Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 2 uker som ikke vil ta brystet. Går regelmessig og får hjelp, men lite fremgang. Har masse melk, så pumper og gir gutten på kopp. Dette drikker han fint av.

Problemet er at jeg er så LEI! Lei av å pumpe hvet 3. time, lei av å koke på pumpeutstyr og flasker, lei av tilsølte klær etter hvert måltid. Føler ikke jeg gjør annet enn å pumpe og koke. Får ikke "nyte" babytiden i det hele tatt. Gråter mye og er bare sur. Blir lite søvn om nettene pga dette.

Vurderer derfor å gi opp og gi noen måltider med erstatning daglig. Altså pumpe 2-3 ganger og gi erstatning i tillegg. Og gi på flaske i stedet for kopp. Ser for meg at ting vil bli lettere da.. men får dårlig samvittighet ovenfor babyen, derfor jeg holder på.

Målet er selvsagt å få til ammingen, men det virker mindre og mindre sannsynlig å få til - iallefall fullamming.. 

Har ikke vært ute av huset (bortsett fra helsestasjon) og heller ikke fått besøk pga dette. Vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut med alt dette kopp oh pumpestyret.. hvordan er det med mme og komme seg ut av huset? Hvordan planlegger dere ting?

Tips til meg eller andre som har vært i samme situasjon? :)

Anonymkode: b8caf...2b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel det lureste du kan gjøre når situasjonen påvirker deg såpass.

Anonymkode: 6c5d0...5c8

• Liker 7
Skrevet

Drit i ammepresset, og de som skal ha deg til å gi 100% morsmelk. Virkelig. 

Det er vitenskapelig bevist at delamming er akkurat like bra for babyen som fullamming. Antistoffene, som er det "magiske" med morsmelken, blir mer konsentrert i melken om du ammer mindre, så babyen får nøyaktig like mye av dem, selv om han får mindre melk. 

En to uker gammel baby kan helt fint få flaske i stedet for kopp. Og mme er et kjempebra alternativ - ihvertfall om alternativet er å gå sulten, og ha en mor som pådrar seg en fødselsdepresjon. 

Jeg måtte delamme de fire første månedene. Det var rett og slett fordi ungen fikk jo ikke nok mat! Det var de på sykehuset som begynte å gi erstatning, noe annet var ikke snakk om engang. Og de ga kun kopp de første tre dagene, men de så at han bare sølte og griste, og ga deretter flaske (les om langsom flaskemating). 

Jeg brukte alt for mye tid på pumpen jeg også den første tiden, for jeg følte sånn på mom-shamingen over å gi gutten min mme (eller "gift" som amme-naziene kaller det). Det skal jeg IKKE gjøre neste gang. Ikke faen. Det blir mme utover det jeg selv får ut av puppene uten å holde på i timesvis med pumping og nesespray og fadens oldemor. 

Etter fire måneder fikk han nok melk fra meg, og vi gikk over til fullamming. Noe som var praktisk, for da slapp jeg å styre med flasker, men for helsen hans sin del, var det akkurat like bra å delamme. 

Anonymkode: 52f53...319

• Liker 8
Skrevet

Du har helt tydelig havnet midt i den knipen som helsepersonell sjelden anerkjenner når de setter opp timeplanen din for «ammeforsøk og pumping»: Det fins ikke nok timer i døgnet. 

Det er flott at du anerkjenner overfor deg selv, og klarer å sette ord på det overfor oss, at nå er du SÅ lei, og dette er ikke noe du ønsker å fortsette med. 

Jeg hadde likt forløp som deg, og det skal sies at det løste seg innen barnet var 4 uker. MEN - det kostet meg altfor mye! Jeg var så preget av søvnmangel at ikke bare klarte jeg til slutt ikke å sovne uansett, men jeg visste ikke opp og ned på noe som helst og kunne ikke ta vare på hverken meg selv eller barnet på en bærekraftig måte. 

Alle spurte meg, da ammingen gikk som smurt etterpå, om jeg ikke var glad for at jeg holdt ut. Sannheten er at jeg angret, og angrer fortsatt, på at jeg ble så sugd inn i den ammedogmatikken at jeg lot det styret der ødelegge SÅ mye for oss. Babyen ville blitt like fin med flaske, og JEG ville hatt et helt annet forløp. Det tok meg år og dag, bokstavelig talt, å ordne opp i det ammemaset ødela inni meg, og mellom meg og barnet. 

Kjøp inn 10 flasker og sett opp skjema for sterilisering og tilberedning. 

Fed is best.

Anonymkode: 297eb...c2a

• Liker 12
Skrevet

Og kjøp dampsterilisator så du kan sterilisere flasker i mikroen :) Gull verdt, så mye enklere enn å styre med å koke opp en gigantisk kjele med vann som måtte passes på. 

• Liker 2
Skrevet

Morsmelk er det beste for barnet, men hvorfor gir du fra kopp? Kan du ikke gi morsmelken på flaske?? 

Hvis dette er slitsomt, så delammer du og gir erstatning. Er far med i bildet her? For om du pumper deg, kan far hjelpe til med mating💗 Da får du litt fri til å slappe av!!! Det er sååå utrolig viktig, så du ikke går på en smell..

• Liker 3
Skrevet

Mamming før amming!❤️

Anonymkode: 0d13a...d7a

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, Emma89 skrev:

Morsmelk er det beste for barnet, men hvorfor gir du fra kopp? Kan du ikke gi morsmelken på flaske?? 

Hvis dette er slitsomt, så delammer du og gir erstatning. Er far med i bildet her? For om du pumper deg, kan far hjelpe til med mating💗 Da får du litt fri til å slappe av!!! Det er sååå utrolig viktig, så du ikke går på en smell..

Morsmelk er marginalt bedre for barnet, fordi det inneholder antistoffer. 

Man gir fra kopp til nyfødt, fordi mange er redd de skal bli sugeforvirret om de får flaske, siden flaske og pupp har ulik teknikk, og man er da redd man ikke skal få til å amme senere for ungen fotrekker flasken. 

Og seriøst: det er pumpingen som tar tid, ikke flaskematingen!

• Liker 6
Skrevet

Jeg fikk aldri melk nok, knapt nok til å gi snella dessert. Men hun fikk det lille jeg hadde, til hun mistet interessen, det var jo ikke der hun ble mett.

Uansett. I kjøleskapet har jeg en termos med kokt, kaldt vann, når vi skal noe sted koker jeg vann og har på termos og så tar vi med begge. Har et sånt beger fra Dr Brown med tre ferdig oppmålte måltider med mme-pulver. Slenger oppi en flaske og vi er good to go. Merk at jeg ikke følger de nye retningslinjene, jeg blander ferdig drikkeklart og ikke 70 grader. Hvis du blander ved 70 grader beregner du ekstra tid til nedkjøling. Hvis du vet du skal steder hvor det er mikro/mulighet for oppvarming, kan du jo blande ferdig hjemme og holde kjølig. Fort gjort. Hjemme har jeg vannkoker med termostat. Koker opp nytt vann hver dag, så varmer jeg det til passe temperatur til måltider.

Jeg synes ikke det er masete med flasker. Det er rutine, som så mye annet. Har heller ikke sterilisator. Smådeler skylles i kaldt vann og legges i en liten balje med litt zalovann til det er tid for koking. Jeg er alene med småen, men har fint tid til dette.

Anonymkode: b2973...306

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk aldri melk nok, knapt nok til å gi snella dessert. Men hun fikk det lille jeg hadde, til hun mistet interessen, det var jo ikke der hun ble mett.

Uansett. I kjøleskapet har jeg en termos med kokt, kaldt vann, når vi skal noe sted koker jeg vann og har på termos og så tar vi med begge. Har et sånt beger fra Dr Brown med tre ferdig oppmålte måltider med mme-pulver. Slenger oppi en flaske og vi er good to go. Merk at jeg ikke følger de nye retningslinjene, jeg blander ferdig drikkeklart og ikke 70 grader. Hvis du blander ved 70 grader beregner du ekstra tid til nedkjøling. Hvis du vet du skal steder hvor det er mikro/mulighet for oppvarming, kan du jo blande ferdig hjemme og holde kjølig. Fort gjort. Hjemme har jeg vannkoker med termostat. Koker opp nytt vann hver dag, så varmer jeg det til passe temperatur til måltider.

Jeg synes ikke det er masete med flasker. Det er rutine, som så mye annet. Har heller ikke sterilisator. Smådeler skylles i kaldt vann og legges i en liten balje med litt zalovann til det er tid for koking. Jeg er alene med småen, men har fint tid til dette.

Tips: Bland pulveret i det 70 grader varme vannet, og ta mer kaldt vann enn vanlig ;) Da slipper du vente. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tips: Bland pulveret i det 70 grader varme vannet, og ta mer kaldt vann enn vanlig ;) Da slipper du vente. 

Var ikke meningen med "nedlatende-smiley", altså, skulle være en vanlig smiley 😛 

• Liker 4
Skrevet

Gjør det du føler er best for deg og ditt barn 😊 de har det like fint på mme som morsmelk, så det skal du ikke ha dårlig samvittighet for. 
Kjøp deg en mikrosterilisator, så slipper du å koke flasker hele tiden. Bland ut pulveret i 70 grader, og fyll etter med kokt, avkjølt vann, så slipper babyen din å vente så lenge på maten. Dette går fint 😊

Anonymkode: e8809...b17

• Liker 4
Skrevet

Hadde samme problem og «holdt ut» i en måned. Holdt på å gå på en ordentlig smell. Baby spiste mer enn jeg klarte å pumpe og jeg var konstant stresset. Begynte med 1-2 mme måltider i døgnet, pumpet fortsatt litt men etter 3 mnd ønsket jeg å bruke mer tid med baby enn pumpen. Gjør det som kjennes riktig for deg, baby har det best når mamma har det bra!! Jeg følte meg 100kg lettere da jeg endelig forsto det selv. 

Anonymkode: 908d2...5f3

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke meningen at du skal ødelegge deg helt for å få til ammingen.

Jeg gikk over til å gi flaske etter ca 1 uke. Da innså både jeg og de ansatte på Barsel at det ikke kom til å gå lenger å prøve å pumpe, håndmelke, bruke varme kluter på brystene, bruke lotusgrepet og jeg vet ikke hva. Fikk mindre og mindre melk uansett og pumpingen var så smertefull at jeg begynte å grue meg til neste pumping med en gang jeg var ferdig med en pumpeøkt. Og da fikk jeg kun utnoen få milliliter med melk - og derifra avtok det bare. Fikk nesten ikke sove i denne perioden, gikk rundt som en zombie.

Det var først da vi startet med mme at barseltiden ble fin. Som avdelingsjordmor sa til meg: Nå skal dere få en ny start, og det fikk vi 😊

Anonymkode: baa30...4d2

• Liker 4
Skrevet

Jeg fullpumpet med første og gav på flaske. Koppmating var aldri et tema. 

Begge mine har fått flaske på barsel i tillegg til ammingen. Med første (prematur) fikk vi kun til amming på natt når babyen halvsov - på dagtid helt uinteressert og da ble det pumping og flaskemating. Andremann ammes og gis flaske om hverandre - ingen sugeforvirring. 

Dersom du ønsker å pumpe og gi morsmelk på flaske vil jeg råde deg til å:

-kjøpe nok flasker til et døgn med mating så det holder med en vask i oppvaskmaskinen for dag i stedet for håndvask flere ganger. (Farmasiet har tilbud på Mam Anti colic flasker nå)

- minimum trippelt sett med pumpetilbehør av samme grunn som over. Dobbeltpumpe og pumpebh.

- flaskesterilisator

Dersom du har mer melk enn babyen spiser kan du bygge deg opp et lager i kjøleskapet og varme opp hvert måltid i stedet for å pumpe når baby er sulten og gi direkte på flaske med en gang. Kjøp inn feks Avent sine beger og fyll opp med den mengden baby spiser til hvert måltid. Kjapt å varme opp i vannbad. Melken holder seg tre dager i kjøleskap.

Når vi skulle ut av huset pumpet jeg før jeg dro og hadde dette med på flaske. Kan drikkes romtemperert og holder seg i 6 timer. Hadde med håndpumpe og en ekstra flaske om vi skulle være lenge ute av huset. Pumpet da på ammerom/stellerom om vi feks var på kjøpesenter/ kafe. Hjemme hos andre pumpet jeg enten på badet eller ba om å få sitte for meg selv i et annet rom.(Jeg har lettpumpende pupper så pumpingen tok meg ikke mer enn 10 minutt.)

For å få tilstrekkelig med søvn gjorde vi det slik at far tok babyen fra kl. 19-23.30 og jeg sov i samme tidsrom evt. avbrutt av en pumping. Far tok da matingene og stell av baby samt vask og sterilisering mens jeg sov.

Anonymkode: c5af9...cae

• Liker 1
Skrevet

Åhh, nå fikk jeg flashback til min egen (korte) ammekarriere, som utelukkende var preget av smerter, litervis med tårer, søvnløshet, en baby som skrek og mor som gråt, angst og vonde følelser. Samtidig var jeg manisk opptatt av at jeg skulle amme, og jeg skulle gjøre alt på den helt riktige måten - det vil si, bruke timesvis på å koppmate en nyfødt baby som ikke visste opp eller ned på koppen, samtidig som jeg skulle pumpe annenhver time, 45 minutter av gangen, et umulig regnestykke som aldri gikk opp.

Den dagen helsesøster ba meg kaste inn håndkleet og mannen dro på apoteket og kjøpte hypoallergen MME og MAM-flasker og vi kunne blande melk på kjøkkenet og deretter sette oss sammen i sofaen med gutten vår i armene og gi han mat fra flaske så han ble helt salig i babyblikket og jeg hadde ikke vondt og ingen gråt og etterpå kunne jeg sove to timer uten å måtte grue meg til neste økt - det var helt magisk. Jeg får enda tårer i øynene når jeg tenker på det, og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gav meg mye før.

Bare du vet hva som er riktig for deg, og hvor mye det koster deg å jobbe videre med ammingen - bare vit at du gjør ikke noe feil, du er ikke en dårlig mor selv om du velger MME fremfor morsmelk, også selv om det "bare" er for din egen del!

• Liker 5
Skrevet

Om du ønsker å drifte i ammingen så gjør du det. Fordelene er ikke markant store, og personlige fordeler/ulemper veier nokså tungt! Men, jeg hadde personlig ikke gitt opp før jeg hadde fått en skikkelig undersøkelse på barnet. Du har tydelig nok melk og barnet er tydelig interessert i melken siden den drikker av kopp, så problemet ligger i sugetaket. Få sjekket det tungebandet skikkelig, og ikke gi deg før noen har sett på ordentlig! 

Anonymkode: bd61b...ea3

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes du skal gå for flaske sånn som du beskriver situasjonen. Da får du det mye bedre. Delamming er et flott alternativ!

Har vært der selv og det var en enorm lettelse å kutte ut den j*vla pumpa. Hadde mest lyst til å kaste den ut av vinduet til slutt. 

Anonymkode: 8a934...c3d

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Fødte ifjor. Hadde en et krevende svangerskap, en tøff og komplisert fødsel, mistet blant annet mye blod. Dette førte til at melken ikke kom skikkelig i gang. Baby måtte få mme allerede før han var et døgn gammelt. Fikk mme flere ganger i døgnet mens vi var på barsel. Det var skikkelig sårt fordi jeg var så innstilt på å amme og hadde ikke hørt noenting om mme gjennom svangerskapet. Da vi omsider kom hjem fra sykehuset måtte vi ha på alarm hver 3.time. Da skulle først gutten ammes, deretter måtte jeg pumpe i 20-30 min (for og øke produksjonen) mens partner matet gutten med MME på kopp. Så skulle alt utstyret vaskes og kokes, klart for neste runde. Så var det bleieskift og få baby i søvn, før vi måtte vekke igjen for mating. Og disse 3 timene telles jo fra start, så det ble veldig lite søvn på alle 3 imellom slagene. Jeg var helt utslitt. Hadde lav blodprosent ifbm blodtapet og hadde ikke mye og gå på. Gråt hele tiden, var kjempesliten og følte liten glede. Superhormonell i tillegg. Mye inn og ut på helsestasjon for og få hjelp til riktig sugetak. Føltes bra der og da, men hjemme var det så vondt at jeg bare gråt. Partner skulle etterhvert tilbake i jobb og jeg så at dette klarte jeg ikke alene. 

Til slutt sa min egen mor at jeg burde gå over til flaske. Det var kjempesårt men samtidig en lettelse. Mye tårer fordi jeg så gjerne ville amme men innså at jeg ikke klarte det. Rett og slett. Fullstendig utslitt. Luftet dette for helsesøster som sa at hun støttet valget vårt uansett. Vi gikk over til flaske da gutten var ca 2 uker. Det var litt stress i starten, men man kommer fort inn i det. Det er virkelig null stress og gå ut av huset med flaskebarn. Selvsagt enklere og bare dra frem puppen og ha maten perfekt temperert, men du kommer fort inn i rutiner. Jeg anbefaler virkelig Facebookgruppen Flaskebarna Norge. Der har jeg fått mange gode råd og tips, blant annet hvilket utstyr man trenger, hvordan man gjør det enklest mulig med tillaging osv. 

Husk og ta vare på deg selv oppi denne boblen ❤️ det er viktig at du også har det bra. Amming skal ikke trumfe alt. Har ikke du det bra, så har ikke baby det bra. Så enkelt er det ❤️ lykke til med valget ditt. 

Anonymkode: 64b9e...595

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt, men det er vanskeligere å kjenne hva som er 70 grader, enn drikkeklart på 40/42. Men nå vet ikke jeg hvor viktig det er med akkurat 70 vs 80 eller 90 heller, har ikke satt meg inn i de retningslinjene. Og så er det ikke alle termoser som holder vann kjempevarmt i evigheter. Men i utgangspunktet funker det jo fint å blande varmt med mindre vann og så fylle på med kaldt 👍

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...