AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #1 Skrevet 9. oktober 2020 Når et barn på 2,5 år har dårlig språk. Forstår alt som blir sagt, og snakker en del (men snakker veldig utydelig). Er det foreldrenes feil? Grunn til å melde til barnevernet? Foreldrene kan jo ikke ha snakket nok med barnet, eller lest nok for det. Anonymkode: 8e567...77b
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #2 Skrevet 9. oktober 2020 Er du seriøs? Melde til barnevernet fordi en 2,5-åring snakker utydelig? Nei, her skal du passe dine egne saker. Barnehage og/eller helsestasjon plukker opp eventuell bekymringsverdig utvikling. Anonymkode: 861c0...157 44
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #3 Skrevet 9. oktober 2020 HAhahah fredagsunderholdninga Anonymkode: c3be5...eb0 11
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #4 Skrevet 9. oktober 2020 Hvem er skyld i din uvitenhet, da? Foreldrene dine..? Vet du hva, det er mange årsaker til at småbarn kan ha dårlig språk. Og vet du, helsestasjonen sjekker faktisk språket på 2-årskontrollen... I tillegg vil barnehagen også snakke om språkutvikling. Så nei. Du skal passe dine egne saker. Alle barn er ulike. Noen hører dårlig og har derfor problemer med å snakke, noen har problemer med tenner, og noen rett og slett vil bare ikke! Altså, hjelpe meg.. Fetteren min sa ikke et eneste jævla ord før han var TRE, men da snakket han plutselig som en foss, klart og tydelig. Anonymkode: 0cc1c...047 17
Unika Skrevet 9. oktober 2020 #5 Skrevet 9. oktober 2020 Det finnes mange grunner til utydelig språk. Foreldrenes innsats trenger ikke bety noe som helst her. 2,5 år er ingen alder, hadde skjønt bekymringen hvis barnet var 6-7 år og ingen (hverken bhg, ppt eller foreldre) hjalp det, men ut fra det du sier: ingen grunn til bekymring. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #6 Skrevet 9. oktober 2020 Selvfølgelig ikke. Egentlig kan du gå ut fra at med den kunnskapen du har om barn, så bør du aldri noensinne melde noe til barnevernet. Med mulig unntak for fysisk vold du bevitner selv, men google da begrepet "vold" først. Anonymkode: c9e7f...bf0 10
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #7 Skrevet 9. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når et barn på 2,5 år har dårlig språk. Forstår alt som blir sagt, og snakker en del (men snakker veldig utydelig). Er det foreldrenes feil? Grunn til å melde til barnevernet? Foreldrene kan jo ikke ha snakket nok med barnet, eller lest nok for det. Anonymkode: 8e567...77b Er det du som er mor til dette barnet, TS? Isåfall trenger du ikke bekymre deg for barnevernet om denne saken. Mange på 2,5 snakker utydelig. Men du kan jo ta med barnet til en ekstra legesjekk, feks om du mistenker at hørselen kan være dårlig. Dårlig hørsel er ikke det samme som ingen hørsel, og det kan faktisk påvirke språkutviklingen. Anonymkode: 0aa2f...f80 4
GammelKaktus Skrevet 9. oktober 2020 #8 Skrevet 9. oktober 2020 Omg, nå gir jeg snart opp kg, makan til idioti. Noen er treigere med praten enn andre uavhengig av foreldres innsats. Trenger barnet hjelp med språket vil barnehagen innhente PPT så fikser de det. Barnevernet har ingenting å gjøre her. 6
Svartfugl Skrevet 9. oktober 2020 #9 Skrevet 9. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når et barn på 2,5 år har dårlig språk. Forstår alt som blir sagt, og snakker en del (men snakker veldig utydelig). Er det foreldrenes feil? Grunn til å melde til barnevernet? Foreldrene kan jo ikke ha snakket nok med barnet, eller lest nok for det. Anonymkode: 8e567...77b Nei, man melder ikke til barnevern på grunn av forsinket språkutvikling. Det kan være mange årsaker til at et barn snakker lite eller dårlig(sjenert, hørsel, lærevansker, autisme, medfødte skader osv) selv om barna blir snakket med mye. Det er også slik at barn har ulikt tempo i språkutvikling - som i annen utvikling. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #10 Skrevet 9. oktober 2020 Eh nei. Det er på ingen måte slik at foreldre har all makt over språkutviklingen til barna. Mitt barn var tidlig ute med språk, og mannen var snar med å ta "æren" for det, mente vi hadde vært så flinke osv. Men jeg mener at han bare tar ting veldig lett. Jeg hørte jo f.eks. at det kom fraser fra barne-tv, så han hadde lært mye språk der, som han fikk se en halvtime om dagen. Da han ble litt større begynte han å se på engelske programmer og fikk se maks en time om dagen, og det gikk ikke lang tid før han snakket flytende engelsk. Vi snakker aldri engelsk hjemme, så det kunne ikke mannen ta æren for, da skjønte han at jeg kanskje hadde et poeng. 😛 Anonymkode: 71d55...160 4
Marimba Skrevet 9. oktober 2020 #11 Skrevet 9. oktober 2020 Vi leser, rimer og synger hjemme hos oss. Ting som legger til rette for god språkutvikling. Eldste var sent ute med å snakke. Begynte kanskje å nærme fulle setninger rundt Tre årsalderen. Yngste pratet i fulle setninger før hun fylte to. Jeg har konkluderer med at barn er forskjellige. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #12 Skrevet 9. oktober 2020 Åh, herregud 🤦🏼♀️. Barn har ulike interesser og personlighet også! Husk det. Noen har slett ikke roen på seg til å bli lest eller sunget for. Andre føler at de gjør seg godt nok forstått uten språk og har derfor ikke interesse av å forsøke å prate så mye. Det trenger ikke være fordi de er mer eller mindre evnerik, eller at foreldrene prater for lite med barnet. Anonymkode: 7089d...41a 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #13 Skrevet 9. oktober 2020 Barnevernsmat er det ihvertfall ikke. Men kjenner noen barn rundt tre år hvor barnehagen begynte språktrening pga dårlig uttalelse, dårlig ordforråd ol. Dette er barn hvor jeg vet med sikkerhet det er ekstremt overdreven skjermbruk (egne iPad til samtlige barn, inkl de i barnehagealder) med YouTube i timesvis hver dag. Og foreldrene etter tiltak og oppfordring fra barnehagen har måtte slette enkelte apper, redusere skjermbruk og være bevisst på å sette ord på ting de gjør i hverdagen. Ting man vanligvis gjør med små barn fra de er bittesmå. Språkutviklingen er ekstremt forskjellig fra barn til barn, og barnehagen fanger det som regel godt opp om det er grunn til bekymring og setter i gang tiltak. Noen begynner seinere å snakke, men noen er og resultat av tafatte foreldre som lar en skjerm stå for underholdningen hver eneste morgen og ettermiddag. Men å vurdere barnevern pga språk er da helt hinsides. Anonymkode: d66e1...773 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #14 Skrevet 9. oktober 2020 Ikkje barnevernssak! Anonymkode: e0f12...ab2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #15 Skrevet 9. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når et barn på 2,5 år har dårlig språk. Forstår alt som blir sagt, og snakker en del (men snakker veldig utydelig). Er det foreldrenes feil? Grunn til å melde til barnevernet? Foreldrene kan jo ikke ha snakket nok med barnet, eller lest nok for det. Anonymkode: 8e567...77b Tåpelig forsøk på å trolle Anonymkode: 09870...5dc
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #16 Skrevet 9. oktober 2020 Nei det er det ikke. Hilsen Barnevernspedagog. Anonymkode: a707e...d05 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #17 Skrevet 9. oktober 2020 Her inne skal man høre mye rart. Jeg har 2 barn, det ene barnet snakket helt rent da hun var 1,5 år. Andre barnet pratet ikke rent før i 1. klasse. Og jeg har jo lest mye til begge to, pratet mye med begge. Den som var treg med språket gikk i språk gruppe i barnehagen, og til logoped. Nå er begge tenåringer, og det er barnet som var treg med språket som gjør det best faglig. Og han lærte seg engelsk flytende på 3 mnd da han var 7 år. Anonymkode: fd2d8...b36 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #18 Skrevet 9. oktober 2020 Neinei..Jeg har 2 gutter, støpt i samme form, samme oppdragelse.. Eldste snakket rent når han var 2 år, med R. Fikk vite på 4 års kontrollen at han hadde bedre språk og var mer moden en mange 4 åringer. Så har vi yngste. Han er 5 år og prater fortsatt ikke rent.. Anonymkode: 12908...133
Matas Skrevet 10. oktober 2020 #19 Skrevet 10. oktober 2020 Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep og avsporing. - Matas, mod.
Hactar Skrevet 10. oktober 2020 #20 Skrevet 10. oktober 2020 På 9.10.2020 den 11.24, AnonymBruker skrev: Når et barn på 2,5 år har dårlig språk. Forstår alt som blir sagt, og snakker en del (men snakker veldig utydelig). [...] Foreldrene kan jo ikke ha snakket nok med barnet Anonymkode: 8e567...77b Nei, nei, når barnet forstår alt som blir sagt, så har foreldrene åpenbart snakket nok til barnet. Feilen er at de ikke har lyttet nok! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå