Gå til innhold

Forholdet blir sterkere etter utroskap

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han angrer. Han ble dumpet og kastet ut ca 6 uker etter at han var utro. Det skjedde rett før fødsel på hans første barn. Det er mye han ikke har fått delta på pga valget sitt. Det var ikke før han satt alene i en liten hybel at han begynte å forstå. Selv da han fortalte hva han hadde gjort og unnskyldte seg og gråt, så forsto han det ikke før han satt der uten noe. 

Derfor er jeg redd alt er kortvarig om jeg tar han tilbake. Fort gjort å gå tilbake til det samme gamle. Jeg har slitt med tillit og vårt usikker på om jeg kan stole på han, før dette skjedde. Nå vet jeg jo at han ikke er til å stole på. Jeg vet at han tar enkle løsninger som passer seg selv der og da uten å tenke på konsekvenser. Og det av en voksen mann.. Så hvordan jeg skal forstå at det blir annerledes nå, det vet ikke jeg.

Føler meg naiv og dum som er med på parterapi og gir en ny sjanse. Syns det er flaut nesten.. Samtidig har vi et barn sammen, noe følelser er det der ennå og når det var bra så var det veldig bra.

Anonymkode: 4fe55...423

Alle som er utro angrer når de blir tatt. 

Anonymkode: e9e30...272

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er også veldig redd for det. 

Du vil aldri stole på han igjen. 

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Fatter ikke at noen kan få det «bedre» og at forholdet blir «styrket» av at man blir bedratt på det groveste. Når dere ligger å koser med deres «nyvunne» gamle kjærlighet som nå er en rosa sky; tenker dere ikke over at deres kjære for litt siden tok av seg klærne og bænget en annen bak deres rygg for kort tid siden? Hvordan kan noen se på det som en «styrke»?? Fysj!

Anonymkode: 19b6b...b2a

Er det ikke litt åpenbart at man er nødt til å bearbeide og komme over de følelsene der, før man kan begynne å snakke om at det er en styrke? Selvfølgelig er det ikke en styrke når man fremdeles sliter med så vonde følelser.

Par som kommer styrket ut av utroskap bruker mye tid og sliter lenge. Det er en kamp. Men om man greier å bearbeide de vonde følelsene åpner det seg en mulighet for å forstå den andre og den forståelsen betyr gjerne at man blir kjent med hverandre på et mye dypere nivå - jeg vil påstå dypere enn hva mange ikke-utro par kjenner hverandre. 

Sier ikke at det er lett. Sier ikke at det ikke tar lang tid. Sier ikke at det er vanlig. Sier ikke at alle som opplever utroskap bør gå inn for det. Men jeg har ingen problemer med å tro på dem som sier at de har opplevd det.

Anonymkode: 05da8...f3b

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle som er utro angrer når de blir tatt. 

Det føles sånn her også. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke litt åpenbart at man er nødt til å bearbeide og komme over de følelsene der, før man kan begynne å snakke om at det er en styrke? Selvfølgelig er det ikke en styrke når man fremdeles sliter med så vonde følelser.

Par som kommer styrket ut av utroskap bruker mye tid og sliter lenge. Det er en kamp. Men om man greier å bearbeide de vonde følelsene åpner det seg en mulighet for å forstå den andre og den forståelsen betyr gjerne at man blir kjent med hverandre på et mye dypere nivå - jeg vil påstå dypere enn hva mange ikke-utro par kjenner hverandre. 

Sier ikke at det er lett. Sier ikke at det ikke tar lang tid. Sier ikke at det er vanlig. Sier ikke at alle som opplever utroskap bør gå inn for det. Men jeg har ingen problemer med å tro på dem som sier at de har opplevd det.

Hva hvis man kommer dit og ny utroskap oppstår?

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva hvis man kommer dit og ny utroskap oppstår?

Da vil jeg tro at det ryker for de fleste. Det vil kanskje være et bevis på at man ikke hadde blitt så dype likevel som det man trodde. Hva tror du?

• Liker 3
Skrevet

Personlig kunne jeg aldri tilgitt noen for utroskap. Idet jeg fant ut om utroskapet ville jeg endret mitt syn på partneren min og mistet respekten for ham.

Noe av det jeg elsker samboeren min for er nettopp tryggheten han gir meg, at han er så stødig og tillitsfull og har så gode verdier. Dersom det viste seg at han var i stand til å være utro ville jo hele mitt syn på ham vist seg å være en illusjon, og han hadde vært en helt annen person enn jeg anså ham for å være. Jeg kunne aldri, og ville heller ikke, stolt på et utro menneske. 

Anonymkode: 9ba6f...68f

• Liker 4
Skrevet

Dere har et lite barn sammen og om TS har litt følelser igjen for mannen så ville jeg rådet til å prøve i hvert fall.
Det viktigste er at dere prater masse sammen om hva som har skjedd og hvorfor. Han må også trygge deg så godt han kan. Du må få tilgang til alle sosiale media og telefon selv om utroskap kan skje utenom dette. Om du vil benytte deg av tilgangen er ditt valg, men du skal ha muligheten.

Han må tåle å få spørsmål fra deg hele tiden og ikke avfeie dette som mas.

Jeg har heldigvis aldri opplevd utroskap, men tror jeg ville kjempet med nebb og klør for å redde forholdet/ekteskapet, spesielt om dette var et engangstilfelle. Litt verre om min kjære hadde vært fysisk og ikke minst emosjonelt utro over lengre tid.

Skrevet

Forholdet blir nok sjelden bedre enn det var etter utroskap. Det tror jeg skjer svært få ganger og er snarere unntaket enn regelen. 

Anonymkode: 6b108...5dc

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hører utsagnet flere ganger av kvinner om hvor mye bedre man snakker sammen og alt slikt. Skjønner det bare ikke helt. 

Kvinner er flinkere til å dele personlige detaljer og informasjon om forholdet med hun gode venninna. Det er ikke det samme som å være flink til å snakke om følelser med partneren. 

Anonymkode: d9b43...0df

Skrevet

Utroskap er som kreft. Det er to utfall. Enten går forholdet til grunne, ellers så kommer man sterkere ut av det med ny innsikt og et nytt syn på livet. Jeg ville ikke anbefalt folk å få kreft. 

Anonymkode: d9b43...0df

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men varer det faktisk? Eller er det som en kortvarig rosa sky før hverdagen er tilbake?

Det er ingenting med utroskap som er en rosa sky. Ikke nærheten en gang. Jobbingen etterpå er knallhard, man skal bearbeide det som har skjedd og i tillegg skal man prøve å tilgi og stole på partneren igjen. 

Jeg opplevde dette og jeg må si at hadde jeg visst hvor mye jobbing og hvor lang tid det faktisk tar å komme seg videre så ville jeg aldri ha gått den veien. 

Her skjedde det da vi var ganske unge, og jeg brukte mange år på å virkelig komme over det. Jeg kontrollerte ikke mannen eller kjeftet på han i mange år, men det tok fortsatt mange år. Og selv nå, over ett tiår senere så gjør det vondt da jeg tenker på det. Selv om det går lang tid i mellom. 

Men i dag har vi blitt "voksne" og har virkelig et bra forhold. Men hadde dette skjedd nå så hadde jeg gått. 

Anonymkode: d402e...b86

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må være når fruen er utro. Menn er mer tilgivende enn kvinner.

Anonymkode: 37d58...59e

Overhodet ikkw. Ingen forskning eller seriøse studier som sier dette

Kvinner derimot har det mye lettere å gå videre, fordi det er svært lett for kvinner og få både sex og forhold. Og studier viser at kvinner allerede i gode forhold har en backup plan B mann før de slår opp. De går fortere videre rett og slett fordi de alltid har en annen kuk og hoppe til og de får mye støtte av samfunnet og nettverk i forhold til menn.

Menn derimot har det mye vanskeligere og kan i noen ekstreme tilfeller tilgi om de ikke har noe bedre å gå til eller ikke er ettertrakted på markede.

Både menn og kvinner går lettere videre når de har en annen

Anonymkode: 792ac...f90

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forholdet blir nok sjelden bedre enn det var etter utroskap. Det tror jeg skjer svært få ganger og er snarere unntaket enn regelen. 

Anonymkode: 6b108...5dc

Så og si aldri. det er nålen i en høystakk. Utroskap er kroken på døren

Hilsen mann

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Overhodet ikkw. Ingen forskning eller seriøse studier som sier dette

Kvinner derimot har det mye lettere å gå videre, fordi det er svært lett for kvinner og få både sex og forhold. Og studier viser at kvinner allerede i gode forhold har en backup plan B mann før de slår opp. De går fortere videre rett og slett fordi de alltid har en annen kuk og hoppe til og de får mye støtte av samfunnet og nettverk i forhold til menn.

Menn derimot har det mye vanskeligere og kan i noen ekstreme tilfeller tilgi om de ikke har noe bedre å gå til eller ikke er ettertrakted på markede.

Både menn og kvinner går lettere videre når de har en annen

Anonymkode: 792ac...f90

Kan du vise til én studie som viser at kvinner (kvinner flest, alle kvinner, noen kvinner??) i gode forhold har en backup plan B-mann før de slår opp? 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, 911 skrev:

Dere har et lite barn sammen og om TS har litt følelser igjen for mannen så ville jeg rådet til å prøve i hvert fall.
Det viktigste er at dere prater masse sammen om hva som har skjedd og hvorfor. Han må også trygge deg så godt han kan. Du må få tilgang til alle sosiale media og telefon selv om utroskap kan skje utenom dette. Om du vil benytte deg av tilgangen er ditt valg, men du skal ha muligheten.

Jeg har heldigvis aldri opplevd utroskap, men tror jeg ville kjempet med nebb og klør for å redde forholdet/ekteskapet, spesielt om dette var et engangstilfelle. Litt verre om min kjære hadde vært fysisk og ikke minst emosjonelt utro over lengre tid.

Tøys! Det er ikke måten å gjøre det på, da er det jo ingen tillit og det kan aldri bli bra. Man må lære seg å stole på hverandre uten å gå å sjekke alt partneren gjør. Man må velge tillit ellers er det ingen vits. 

Anonymkode: b43c3...42a

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tøys! Det er ikke måten å gjøre det på, da er det jo ingen tillit og det kan aldri bli bra. Man må lære seg å stole på hverandre uten å gå å sjekke alt partneren gjør. Man må velge tillit ellers er det ingen vits. 

Anonymkode: b43c3...42a

Helt greit at vi har ulike meninger om dette.
Jeg skriver ikke at hun skal eller må sjekke alt, men at han vet hun har tilgang om hun skulle bli usikker.
Men selvsagt enig at tillit og ikke minst god kommunikasjon er nøkkelen til et godt forhold. Tillit kan opparbeides ved at hun vet hun kan sjekke om hun vil. Det vil gjøre henne tryggere.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da vil jeg tro at det ryker for de fleste. Det vil kanskje være et bevis på at man ikke hadde blitt så dype likevel som det man trodde. Hva tror du?

Det er min største skrekk. Det er veldig mye å takle. For å tørre å prøve mer så må jeg kjenne at jeg kan takle noe slikt også.

Skrevet
1 time siden, 911 skrev:

Greia er at han vet ikke hvorfor dette skjedde. Håper det kan komme frem i parterapi. Vi har alltid hatt et rikt sexliv, han har alltid fått tid til sine hobbyer. I ettertid ser han ikke noe galt i vårt forhold. Sett utenom vårt forhold er han misfornøyd med bosituasjon og jobben han har. 

Så grunnen til at det skjedde vet jeg jo faktisk ikke ennå og det er utrygt for meg. 

Så mener jeg at tilgang til telefon er bortkastet, det har jeg alltid hatt. Jeg syns det er ubehagelig å drive å måtte sjekke hans telefon, jeg vet jeg kan, men jeg gjør det ikke.

Han tåler spørsmål fra meg i blant, men han vil helst gå videre fra saken.

Skrevet

Også her er årsaken ukjent. Han sier bare at han ikke forstår det selv(hadde drukket mye). Ingenting han vil endre på i vårt forhold, bortsett fra å prøve å sette av mer tid til oss to. 

Det å ikke forstå hvorfor, sliter på meg. Noen år har gått, han er en fantastisk mann, men jeg er like utrygg. Å bare bestemme seg for å ha tillit, slik mange sier, er umulig. Følelsene styrer, å de har ingen tillit, selv om vi ellers har det godt på alle områder. 

Siden han alltid har vært en stødig kar med gode verdier, så ville jeg nok ikke klart å stolt på noen mann etter dette. Når han kunne, kan alle. 

Jeg fatter ikke at forholdet kan bli bedre etter å ha opplevd det selv.

Anonymkode: 879cf...d6c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...