Gå til innhold

13 år - invitere nye venninner hjem på Halloween - bryr jeg meg for mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, ønsker råd.

Min datter er 13 år og begynt på ny ungdomskole. Alle gamle klasser er blandet om til nye. Til Halloween i år har hun allerede invitert 3 jenter hjem til oss (fra sin gamle barneskole, disse går ikke sammen på ungdomskolen). Så de kommer.

Jeg har foreslått å invitere 3-4  jenter fra ny klasse i tillegg, de hun har fått best kontakt med. Men hun sier det er flaut og pinlig. Hun er sikkert redd for å få «nei» til svar.

Jeg sier vi kan gjøre det veldig lavterskel, ikke direkte invitere til noe, men heller si «om dere ikke har noe å finne på den dagen, kan du/dere bare komme til meg». Men, nei - fortsatt kleint visstnok.

For meg m/flere i våres område er det veldig vanlig at foreldrene organiserer diverse invitasjoner (til bursdag, fest, overnatting osv) helt opp til 7 trinn - er det derfor ok om jeg sender en uformell invitasjon/forespørsel til mødrene til disse nye jentene, og spør om Halloween? (Uten min datters viten)

(Jeg har kun så vidt møtt foreldrene til de nye jentene på et foreldremøte. Tror de hadde syntes det var hyggelig å bli spurt, men hva barna tenker vet jeg jo ikke....)

Anonymkode: 40911...cdd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NEI! Du blander deg alt for mye, ja. Det er IKKE greit å invitere andre barn hjem til dere for å være med datteren deres, uten å høre med henne hva hun vil. Hun sier klart ifra hun ikke vil!!

Hvordan hadde du likt det, om din mann gjorde det samme med deg, når du skulle ha noen gode venninner på besøk? "Konen til Tore er kjempehyggelig, kan du ikke bli bedre kjent med henne da?" Og når du sier nei, så invitert henne likevel, til DIN fest? 

Anonymkode: b9428...8eb

• Liker 35
Skrevet

Ville ikke ha overstyrt dette for mye. Hun har sagt nei. Så lenge det ikke er snakk om eksludering så ville jeg ikke ha blandet meg. 

Anonymkode: fa07d...1af

• Liker 12
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, dette gjør du ikke. Du skal respektere din datters valg. 

Skrevet

varierer..

Kan hende hun må pushes litt for å komme over den "flaue" tilstanded med nye folk.

Men igjen, så burde du respektere hennes valg :)

Anonymkode: 96207...a72

Skrevet

Nei, jeg hadde blitt kjempesur og lei meg om min mamma hadde gjort det når jeg var på den alderen. Det kan være andre grunner til at hun ikke vil invitere de hjem enda. Og kan jo hende du ender opp med å invitere noen hun overhodet ikke liker da og ødelegge hele dagen

Anonymkode: 0acaa...7a3

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

varierer..

Kan hende hun må pushes litt for å komme over den "flaue" tilstanded med nye folk.

Men igjen, så burde du respektere hennes valg :)

Anonymkode: 96207...a72

Å invitere folk hjem til henne, er ikke å pushe litt. Det er et skikkelig overtramp, og tvang. Det er stikk i strid hva som er anbefalt for å hjelpe sjenerte barn - og du vet ikke engang OM problemet er sjenanse, eller om det er andre grunner til at hun ikke vil inivtere dem. 

Tenk så ydmykende for datteren om disse "nye venninnene" får høre at det var moren hennes om ringte til moren deres og inviterte dem.. 

• Liker 15
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg hadde blitt kjempesur og lei meg om min mamma hadde gjort det når jeg var på den alderen. Det kan være andre grunner til at hun ikke vil invitere de hjem enda. Og kan jo hende du ender opp med å invitere noen hun overhodet ikke liker da og ødelegge hele dagen

Anonymkode: 0acaa...7a3

TS: Det tror jeg ikke. Det er disse 4 jentene jeg hører om, de hun er med på den nye skolen osv. Er rimelig sikker hun liker disse jentene godt da. Er jo en grunn til at jeg tenkte høre med akkurat disse jentene...

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

TS: Det tror jeg ikke. Det er disse 4 jentene jeg hører om, de hun er med på den nye skolen osv. Er rimelig sikker hun liker disse jentene godt da. Er jo en grunn til at jeg tenkte høre med akkurat disse jentene...

Hun har jo ikke lyst!

Anonymkode: 93b73...ff6

• Liker 16
Skrevet

Å invitere folk hjem til henne, er ikke å pushe litt. Det er et skikkelig overtramp, og tvang. Det er stikk i strid hva som er anbefalt for å hjelpe sjenerte barn - og du vet ikke engang OM problemet er sjenanse, eller om det er andre grunner til at hun ikke vil inivtere dem. 

Tenk så ydmykende for datteren om disse "nye venninnene" får høre at det var moren hennes om ringte til moren deres og inviterte dem.. 

TS: Jeg vet at disse jentene har blitt gode venninner på skolen. Ønsker å hjelpe de i gang på fritiden også. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette er så laaaangt forbi streken! Absolutt IKKE, det ville ødelagt mye i mitt forhold til mamma dersom hun noensinne gjorde noe slikt. Du har spurt henne og hun har sagt nei. Respekter din datter!

Anonymkode: 07e23...80a

• Liker 16
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NEI! Du blander deg alt for mye, ja. Det er IKKE greit å invitere andre barn hjem til dere for å være med datteren deres, uten å høre med henne hva hun vil. Hun sier klart ifra hun ikke vil!!

Hvordan hadde du likt det, om din mann gjorde det samme med deg, når du skulle ha noen gode venninner på besøk? "Konen til Tore er kjempehyggelig, kan du ikke bli bedre kjent med henne da?" Og når du sier nei, så invitert henne likevel, til DIN fest? 

TS: Ha, ha, ja, det hadde vel ikke gjort noe. Det er jo å inkludere, sånn ser jeg det. Vi er forskjellige, jeg har gjerne plass til en ekstra eller to. 

Skrevet

Nei når de går på ungdomsskolen så kan du ikke invitere via andre foreldre, de er ikke barn lenger. Skjønner at du vil hjelpe henne å invitere dem men nå vil ikke datteren din. Foreslå heller noe annet hun kan invitere disse jentene på en annen dag, som er mer lavterskel enn Halloween-fest og derfor ikke flaut å invitere til. Bare en filmkveld/middag/ut på kino eller liknende. 

Anonymkode: f34ea...9cf

• Liker 9
Skrevet

Ja selvsagt bryr du deg for mye, la det ligge

Anonymkode: 7ac51...71e

Skrevet

TS: Jeg vet at disse jentene har blitt gode venninner på skolen. Ønsker å hjelpe de i gang på fritiden også. 

Å invitere dem hjem, mot din datters vilje, er ikke å "Hjelpe de igang". For meg er hjemmet mitt veldig privat, og det å få folk inn der, føles veldig "intimt". "Hjelpe igang" er å foreslå å invitere dem med på kino en gang. Ikke å skulle tvinge dem med i et selskap hjemme hos dere, mot din datters vilje. 

Det er ikke "Hjelp" om du tvinger. Det er tvang, ikke hjelp. 

Og kanskje ønsker hun rett og slett å tilbringe tid med de gamle vennene sine? Det er ikke barebare å blande vennegjenger, det synes jeg også er kleint. Jeg blander ikke jobb-vennene mine med studie-vennene mine, selv om jeg liker dem alle. 

• Liker 18
Skrevet

TS: Ha, ha, ja, det hadde vel ikke gjort noe. Det er jo å inkludere, sånn ser jeg det. Vi er forskjellige, jeg har gjerne plass til en ekstra eller to. 

Da leste du ikke eksempelet, for det var at du hadde sagt NEI til å invitere henne ;) Og så ringte mannen din hennes mann og inviterte henne, mot din sterkt uttrykte vilje. 

• Liker 11
Skrevet

Kan hende disse jentene har sagt at halloween er teit, og at datteren din føler det er sosialt selvmord om de får vite at hun feirer halloween. Ikke svikt henne på denne måten. 

Anonymkode: 93b73...ff6

• Liker 11
Skrevet

Om jeg husker den alderen riktig, så er det 10 ganger flauere at mamma inviterer dem. Måtte ha hjelp fra mamma for å få det til, det kan være flaut. Nei, ikke inviter dem. Men jeg vil jo anbefale henne å invitere de andre selv. Det er nok vanskelig og flaut, det er jo en risiko for at de ikke kan bli med, og et nei er kanskje vanskelig å takle. Om hun er redd for å blande to gjenger, så vil det ofte gå seg til så lenge man har aktiviteter å gjøre. Men får hun et nei så takler dere det sammen. Jeg inviterte alle jentene i klassen hjem til meg etter oppstart i 8. i bursdagsselskap. Det ga vennskapene mellom jentene i klassen en kickstart, og jeg var veldig glad for at jeg gjorde det. Kanskje du skal prøve å komme til bunns i årsaken til at hun ikke vil, og ta det derfra. 

Anonymkode: de57b...003

• Liker 3
Skrevet

Herregud. Du kan jo ikke gjøre det.

Sønnen min, lik alder, hadde dødd!

Anonymkode: 5fa96...f8f

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...