" Alt er dritt og kjedelig på dette studiet, men å gå det, det skal hun selv om hun har innrømmet at hun ikke aner hva hun blir eller hva hun kan jobbe med ved å gå det. Ikke etter 2 måneder en gang vet hun hva hun kan jobbe med etter endt utdannelse. Jeg begynner å bli litt oppgitt nå fordi jeg kjenner at det tærer litt på motivasjonen min også blir jeg irritert fordi jeg alltid må forklare ting siden hun ikke følger med i forelesningene. 

Jeg skjønner at man synes videregående er dritt og at det er klaging og syting der, der var jeg også en av de som klagde. Men når man begynner å studere er jo hele poenget å studere noe man er interessert i, det er jo derfor vi har så mange forskjellige studier. Er det liksom normalt å studere noe bare for å studere noe? Bør jeg ta avstand til denne personen eller tror dere hun vil droppe ut?

Anonymkode: 4fe41...057

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du i det hele tatt pratet med henne om det?

Anonymkode: cfce9...f4c

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du i det hele tatt pratet med henne om det?

Anonymkode: cfce9...f4c

Pratet med henne om hva da?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Pratet med henne om hva da?

At hun demotiverer deg, og forstyrrer? 

Anonymkode: 1833d...91b

• Liker 15
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At hun demotiverer deg, og forstyrrer? 

Anonymkode: 1833d...91b

Nei jeg er ekstremt konfliktsky og vet ikke helt hvordan jeg skulle lagt det frem. Har prøvd å snakke med henne om bedre studieteknikk slik at hun får med seg det foreleser sier og ikke spør meg hele tiden, men da gikk hun veldig i forsvarsmodus og fortalte meg at hun hadde en som funket helt fint. 

TS

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg er ekstremt konfliktsky og vet ikke helt hvordan jeg skulle lagt det frem. Har prøvd å snakke med henne om bedre studieteknikk slik at hun får med seg det foreleser sier og ikke spør meg hele tiden, men da gikk hun veldig i forsvarsmodus og fortalte meg at hun hadde en som funket helt fint. 

TS

Altså, jeg blir helt matt av overbruken av dette ordet i samfunnet. Når voksne mennesker mister evnen til å ta opp normale temaer, fordi de vegrer seg så innmari for det minste ubehag, så er det ikke frykt for konflikt, det er frykt for å kommunisere. Det er ikke konflikt bare man prater sammen.  

Det er faktisk bare å si "Ro ned på negativiteten nå, Guri, dette er jo studiet du selv søkte på" med et smil om munnen, og så har du gjort ditt. Det er ikke å gå inn i en konflikt. Dersom ut utsetter å si noe og irritasjonen bygger seg opp, så er sjansen stor for at du til slutt går mye hardere ut enn nødvendig og samtidig ødelegger det vennskapet for godt.  

• Liker 20
Skrevet

Ville prøvd meg på en litt humoristisk kommentar, f.eks "blir helt matt av negativiteten din jeg hehe". 

Anonymkode: c010e...ee9

• Liker 2
Skrevet

Spør henne om det er det riktige studiet for henne.

Anonymkode: 336c1...40b

• Liker 4
Skrevet

"Vet du hva, jeg synes studiet er interessant og synes faktisk det er slitsomt når du er så negativ hele tiden." 

eller

"Hvorfor er du så negativ hele tiden? Jeg synes studiet er interessant og synes det er slitsomt å være med deg når du er slik".

Sett ned foten og lag en grense for deg selv. 

Mest sannsynligvis kommer studievenninnen din til å droppe ut av studiet pga manglende interesse. Hun må nok finne mer ut av hva hun vil her i livet.

Nyt livet som student og finn de menneskene som er like engasjerte som deg. 

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke din jobb å motivere og få henne til å like studiet. Fokuser på dine studier og deg selv. 

Om hun bare er negativ så hadde jeg vurdert om hun er en god venn for deg.

Anonymkode: c8dec...8d1

Skrevet

Tenk på hvor mye du lærer av å forklare henne ting!

• Liker 1
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Begynte å studere nå i høst på et studie jeg finner veldig interessant og lærerikt. Problemet og det jeg er så oppgitt over er en annen jente jeg har blitt god venn med (fra begynnelsen av studie). Vi har holdt sammen siden men nå vet jeg ikke om jeg orker mer. Etter hver forelesningen klager hun over hvor kjedelig det er og i forelesningene sitter hun på mobilen 80% av tiden. Nevner jeg fag vi skal ha senere i studiet er det alltid "åh, det høres kjedelig ut" Alt er dritt og kjedelig på dette studiet, men å gå det, det skal hun selv om hun har innrømmet at hun ikke aner hva hun blir eller hva hun kan jobbe med ved å gå det. Ikke etter 2 måneder en gang vet hun hva hun kan jobbe med etter endt utdannelse. Jeg begynner å bli litt oppgitt nå fordi jeg kjenner at det tærer litt på motivasjonen min også blir jeg irritert fordi jeg alltid må forklare ting siden hun ikke følger med i forelesningene. 

Jeg skjønner at man synes videregående er dritt og at det er klaging og syting der, der var jeg også en av de som klagde. Men når man begynner å studere er jo hele poenget å studere noe man er interessert i, det er jo derfor vi har så mange forskjellige studier. Er det liksom normalt å studere noe bare for å studere noe? Bør jeg ta avstand til denne personen eller tror dere hun vil droppe ut?

Deres vennskap har ikke noe framtid , jeg må bare være ærlig med deg. Du er smart , vil noe med livet ditt, du fortjener venner som ønsker det samme. Det er viktig element for et langvarig vennskap . Kutt hun ut gradevis, konsentrere på din studie, finn en venninne som har samme ambisjon. 

Anonymkode: 74f3c...db9

Skrevet
17 timer siden, Kelsier skrev:

Altså, jeg blir helt matt av overbruken av dette ordet i samfunnet. Når voksne mennesker mister evnen til å ta opp normale temaer, fordi de vegrer seg så innmari for det minste ubehag, så er det ikke frykt for konflikt, det er frykt for å kommunisere. Det er ikke konflikt bare man prater sammen.  

Det er faktisk bare å si "Ro ned på negativiteten nå, Guri, dette er jo studiet du selv søkte på" med et smil om munnen, og så har du gjort ditt. Det er ikke å gå inn i en konflikt. Dersom ut utsetter å si noe og irritasjonen bygger seg opp, så er sjansen stor for at du til slutt går mye hardere ut enn nødvendig og samtidig ødelegger det vennskapet for godt.  

Og jeg blir matt av at KG-bruker ordet EVNER i alle sammenhenger. 

Anonymkode: a01b3...407

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet med en sånn person en gang. Hun sukket og klagde konstant over jobben, men hun var gøy å henge med på fritiden, så jeg reflekterte ikke så mye over at hun dro ned min motivasjon, før hun plutselig sluttet. Da ble faktisk jobbhverdagen mye kjekkere. Så jeg hadde ikke giddet å la denne medstudenten trekke deg ned, hvis jeg var deg. 

Anonymkode: 950d4...ad8

• Liker 1
Skrevet

Du får ta dette problemet som en del av studiet ditt : lær deg å si ifra hva som ikke er greit for deg, bli voksen og sett grenser for deg selv.

Du får spørre henne om hvorfor hun går der når alt er så ræva og kjedelig.

Anonymkode: 7dd58...d94

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor spør du henne ikke rett ut om hvorfor hun fortsetter på dette studiet når hun ikke liker det og heller ikke har noen plan med hva hun skal bruke det til? Og så sier du "jeg tror jeg hadde sluttet og funnet meg noe mer motiverende å drive med. Noe jeg faktisk liker." 

Mulig hun tenker seg om da. 

Anonymkode: 4c9e1...648

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg blir matt av at KG-bruker ordet EVNER i alle sammenhenger. 

Anonymkode: a01b3...407

Konstruktivt. 

Men ts, hva tenker du selv er løsningen på dette «problemet»? Jeg for min del, skjønner ikke helt hvorfor det er så vanskelig for deg å si i fra? Det er jo langt i fra en konflikt. Om du tenker å gå igjennom livet ditt, uten å tørre å si i fra til folk på en helt normalt måte, kommer du til å bli fullstendig overkjørt.

Anonymkode: 16d5d...d2f

Skrevet

videregående, ikke studier. Man begynner ikke å studere før man er på høyskole eller universitet.

Anonymkode: 6388b...c72

Skrevet
På 9.10.2020 den 13.33, AnonymBruker skrev:

............. Bør jeg ta avstand til denne personen eller tror dere hun vil droppe ut?

Du bør konsentrere deg om deg selv.  Den eneste personen som egentlig betyr noe, og som kan gjøre noe for deg er du selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...