Gå til innhold

Grønnkål oppskrifter

Mynona

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt grønnkål. Uten en plan :ler:  Og når jeg googler så finner jeg stort sett dampet grønnkål eller smørdampet grønnkål. Men det høres litt kjedelig ut. 

Noen som har noen tips til middagsretter hvor man bruker grønnkål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fløte stuet grønnkål:

2 grønnkålstilker
skinkekraft eller buljong av terning
2 ss margarin eller smør
1 dl fløte eller crème fraîche
1 ts salt
nymalt pepper

Anonymkode: f98d8...0d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Mynona skrev:

Hva er egentlig yellow grits og hvor får man tak i det? 

Polentagryn, kjøper i innvandrerforretning. Medium grovt liker jeg best.

Anonymkode: 5895c...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk grønnkålen akkurat som du ville brukt spinat f.eks. Den er veldig god stekt i olje, sammen med grønnsaker, i wok, eller i supper, pastaretter, sprøstekt i ovnen..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Polentagryn, kjøper i innvandrerforretning. Medium grovt liker jeg best.

Anonymkode: 5895c...033

Takk, den så spennende ut, skal prøve den en dag. Må bare skaffe polenta først :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fløte stuet grønnkål:

2 grønnkålstilker
skinkekraft eller buljong av terning
2 ss margarin eller smør
1 dl fløte eller crème fraîche
1 ts salt
nymalt pepper

Anonymkode: f98d8...0d2

Tror det blir dette som tilbehør til kylling på søndag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 24/7SylviaPlath

Kjøpte meg en svær pose grønnkål og sliter med å bruke opp sjæl - føler jeg like så godt kunne klipt plenen og stappa i meg. Liker spinat/ruccola mye bedre, merker jeg. 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

❤️ Grønnkål ❤️ Dette er det vi lager oftest:

- Beans & Greens (på sørstatsvis). Stek litt bacon i ei gryte, ta opp baconet, og fres en finhakket løk og noen hakkede fedd hvitløk i baconfettet. Tilsett en spiseskje brunt sukker, to teskjeer eplesidereddik, og chiliflak etter smak. Ha oppi strimla grønnkål og et par desiliter vann (eller utspedd buljong), kok opp og la grønnkålen dampe til den er myk. Tilsett en boks hvite bønner (slå av laken først) og la koke med i noen minutter. Ha tilbake baconet i gryta, og smak til med salt, pepper, og eventuelt mer brunt sukker/eddik. Server med en stor klatt rømme, ris/quinoa/middagsgryn etter ønske, eventuelt godt brød (eller cornbread). Om du vil ha retten helt vegetarisk dropper du baconet og bruker litt olje istedet for baconfett. 

- Grønnkålpai med feta: bland tre egg, en pakke smuldret fetaost, et halvt lite beger cottage cheese, og et par ss brødrasp i en bolle. Fres en finhakket liten løk eller purre i litt olivenolje og tilsett det også. Bland inn 1/2 desiliter hakka dill, 1/2 desiliter hakka persille, salt, pepper, og finstrimlet grønnkål. Fyll i ønsket type paiskall og stek i 40-45 minutter på 180 grader. 

- Grønnkålchips: bland grønnkål med litt olivenolje og salt, spre på ei bakeplate og bak i ovnen til de er sprø. Bruker som snacks eller som tilbehør til f.eks. suppe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Twilight_Sparkle skrev:

❤️ Grønnkål ❤️ Dette er det vi lager oftest:

- Beans & Greens (på sørstatsvis). Stek litt bacon i ei gryte, ta opp baconet, og fres en finhakket løk og noen hakkede fedd hvitløk i baconfettet. Tilsett en spiseskje brunt sukker, to teskjeer eplesidereddik, og chiliflak etter smak. Ha oppi strimla grønnkål og et par desiliter vann (eller utspedd buljong), kok opp og la grønnkålen dampe til den er myk. Tilsett en boks hvite bønner (slå av laken først) og la koke med i noen minutter. Ha tilbake baconet i gryta, og smak til med salt, pepper, og eventuelt mer brunt sukker/eddik. Server med en stor klatt rømme, ris/quinoa/middagsgryn etter ønske, eventuelt godt brød (eller cornbread). Om du vil ha retten helt vegetarisk dropper du baconet og bruker litt olje istedet for baconfett. 

- Grønnkålpai med feta: bland tre egg, en pakke smuldret fetaost, et halvt lite beger cottage cheese, og et par ss brødrasp i en bolle. Fres en finhakket liten løk eller purre i litt olivenolje og tilsett det også. Bland inn 1/2 desiliter hakka dill, 1/2 desiliter hakka persille, salt, pepper, og finstrimlet grønnkål. Fyll i ønsket type paiskall og stek i 40-45 minutter på 180 grader. 

- Grønnkålchips: bland grønnkål med litt olivenolje og salt, spre på ei bakeplate og bak i ovnen til de er sprø. Bruker som snacks eller som tilbehør til f.eks. suppe. 

Mmm.. Beans & Greens hørtes godt ut! Det skal jeg prøve!  Hvis vi ikke liker grønnkål, funker det med spinat i stedet da tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mynona said:

Mmm.. Beans & Greens hørtes godt ut! Det skal jeg prøve!  Hvis vi ikke liker grønnkål, funker det med spinat i stedet da tror du?

Det funker sikkert ok, men vil tro det blir en del tammere i både smak og konsistens. Orginalen er med collard greens, som er enda hakket bitrere og "seigere" enn grønnkål - da må den koke i typ 1-2 timer. Med grønnkål holder det med 20-30 minutter, og spinat faller vel sammen på typ ett minutt. Ville gitt det et forsøk med grønnkål først - litt av magien kommer fra å koke ned en sånn kraftig grønnsak til den er silkemyk 😊. Men det blir sikkert godt med spinat også, altså!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grønnkål chips!! Helt fantastisk! Trenger kun grønnkål, olje og litt havsalt!

Anonymkode: 9958f...d58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det veldig enkelt når jeg skal ha grønnkål. Steker/ koker den mør i panne med litt vann som fordamper etterhvert. Krydrer med hvitløkspulver, løkpulver, salt, pepper og karri og til slutt har jeg oppi litt creme fraiche.

Anonymkode: 7cdc0...43f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grønnkålpotetmos. For endel år siden fikk jeg en oppskrift av en nederlender som sa at dette var noe de har ofte. En oppskrift jeg fant på nett nå som er veldig lik slik jeg lager den linket under. Jeg har ikke hatt i muskat før dog. Mulig jeg prøver det i høst (har mange planter i hagen). Her, som oppskriften også nevner, serveres det som oftest med vossakorv.  https://www.hagenpaakleiva.net/gronnkalstappe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...