AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #21 Skrevet 9. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. Anonymkode: d5d5f...1bb Det bestemmer ikke du 🤗 Anonymkode: 8ae77...676 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #22 Skrevet 9. oktober 2020 Just now, AnonymBruker said: Det bestemmer ikke du 🤗 Anonymkode: 8ae77...676 Nei og ikke du heller 👍 Anonymkode: d5d5f...1bb 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #23 Skrevet 9. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei og ikke du heller 👍 Anonymkode: d5d5f...1bb Nei, men jeg vet jeg har rett og at du tar feil 🥰 Anonymkode: 8ae77...676 2
Hyoscyamus Skrevet 9. oktober 2020 #24 Skrevet 9. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: ..(..).. Men disse som gir seg rundt 30-års alderen, hva driver de med? Videreutdanning eller helt annen yrkesretning? Anonymkode: d2560...7cf Min svoger tok pedagogikk og jobber nå som lærer i elektrofag på videregående, han trives med det😊 En skulderskade gjorde at kroppen sa stopp før han ble 35..
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #25 Skrevet 9. oktober 2020 50 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for svar! Det er absolutt noe og tenke over, ja. Men disse som gir seg rundt 30-års alderen, hva driver de med? Videreutdanning eller helt annen yrkesretning? Ganske sykt at lønnen er så bra sammenlignet med sykepleierlønn som er flere år på skole i tillegg til studielån 0 kr i inntekt ila studietiden. Jeg har vel 225 kr i timen med 5 års ansiennitet 😅 Anonymkode: d2560...7cf Vel, få velger yrkesfag og det med god grunn: det er fysisk tungt og ensformig. Vil man stå ute i vær og vind og trekke kabel eller fylle lungene med betongstøv Eller vil man rusle inne i komfortklær og temperatur? De fleste vil ha "kontorjobb". Sitte å jobbe som det mer passer en i en godstol og nytraktet kaffe på bordet. Bli snakket til som et menneske og møte blide folk. Men man kan som du nevner tjene greie peng med fagbrev. Men man skal ha en hverdag også. De 10-20 kr ekstra i timen blir svært fort ikke verdt det. Men er du kvinne vi du få jobb sporenstreks. Kvinner er veldig ettertraktet i yrkesfag. Anonymkode: d5d5f...1bb 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #26 Skrevet 9. oktober 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen her som har blitt elektriker i voksen alder og vil fortelle litt om det? Hvordan er skolen, læretiden, fagprøven og tiden etter hvor man er i jobb. Er det enkelt og få seg fast 100% jobb? Hvordan er lønnen? Er selv i slutten av 20-årene og vil omskolere meg fra sykepleier. Anonymkode: d2560...7cf Et av de beste valgene unge mennesker kan gjøre idag etter min mening er å bli elektriker eller rørlegger. Eller egentlig andre mer viktige fagbrev. Det er så undervurdert. Det er sinnsyk etterspørsel etter spesielt rørlegger og elektriker i tilegg har de bra lønn. Det er store fagområder og en haug med muligheter. Noen byer blir du rett og slett jaktet på, uansett om du har fagbrev eller er hjelpearbeider. Så lenge du kan jobbe. Bodde f.eks i en periode i oslo og da var det en kamp om å få meg. På den perioden hadde jeg kun 1 år etter fagbrev. For å si det sånn, jeg kunne velge og vrake og skyte lønnen min svært høyt opp Det beste er at du blir såpass handy at når du går hjem er du forsatt brukelig til noe. Du kan bygge hus f.eks Jeg er selv rørlegger og angrer ikke et sekund Har 700 000 i året og da jeg kjøpte meg enebolig pusset jeg den opp selv og bygget mitt eget varmeanlegg med vannbåren gulvarme inkludert. Dette hadde kostet ca 500 000 å bygge hadde jeg måtte ta det gjennom bedrift. Jeg brukte kun 130 000. Boligen hadde økt med over 2 millioner i verdi 2 år etterpå og jeg bor i en by med normal boligstigning Anonymkode: 02b24...b8f 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #27 Skrevet 9. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et av de beste valgene unge mennesker kan gjøre idag etter min mening er å bli elektriker eller rørlegger. Eller egentlig andre mer viktige fagbrev. Det er så undervurdert. Det er sinnsyk etterspørsel etter spesielt rørlegger og elektriker i tilegg har de bra lønn. Det er store fagområder og en haug med muligheter. Noen byer blir du rett og slett jaktet på, uansett om du har fagbrev eller er hjelpearbeider. Så lenge du kan jobbe. Bodde f.eks i en periode i oslo og da var det en kamp om å få meg. På den perioden hadde jeg kun 1 år etter fagbrev. For å si det sånn, jeg kunne velge og vrake og skyte lønnen min svært høyt opp Det beste er at du blir såpass handy at når du går hjem er du forsatt brukelig til noe. Du kan bygge hus f.eks Jeg er selv rørlegger og angrer ikke et sekund Har 700 000 i året og da jeg kjøpte meg enebolig pusset jeg den opp selv og bygget mitt eget varmeanlegg med vannbåren gulvarme inkludert. Dette hadde kostet ca 500 000 å bygge hadde jeg måtte ta det gjennom bedrift. Jeg brukte kun 130 000. Boligen hadde økt med over 2 millioner i verdi 2 år etterpå og jeg bor i en by med normal boligstigning Anonymkode: 02b24...b8f Glemte forresten å skrive at det er ingenting i veien med å bli "voksen" Lærling. Det er aldri forsent og man får god lønn under utdanningen. I min bedrift har vi voksen lærlinger. 2 i slutten av 20 årene. 2 på 35 og 38 og en som bikker 45 år snart og skal ta fagprøven nå Anonymkode: 02b24...b8f 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #28 Skrevet 9. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, få velger yrkesfag og det med god grunn: det er fysisk tungt og ensformig. Vil man stå ute i vær og vind og trekke kabel eller fylle lungene med betongstøv Eller vil man rusle inne i komfortklær og temperatur? De fleste vil ha "kontorjobb". Sitte å jobbe som det mer passer en i en godstol og nytraktet kaffe på bordet. Bli snakket til som et menneske og møte blide folk. Men man kan som du nevner tjene greie peng med fagbrev. Men man skal ha en hverdag også. De 10-20 kr ekstra i timen blir svært fort ikke verdt det. Men er du kvinne vi du få jobb sporenstreks. Kvinner er veldig ettertraktet i yrkesfag. Anonymkode: d5d5f...1bb Wow. Bare feil her. Har jobbet i byggebransjen i 20 år som rørlegger. Først prøvde meg som elektriker men endte opp som rørlegger. For det første. INGEN fagbrev er ensformig. Når det kommer til elektriker faget er det faktisk det mest avanserte og største fagområdet av alle sammen med rørfaget For det andre. De fleste vil ikke ha en kontorjobb nei. Da hadde jeg jobbet på kontor nå. Noen må faktisk bevege seg og det kan bli rimelig kjedelig å være ubrukelig innpå et kontor med helt meningsløse papirarbeid. På byggeplassen bygger du faktisk noe som vil stå der og som du går forbi senere og kan si det der har jeg bygget. For det tredje tar du helt feil ang lønnen. Lønnen hos elektriker varierer veldig. fra 275-330 som vanlig elektriker på gulvet Som lærling er siste lærling lønnen mellom 210-220. Det er litt mer enn 10 -20 kr mer som du mente😂 en nybakt svenn vil få 285 vil jeg tro det har de fleste her. Så øker de etterhvert Kvinner er overhodet ikke mer ettertraktet. Enn menn. Etter min erfaring er de mindre effektiv enn en mann og dette vet arbeidsgiver. Likevell er de er like ettertraktet som menn. Å ha kvinner i firmaet gjør samholdet bedre Anonymkode: 02b24...b8f 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #29 Skrevet 10. oktober 2020 44 minutter siden, AnonymBruker said: Wow. Bare feil her. Har jobbet i byggebransjen i 20 år som rørlegger. Først prøvde meg som elektriker men endte opp som rørlegger. For det første. INGEN fagbrev er ensformig. Når det kommer til elektriker faget er det faktisk det mest avanserte og største fagområdet av alle sammen med rørfaget For det andre. De fleste vil ikke ha en kontorjobb nei. Da hadde jeg jobbet på kontor nå. Noen må faktisk bevege seg og det kan bli rimelig kjedelig å være ubrukelig innpå et kontor med helt meningsløse papirarbeid. På byggeplassen bygger du faktisk noe som vil stå der og som du går forbi senere og kan si det der har jeg bygget. For det tredje tar du helt feil ang lønnen. Lønnen hos elektriker varierer veldig. fra 275-330 som vanlig elektriker på gulvet Som lærling er siste lærling lønnen mellom 210-220. Det er litt mer enn 10 -20 kr mer som du mente😂 en nybakt svenn vil få 285 vil jeg tro det har de fleste her. Så øker de etterhvert Kvinner er overhodet ikke mer ettertraktet. Enn menn. Etter min erfaring er de mindre effektiv enn en mann og dette vet arbeidsgiver. Likevell er de er like ettertraktet som menn. Å ha kvinner i firmaet gjør samholdet bedre Anonymkode: 02b24...b8f Sier ikke mer enn at jobber man mot oljeindustrien/sjøfart så kan slikt mulig stemme mtp lønn. I de feltene er det også mer goder. Men det er vel strengt tatt ikke representativt for yrke. Anonymkode: d5d5f...1bb
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #30 Skrevet 10. oktober 2020 Vil legge til at kvinnene jobber kanskje 20% hardere enn gutta pga sosialt press. De vil ikke ha på seg at de ikke duger. De jeg har jobbet med er svært flinke og disiplinerte. Anonymkode: d5d5f...1bb 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #31 Skrevet 10. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Man blir ikke ingeniør på teknikken. Da blir man teknikker. Videregående matematikk der blandt annet. Ingeniør blir man på høyskole/universitet. Anonymkode: d5d5f...1bb Man blir ingeniør. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Det er absolutt noe og tenke over, ja. Men disse som gir seg rundt 30-års alderen, hva driver de med? Videreutdanning eller helt annen yrkesretning? Ganske sykt at lønnen er så bra sammenlignet med sykepleierlønn som er flere år på skole i tillegg til studielån 0 kr i inntekt ila studietiden. Jeg har vel 225 kr i timen med 5 års ansiennitet 😅 Anonymkode: d2560...7cf Samboeren min har 250 i lønn. Gikk fra 200 til 250 da han fikk fagbrevet. Han har jobbet som elektriker i sju år, hatt fagbrev i to år, og tar nå videreutdanning som elektroingeniør fordi han ønsker arbeid som ikke bare er «på gulv». Han er sliten i skuldre, lei av å arbeide alene, lei av å måtte selge seg inn hele tiden, i disse tider høy risiko for smitte, og ellers høy risiko for (alvorlige) skader. Anonymkode: d96b3...30f
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #32 Skrevet 10. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil legge til at kvinnene jobber kanskje 20% hardere enn gutta pga sosialt press. De vil ikke ha på seg at de ikke duger. De jeg har jobbet med er svært flinke og disiplinerte. Anonymkode: d5d5f...1bb Dette er helt sant! Jobba på meg belastningsskader under læretiden fordi jeg var redd for å bli sett på som udugelig kvinne. Dette var på en veldig mannsdominert arbeidsplass, og jeg tok et fagbrev som svært få kvinner har. Lærte heldigvis etter hvert at det ikke er verdt å slite seg ut på den måten der. Anonymkode: 8ae77...676 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #33 Skrevet 10. oktober 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Man blir ingeniør. . Anonymkode: d96b3...30f ingeniør jobber krever høyskole/uni med bachelorgrad i ingeniør. Det er ikke noe som heter ingeniør på teknikken. Man går dypere i matematikk/fysikk og de tilhørende tekniske fagene på høyskole/universitetet. Ja alle kan kalle seg ingeniør desverre. Men høyskole ingeniør er beskyttet tittel og siv. Ing heldigvis. Dette blir man ikke på teknisk fagskole. Anonymkode: d5d5f...1bb 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #34 Skrevet 10. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: ingeniør jobber krever høyskole/uni med bachelorgrad i ingeniør. Det er ikke noe som heter ingeniør på teknikken. Man går dypere i matematikk/fysikk og de tilhørende tekniske fagene på høyskole/universitetet. Ja alle kan kalle seg ingeniør desverre. Men høyskole ingeniør er beskyttet tittel og siv. Ing heldigvis. Dette blir man ikke på teknisk fagskole. Anonymkode: d5d5f...1bb Kjenner flere som har gått teknisk fagskole som fikk ingeniørjobber etter endt studietid. Her jeg bor, midt i den maritime klyngen på Vestlandet, er fagskoleingeniører mer ettertraktet enn høgskoleingeniører som aldri har jobbet ute i feltet og mangler praktisk erfaring. Det er jo det samme om utdanningstittelen er beskyttet, man kan fortsatt kalles ingeniør om man er ansatt i en stilling med ingeniørtittel, og etter man er ferdig med teknisk fagskole er man godt kvalifisert for en sånn jobb. Anonymkode: 8ae77...676 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #35 Skrevet 10. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Man blir ikke ingeniør på teknikken. Da blir man teknikker. Videregående matematikk der blandt annet. Ingeniør blir man på høyskole/universitet. Anonymkode: d5d5f...1bb Man kan fint jobbe som ingeniør, på mine ansettelsespapirer står det «senior engineer 2». Du har fått med deg at etter 2018 er teknisk fagskole ansett som høyere utdanning? At man får 120 stp? Anonymkode: 0186b...1b2 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #36 Skrevet 10. oktober 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner flere som har gått teknisk fagskole som fikk ingeniørjobber etter endt studietid. Her jeg bor, midt i den maritime klyngen på Vestlandet, er fagskoleingeniører mer ettertraktet enn høgskoleingeniører som aldri har jobbet ute i feltet og mangler praktisk erfaring. Det er jo det samme om utdanningstittelen er beskyttet, man kan fortsatt kalles ingeniør om man er ansatt i en stilling med ingeniørtittel, og etter man er ferdig med teknisk fagskole er man godt kvalifisert for en sånn jobb. Anonymkode: 8ae77...676 Stemmer! Jeg og er lokalisert i den klyngen. Jeg har akkurat samme lønn som de med samme stilling som meg som har gått på høyskole. Anonymkode: 0186b...1b2 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #37 Skrevet 10. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: ingeniør jobber krever høyskole/uni med bachelorgrad i ingeniør. Det er ikke noe som heter ingeniør på teknikken. Man går dypere i matematikk/fysikk og de tilhørende tekniske fagene på høyskole/universitetet. Ja alle kan kalle seg ingeniør desverre. Men høyskole ingeniør er beskyttet tittel og siv. Ing heldigvis. Dette blir man ikke på teknisk fagskole. Anonymkode: d5d5f...1bb Fagskole er nå blitt klassifisert som høyere utdanning. Anonymkode: b4626...e28 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #38 Skrevet 10. oktober 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: ingeniør jobber krever høyskole/uni med bachelorgrad i ingeniør. Det er ikke noe som heter ingeniør på teknikken. Man går dypere i matematikk/fysikk og de tilhørende tekniske fagene på høyskole/universitetet. Ja alle kan kalle seg ingeniør desverre. Men høyskole ingeniør er beskyttet tittel og siv. Ing heldigvis. Dette blir man ikke på teknisk fagskole. Anonymkode: d5d5f...1bb Nei, man blir ingeniør. Man kan bli ingeniør på fagskole, høyskole og universitet – men alt er ingeniør. Anonymkode: d96b3...30f 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #39 Skrevet 10. oktober 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller egentlig andre mer viktige fagbrev. Si meg hvilke fagbrev er mer viktige enn andre fagbrev? Anonymkode: b307d...453
PetterKanin Skrevet 10. oktober 2020 #40 Skrevet 10. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, man blir ingeniør. Man kan bli ingeniør på fagskole, høyskole og universitet – men alt er ingeniør. Anonymkode: d96b3...30f Man trenger ikke engang gå skole for å bli ingeniør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå