AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #1 Skrevet 8. oktober 2020 Hei! Jente 26 her. HVORFOR mener min mamma at «husk å gi skryt når du kommer hjem, for at han har støvsugd, sånn at han blir motivert til å hjelpe til?». Det er SÅ mye feil med dette utsagnet. Ja, selvfølgelig blir jeg glad og sier at det ser fint ut hjemme, hvis samboer har støvsugd og ryddet kjøkkenet. Jeg kysser han og sier «så flink du er». Men ok, hjelpe til? Så han skal kun avlaste meg, og hjelpe meg når det er mye? Da sier man allerede at det er min jobb, og samboer er kun til for å «hjelpe til» i hjemmet. Vi begge bor her, du skal bidra på lik linje med de andre som bor her. Menn fortjener ikke en gull medalje og pokal som verdens beste mann, fordi hadde lagt på sengetøy når jeg kom hjem. Jeg blir jo så glad når han har gjort noe så simpelt som å støvsuge og ta ut av oppvaskmaskinen, at jeg nesten begynner å grine, så glad blir jeg. Og er det ikke noe feil med det? Det viser jo kun at han bidrar så lite og så sjeldent, at når det først skjer så griner jeg av lykke og skryter til venninner. Hvor er min pokal, eller anerkjennelse? Får dere gutta høre at «husk å si til dama di at du er takknemlig for at hun vasker skittentøyet ditt?» av andre kompiser eller sin egen mor? Tviler så sterkt på det. Jeg og samboer har et helt supert forhold, og han BIDRAR masse her hjemme etter jeg satt meg ned og sa dette til han. Vet dere hvordan? Jeg sa at jeg ikke var interessert i å knulle sønnen min. En jeg rydder opp etter, en som ikke bidrar, en som legger fra seg snus på vasken, en som oppfører seg som at jeg er moren hans. Såå, jeg sa det rett ut, jeg har ikke sexlyst lengre, fordi jeg føler at du kunne vært sønnen min, voks opp. Etter det, så har han virkelig tatt tak her hjemme og skjønt alvoret i det. Jeg syns heller ikke det er drit fett å rydde, eller vaske, jeg hater det faktisk, men let’s be real: det må gjøres. Jeg er ikke nazi på rydding eller vasking, jeg er faktisk et rotehue selv. Jeg syns bare at holdninger i samfunnet og fra mine egne foreldre er pyton. Vi er i 2020, og man skal utfylle hverandre i et forhold, bidra på de punktene man kan, unne hverandre å slappe av, og generelt avlaste hverandre i en hektisk hverdag. «Menn er menn», «sånn er det bare», har ikke det gått ut på dato? Fraskriver man seg ikke veldig mye ansvar, når man bruker disse frasene? Jeg husker alltid at jeg ble klådd på på barneskolen og ungdomsskolen, og da fikk jeg også høre «gutter er gutter», fra veldig mange eldre. Har i ettertid skjønt at det ikke er holdbart. Hmm ja, bare noen tanker på en torsdagskveld. Nå skal jeg kose meg med partner og se på serie🙏🏻😊 Anonymkode: 94338...b5c 8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #2 Skrevet 8. oktober 2020 Å bare være vanlig må jo være imponerende sammenlignet med dette. Listen har ikke blitt lagt høyt akkurat. Anonymkode: da426...559
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #3 Skrevet 8. oktober 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Jente 26 her. HVORFOR mener min mamma at «husk å gi skryt når du kommer hjem, for at han har støvsugd, sånn at han blir motivert til å hjelpe til?». Det er SÅ mye feil med dette utsagnet. Ja, selvfølgelig blir jeg glad og sier at det ser fint ut hjemme, hvis samboer har støvsugd og ryddet kjøkkenet. Jeg kysser han og sier «så flink du er». Men ok, hjelpe til? Så han skal kun avlaste meg, og hjelpe meg når det er mye? Da sier man allerede at det er min jobb, og samboer er kun til for å «hjelpe til» i hjemmet. Vi begge bor her, du skal bidra på lik linje med de andre som bor her. Menn fortjener ikke en gull medalje og pokal som verdens beste mann, fordi hadde lagt på sengetøy når jeg kom hjem. Jeg blir jo så glad når han har gjort noe så simpelt som å støvsuge og ta ut av oppvaskmaskinen, at jeg nesten begynner å grine, så glad blir jeg. Og er det ikke noe feil med det? Det viser jo kun at han bidrar så lite og så sjeldent, at når det først skjer så griner jeg av lykke og skryter til venninner. Hvor er min pokal, eller anerkjennelse? Får dere gutta høre at «husk å si til dama di at du er takknemlig for at hun vasker skittentøyet ditt?» av andre kompiser eller sin egen mor? Tviler så sterkt på det. Jeg og samboer har et helt supert forhold, og han BIDRAR masse her hjemme etter jeg satt meg ned og sa dette til han. Vet dere hvordan? Jeg sa at jeg ikke var interessert i å knulle sønnen min. En jeg rydder opp etter, en som ikke bidrar, en som legger fra seg snus på vasken, en som oppfører seg som at jeg er moren hans. Såå, jeg sa det rett ut, jeg har ikke sexlyst lengre, fordi jeg føler at du kunne vært sønnen min, voks opp. Etter det, så har han virkelig tatt tak her hjemme og skjønt alvoret i det. Jeg syns heller ikke det er drit fett å rydde, eller vaske, jeg hater det faktisk, men let’s be real: det må gjøres. Jeg er ikke nazi på rydding eller vasking, jeg er faktisk et rotehue selv. Jeg syns bare at holdninger i samfunnet og fra mine egne foreldre er pyton. Vi er i 2020, og man skal utfylle hverandre i et forhold, bidra på de punktene man kan, unne hverandre å slappe av, og generelt avlaste hverandre i en hektisk hverdag. «Menn er menn», «sånn er det bare», har ikke det gått ut på dato? Fraskriver man seg ikke veldig mye ansvar, når man bruker disse frasene? Jeg husker alltid at jeg ble klådd på på barneskolen og ungdomsskolen, og da fikk jeg også høre «gutter er gutter», fra veldig mange eldre. Har i ettertid skjønt at det ikke er holdbart. Hmm ja, bare noen tanker på en torsdagskveld. Nå skal jeg kose meg med partner og se på serie🙏🏻😊 Anonymkode: 94338...b5c Hvorfor din mamma mener dette aner jeg ikke. Mulig hun er fra en annen tidsepoke, men jeg er mann og jeg takker ALLTID samboer dersom hun har gjort noe i huset en dag. Jeg liker å gi anerkjennelse for ting unnagjort. Hun takker også meg dersom jeg har vasket eller støvsugd. Vi forventer ikke at den andre skal gjøre disse tingene, men blir veldig glade når de blir gjort. Livet er bedre sånn. Anonymkode: f03f6...306 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #4 Skrevet 8. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor din mamma mener dette aner jeg ikke. Mulig hun er fra en annen tidsepoke, men jeg er mann og jeg takker ALLTID samboer dersom hun har gjort noe i huset en dag. Jeg liker å gi anerkjennelse for ting unnagjort. Hun takker også meg dersom jeg har vasket eller støvsugd. Vi forventer ikke at den andre skal gjøre disse tingene, men blir veldig glade når de blir gjort. Livet er bedre sånn. Anonymkode: f03f6...306 Samme her. Tror det handler like mye om hva slags sosial tilhørighet man har. Synes det er helt naturlig å si takk for mat, og takk for andre ting som blir gjort. Både rent praktiske og emosjonelle ting. Anonymkode: ed97b...c73 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #5 Skrevet 8. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Får dere gutta høre at «husk å si til dama di at du er takknemlig for at hun vasker skittentøyet ditt?» av andre kompiser eller sin egen mor? Forstår ikke denne greia med at mødre skal oppdra sine sønner. Det er langt enklere for fedre å oppdra gutter. Fedre er forbilder, ikke masekopper. Anonymkode: ed97b...c73 1
Faktasjekk Skrevet 8. oktober 2020 #6 Skrevet 8. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Samme her. Tror det handler like mye om hva slags sosial tilhørighet man har. Synes det er helt naturlig å si takk for mat, og takk for andre ting som blir gjort. Både rent praktiske og emosjonelle ting. Anonymkode: ed97b...c73 Jeg tror du er inne på noe veldig viktig her, med hva man er vant til og oppdratt med. På grunn av at vi er så like, så er det aldri meg mot henne, eller omvendt, Vi prøver alltid å være rause og forstå den andre. Jeg vet at hun kan være sliten etter en endt arbeidsdag, og derfor ikke gidder å gjøre noe annet enn å ligge på sofaen, og hun forstår meg og at jeg trenger tid alene hvis jeg har hatt en slitsom dag. Vi trenger ikke en gang å være slitne, kun giddalause, eller ha et ønske om å gjøre noe annet enn praktiske ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå