Gå til innhold

Får ikke til å legge på meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 22 år har alltid vært en slank, aktiv og sporty jente. Jeg har vært slank/tynn, men innenfor normalvektig BMI. Det siste halvåret har jeg slitt mye med magesmerter, som etter gastroskopiundersøkelse har vist seg å skylde magesår. Jeg har gått ned mye i vekt på grunn av dette, og veier nå kun 49 kg og er 172 cm høy (har normalt veid mer rundt 56-58 kg). Jeg ønsker så inderlig gjerne å legge på meg, men får ikke til å spise mer/legge på meg. Har estimert at jeg spiser ca 2000 kcal daglig (vil si det som oftest er rundt der, men varierer mellom 1800-2400). Jeg går 10 000-20 000 skritt om dagen, jogger 3-4 ganger i uken og trenger styrke 0-2 ganger i uken.

Problemet er at jeg ikke klarer å spise mer mat/kalorier. Hvis jeg prøver å spise mer mat til f.eks. frokost, så gjør det at jeg blir så mett at jeg orker mindre mat til middag. Spiser jeg mer totalt i løpet av en dag blir jeg mindre sulten dagen etter. Det blir altså en ond sirkel der jeg aldri får til å få opp matinntaket. Jeg får tips om å spise mer energitett mat, men jeg synes at uansett hvor kaloriene kommer fra blir jeg like mett. Hvis jeg f.eks. bruker ekstra mye hamburgerdressing på fiskeburgeren, så blir jeg jo mer mett av middagen enn om jeg ikke hadde hatt noe dressing.

Dette har blitt et skikkelig stort problem. Jeg er sliten og utmattet grunnet undervekten, og har mistet menstruasjon. Har full forståelse for at det ikke er ekspertråd jeg kan få herfra, og jeg er i kontakt med fastlegen min. Men, er det noen her inne som har vært i samme situasjon eller har tips til hvordan jeg kan få til å legge på meg? Alle tips tas i mot med stor takk.

Anonymkode: b9662...803

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reagerer du sånn på alt? Brus, juice, saft, sjokolade, is, karamellpudding, kjeks, smågodt, boller, hamburgere, pizza, pasta, lakris, loff, bananer, brunost, pølser, pannekaker, riskrem, kebab, skikestek, rødgrøt, pepperkaker?

Anonymkode: 65068...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snack på nøtter gjennom hele dagen, drikk weight gainer (1000 kcal pr shake) - det metter i veldig kort tid siden det er flytende kalorier. (2 scoops for å få 1000 kcal) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den perioden du skal opp i vekt bør du kutte ut treningen drastisk. Spis kcaloririke matvarer som nøtter, avokado, smør, fløte, oster, fet fisk, kjøtt, H- melk, sjokolade, kaker. 

Anonymkode: f279f...f33

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til- bare fortsett med å tvinge i deg større og større porsjoner ev. Magesekken vil utvide seg etterhvert som du klarer  å få i deg litt større mengde pr.måltid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I den perioden du skal opp i vekt bør du kutte ut treningen drastisk. Spis kcaloririke matvarer som nøtter, avokado, smør, fløte, oster, fet fisk, kjøtt, H- melk, sjokolade, kaker. 

Nei nei nei . Å spise så mye fett kan umulig være sunt!  

Anonymkode: 18bf0...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan/hva spiser du i løpet av dag da?

Nøtter, dadler, tørket frukt, peanøttsmør, melk, havrekjeks og ost er mat med mye kalorier som metter lite :)

Anonymkode: 81064...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det på en måte er lurt å kutte ned på fysisk aktivitet. Men, samtidig så sliter jeg veldig mye med matlysten og har generelt mye mindre magesekk enn før og orker mindre mat. Derfor føler jeg at det tross alt er bedre å være i fysisk aktivitet slik at jeg orker mer mat, men kan hende jeg tar feil(?). Ellers var det mange gode tips her, takk! Jeg må vel kanskje bare lære meg sakte å øke inntaket selv om det er ubehagelig. Men, vi snakker altså så ubehagelig at det gjør vondt i magen med en gang jeg blir mett, og den fysiske smerten gjør det helt umulig å skulle spise. Vet ikke om det er normalt å kjenne det sånn?

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting du kan gjøre er å drikke mer kalorier. Du kan f.eks tilsette oljer (de helsekost oljene) i juice. Nøtter er også en solid måte å øke kaloriinntaket. Så når du skal velge pålegg velg oster, peanøttsmør, majones, påleggssalat etc. Alt det vi slankere må holde oss unna. Prøv å spis litt før leggetid også. 

Anonymkode: 361f5...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at det på en måte er lurt å kutte ned på fysisk aktivitet. Men, samtidig så sliter jeg veldig mye med matlysten og har generelt mye mindre magesekk enn før og orker mindre mat. Derfor føler jeg at det tross alt er bedre å være i fysisk aktivitet slik at jeg orker mer mat, men kan hende jeg tar feil(?). Ellers var det mange gode tips her, takk! Jeg må vel kanskje bare lære meg sakte å øke inntaket selv om det er ubehagelig. Men, vi snakker altså så ubehagelig at det gjør vondt i magen med en gang jeg blir mett, og den fysiske smerten gjør det helt umulig å skulle spise. Vet ikke om det er normalt å kjenne det sånn?

-TS

Nei, det er ikke normalt, det er sånn fordi du er undervektig.

Anonymkode: 65068...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er 22 år har alltid vært en slank, aktiv og sporty jente. Jeg har vært slank/tynn, men innenfor normalvektig BMI. Det siste halvåret har jeg slitt mye med magesmerter, som etter gastroskopiundersøkelse har vist seg å skylde magesår. Jeg har gått ned mye i vekt på grunn av dette, og veier nå kun 49 kg og er 172 cm høy (har normalt veid mer rundt 56-58 kg). Jeg ønsker så inderlig gjerne å legge på meg, men får ikke til å spise mer/legge på meg. Har estimert at jeg spiser ca 2000 kcal daglig (vil si det som oftest er rundt der, men varierer mellom 1800-2400). Jeg går 10 000-20 000 skritt om dagen, jogger 3-4 ganger i uken og trenger styrke 0-2 ganger i uken.

Problemet er at jeg ikke klarer å spise mer mat/kalorier. Hvis jeg prøver å spise mer mat til f.eks. frokost, så gjør det at jeg blir så mett at jeg orker mindre mat til middag. Spiser jeg mer totalt i løpet av en dag blir jeg mindre sulten dagen etter. Det blir altså en ond sirkel der jeg aldri får til å få opp matinntaket. Jeg får tips om å spise mer energitett mat, men jeg synes at uansett hvor kaloriene kommer fra blir jeg like mett. Hvis jeg f.eks. bruker ekstra mye hamburgerdressing på fiskeburgeren, så blir jeg jo mer mett av middagen enn om jeg ikke hadde hatt noe dressing.

Dette har blitt et skikkelig stort problem. Jeg er sliten og utmattet grunnet undervekten, og har mistet menstruasjon. Har full forståelse for at det ikke er ekspertråd jeg kan få herfra, og jeg er i kontakt med fastlegen min. Men, er det noen her inne som har vært i samme situasjon eller har tips til hvordan jeg kan få til å legge på meg? Alle tips tas i mot med stor takk.

Jeg hadde  en nesten helt lik opplevelse  da jeg slet med det samme for ti-ish år siden. Har alltid vært slank, men ble radmager på grunn av magesår og tilhørende smerter/oppkast. Jeg har også alltid blitt mer sulten av å trene, så det hjalp meg ikke så mye å droppe treningen. Det hjalp heller ikke å kyle på med fettrik mat, for det trigger magesåret og fører til smerter/oppkast/mer vekttap. Jeg kom tilbake til normal vekt til  slutt, men det tok tid, disiplin og viljestyrke. Jeg tvang meg til å spise mange ganger daglig, ikke superstore måltider, men oftere enn jeg var sulten. Selv  om jeg ikke tålte så mye fett, var jeg OBS på å prøve å få i meg så mye  jeg klarte, så jeg tygde på nøtter  som lå i kontorskuffen gjennom hele arbeidsdagen. I tillegg til mat supplerte jeg med  næringsdrikker fra  apoteket.  De smaker ikke godt, men det  var litt  enklere å ta  til meg ekstra energi fra drikke enn fra mat da jeg ikke var sulten. Jeg mistet også menstruasjonen, og jeg måtte kutte trening drastisk og få BMI-en over 19 før den kom tilbake - det hjalp ikke å gå opp i vekt så lenge jeg fortsatte å trene (spesielt løpe). Det kan ta litt tid, men du må rett og slett bare være sterk og holde ut :) 

Anonymkode: 076be...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg fikk også fysisk  vondt, altså smerter - ikke ubehag, av å være stappmett, det er derfor jeg anbefaler å spise veldig ofte men ikke superstore måltider)

Anonymkode: 076be...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du virkelig ønsker å gå opp i vekt må treningen kuttes og du må pushe deg forbi ubehaget hva maten angår. Kroppen vil gradvis venne seg til mer og mer mat. Jeg har selv vært innlagt for min anoreksi mange ganger og har da gått fra insanely lite kalorier opp til en kostliste på 5000 pluss,så jeg vet alt om smerter og ubehagelig metthet. Og for å inn alle disse kaloriene er mellommåltider genialt. Dette kan være nøtter,tørket frukt,dadler,en boks mr lee nudler,hjemmelagd næringsbar,riskaker med peanøttsmør osv

Anonymkode: f2542...01a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde det sånn du beskriver for noen år siden. Mye magesmerter, fordøyelsesubehag, følte tidvis at maten gikk rett gjennom meg og jeg ikke klarte å oppta næringsstoffene. Hadde en BMI på 17 til tross for at jeg trykket i meg alt jeg klarte. Jeg gikk til legen og fikk diagnosen IBS, men diettplanen funket ikke noe særlig.

Etter ett år fikk jeg nyrebekkenbetennelse (helt uavhengig av mageproblemene) og ble satt på en antibiotikakur. Etter kuren så var jeg kurert også for mageproblemene og begynte raskt å legge på meg. Legen mener at jeg kan ha hatt en betennelse i tarmen hvor jeg ikke klarte å oppta næring, og at denne forsvant med antibiotika.

Jeg er uenig med svarene her om at du skal presse i deg masse ekstra kalorier sånn at du vil få mer vondt. For her er det noe som ikke stemmer. Du bør ta det opp med legen din og undersøke tarm og ikke bare magesekk. 

Anonymkode: cf382...1d8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde det sånn du beskriver for noen år siden. Mye magesmerter, fordøyelsesubehag, følte tidvis at maten gikk rett gjennom meg og jeg ikke klarte å oppta næringsstoffene. Hadde en BMI på 17 til tross for at jeg trykket i meg alt jeg klarte. Jeg gikk til legen og fikk diagnosen IBS, men diettplanen funket ikke noe særlig.

Etter ett år fikk jeg nyrebekkenbetennelse (helt uavhengig av mageproblemene) og ble satt på en antibiotikakur. Etter kuren så var jeg kurert også for mageproblemene og begynte raskt å legge på meg. Legen mener at jeg kan ha hatt en betennelse i tarmen hvor jeg ikke klarte å oppta næring, og at denne forsvant med antibiotika.

Jeg er uenig med svarene her om at du skal presse i deg masse ekstra kalorier sånn at du vil få mer vondt. For her er det noe som ikke stemmer. Du bør ta det opp med legen din og undersøke tarm og ikke bare magesekk. 

Dette gir mening, takk for at du deler! Skal høre med fastlegen om dette, for tror det helt klart er noe galt når jeg har så store smerter. Før kunne jeg helt fint spise 2500-3000 kcal uten problem, mens nå er det en kamp å få i seg mat ene og alene grunnet smertene...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette gir mening, takk for at du deler! Skal høre med fastlegen om dette, for tror det helt klart er noe galt når jeg har så store smerter. Før kunne jeg helt fint spise 2500-3000 kcal uten problem, mens nå er det en kamp å få i seg mat ene og alene grunnet smertene...

Ja, det er ikke normalt å ha vondt hele tiden av å bare spise, håper du blir undersøkt skikkelig. Lykke til 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Næringsdrikker fra Apoteket? 400 kalorier pr 2dl på en del av de. Bruk i stedet for det du vanligvis drikker til måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, petterm skrev:

Næringsdrikker fra Apoteket? 400 kalorier pr 2dl på en del av de. Bruk i stedet for det du vanligvis drikker til måltidene.

De er fine de og jeg digger de med sjokoladesmak, men blir for dyrt for meg som er student dessverre😬

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er fine de og jeg digger de med sjokoladesmak, men blir for dyrt for meg som er student dessverre😬

Jeg hadde en far som pga sykdom trengte næring og fikk de på blå resept etterhvert. Du kan jo spørre legen om det kan være aktuelt også for deg. 

Anonymkode: a4dcc...9e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Du bør bruke mer olje i det du spiser. Det er bra for tarmfunksjonen, har mye kalorier og kan lett puttes i det meste, særlig hjemlaget brød og i middagen, uten at det merkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...