AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #1 Skrevet 9. oktober 2020 Jeg har stebarn som bor et godt stykke unna, og som nå er her i hjembygda på høstferie sammen med moren sin, de skal på hytta sammen med besteforeldrene sine og mammaen sin. Mor har glemt å pakke med sokker, og har heller ikke med egnede sko for barna. Hun spurte om hun kunne få låne sokker av oss da de kom til bygda, og vi sendte over 6-7 par slik at de har i ferien. I dag skal de altså på hytta, og mor finner ut at hun ikke har med støvler til det ene barnet. Hun spurte om vi hadde et par de kunne få låne til søndag, og det eneste paret vi har som passer, er mitt barn sine støvler. Jeg sa nei til at hun kunne få låne dem, av flere grunner. For det første kan det hende mitt barn trenger støvlene selv, som er hos faren sin i ferien, og de skal sannsynligvis på hytta. For det andre liker jeg ikke å låne bort noe til henne, fordi vi sjelden får tingene tilbake. Eller vi må mase i ukevis for å få det tilbake, og bruker mye energi på det. Dette er dessverre ikke så uvanlig. Veldig ofte har mor glemt å pakke med ting til barna når hun kommer hit for å være sammen med familien sin. Penklær til jul, bursdager osv, pensko, votter og luer, jakker og andre uteklær, turklær etc. Og alt for mange ganger ser vi ikke igjen utstyret. Og som oftest må det lånes klær og utstyr fra mitt barn. OM vi får det igjen like etter det er bortlånt, er det ofte skittent, vått eller til og med ødelagt. Jeg orker ikke! Er det dårlig gjort av meg å si nei til å låne? Det går jo ut over barnet på en måte, men hvor vanskelig er det for mor å planlegge bittelitt bedre når de skal bort? Vi har ofte hatt et lite "lager" med overskuddsklær/utstyr som vi har i reserve i slike tilfeller, men innen vi har fått igjen utstyret har ungene vokst fra det, og vi er like langt.. Anonymkode: 90831...f28
Ulven Skrevet 9. oktober 2020 #2 Skrevet 9. oktober 2020 Ikke dårlig gjort, og nye støvler får man for småpenger, så det klarer hun å fikse selv. På et tidspunkt må dere begynne å la henne ta ansvaret for barna sine, og det kan hun like gjerne begynne med nå. 23
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #3 Skrevet 9. oktober 2020 Overhodet ikke dårlig gjort, nei. Du var grei og lånte sokker, men altså, støvlene sier du jo barnet ditt kan trenge selv. Det er HUN som har glemt å ta med støvler til sitt barn. Det skal ikke gå ut over ditt barn. Anonymkode: a0bd2...1c7 10
Gjest BethD Skrevet 9. oktober 2020 #4 Skrevet 9. oktober 2020 Sånn som du legger det frem så virker hun jo ikke helt kapabel til å ha utstyr til ungene... Jeg hadde ikke lånt bort utstyr til mine egne barn nei... har ikke samboers barn støvler her, heller ikke hos mor så får en av de kjøpe støvler. De koster under 150,- på spar kjøp.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #5 Skrevet 9. oktober 2020 Støvler kan hun kjøpe nye av. Får de overalt og ikke koster de mye. Ellers er pose i skoene ett alternativ. Du kan og være ærlig å si at det er vanskelig å låne bort til henne siden hun ikke leverer det tilbake. Kanskje hun lærer noe. Anonymkode: 37dc3...7e8 3
Mrs.Under Skrevet 9. oktober 2020 #6 Skrevet 9. oktober 2020 Sokker tenker jeg er greit nok, men du får dem neppe igjen. Jeg hadde heller ikke lånt bort støvlene til mitt barn. Hun får kjøpe nye, sikkert en Europris i nærheten, støvler får du til 99 kr. Slutt å låne bort! Gi beskjed om at dette gidder du ikke mer pga at ingenting kommer i skikkelig stand tilbake, eller så tar du en lettvindt hvit løgn "har ikke noe som passer i størrelse". Hun må da i herrensnavn lære seg hva ungene hennes trenger å ha med. Å glemme en eller to ganger- det kan skje den beste, men dette høres jo ut som det er helt symptomatisk og at hun belager seg på å få/låne hos dere. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #7 Skrevet 9. oktober 2020 Godt å høre at jeg ikke er smålig som ikke vil låne bort i dette tilfelle. Som sagt er dette veldig vanlig, at hun har glemt å pakke med ting barna trenger når de skal være lenge borte. Og ja, vi har flere butikker her hvor de selger støvler i alle prisklasser. Kunne kanskje vært en ide å ha et lite lager hjemme hos besteforeldrene? Det verste er at hun kan få barna til å spørre. Og om vi sier "nei, beklager, vi har ikke noe som passer", spør hun ut barna, og kommer tilbake til oss og sier at "ungene sier dere har det og det, hvorfor kan vi ikke bare få låne til søndag".. Blir sprø av det, vurderer å sende henne en huskeliste over ting hun må ta med til barna neste gang 🤪 TS Anonymkode: 90831...f28 4
Brunello Skrevet 9. oktober 2020 #8 Skrevet 9. oktober 2020 Kan du ikke legge ut på FB eller lignende om noen i nabolaget har et par gamle støvler barnet kan få / låne. Vi har i alle fall til enhver tid en del brukte klær og sko på loftet som ligger der i påvente av å bli gitt bort, og det gjelder sikkert en del andre også. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #9 Skrevet 9. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godt å høre at jeg ikke er smålig som ikke vil låne bort i dette tilfelle. Som sagt er dette veldig vanlig, at hun har glemt å pakke med ting barna trenger når de skal være lenge borte. Og ja, vi har flere butikker her hvor de selger støvler i alle prisklasser. Kunne kanskje vært en ide å ha et lite lager hjemme hos besteforeldrene? Det verste er at hun kan få barna til å spørre. Og om vi sier "nei, beklager, vi har ikke noe som passer", spør hun ut barna, og kommer tilbake til oss og sier at "ungene sier dere har det og det, hvorfor kan vi ikke bare få låne til søndag".. Blir sprø av det, vurderer å sende henne en huskeliste over ting hun må ta med til barna neste gang 🤪 TS Anonymkode: 90831...f28 Da sier du ifra neste gang, til henne: "Vi har lånt deg masse, og nå er vi lei av det. Det er ditt ansvar å pakke det dere trenger, og vi er lei av å stille opp når du har feilet der. Kjøp nytt, eller lag pakkeliste neste gang. Låningen er slutt". Anonymkode: a0bd2...1c7 8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #10 Skrevet 9. oktober 2020 Akkurat nå, Brunello skrev: Kan du ikke legge ut på FB eller lignende om noen i nabolaget har et par gamle støvler barnet kan få / låne. Vi har i alle fall til enhver tid en del brukte klær og sko på loftet som ligger der i påvente av å bli gitt bort, og det gjelder sikkert en del andre også. Joda, og vi har ofte et lite lager som sagt, men vi får jo aldri eller sjelden igjen det utstyret, så lageret tømmes etter hvert, og når det kommer til rette har barna som regel vokst ut av det. TS Anonymkode: 90831...f28 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #11 Skrevet 9. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da sier du ifra neste gang, til henne: "Vi har lånt deg masse, og nå er vi lei av det. Det er ditt ansvar å pakke det dere trenger, og vi er lei av å stille opp når du har feilet der. Kjøp nytt, eller lag pakkeliste neste gang. Låningen er slutt". Anonymkode: a0bd2...1c7 Ja, vi har prøvd å være så direkte med henne. Ett eksempel var penklær som jeg hadde kjøpt til barna til en spesiell anledning hos oss, og som hun på død og liv måtte låne da de skulle på ett eller annet, og hun kom på i aller siste liten at hun hadde glemt å pakke med penklær. Da vi spurte etter klærne påstod hun hardnakket at de ble sendt med til oss ved siste samvær, og at hun ikke hadde de klærne lenger. Så, flere måneder etterpå fikk jeg se på Facebook at ene barnet hadde på seg akkurat den kjolen på et arrangement de hadde vært på. Konfronterte henne med det, men påstod at den måtte ha blitt med tilbake til henne ved en anledning da, og ville ikke innrømme at hun aldri hadde sendt klærne tilbake til oss. Slike diskusjoner er vi ferdige med, det har ingen hensikt i å prøve å få til en fornuftig samtale rundt dette, og vi orker rett og slett ikke å bruke mer energi på det. Det er andre kamper som er viktigere, for å si det sånn 🙈 Så kanskje best å bare si nei til å låne bort, og så får hun (og dessverre barna) ta konsekvensene av det.. TS Anonymkode: 90831...f28 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #12 Skrevet 9. oktober 2020 Hvorfor spør du om dette, og med alle detaljer angående penklær osv? Du kan da heller lage et "klageinnlegg på håpløs mor". Selvfølgelig er det helt ok å ikke låne bort støvler som barnet som eier støvlene trenger, selvfølgelig er det ok å ikke låne bort ting til andre som ofte spør og aldri leverer tilbake. Dette har du jo konkludert med selv. Og du orker ikke. Den er grei. Å gi bort sokker til egne (ste-)barn bør man gjøre, og det har du gjort. Eneste "feil" er vel at barnet/barna det gjelder burde vel kanskje ha et par egne støvler i hvert hjem, men det er klart, det vokses fort ut av. Hva var spørsmålet ditt igjen? Anonymkode: 1797c...7c8
Hippogriff Skrevet 9. oktober 2020 #13 Skrevet 9. oktober 2020 3 timer siden, Brunello skrev: Kan du ikke legge ut på FB eller lignende om noen i nabolaget har et par gamle støvler barnet kan få / låne. Vi har i alle fall til enhver tid en del brukte klær og sko på loftet som ligger der i påvente av å bli gitt bort, og det gjelder sikkert en del andre også. Eller så kan mor, som tydeligvis også har dette som hjemsted, og som har ansvaret selv gjøre det. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Så kanskje best å bare si nei til å låne bort, og så får hun (og dessverre barna) ta konsekvensene av det.. TS Anonymkode: 90831...f28 Det er nok lurt, for strengt tatt er vel den eneste konsekvensen at mor må skaffe utstyret, slik hun uansett har ansvar for å gjøre. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #14 Skrevet 9. oktober 2020 Jeg ville svart litt distansert høflig. "Det har tidligere vært vanskelig å få tilbake det som lånes ut, så vi har funnet ut det blir minst konflikt hvis vi unngår det. Vi har heller ikke støvler ledig i rett størrelse. Butikkene er åpne idag. Lykke til". Om barna sa at det finnes støvler, og hun spurte på det, ville jeg svart at det er X sine støvler, de skal ikke lånes ut. Anonymkode: 6c4c5...da4 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #15 Skrevet 9. oktober 2020 Ikke dårlig gjort. Bare å si nei, hun slutter å glemme hvis hun vet at det ikke bare er å gå til deg å låne. Skal ditt barn stå uten støvler bare fordi hun ikke klarer å planlegge. Da får hun kjøpe ett par da Anonymkode: 1391b...b9c 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #16 Skrevet 9. oktober 2020 4 timer siden, Brunello skrev: Kan du ikke legge ut på FB eller lignende om noen i nabolaget har et par gamle støvler barnet kan få / låne. Vi har i alle fall til enhver tid en del brukte klær og sko på loftet som ligger der i påvente av å bli gitt bort, og det gjelder sikkert en del andre også. Memer du seriøst at TS skal gjøre det??? Du snakker! Nei, vet du hva. Det får da vel mor gjøre selv!! Ikke TS! Anonymkode: 92ada...c28 5
Gjest WhisperingWind Skrevet 9. oktober 2020 #17 Skrevet 9. oktober 2020 Butikkene er åpen så hun kan kjøpe støvler og bli flinkere å skrive liste i fremtiden så ungen hennes har det den trenger til neste gang.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #18 Skrevet 9. oktober 2020 Jeg hadde lånt bort støvlene , vi hadde heller brukt Goretex uansett Anonymkode: afd49...462
Brunello Skrevet 9. oktober 2020 #19 Skrevet 9. oktober 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Memer du seriøst at TS skal gjøre det??? Du snakker! Nei, vet du hva. Det får da vel mor gjøre selv!! Ikke TS! Anonymkode: 92ada...c28 Barna er der far og stemor bor på ferie sammen med mor. Mor og barn bor et stykke unna. Det vil nok være en del enklere for far og stemor å få hjelp av naboene sine enn for stemor å få hjelp av tilfeldige. Det er også verdt å merke seg at dette ikke er tilfeldige barn. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #20 Skrevet 9. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spør du om dette, og med alle detaljer angående penklær osv? Du kan da heller lage et "klageinnlegg på håpløs mor". Selvfølgelig er det helt ok å ikke låne bort støvler som barnet som eier støvlene trenger, selvfølgelig er det ok å ikke låne bort ting til andre som ofte spør og aldri leverer tilbake. Dette har du jo konkludert med selv. Og du orker ikke. Den er grei. Å gi bort sokker til egne (ste-)barn bør man gjøre, og det har du gjort. Eneste "feil" er vel at barnet/barna det gjelder burde vel kanskje ha et par egne støvler i hvert hjem, men det er klart, det vokses fort ut av. Hva var spørsmålet ditt igjen? Anonymkode: 1797c...7c8 Antakeligvis fordi TS og familien blir manipulert av barnemoren og begynner å tvile på seg selv. Anonymkode: d8d44...155 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå