Gå til innhold

Hvorfor feires ikke "Høsttakkefest" eller "Thanksgiving" i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er adoptert mange ting fra USA. Babyshower og Halloween fks. Syns det er helt greit, har forandret mening fra tidligere, og syns folk skal få feire og markere alt de vil. Livet trenger disse lyspunktene tenker jeg. Samme med Valentines Day. Uansett om det er kapitalistisk, så har folk glede av det, så bare å feire i vei. Når det er sagt så feirer jeg ingenting av det selv, men det betyr jo ikke at jeg har i mot det.

Men det er en ting jeg kunne tenkt meg at man innførte som tradisjon (igjen?) og det er høsttakkefest jeg fant da jeg googlet opp Thanksgiving. Det er jo en utrolig fin ting å feire hvor meningen er å være i ettertanke og takke. Og samle venner eller familie på et godt måltid.

Er det flere som ville hatt denne tradisjonen (tilbake?) ? 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi Amerikas urfolk ble slaktet. Dette er ikke noe å feire...... Totalt Amerika sentralisert høytid. Kleint.

Anonymkode: 25357...a45

• Liker 8
Skrevet

vi har aldri hatt høsttakkefest i norge. Det er noe som oppstod i amerika. Men det er ikke noe i veien for å feire det selv, skjer ikke så mye annet om dagen. Jeg feirer oktoberfest 

Anonymkode: 56fdc...426

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes også at det er litt rart at Høsttakkefest ikke er en greie i Norge (lengre). Før var høsttakkefest (i forbindelse med mikkelmessen) en kristen tradisjon i Norge og stod på primstaven, kirken feirer fremdeles høsttakkefest i større eller mindre grad.

Jeg ser ingenting galt med å gjeninnføre (den norske) høsttakkefesttradisjonen

Anonymkode: eba1a...6fa

• Liker 9
Skrevet

Det er mange flere land som feirer det da. 16 andre land. Så ikke bare USA

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vi har aldri hatt høsttakkefest i norge. Det er noe som oppstod i amerika. Men det er ikke noe i veien for å feire det selv, skjer ikke så mye annet om dagen. Jeg feirer oktoberfest 

Anonymkode: 56fdc...426

Jo, det feires fremdeles i norske kirker  

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi gjør da det, men her kaller vi den fårikålens dag:

https://www.godt.no/aktuelt/i/0n02rG/faarikaalens-dag-slik-lager-du-faarikaal-paa-tre-forskjellige-maater

Anonymkode: 49757...baa

Takker man på denne dagen?  🙂 meningen er jo å tenke over hva en kan være takknemlig for. Pluss å takke for hva naturen gir oss av mat fks.

Syns det er en veldig fin ting å innføre

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi Amerikas urfolk ble slaktet. Dette er ikke noe å feire...... Totalt Amerika sentralisert høytid. Kleint.

Anonymkode: 25357...a45

https://domkirkeodden.no/hosttakkefest

I Norge er høsttakkefesten knyttet til Mikkelsmess, 29. september. Denne dagen var i katolsk tid viet til Erkeengelen Mikael, engelen som veide sjelene som ville inn i himmelen. I nyere tid markeres Mikkelsmess som en kirkelig høsttakkefest. Mange steder pyntes alteret med kornband og annen grøde fra åker og eng under messen denne søndagen.
De færreste feirer jul og påske med noen religiøs innblandelse i vesentlig grad, så selv om norsk høsttakkefest er en religiøs høytid så kan vel dagen heller brukes til å være takknemlig for avlingene, mat på bordet, annet man er takknemlig for, osv? 

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor skal vi ikke få ha de forskjellene som vi har i de forskjellige delene av verden? Hvorfor skal alle feire alt som de andre gjør og på den eksakt samme måten? Hvorfor må alle være like og ta til seg måter å leve på og ting som skal "feires" som bare er tull. Hvorfor denne nesegruse beundringen fra alt som er plastic fantastic og kommer fra amerika? Jeg vil ikke ha det. Jeg er norsk. 

Anonymkode: 31441...d17

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://domkirkeodden.no/hosttakkefest

I Norge er høsttakkefesten knyttet til Mikkelsmess, 29. september. Denne dagen var i katolsk tid viet til Erkeengelen Mikael, engelen som veide sjelene som ville inn i himmelen. I nyere tid markeres Mikkelsmess som en kirkelig høsttakkefest. Mange steder pyntes alteret med kornband og annen grøde fra åker og eng under messen denne søndagen.
De færreste feirer jul og påske med noen religiøs innblandelse i vesentlig grad, så selv om norsk høsttakkefest er en religiøs høytid så kan vel dagen heller brukes til å være takknemlig for avlingene, mat på bordet, annet man er takknemlig for, osv? 

Jeg visste ikke om dette før jeg googlet opp. Så utrolig fin markering, og så rart så få feirer det. Som du sier, så trenger ikke det religiøse aspektet være så stort akkurat, om man ikke ønsker det. Det viktigste er å tenke etter hva man faktisk kan være takknemlig for. Å dele det rundt et godt måltid ser jeg på som en veldig fin markering! 

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal vi ikke få ha de forskjellene som vi har i de forskjellige delene av verden? Hvorfor skal alle feire alt som de andre gjør og på den eksakt samme måten? Hvorfor må alle være like og ta til seg måter å leve på og ting som skal "feires" som bare er tull. Hvorfor denne nesegruse beundringen fra alt som er plastic fantastic og kommer fra amerika? Jeg vil ikke ha det. Jeg er norsk. 

Høsttakkefest er norsk

Må også legge til at jeg elsker at amerikanere feirer og "tar av" på mye, og de blåser i hva som er "harry" og ikke. De er mye friere enn nordmenn. Jeg liker det. Men ikke at dette handlet om det da 🙂

Endret av SoWhat?
Skrevet

At folk tar av hvis de ønsker og feirer BIG er helt ok, men behold det i amerika. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At folk tar av hvis de ønsker og feirer BIG er helt ok, men behold det i amerika. 

Hvorfor?  Er det ikke positivt å være takknemlige? Å dele et godt måltid med venner eller familie?

Skrevet

Feiringen går mye lengre tilbake enn til den kristne Mikkelsmessen. De kristne bare tok over messene i viking-og bronsealder og gjorde dem til kristne messer. Høstjevndøgn ble egentlig feiret ca. 21-23. september, når dag og natt er like lange. Dette ble feiret med en hyllest til den livgivende solen og for grøden og fruktbarheten.

Anonymkode: 38654...06e

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, SoWhat? skrev:

Høsttakkefest er norsk

Må også legge til at jeg elsker at amerikanere feirer og "tar av" på mye, og de blåser i hva som er "harry" og ikke. De er mye friere enn nordmenn. Jeg liker det. Men ikke at dette handlet om det da 🙂

Hva mener du konkret med at amerikanerne er "mye friere" enn nordmenn? 

Og: Siden vi er på Kvinneguiden, tenker du f.eks. på kvinnenes rolle når du synes folk er så mye "friere" i USA? 

• Liker 3
Skrevet

Viss jeg skal tippe; sikkert fordi det ikke finnes så mye "stash" som butikkene kan tjene penger på å dytte på oss, bortsett fra kalkun? Handelsstanden tjente stort på å innføre Valentines, Babyshower og Halloween. Det finnes kanskje ikke så mye dill og dall som kan markedsføres i forbindelse med høsttakkefesten? (Med forbehold om at jeg ikke har greie på tradisjonen)

Vi kunne godt hatt en norsk utgave av høsttakkefest. 

Anonymkode: 65eef...63b

• Liker 3
Skrevet

Fordi man for noen hundre år siden bestemte seg for å redusere antall helligdager i Norge og disse to ble kuttet ut, da de ble regnet for å være katolske regner jeg med. At noen har fått for seg at akkurat disse to er amerikanske feiringer er jo litt gøy, da USA som nasjon oppsto over 1000 år etter at vi startet å feire dem i Norge under andre navn, men dog.

Jeg regner med at urfolket i Amerika har/hadde liknende tradisjoner og feiringer da vi ser dem omtrent i alle land i verden. Vi vet jo alle, håper jeg da, at ingen av de "religiøse" feiringene vi har egentlig tilhører den religionen som har påtatt seg eierskapet. De aller fleste helligdagene og feiringene vi har kan knyttes til at solen snur(St.Hans og Jul) og start/slutt på jordbruksåret. 

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, Dolce skrev:

Hva mener du konkret med at amerikanerne er "mye friere" enn nordmenn? 

Og: Siden vi er på Kvinneguiden, tenker du f.eks. på kvinnenes rolle når du synes folk er så mye "friere" i USA? 

De tillater seg å være det en lett kaller "overfladisk" og "harry" her. Alt skal ikke være så nøkternt og dypt og seriøst til enhver tid. Det var kun det jeg mente. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...