Gå til innhold

Samle tallerken på restaurant

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du er på restaurant, samler du tallerkener og søppel sammen så det blir enklere for servitørene?
Jeg gjør alltid det, men da jeg og ett vennepar var ute her om dagen, sa de at det er vel ingen som gjør det, og det er jobben deres å rydde.
Men er ikke det bare høflig å gjøre? Jeg har tenkt å fortsette med dette, men tenkte jeg ville se om det er mange andre som gjør det også :) 
Eller om de fleste syns det er servitørenes jobb. 
Jeg tenker at dette faller under samme kategori som å levere tilbake handlekurver etter man har brukt de.

Anonymkode: fba31...9d5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når du er på restaurant, samler du tallerkener og søppel sammen så det blir enklere for servitørene?
Jeg gjør alltid det, men da jeg og ett vennepar var ute her om dagen, sa de at det er vel ingen som gjør det, og det er jobben deres å rydde.
Men er ikke det bare høflig å gjøre? Jeg har tenkt å fortsette med dette, men tenkte jeg ville se om det er mange andre som gjør det også :) 
Eller om de fleste syns det er servitørenes jobb. 
Jeg tenker at dette faller under samme kategori som å levere tilbake handlekurver etter man har brukt de.

Ja vi gjorde dette, men slutta fordi servitøren spurte hvorfor i all verden gjorde vi det? Lo og viste en kollega. Så kleint.

Anonymkode: 55274...cc9

Skrevet

Jeg gjør det samme. Lurer av og til på om det gjør jobben lettere eller ikke da, kanskje noen servitører kan svare? Tenker mtp at man legger sammen alt av papir og mat og at tallerknene da blir skitne under osv, kan være mer tungvindt å bære og rydde inne på kjøkkenet?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja vi gjorde dette, men slutta fordi servitøren spurte hvorfor i all verden gjorde vi det? Lo og viste en kollega. Så kleint.

Haha, kanskje de ler av meg når de kommer på kjøkkenet!
Men jeg føler meg så teit som bare sitter der mens de står i 5 minutter og samler alt mulig!

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men jeg føler meg så teit som bare sitter der mens de står i 5 minutter og samler alt mulig!

Ja ser den, men tror ikke de tenker over det, de gjør jo dette hver dag . Ikke gjør det fordi du føler du burde :) Samtidig så hadde jeg likt det om dere gjorde det om jeg jobbet som servitør, det hadde jo vært hyggelig, men slapp av når du spiser ute og ta det om det er naturlig for deg  :) 

• Liker 1
Skrevet

Aldri. Og er mye ute på jobbmiddager, vennemiddager, lunsjer, med mer. Har aldri sett noen gjøre det. 

Men legger serviett, bestikk og annet på tallerkenen, slik at det er enklere for servitøren. 

Anonymkode: 232c3...1d4

• Liker 4
Skrevet

Ja, det ville jeg nok gjort. Men kommer kanskje litt an på standarden på restauranten. Tror det ville blitt sett på som litt frekt om det var en veldig fin restatrant.

Anonymkode: b9b82...bbe

• Liker 1
Skrevet

Har fått høre av flere servitører at det anses som frekt.

Anonymkode: 293af...e88

• Liker 2
Skrevet

Vi gjør det  når vi er ute som en gruppe. Tror det gjø det lettere når de ikke må gå rundt bordet og samle inn 20 - 40 tallerker

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør det på cafeer sånn som jordbærpikene, baguetten osv. Fordi jeg har jobbet der selv. Det verste som er når du kommer til et bord fer barn har sitti. Greit det er jobben vår, men når det er smurt syltetøy og sukker på hele bordet, stolen eller gulvet så rydder mat opp etter seg eller gir beskjed om at det blei litt ekstra gris. Jeg rydder altid opp etter mine barn. Er snakk om litt folkeskikk og oppdragelse. 

Er vi en stor gruppe på restaurant samler vi tallerkene så en slipper å bruke 10 min på å rydde bordet. 

Anonymkode: 6e283...054

• Liker 12
Skrevet

På restauranter skal du ikke samle tallerkene. Servitørene har sitt eget system på rydding. Noe annet på kafe der man ber folk og rydde etter seg. Har familie som jobber på restaurant og sier de bare er oppgitt når folk gjør sånn.

Anonymkode: 347d2...543

• Liker 11
Skrevet

Det er dugnads ånden! 😄 Jeg gjør ikke det. Samler tallerkener altså...dugnad går jeg på :phaedra:

Skrevet

Jeg gjør det ikke. Jeg legger servietter og alt sånt oppå fatet, men å stable fat oppå hverandre gjør jeg ikke. Det er ikke sikkert det er hjelpsomt i det hele tatt for servitøren. De liker gjerne stable ting på den måten de selv synes er lettest å bære det, og da blir det rot og gris om man har stablet dem selv og fått matrester på undersiden og sånt. 

Anonymkode: 4b33c...5de

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør ikke det, rett og slett fordi det ikke er det minste hjelpsomt for servitøren. Mye enklere å få stable i eget system selv. 

Mvh eks-servitør

• Liker 7
Skrevet

Ser ikke poenget hvis vi bare er 4-6 ute å spiser. Er det flere hender det at vi gjør det.  I disse dager skal man ikke ta på det andre har spist av så gjør det ikke nå. 

Skrevet

Hvis jeg er på kafe kan jeg godt samle tallerken, glass/kopp og bestill og sette det enten på sidedisken eller i dertil egnet hylle med fat. Spesielt om det er et sted jeg går ofte og blir hilst på av de ansatte.

På resturant? Nei, der ser jeg på det å slippe ryddingen som en del av oppevelsen, så der sitter jeg ganske bedagelig og lar andre gjøre jobben. :) Kan selvfølgelig sende tallerkenen om jeg sitter vanskelig til, men ikke mer.

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi ler ikke av gjester pga noe sånt. Men husk at du er en betalende gjest! Det er meningen at du skal få service og slippe å rydde 🙂

• Liker 5
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

.................

Det kommer an på type selskap og restaurant.  Tipser du i tillegg?

Skrevet

Jeg legger bestikk og serviett på tallerken (hvis ikke jeg skal bruke servietten videre), men hva mer er det å samle? Mener du at du stabler alle tallerkener rundt bordet? Nei, det synes jeg hadde vært veldig merkelig å gjøre på restaurant. Peppes og Egon og sånt er det sikkert greit, men på normal restaurant så hadde det vært veldig sært. 

Anonymkode: 49bf9...38b

• Liker 2
Skrevet

Folk som rydder selv mangler grunnleggende sosiale ferdigheter og bør holde seg hjemme.

Anonymkode: 304c6...e13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...