Gå til innhold

Rett på tilrettelegging hos arbeidsgiver ved utdanning? (ikke knyttet til arbeidsplassen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å ta en etterutdanning. Den er knyttet til yrket mitt, men ikke selve arbeidsplassen. Men det er noe jeg ønsker å ha i "bakhånd" eller på siden. 

Jeg jobber 80%. Denne utdanningen tenker jeg kan passe bra da vi må måte 1 dag i uken. Det jeg lurer på er hvilke rettigheter man har hos arbeidsgiver? Har man rett på noe tilrettelegging? Jeg jobber turnus så jeg kan alltids jobbe senvakt i stedet for dagvakt eller jobbe en ekstra helg mot fri i ukedag. Vet jeg må høre med arbeidsgiver også, men kanskje noen her vet av erfaring. 

Anonymkode: a243b...38c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok at du er avhengig av arbeidsgivers velvilje. Hvis det ikke medfører store ulemper for arbeidsgiver så burde de sette pris på at du får mer kunnskap.

Skrevet
13 minutter siden, petterm skrev:

Tror nok at du er avhengig av arbeidsgivers velvilje. Hvis det ikke medfører store ulemper for arbeidsgiver så burde de sette pris på at du får mer kunnskap.

Ja, jeg håper arbeidsgiver kan tilrettelegge litt. Er en veldig kort etterutdanning. Kun 1 dag i 10 uker jeg må ha fri. Muligens det blir et par samlinger også over et par dager. Utdanningen har ingenting med arbeidsplassen å gjøre så får ikke brukt den der. 

Skrevet

Ingen rettigheter verken til fri eller annen tilrettelegging. 

Anonymkode: ac4b3...d7b

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen rettigheter verken til fri eller annen tilrettelegging. 

Anonymkode: ac4b3...d7b

Har ikke tenkt på rent fri, men f.eks bytte av fridag, vakt eller jobbe inn. 

Skrevet

-Krav- på tilrettelegging har du nok ikke, men du kan forhøre deg om tilrettelagt turnus eller søke om studiepermisjon. Jeg hadde forsøkt meg på å selge inn utdannelsen hos arbeidsgiver, såfremt det ikke er noe helt ubrukelig for dem. Ser de at det er noe du kan jobbe med andre steder spørs det om de vil tilrettelegge for at du snart forsvinner. 

Det du også kan gjøre er å sjekke ut hvilke, og hvor mange, dager du trenger fri. Sjekk så opp dette mot turnus og se hvilke vakter du trenger fri. Kanskje blir det så få at du kan bytte bort vaktene.

Endel utdanninger foregår nå over nett hvor du kan se forelesningene når det passer deg. Se om dette gjelder den etterutdanningen du vurderer. Da kan du tilrettelegge for deg selv. 

Anonymkode: 3710e...36d

• Liker 1
Skrevet

Generelt har man ikke krav på fri eller tilrettelegging, men enkelte tariffavtaler har noe mer rettigheter.
Men når utdanningen du tar ikke er relevant for jobben, så faller mange tariffavtaler også bort.
Om du er ansatt i kommune, og etterutdanningen har relevans for kommunen, og du er underlagt tariffavtalen til utdanningsforbundet, så vil du kunne ha rett til fri til eksamen. Jobber du privat så er det enda mindre rettigheter sånn.

Med andre ord er det vanskelig å si om du har krav på noe som helst, men du kan snakke med arbeidsgiver å høre om de vil tilrettelegge for deg. Men om det er svært få dager du har behov for fri, så ville jeg først snakket med arbeidsgiver å spurt om de kan tilrettelegge turnusen etter det, og om de ikke kan/vil, så ville jeg bare søkt om feriedager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...