Gå til innhold

Forholdet blir sterkere etter utroskap

Anbefalte innlegg

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også her er årsaken ukjent. Han sier bare at han ikke forstår det selv(hadde drukket mye). Ingenting han vil endre på i vårt forhold, bortsett fra å prøve å sette av mer tid til oss to. 

Det å ikke forstå hvorfor, sliter på meg. Noen år har gått, han er en fantastisk mann, men jeg er like utrygg. Å bare bestemme seg for å ha tillit, slik mange sier, er umulig. Følelsene styrer, å de har ingen tillit, selv om vi ellers har det godt på alle områder. 

Siden han alltid har vært en stødig kar med gode verdier, så ville jeg nok ikke klart å stolt på noen mann etter dette. Når han kunne, kan alle. 

Jeg fatter ikke at forholdet kan bli bedre etter å ha opplevd det selv.

Anonymkode: 879cf...d6c

Som jeg kunne skrevet selv. 

Anonymkode: 4fe55...423

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler det er omvendt jeg...at kvinners ofte tilgir og prøver videre, mens mannen pakker bagasjen og drar sin kos...

Anonymkode: fc3d1...947

Hva du føler er én ting. Fakta er at de fleste forhold endes på kvinnens initiativ.

Anonymkode: 37d58...59e

Skrevet

Vi hadde det kjempe bra i en liten stund. Han var da mye mer romantisk og tilstede. Tok bare noen måneder også startet alle dårlige følelsene og han endret seg radikalt. Jeg tror man kan lykkes med slikt hvis man er villig til å satse 100% og tilgi og glemme. Men jeg fikk ikke til det. Bildene ble aldri borte fra hodet mitt 

• Liker 1
Skrevet

Det at forholdet blir såkalt «bedre» etter utroskap, skyldes noe som kalles traumebånd. Det er det samme som man finner i alle typer voldelige og destruktive forhold.

Den ene angrer voldsomt, den andre opplever følelser som forvirring, sinne, sjalusi, ønske om å beholde den andre, osv, følelser som typisk trumfer fornuften. Sterke følelser. Ofte kåtskap, som man tror at er et godt tegn. 

I starten.

På sikt har jeg inntrykk av at det vel så gjerne er den som blir tilgitt, som mister respekten for den som tilga, som det er den som tilga, som ikke klarer å glemme.

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men varer det faktisk? Eller er det som en kortvarig rosa sky før hverdagen er tilbake?

Det kommer 100% an på den som har vært utro. Hvor mye arbeid den gjør for å fikse det. Står i det etterpå. Tørr å være ærlig og være den som tar initaitiv. Sveip under teppet, halvsannheter, uærlighet, ikke villig til å ta imot når den andre raser/sliter/har triggere osv. Da blir det aldri bra.

Sexen rett etterpå kan være bra. Da er det "vinne tilbake" følelser som styrer. Men etterpå kommer alle tankene....

Anonymkode: cbe20...75b

Skrevet

Utroskap vil aldri være ideelt for noe forhold fordi man ødelegger en grunnleggende tillit man aldri vil kunne få tilbake. Med det sagt så er nå utroskap som regel bare et symptom på at et forhold kanskje aldri noensinne har fungert spesielt optimalt. Jeg har vært den 2. kvinnen for et sånt forhold. Han var svært oppsatt på å redde deres forhold med terapi osv og behandlet meg som om jeg var det verdiløse ludderet han måtte ty til fordi samboer ikke gjorde jobben sin ordentlig.

Jeg tror terapi vil være bortkastet tid for dem og syns virkelig synd på hans samboer. Han hadde helt fullstendig urealistiske idéer om hva terapi skulle gjøre. Nesten som han trodde at det var hjernekirurgi som skulle skje der, der målet var at hun skulle forvandles til det han ville ha. Han ble og sint på meg fordi jeg påpekte at terapi handler om å få hjelp til kommunikasjon, ikke om å forandre noens personlighet.

Han avsluttet med meg og flashet typisk en del "se så fint vi har det nå!" greier i ettertid. Jeg tror nok hans samboer kan ha opplevd det som at forholdet fikk en ny vår, men dette er jo ikke noe som handler om kjærlighet. Han var bare fast bestemt på å redde forhold der målet er at hun skal forandres til kvinnen han vil ha. Jeg er sjeleglad jeg ikke er i hennes sko. Det er ingenting feil med henne. De tingene han er misfornøyd med er ting en annen mann ikke ville ha hatt problemer med. 

Hvis man skal komme styrket ut av utroskap tror jeg forutsetningen er at man passer svært godt sammen som par i utgangpunktet. At der ikke verserer tvil om at man er med rett person hos noen av partene. 

Anonymkode: f4a70...8dd

• Liker 2
Gjest shash90
Skrevet

Jeg har mer tro på  "en gang utro, alltid utro". 

Og jeg mener de som tror at forholdet styrkes av utroskap har lurt seg selv. Dette er ikke kjærlighet i mine øyner.

Menn som er utro kompenserer for manglende manndom, og kvinner som er utro søker oppmerksomhet pga usikkerhet. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utroskap er som kreft. Det er to utfall. Enten går forholdet til grunne, ellers så kommer man sterkere ut av det med ny innsikt og et nytt syn på livet. Jeg ville ikke anbefalt folk å få kreft. 

Anonymkode: d9b43...0df

Jeg synes dette var en interessant sammenligning. Ved kreft så vil jo kroppen være svekket selv etter at svulsten er fjernet. Mer sårbar for andre sykdommer er man også.

Skrevet

Selvpåført kreft da?

Anonymkode: 8241a...b38

Gjest shash90
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke litt åpenbart at man er nødt til å bearbeide og komme over de følelsene der, før man kan begynne å snakke om at det er en styrke? Selvfølgelig er det ikke en styrke når man fremdeles sliter med så vonde følelser.

Par som kommer styrket ut av utroskap bruker mye tid og sliter lenge. Det er en kamp. Men om man greier å bearbeide de vonde følelsene åpner det seg en mulighet for å forstå den andre og den forståelsen betyr gjerne at man blir kjent med hverandre på et mye dypere nivå - jeg vil påstå dypere enn hva mange ikke-utro par kjenner hverandre. 

Sier ikke at det er lett. Sier ikke at det ikke tar lang tid. Sier ikke at det er vanlig. Sier ikke at alle som opplever utroskap bør gå inn for det. Men jeg har ingen problemer med å tro på dem som sier at de har opplevd det.

Anonymkode: 05da8...f3b

Nesten så du romantiserer det, noe det virkelig ikke er. Det vil for alltid ligge i kortene deres at utroskap er en mulighet i forholdet de befinner seg i. Jeg personlig vil aldri ha ønsket å forstå en utro partner på et dypere nivå... haha fuck han. 

Gjest shash90
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting med utroskap som er en rosa sky. Ikke nærheten en gang. Jobbingen etterpå er knallhard, man skal bearbeide det som har skjedd og i tillegg skal man prøve å tilgi og stole på partneren igjen. 

Jeg opplevde dette og jeg må si at hadde jeg visst hvor mye jobbing og hvor lang tid det faktisk tar å komme seg videre så ville jeg aldri ha gått den veien. 

Her skjedde det da vi var ganske unge, og jeg brukte mange år på å virkelig komme over det. Jeg kontrollerte ikke mannen eller kjeftet på han i mange år, men det tok fortsatt mange år. Og selv nå, over ett tiår senere så gjør det vondt da jeg tenker på det. Selv om det går lang tid i mellom. 

Men i dag har vi blitt "voksne" og har virkelig et bra forhold. Men hadde dette skjedd nå så hadde jeg gått. 

Anonymkode: d402e...b86

Var det verdt den uroen i så mange år? du sier selv at selv i dag så gjør det vondt. Er det verdt det?

Skjønner ikke hvorfor folk gidder å pine seg i så mange år... 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må være når fruen er utro. Menn er mer tilgivende enn kvinner.

Akkurat den har jeg faktisk veldig lite tru , om vi skal ta den på generell basis. Om jeg måtte sette penger på det ene eller det andre, vil jeg vedde på at damer er LANGT mer tilgivende på det meste, og spesielt utroskap :Nikke:

Finnes garantert statistikk på den slags :opplyser:

Sånn for å svare TS... Om forholdet var "svakt" så KAN det vel bli "sterkere" i enkelte tilfeller... "Svakere/sterkere" står jo i forhold til noe uansett, sånn "semantisk" ... 

Generelt kan du gå ut i fra at ett "godt/sterkt" forhold IKKE blir "sterkere" av utroskap, løgn og fanteri... Føler meg ganske trygg på den påstanden :Nikke: 

• Liker 3
Skrevet
48 minutter siden, shash90 said:

Nesten så du romantiserer det, noe det virkelig ikke er. Det vil for alltid ligge i kortene deres at utroskap er en mulighet i forholdet de befinner seg i. Jeg personlig vil aldri ha ønsket å forstå en utro partner på et dypere nivå... haha fuck han. 

Jeg romantiserer det selvfølgelig ikke. Jeg svarer på det ts spør om. Hva du tenker er egentlig ganske likegyldig for hvor vidt andre enn deg kommer styrket ut av utroskap.

Gjest shash90
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg romantiserer det selvfølgelig ikke. Jeg svarer på det ts spør om. Hva du tenker er egentlig ganske likegyldig for hvor vidt andre enn deg kommer styrket ut av utroskap.

Kanskje likegyldig for de stakkars sjelene som tror de elsker hverandre på et dypere nivå etter utroskap, en dypere løgn hadde vært mest riktig. 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke at noen kan få det «bedre» og at forholdet blir «styrket» av at man blir bedratt på det groveste. Når dere ligger å koser med deres «nyvunne» gamle kjærlighet som nå er en rosa sky; tenker dere ikke over at deres kjære for litt siden tok av seg klærne og bænget en annen bak deres rygg for kort tid siden? Hvordan kan noen se på det som en «styrke»?? Fysj!

Anonymkode: 19b6b...b2a

Pga at du ikke evner å se forbi utroskapen. Du er så fokusert på at dette er utelukkende negativt, at du vil ikke se at det kan være fordeler med det.

Anonymkode: e4e66...0e5

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pga at du ikke evner å se forbi utroskapen. Du er så fokusert på at dette er utelukkende negativt, at du vil ikke se at det kan være fordeler med det.

Anonymkode: e4e66...0e5

Det sliter jo jeg også med (ts)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det sliter jo jeg også med (ts)

Ja, og hold på det!

Ikke bit på de greiene med at utroskap er positivt!

Det er det klassiske argumentet til mennesker som enten er narsissister eller dørmatter. De er komfortabel med maktulikhet i forholdet, og ukomfortabel med gjensidig respekt. De er komfortabel med å bli behandlet slik de føler de fortjener; enten med å ha mer makt enn partneren, eller med å ha mindre makt enn partneren. Derfor opplever de ikke utroskap som så ille. Først når de innser at i et forhold er begge to like mye verdt, så vil de menneskene innse at utroskap er dumt.

Tilbake til DEG!

Dette har vel ingen hast?

Det er fullt mulig at fyren virkelig våkner opp og endrer seg.

Men for at det skal skje, så bør han virkelig få kjenne på konsekvensene.

Og du også behøver ro og fred nå, konsentrere deg om barnet ditt, og ikke om en mann som er en unge.

Bare la han bo alene, steke i sitt eget fett, så finner du ut etter hvert om du ønsker å bo sammen med han igjen.

Hvis ikke han en gang gidder å prøve å være en god mann - hvis han f.eks. bare finner en ny hvis du ikke tar han inn i varmen igjen, med en gang han gråter - neivel, da bør du bare være glad du blir kvitt han.

Du merker raskt nok om han er seriøst interessert i å fikse opp i livet sitt, eller om han bare velger enkle løsninger. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...