Gå til innhold

Kan vi gi barnet samme navn som sin tremenning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min manns søskenbarn har et barn med samme navn som vi ønsker å bruke. Dersom vi velger dette navnet vil de isåfall ha samme fornavn og etternavn. Vi har «aldri» kontakt med dem, men kan jo hende vi ser dem ved sjeldne anledninger :) Det er snakk om 4-5års aldersforskjell på barna. Er det rart å velge dette navnet da?

Anonymkode: 636ba...66b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hvis man ikke har noe med hverandre å gjøre. Hvis man treffes mer enn et par ganger i året, hadde jeg droppa det selv, men to each their own.

Anonymkode: 5a561...619

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det høres upraktisk ut med to helt like navn, men det er deres valg. 

• Liker 4
Skrevet

Nei -det går vel fint. Her har vi en sønn hvor tremenningen fikk samme navn som sønnen vår, det er det ingen som reagerer på. Vi ses kanskje 2 ganger i året og det er noen års aldersforskjell på de. 

Anonymkode: 64a35...bbe

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er et navn dere gjerne vil ha så kaller dere selvfølgelig barnet for det.

Anonymkode: 3d31f...1fb

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke problemet. Evt ta med både ditt og mannens etternavn, så blir det ikke helt identisk.

Jeg har samme navn som et familiemedlem, og det har kun blitt kluss med posten et fåtall ganger. 

Anonymkode: 0ea9a...f40

• Liker 2
Skrevet

jeg og to av mine søskenbarn har unger med samme navnet. Kommer aldri til å bli noen problemer med det.

Anonymkode: 60cc6...68c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tenker det går greit.

Kan det være aktuelt med et ekstra fornavn (nesten som mellomnavn)? Trenger ikke være i bruk til daglig.

Endret av ekkoet
  • Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, ekkoet skrev:

Tenker det går greit.

Kan det være aktuelt med et ekstra fornavn (nesten som mellomnavn)? Trenger ikke være i bruk til daglig.

Ja, vi skal jo faktisk mest sannsynlig ha et «pynte-mellomnavn», så det navnene blir egentlig ikke helt like da :) 

• Liker 1
Skrevet

Er dette et veldig spesielt navn, slik at disse to er de eneste som heter dette i Norge? Så bør du føye på et mellomnavn, slik at de ikke har 100% like navn. Det er ikke sikkert det er like kult når de blir voksne, selv om de ikke omgås, fort at telefoner eller annen SoMe ( eller hva enn vi holder på med om 15 år) blir forvekslet. Er mer vanlig slik som f.eks Jonas Olsen, så er det ikke så nøye, for da er det uansett flere i landet som heter dette.

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min manns søskenbarn har et barn med samme navn som vi ønsker å bruke. Dersom vi velger dette navnet vil de isåfall ha samme fornavn og etternavn. Vi har «aldri» kontakt med dem, men kan jo hende vi ser dem ved sjeldne anledninger :) Det er snakk om 4-5års aldersforskjell på barna. Er det rart å velge dette navnet da?

Ser ikke problemet i det :) 

Anonymkode: f79b3...0a1

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Mrs.Under skrev:

Er dette et veldig spesielt navn, slik at disse to er de eneste som heter dette i Norge? Så bør du føye på et mellomnavn, slik at de ikke har 100% like navn. Det er ikke sikkert det er like kult når de blir voksne, selv om de ikke omgås, fort at telefoner eller annen SoMe ( eller hva enn vi holder på med om 15 år) blir forvekslet. Er mer vanlig slik som f.eks Jonas Olsen, så er det ikke så nøye, for da er det uansett flere i landet som heter dette.

Ikke så spesielt navn, sikkert innenfor topp 50 i Norge nå :) Men vi vurderer et mellomnavn uansett, så da blir det litt forskjellig uansett. Jeg har faktisk aldri møtt dem engang ila tiden jeg og mannen har vært sammen 😄

Skrevet

Det er vel ikke noe direkte galt i det, men jeg har et unikt navn (på verdensbasis), og synes det er praktisk.

Anonymkode: 0a502...464

Skrevet

Jeg har nøyaktig samme navn som en av min mors kusiner. Det er et spesielt nok navn til at det er bare vi to i Norge (verden 🤔) som heter det, og vi heter nøyaktig det samme. Men hun er 20-30 år eldre enn meg, og vi bor på hver vår kant av landet. Aldri fått post feil, men jeg har fått en del henvendelser på Facebook o.l om jeg var X som gikk på den og den skolen 20 år før jeg ble født 😛 Og jeg har blitt tagget feil av div familie som skulle tagge min mors kusine. Og det virker som om det er en evig kamp mellom oss for hvem som er raskest med å ta i bruk brukernavnet «fornavnetternavn» 🤣

Ikke et kjempeproblem i hverdagen, men et og annet småproblem her og der... 

Anonymkode: 8b915...898

Skrevet

Broren min har både en fetter på morssiden og en tremenning på farssiden som har fått samme fornavn som han, det har aldri vært noe problem med det😊

Skrevet

Blir kanskje mest upraktisk for oldeforeldrene, dersom jeg regnet riktig. Tror en ganske vanlig løsning blir at man sier Lille Hans og Store Hans for å være tydelig hvem man snakker om. Det ville det vært i min familie ihvertfall. 

Dersom det er et slektsnavn ville jeg ikke tenkt at det var rart et sekund. 

Anonymkode: d9c01...5cd

Skrevet

Min sønn har samme navn som hvertfall 2 av min manns fettere, tror det er 3..Men ingen av de har det som enkelt fornsvn, så ser ingen problem med det, er i tillegg et navn som har gått i slekten i mange generasjoner. 

Anonymkode: 7e235...303

Skrevet

Selvfølgelig kan dere det. Eldstemann har samme navn som en tremenning (begge har bare ett fornavn). De har aldri møtt hverandre og om de skulle gjøre det klarer de nok fint å holde styr på hvem som er hvem. 

Skrevet

Hvis navnet er i kategorien "Showanda", "Jamine Elise", "Jeanette Aileen", eller noe annet spesielt er det kanskje litt problematisk.  Hvis det er et helt "vanlig" navn som evt ligger på listen over de tjue mest brukte burde det være uproblematisk.

• Liker 1
Skrevet

Vi vurderer det. Men de vil få helt ulike etternavn. Dessuten ser vi ikke det søskenbarnet så ofte, og barnet det er snakk om tror jeg ikke vi har hilst på en gang. 

Anonymkode: 05de7...641

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...