AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #1 Del Skrevet 9. oktober 2020 Er det noen her som har blitt elektriker i voksen alder og vil fortelle litt om det? Hvordan er skolen, læretiden, fagprøven og tiden etter hvor man er i jobb. Er det enkelt og få seg fast 100% jobb? Hvordan er lønnen? Er selv i slutten av 20-årene og vil omskolere meg fra sykepleier. Anonymkode: d2560...7cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #2 Del Skrevet 9. oktober 2020 Du er jo såpass ung, så hva er problemet? Anonymkode: c1d11...544 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #3 Del Skrevet 9. oktober 2020 Er bare kult det, vurderer å ta det selv fordi det er kjekt å kunne. Først må du ta programfagene fra vg1 og 2. De kan du ta som privatist. Læringsplass må du søke som alle andre på samordn opptak etter du har tatt programfagene. Du må etter/i slutten av lærligtiden avlegge fagprøven. Så søker du jobb 🙂 tror det er generell mangel på elektrikere, men du kan alltids leie deg ut privst eller gjennom vikarbyrå. Lykke til! Anonymkode: ae388...283 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #4 Del Skrevet 9. oktober 2020 Samboeren min fikk jobb som hjelpemontør, jobbet som det noen år før han tok fagbrevet. Nå har han begynt på videreutdanning som elektroingeniør. Han har ikke tatt noen programfag på vgs, han gikk vanlig allmennfaglig den gang da. Anonymkode: d96b3...30f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #5 Del Skrevet 9. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er jo såpass ung, så hva er problemet? Anonymkode: c1d11...544 TS her. Det er ikke noe problem. Jeg bare lurer på om noen har erfaring med og gjøre det eller erfaring fra skole/jobben generelt. Anonymkode: d2560...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #6 Del Skrevet 9. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er bare kult det, vurderer å ta det selv fordi det er kjekt å kunne. Først må du ta programfagene fra vg1 og 2. De kan du ta som privatist. Læringsplass må du søke som alle andre på samordn opptak etter du har tatt programfagene. Du må etter/i slutten av lærligtiden avlegge fagprøven. Så søker du jobb 🙂 tror det er generell mangel på elektrikere, men du kan alltids leie deg ut privst eller gjennom vikarbyrå. Lykke til! Anonymkode: ae388...283 TS her. Tusen takk for utfyllende svar! 🙂 Anonymkode: d2560...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #7 Del Skrevet 9. oktober 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboeren min fikk jobb som hjelpemontør, jobbet som det noen år før han tok fagbrevet. Nå har han begynt på videreutdanning som elektroingeniør. Han har ikke tatt noen programfag på vgs, han gikk vanlig allmennfaglig den gang da. Anonymkode: d96b3...30f TS her. Takk for svar! Det lurte jeg litt på ja. Jeg har jo generell studiekompetanse fra vgs. Om det da er nødvendig for meg og ta de to årene med skole på programfag. Man bør vel ha noe kunnskap før man starter i lære? Anonymkode: d2560...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #8 Del Skrevet 9. oktober 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar! Det lurte jeg litt på ja. Jeg har jo generell studiekompetanse fra vgs. Om det da er nødvendig for meg og ta de to årene med skole på programfag. Man bør vel ha noe kunnskap før man starter i lære? Anonymkode: d2560...7cf Ja, men man lærer jo underveis. Som hjelpemontør måtte han jobbe sammen med andre, så du blir aldri satt i gang med noe du ikke mestrer. Jeg vet ikke helt hvor enkelt det er å bli ansatt som det da. Anonymkode: d96b3...30f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #9 Del Skrevet 9. oktober 2020 Tror du kan kontakte firmaer i nærheten og forhøre deg om mulighetene Anonymkode: d1b0d...fb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #10 Del Skrevet 9. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er bare kult det, vurderer å ta det selv fordi det er kjekt å kunne. Først må du ta programfagene fra vg1 og 2. De kan du ta som privatist. Læringsplass må du søke som alle andre på samordn opptak etter du har tatt programfagene. Du må etter/i slutten av lærligtiden avlegge fagprøven. Så søker du jobb 🙂 tror det er generell mangel på elektrikere, men du kan alltids leie deg ut privst eller gjennom vikarbyrå. Lykke til! Anonymkode: ae388...283 I hvilken verden søker man læreplass på Samordna Opptak? Man søker jo enkeltvis til bedrifter, sånn man gjør ellers i arbeidslivet. Anonymkode: 8ae77...676 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #11 Del Skrevet 9. oktober 2020 Ta kontakt med bedrifter og søk som hjelpearbeider. Så tar du kontakt med ditt lokale opplæringskontor å får vite hvilke eksamener du må ta. Du må kanskje ta vg2 elenergi privatisteksamen som er en tredagers praktisk teoretisk eksamen. Som et minimum må du ta vg3 eksamen skriftlig, den går to ganger i året, mai/juni og desember. Etter noen år i bedrift kan du avlegge fagprøve. Lykke til! Det er verdens gøyeste yrke, jeg har selv vært elektriker men omskolert til ingeniør etter en nakkeskade ☺️ Anonymkode: 0186b...1b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #12 Del Skrevet 9. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er bare kult det, vurderer å ta det selv fordi det er kjekt å kunne. Først må du ta programfagene fra vg1 og 2. De kan du ta som privatist. Læringsplass må du søke som alle andre på samordn opptak etter du har tatt programfagene. Du må etter/i slutten av lærligtiden avlegge fagprøven. Så søker du jobb 🙂 tror det er generell mangel på elektrikere, men du kan alltids leie deg ut privst eller gjennom vikarbyrå. Lykke til! Anonymkode: ae388...283 Ingen søker læreplass på samordna opptak. Man kan registrere seg som søker av læreplass på Vigo, men man må fortsatt søke direkte til bedrift. Anonymkode: 0186b...1b2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #13 Del Skrevet 9. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med bedrifter og søk som hjelpearbeider. Så tar du kontakt med ditt lokale opplæringskontor å får vite hvilke eksamener du må ta. Du må kanskje ta vg2 elenergi privatisteksamen som er en tredagers praktisk teoretisk eksamen. Som et minimum må du ta vg3 eksamen skriftlig, den går to ganger i året, mai/juni og desember. Etter noen år i bedrift kan du avlegge fagprøve. Lykke til! Det er verdens gøyeste yrke, jeg har selv vært elektriker men omskolert til ingeniør etter en nakkeskade ☺️ Anonymkode: 0186b...1b2 Tusen takk for utfyllende svar! Hva menes egentlig med hjelpearbeider? Er det litt som pleieassistent innenfor helse (altså ufaglært)? Jeg tror faktisk jeg skal ta kontakt med opplæringskontoret over helgen for og høre 😊 tusen takk. Er du forresten ingeniør innenfor elektrofag? Anonymkode: d2560...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #14 Del Skrevet 9. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for utfyllende svar! Hva menes egentlig med hjelpearbeider? Er det litt som pleieassistent innenfor helse (altså ufaglært)? Jeg tror faktisk jeg skal ta kontakt med opplæringskontoret over helgen for og høre 😊 tusen takk. Er du forresten ingeniør innenfor elektrofag? Anonymkode: d2560...7cf Hjelpearbeideren er på en måte som en lærling, men tittelen gjør at du får en høyere lønn, siden det er flest voksne som tar den veien. Husker ikke lønna nå, men den står sikkert i Landsoverenskomsten for elektrofag. Ja, jeg gikk teknisk fagskole innen elkraft og jobber som ingeniør på elektrofag innen havvind ☺️ Anonymkode: 0186b...1b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #15 Del Skrevet 9. oktober 2020 Prøv deg som hjelpearbeider først i noen uker. Se om dette er noe for deg. Mange tror elektrikerarbeid er å kjøre rundt i kassebilen med kaffe i termosen og bytte lys hos fru Engeberg. Realiteten er 90% av alt arbeid gjøres i tak. Svært mye av arbeidet er faktisk betongboring. Deretter kabeltrekking. Svært lite av arbeidet er faktisk kobling, skap, styringer osv. De fleste gir seg som elektriker før de har rundet 30-33 år, gitt de tok fagbrev i vanlig tidsløp. Skuldrene ryker. Evnt senebetennelse i armer/skuldre. Du jobber med bare polakker og andre nasjoner fra Øst-Europa. Du kan også jobbe med kriminelle eller eks-kriminelle, ikke uvanlig. Spisepausen foregår på en sliten brakke, eller på gulvet der du er. Regn med å gå ned i vekt og ha høy appetitt. Å blandt annet gå opp og ned i trappestiger tusenvis av ganger om dagen gjør dette. Trappestige blir dine forlengede bein, du må ha den med deg overalt. Samme med slagborr og hammer, 10/13/17/19 mm nøkkel, skrutrekkere, skruer og plugger og ekspansjonsbolter. Du må bestandig gå heldekket med brannresistente klær. Året rundt. De puster ikke. Hjelm med hørselvern og evnt lys og vernebriller må brukes hele tiden. Vernesko med spikertramp. For å nevne noe.. Lønna varierer i byene fra 200-260/timen alt etter hvor mye ansiennitet du har. Anonymkode: d5d5f...1bb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #16 Del Skrevet 9. oktober 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: Hjelpearbeideren er på en måte som en lærling, men tittelen gjør at du får en høyere lønn, siden det er flest voksne som tar den veien. Husker ikke lønna nå, men den står sikkert i Landsoverenskomsten for elektrofag. Ja, jeg gikk teknisk fagskole innen elkraft og jobber som ingeniør på elektrofag innen havvind ☺️ Anonymkode: 0186b...1b2 Man blir ikke ingeniør på teknikken. Da blir man teknikker. Videregående matematikk der blandt annet. Ingeniør blir man på høyskole/universitet. Anonymkode: d5d5f...1bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #17 Del Skrevet 9. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man blir ikke ingeniør på teknikken. Da blir man teknikker. Videregående matematikk der blandt annet. Ingeniør blir man på høyskole/universitet. Anonymkode: d5d5f...1bb Ingeniør er ikke en beskyttet tittel, så det du sier er feil. Om man jobber som ingeniør så er man jo ingeniør. Anonymkode: 8ae77...676 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #18 Del Skrevet 9. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man blir ikke ingeniør på teknikken. Da blir man teknikker. Videregående matematikk der blandt annet. Ingeniør blir man på høyskole/universitet. Anonymkode: d5d5f...1bb Man blir vel fagskoleingeniør. Anonymkode: 6fa91...ce7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #19 Del Skrevet 9. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Man blir vel fagskoleingeniør. Anonymkode: 6fa91...ce7 Nei. Anonymkode: d5d5f...1bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #20 Del Skrevet 9. oktober 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøv deg som hjelpearbeider først i noen uker. Se om dette er noe for deg. Mange tror elektrikerarbeid er å kjøre rundt i kassebilen med kaffe i termosen og bytte lys hos fru Engeberg. Realiteten er 90% av alt arbeid gjøres i tak. Svært mye av arbeidet er faktisk betongboring. Deretter kabeltrekking. Svært lite av arbeidet er faktisk kobling, skap, styringer osv. De fleste gir seg som elektriker før de har rundet 30-33 år, gitt de tok fagbrev i vanlig tidsløp. Skuldrene ryker. Evnt senebetennelse i armer/skuldre. Du jobber med bare polakker og andre nasjoner fra Øst-Europa. Du kan også jobbe med kriminelle eller eks-kriminelle, ikke uvanlig. Spisepausen foregår på en sliten brakke, eller på gulvet der du er. Regn med å gå ned i vekt og ha høy appetitt. Å blandt annet gå opp og ned i trappestiger tusenvis av ganger om dagen gjør dette. Trappestige blir dine forlengede bein, du må ha den med deg overalt. Samme med slagborr og hammer, 10/13/17/19 mm nøkkel, skrutrekkere, skruer og plugger og ekspansjonsbolter. Du må bestandig gå heldekket med brannresistente klær. Året rundt. De puster ikke. Hjelm med hørselvern og evnt lys og vernebriller må brukes hele tiden. Vernesko med spikertramp. For å nevne noe.. Lønna varierer i byene fra 200-260/timen alt etter hvor mye ansiennitet du har. Anonymkode: d5d5f...1bb Tusen takk for svar! Det er absolutt noe og tenke over, ja. Men disse som gir seg rundt 30-års alderen, hva driver de med? Videreutdanning eller helt annen yrkesretning? Ganske sykt at lønnen er så bra sammenlignet med sykepleierlønn som er flere år på skole i tillegg til studielån 0 kr i inntekt ila studietiden. Jeg har vel 225 kr i timen med 5 års ansiennitet 😅 Anonymkode: d2560...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå