AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #1 Skrevet 9. oktober 2020 Jeg har en svigersøster, mannens søster, som «tigger», altså hun tar kontakt rett før barnas bursdager, jul, sin bursdag for å tigge om dyre ting, snakk om ulldresser, utetøy, støvler og slikt. Jeg fikk nok i går, da postet hun bilde og link til en dyr ulldress på Facebook veggen min og tagget mannen, skrev «Lillegutt (2 år) ønsker seg denne I størrelse 86 til bursdagen sin neste uke». Altså jeg synes det er frekt, og hva svarer man til dette? Her må vi jo si ja, dette er forøvrig synlig for alle jeg har på Facebook, kollegaer, familiemedlemmer, venner, naboer... Det var faktisk mannen min som da til meg at det har litt drøyt. Det må sies at hun KUN tar kontakt hvis hun trenger ting til barna. Ellers er det aldri så mye som en SMS fra henne. Jeg har snakket med mannen min om dette og han er forøvrig enig med meg, men i likhet med meg så er han av den konfliktsky sorten. Så vi vet begge ikke hvordan vi skal få sagt det? Det skal sies at hun ikke har tatt de beste valgene i livet, hun har 3 barn med 3 ulike fedre, samtidig som hun har nedprioritert både utdanning og jobb. Hun jobber i en lavtlønnet yrke, deltid, mens det såvidt går rundt økonomisk. Til tross for dette så er brukttøy til barna eller henne sjølv, HELT UTELUKKET. Hun ble faktisk sur når jeg nevnte det for henne en gang, forsiktig hintet til at det er mye fint på Finn.no, TiSe osv. Nei, unga hennes skal kun ha det beste! Hun ble faktisk irritert når jeg en gang kjøpte dress fra HM til den ene ungen, istedenfor den super dyre hun ville ha til 1200kr Altså hva gjør vi her? Jeg vet at vi selv har litt skyld i dette også, vi har til nå etterkommet alle ønskene sine og ikke sagt noe. Så hun tenker sikkert at dette er helt innafor, men det er det ikke. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 69ec0...da3 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 9. oktober 2020 "Må si ja"? Selvsagt må du ikke det. Det er bare å glatt ignorere det. Du MÅ ikke svare på alle meldinger du får på facebook. Ignorer, og kjøp det dere selv ønsker å gi i presang. Konsekvent. Ignorer tiggingen. Er ikke verre enn det. Anonymkode: 0cc23...f3e 77
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 9. oktober 2020 Hadde fjernet taggen fra innlegget, slettet fra fb-veggen min. Anonymkode: ad440...50b 69
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #4 Skrevet 9. oktober 2020 Dere sletter ALT hun legger ut på facebook veggen deres (altså hva faen?). Å alt hun måtte finne på å tagge dere i fjerner dere taggen på. så ignorerer dere alle henvendelser på SMS og kjøper det DERE vil og kan gi. Til slutt, hvis hun hadde fortsatt med tiggingen hadde jeg sagt rett ut at hun må gi seg med tiggingen for dere kommer ikke til å gi etter for henne. Anonymkode: 24f40...490 43
Olaug Olsen Skrevet 9. oktober 2020 #5 Skrevet 9. oktober 2020 Dere kan vel gå sammen med flere og spleise? Jeg tenker også det kan være innafor å si at dere må få forslag til gaver i ulike prisklasser. 8
ekkoet Skrevet 9. oktober 2020 #6 Skrevet 9. oktober 2020 I vår familie har vi en enighet ca. om hvor mye vi gir til hverandres barn og det går like mye begge veier til tross for ulik økonomi. (Videre ble vi enige om at når det kom barn/tantebarn osv. inn i familien droppet vi gaver mellom voksne søsken, det er kun den barnløse onkelen som får gaver fra de voksne og han har fått beskjed om at han ikke trenger kjøpe gave til de voksne) 13
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #7 Skrevet 9. oktober 2020 Du må overhodet ikke si ja. Mitt barn får ikke så dyre gaver av sin tante og jeg gir ikke det til min svigersøster sine barn. De eneste jeg føler jeg kan ønske meg så dyrt hos til han er besteforeldrene (dvs mine foreldre, ikke mannen sine). Dere kan jo gi noen penger (200,- eller noe) som ett bidrag til den ulldressen hun ønsker seg. Så får hun dekke resten av den selv. Dere må overhodet ikke si ja bare fordi hun poster det på fb. Anonymkode: c9b88...4b6 11
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #8 Skrevet 9. oktober 2020 Det går an å sperre Facebook-veggen for innlegg fra andre. Akkurat i dette tilfellet hadde jeg svart noe av typen "Haha, det er nok heller a mor som ønsker seg denne, tror Lillemann foretrekker Duplo" med latteremojier. Bare behandlet det som om hun vitset. Hva dere gjør videre vet jeg ikke, men dere bør nok snakke med henne om å være mer økonomisk. Hvis dette er tredje barnet burde hun ha flust av klær fra før, ingen kjøper alt nytt til hvert av tre barn Anonymkode: b0843...fee 41
Ananas. Skrevet 9. oktober 2020 #9 Skrevet 9. oktober 2020 Hvorfor tenker du at dere må si ja? Fordi alle ser det, eller ligger det noe annet bak? 9
Me for life Skrevet 9. oktober 2020 #10 Skrevet 9. oktober 2020 (endret) Hadde svart: "Takk for tips, men har allerede kjøpt gave." Så hadde jeg kjøpt en kul leke, få 2-åringer ønsker seg faktisk en ulldress. Endret 9. oktober 2020 av Me for life Skriveleif 41
Gjest 24/7SylviaPlath Skrevet 9. oktober 2020 #11 Skrevet 9. oktober 2020 For en ufordragelig dame 😛 Hadde vært meg en glede å ignorere frekkheten hennes og kjøpe en passende gave til 200kr i stedet for... Helt ærlig, bare gjør det. Skal hun bli sur da liksom? Da hadde jeg sagt: «det er helt greit å komme med ønsker, men vi må få velge gaven selv. Du kan legge lista en god del lavere i framtiden, så kan vi se om vi kan komme til en ordning.»
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #12 Skrevet 9. oktober 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en svigersøster, mannens søster, som «tigger», altså hun tar kontakt rett før barnas bursdager, jul, sin bursdag for å tigge om dyre ting, snakk om ulldresser, utetøy, støvler og slikt. Jeg fikk nok i går, da postet hun bilde og link til en dyr ulldress på Facebook veggen min og tagget mannen, skrev «Lillegutt (2 år) ønsker seg denne I størrelse 86 til bursdagen sin neste uke». Altså jeg synes det er frekt, og hva svarer man til dette? Her må vi jo si ja, dette er forøvrig synlig for alle jeg har på Facebook, kollegaer, familiemedlemmer, venner, naboer... Det var faktisk mannen min som da til meg at det har litt drøyt. Det må sies at hun KUN tar kontakt hvis hun trenger ting til barna. Ellers er det aldri så mye som en SMS fra henne. Jeg har snakket med mannen min om dette og han er forøvrig enig med meg, men i likhet med meg så er han av den konfliktsky sorten. Så vi vet begge ikke hvordan vi skal få sagt det? Det skal sies at hun ikke har tatt de beste valgene i livet, hun har 3 barn med 3 ulike fedre, samtidig som hun har nedprioritert både utdanning og jobb. Hun jobber i en lavtlønnet yrke, deltid, mens det såvidt går rundt økonomisk. Til tross for dette så er brukttøy til barna eller henne sjølv, HELT UTELUKKET. Hun ble faktisk sur når jeg nevnte det for henne en gang, forsiktig hintet til at det er mye fint på Finn.no, TiSe osv. Nei, unga hennes skal kun ha det beste! Hun ble faktisk irritert når jeg en gang kjøpte dress fra HM til den ene ungen, istedenfor den super dyre hun ville ha til 1200kr Altså hva gjør vi her? Jeg vet at vi selv har litt skyld i dette også, vi har til nå etterkommet alle ønskene sine og ikke sagt noe. Så hun tenker sikkert at dette er helt innafor, men det er det ikke. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 69ec0...da3 Lag dere en avtale om hvor mye dere skal gi til jul/bursdag osv. Vi gir 300 kr i julegaver/bursdagsgaver til tantebarna våre. Vi hadde aldri brukt 1200 kr på tantebarn. Det er altfor mye. Din svigersøster er urimelig. Dere er nødt til å si fra til henne, på en fin og rolig måte at hun kan ikke komme med slike krav. Om hun blir sur, så spiller det ingen rolle. Lykke til ts Anonymkode: abc4d...74a 10
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #13 Skrevet 9. oktober 2020 Mannen bør svare " Takk for tips Men vi har allerede kjøpt gave." Også gir dere noe noe mye billigere. Selvsagt. Men ikke gjør deg til uvenn, hvis hun tar det opp med deg, sier du bare: Petter fiksa noe. Petter handlet. Tar hun det opp med broren, blir sur, må han bare stålsette seg og si det ble i dyreste laget, dere kan ikke holde på å kjøpe så dyre ting, og ønske seg er greit, men giveren bestemmer. Anonymkode: f602c...47c 14
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #14 Skrevet 9. oktober 2020 Her må nå svigersøster vitterlig mangle noen sosiale antenner! Har dere prøvd å møte slike innlegg med å skrive tilbake med humor at dere ønsker dere en landcruiser, gjerne en blå en? Dette er jo hinsides aalt som er normalt. Min familie sitter greit i det, men vi har lagt oss på max 200kr i gaver vi, for det er ikke summen det handler om! Og, det er faktisk litt jobb med å finne en fin gave, som man tror den andre hadde villet ønske seg og blir glad for, til den summen, uten at det blir ræl. Anonymkode: 2ec1f...03d 9
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #15 Skrevet 9. oktober 2020 51 minutter siden, Olaug Olsen skrev: Dere kan vel gå sammen med flere og spleise? Jeg tenker også det kan være innafor å si at dere må få forslag til gaver i ulike prisklasser. Hvem skal vi gå sammen og spleise med? Svigermor kjøper egne gaver, og mannen har ingen andre søsken. Anonymkode: 69ec0...da3 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #16 Skrevet 9. oktober 2020 Enig med flere her, kunne tenke meg å gi gaver til 200-300kr Anonymkode: 69ec0...da3 3
Majott Skrevet 9. oktober 2020 #17 Skrevet 9. oktober 2020 Enig med de andre. Jeg har to døtre, som begge har barn. De er godt utdannet, og tjener godt. Begge kjøper brukte klær til barna. Det blir billigere, man kan kjøpe klær av god kvalitet til en rimelig pris, også er det klimavennlig. Jeg ville nok ikke brukt så mye penger på en dyr ulldress til et tante/onkel-barn. Der må heller besteforeldre trå til. Regner med at når man er på samme alder, så har man mange utgifter selv til egne barn og annet. 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #18 Skrevet 9. oktober 2020 Akkurat nå, Majott skrev: Enig med de andre. Jeg har to døtre, som begge har barn. De er godt utdannet, og tjener godt. Begge kjøper brukte klær til barna. Det blir billigere, man kan kjøpe klær av god kvalitet til en rimelig pris, også er det klimavennlig. Jeg ville nok ikke brukt så mye penger på en dyr ulldress til et tante/onkel-barn. Der må heller besteforeldre trå til. Regner med at når man er på samme alder, så har man mange utgifter selv til egne barn og annet. Jeg er helt enig med deg! Nå har ikke jeg og mannen barn selv, men svigersøster er overbevist om at vi sitter så godt det, nettopp fordi vi ikke har barn og har gode jobber. Vi har likevel mye utgifter, vi bor i Oslo og har dyre hobbyer, Anonymkode: 69ec0...da3 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #19 Skrevet 9. oktober 2020 På begge sider har vi avtalt pris på gave til barna. De voksenes økonomi er ikke en faktor. Barna vil jo over tid se at de andre får dyrere/rimeligere gaver enn de selv, og det blir fullstendig feil i en familie. Men i dette tilfellet hadde jeg bare ignorert. Ikke svar på face, kjøp det du ønsker, overse kommentarer, eller vær direkte på "ønsker å unngå overforbruk og bruk- og kast mentaliteten som ligger bak dyre og nye gaver". Anonymkode: f20ef...bc1 6
Majott Skrevet 9. oktober 2020 #20 Skrevet 9. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig med deg! Nå har ikke jeg og mannen barn selv, men svigersøster er overbevist om at vi sitter så godt det, nettopp fordi vi ikke har barn og har gode jobber. Vi har likevel mye utgifter, vi bor i Oslo og har dyre hobbyer, Anonymkode: 69ec0...da3 Men uansett så har jo ikke hun krav på deres penger. Selv gir jeg ikke mer enn en gave til 500 kr til barn og barnebarn til bursdag og jul. Vi har et eget liv som vi også skal finansiere, og drømmer som vi vil oppfylle. Samt som du, hobbyer som er dyre. Vi bidrar litt i løpet av året, så barn og barnebarn får mye mer enn dette totalt sett, men vi har valgt å begrense sum på gaver til jul og bursdag. Dere bygger opp et liv for dere selv, og har mer enn nok med utgifter. Dere har også dyre hobbyer, og ja det har dere rett til, ettersom dere tjener penger nok til å finansiere dem. Dere bruker deres egne penger som dere vil. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå