AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #1 Skrevet 8. oktober 2020 Hei alle dere. Jeg er ei jente som har generelt god orden på økonomien, jeg går et studie som vil gi meg god lønn i fremtiden og jeg har klart å kjøpe meg en leilighet i en svært populær bydel i Oslo. Likevel føler jeg meg vanvittig mislykket Leiligheten min er på 32 kvm og jeg har ennå ikke blitt helt ferdig med oppussinga. Mangler maling her og der, fuging. Ville nok klart det hadde jeg satt av to uker. Problemet er at jeg aldri føler jeg har tid. Hjemme hos meg flyter det. Ennå jeg føler jeg konstant går og smårydder. Det ser helt jævlig ut, jeg har klær liggende overalt, kjøkkenet er konstant bomba, badet flyter. Det ligger ting overalt i gangen. Jeg har bare mistet det helt de siste dagene og gitt opp - hvilket har gjort det enda verre. Nå har jeg nådd bunnen. Det er så ille at jeg sliter med å gå i leiligheten min, jeg må gå slalåm gjennom tingene mine. Hvordan klarer folk å holde orden hjemme? Har kvittet meg med halvparten av det jeg eier, likevel flyter det konstant. Flere som har det sånn eller har hatt det sånn? Jeg trenger råd, for nå mistrives jeg. Skal jeg rydde leiligheten vil det nok ta meg tre intense dager, det har jeg ikke tid til ved siden av skolen.. er så vanvittig lei av å leve sånn som dette. Føler jeg lever som en kloakkrotte😔 Psykologen min mener det kan skyldes at jeg hadde foreldre som var ekstremt opptatt av å ha det ordentlig. Jeg ble vekket flere ganger klokka 5 om natta og ble kjeftet huden full fordi jeg glemte å rydde inn en gaffel gjentatte ganger. Det var ekstremt. Hun mener at jeg gjør dette ubevisst som et «opprør». Likevel ønsker jeg å ha det sånn jeg hadde det da jeg bodde hjemme, men jeg klarer det ikke.... Jeg kjenner at 32 kvm ikke er stort nok for meg. Å flytte er ikke et alternativ da jeg er student.. Jeg trenger råd..... Anonymkode: b6b90...435
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #2 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg får det sånn i dårlige perioder. Mener selv at jeg er ganske flik og effektiv når jeg endelig bestemmer meg for å rydde og det tar max noen timer selv om det ser helt bomba ut. Begynner med å sortere alt rotet. Har masse kasser fra Clas Ohlson jeg sorterer oppi. Når jeg har sortert alt så kan jeg begynne å vaske gulv og bord. Så når leiligheten er ren og pen så begynner jeg med en og en kasse og pakker ut. Legger ting der de skal være og vasker klær. Sortering og vasking går kjempe fort. Pakke ut og legge ting på plass bruker jeg lang tid på, men det er veldig tilfredsstillende og legge riktig ting på riktig plass. Du sorterer tingene dine og hodet ditt samtidig liksom. Bestem deg for å starte nå til helgen. Det får kjempe fort og du føler deg bedre med en gang:) lykke til! Anonymkode: 48410...a41 10
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #3 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg sliter med det samme. Det tar derimot bare noen timer å rydde alt og jeg gjør det hver gang jeg får besøk. Men da rydder jeg jo bare ting bort, tingene har ikke sin faste plass. Har du lest/hørt om Konmari metoden? Jeg ble veldig inspirert da jeg leste boka. Hver ting må ha sin faste plass blant annet. Jeg har ikke klart å følge opplegget helt selv, men tenker å begynne med det. Anonymkode: 2bb7a...9ad 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #4 Skrevet 8. oktober 2020 Alt er overkommelig. Du trenger ikke å ta alt på engang heller hvis du ikke har mulighet. Ta med deg litt her og litt der hver eneste gang du er oppe å går. Rydd på plass med engang du er ferdig med noe så det ikke hoper seg mer opp. Jeg er mest effektiv på morningen og mister helt piffen på kvelden. Jeg setter av en halvtime hver morgen, da vet jeg at jeg får gjort mye. Har du en tid på dagen du vet du kan få gjort litt? Og som AB over sier så hjelper det mye å ha en fast plass til alle tingene. Har man ikke det så blir det jo fort til at man bare stuffer det er sted man gjerne skulle brukt til annet også baller det på seg. Anonymkode: 52a76...5f6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #5 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg ble litt inspirert av Synnøve rydder opp. Særlig nå sist som hun var hos Agnetesh. Du må bare begynne en plass og ta litt hver dag. Vil ta litt tid, men det blir bra. For all del ikke dra inn noe mer i leiligheten. Anonymkode: 63a79...97f
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #6 Skrevet 8. oktober 2020 Tusen takk for fine svar, alle sammen. Men, jeg har noen spørsmål Jeg har så vanvittig lyst til å bli en sånn som organiserer alt. Men, hvor starter jeg? Er det sånn at jeg bør skaffe meg bokser og ha alt i bokser for orden? Har en KALLAX-hylle fra IKEA som bare består av mange bokser. Ble inspirert nå til å se om jeg får kjøpt noen bokser til å ha oppi boksene Hva gjør dere med ting som dere trenger en gang hvert fjerde år? Har flere ting som er «kjekt å ha» men som jeg aldri har brukt. Men, som det er høyt sannsynlig at jeg får bruk for en dag. Som for eksempel lommelykt ect. Bør jeg bare kvitte meg med alt jeg ikke har brukt de siste årene? Vurderer det... Dere hjelper på motivasjonen min, tusen takk! Anonymkode: b6b90...435
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #7 Skrevet 8. oktober 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med det samme. Det tar derimot bare noen timer å rydde alt og jeg gjør det hver gang jeg får besøk. Men da rydder jeg jo bare ting bort, tingene har ikke sin faste plass. Har du lest/hørt om Konmari metoden? Jeg ble veldig inspirert da jeg leste boka. Hver ting må ha sin faste plass blant annet. Jeg har ikke klart å følge opplegget helt selv, men tenker å begynne med det. Anonymkode: 2bb7a...9ad Problemet mitt er at jeg har veldig liten plass. Har kun et klesskap og en hylle. Innser nå at jeg kanskje bør kvitte meg med ting. Jeg er helt lik. Kan fint «rydde» når jeg får besøk, men det blir aldri noe system. Ting flyter igjen noen dager etterpå. Anonymkode: b6b90...435
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #8 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg mener det er mye man kan kvitte seg med. Størrelsen på leiligheten gjør at du ikke kan samle på alt. Har du bod i kjeller eller loft? Jeg syns ikea har mange gode løsninger for oppbevaring i små leiligheter. Sjekk katalog. Kanskje oppbevaring under seng, i høyden eller noe. Anonymkode: 63a79...97f
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #9 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg er veldig fan av bokser, både i skap i leiligheten og i bod. For eksempel har jeg en stor plastkasse til «reise», hvor jeg har alle reiseeffekter som pass, toalettmappe, adapter, valuta jeg har til overs, osv. Så har jeg en til friluftsliv, hvor jeg har alt av sitteunderlag, lommelykt, stormkjøkken etc. og sånn sorterer jeg alle eiendeler jeg ikke bruker i hverdagen. Anonymkode: 6afc2...350 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #10 Skrevet 8. oktober 2020 Har du faktisk plass til alle tingene dine, men mangler et system, eller har du for mange ting, så du aldri komme til å klare å lage noe system som blir bra nok? Hvis det første, så kommer du langt med å lage et system og så rydde litt etter litt. Har du for mange ting, må du også kvitte deg med ting. Uansett, enkel start: ha som mål at du HVER dag rydder minst det du har rotet til den dagen, PLUSS litt ekstra. Gjennomfører du det, så blir det jo stadig bedre 😃 Anonymkode: 9a667...6dc
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #11 Skrevet 8. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet mitt er at jeg har veldig liten plass. Har kun et klesskap og en hylle. Innser nå at jeg kanskje bør kvitte meg med ting. Jeg er helt lik. Kan fint «rydde» når jeg får besøk, men det blir aldri noe system. Ting flyter igjen noen dager etterpå. Anonymkode: b6b90...435 Jeg har også liten plass. Bor på 29 kvm så litt mindre enn deg. Har du bod? Det hjelper mye å pakke bort tingene du nevner, det du bruker hvert 4 år osv. Tenker også at jeg bør kvitte meg med ting, men synes det er utrolig vanskelig! Anonymkode: 2bb7a...9ad
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #12 Skrevet 8. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for fine svar, alle sammen. Men, jeg har noen spørsmål Jeg har så vanvittig lyst til å bli en sånn som organiserer alt. Men, hvor starter jeg? Er det sånn at jeg bør skaffe meg bokser og ha alt i bokser for orden? Har en KALLAX-hylle fra IKEA som bare består av mange bokser. Ble inspirert nå til å se om jeg får kjøpt noen bokser til å ha oppi boksene Hva gjør dere med ting som dere trenger en gang hvert fjerde år? Har flere ting som er «kjekt å ha» men som jeg aldri har brukt. Men, som det er høyt sannsynlig at jeg får bruk for en dag. Som for eksempel lommelykt ect. Bør jeg bare kvitte meg med alt jeg ikke har brukt de siste årene? Vurderer det... Dere hjelper på motivasjonen min, tusen takk! Anonymkode: b6b90...435 Ville absolutt begynt med å kjøpe inn oppbevaringsbokser ja, for da kan du begynne ryddingen med en gang, uten å egentlig måtte sette av tid til et røkk. da har du kasser stående i stua feks, og kan slenge ting nedi etterhvert som du kommer over det. Feks hvis du bestemmer deg for å ha en til elektronikk så legger du det i elektronikk-kassa når det dukker opp noe i rotehaugen. Så får man tatt litt hele tiden. Og etterhvert må du så klart finne egne plass til alt i skuffer og skap. Anonymkode: 6afc2...350 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #13 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg også har vært sinnsykt rotete (slik at jeg ikke kan ha ubudne gjester på besøk), men ikke fullt så ille som sånn syke samlere opplegg. Det som hjalp meg var å få samboer. Er 21 Anonymkode: ea94b...35b
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #14 Skrevet 8. oktober 2020 Oppbevaringsbokser, kommode, skap og hyller er et must for å få orden. Hvis du ikke har noe sted å legge bort tingene, blir det rotete uansett. I tillegg kan du pakke bort ting i pappesker som du ikke har brukt på lenge og sette tingene i boden eller hos familie. Etter et år eller to pakker du opp eskene, da har du forhåpentligvis mistet den emosjonelle forbindelsen til en del av tingene, noe som gjør det mye lettere å kvitte seg med unødvendige ting. Du behøver ikke å rydde opp alt på én gang. Ta én del av stuen og gjør den ryddig én dag. Noen dager etter tar du en annen del av stuen, og sånn fortsetter du til det er helt ryddig. I mellomtiden skal du ikke lage nytt rot. Poenget da er at HVER TING HAR SIN BESTEMTE PLASS. Dette er superviktig og helt seriøst det eneste som hjelper mot rot. Hver gang du lager mat, rydder du bort maten. Når du har brukt saksen, legger du den tilbake til skuffen. Skittentøy legges i kurv eller tøypose umiddelbart. Rene klær legges i skapet umiddelbart. Og sånn fortsetter du. Gjør det til en vane at du alltid legger hver ting tilbake på plass. I tillegg er det lurt å ha et par roteskuffer der du legger bort alt som ikke har noen bestemt plass. Slik gikk ihvertfall jeg fra å være fryktelig rotete til å bli ryddig. Og nå har jeg vært ryddig i 30 år 😊. Lykke til ❤️ Anonymkode: 919de...892 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #15 Skrevet 9. oktober 2020 Har du soverom i eget rom? Jeg var som deg da jeg var ung. Og når jeg flyttet for meg selv fikk jeg et "roterom". Min ide er å ta ALT rotet inn på soverommet. Flytt sengen til stuen eller sov på sofaen en periode. Kjøp blanke oppbevaringsesker. I disse tar du de ulike tingene som hører sammen. Gjør litt og litt hver dag. Sett frem eskene på rad og rekke. Ta ut en og en ting og plasser. Ha en eske til elektronikk, en til ting som skal lagres og ikke brukes ofte, en til sommerklær som du tar frem igjen neste sommer, en til verktøy, en til underdeler, en til overdeler (rull sammen, da bruker det mindre plass), en til sokker, en til hygiene/sminke osv. Du har jo liten plass, men disse eskene kan stables. Du ser også gjennom de blanke hva som er i hvilken eske. Ha også en eske til "ting jeg ikke vet om jeg bruker". Har du ikke brukt det på 6mnd, så kast/gi bort. Når alt er sortert så er det ryddig. Da kan du ta neste steg og se hvor mye du totalt har. Da vet du hvor mye oppbevaring du må ha. Et større klesskap? Seng med oppbevaringsmulighet under? En kommode i gangen? En skjenk i stuen? Og om du ikke får plassert alt du har i de ulike eskene, så har du i det minste kontroll på hvor ting er. Det er oversiktlig. Du vet hvor du skal legge ting tilbake når det er brukt. Og når det er ryddig så legger du ting der det hører hjemme. Brett klærne rett etter vask og legg i skapet osv. Anonymkode: 4e677...c6a 2
Miewyn77 Skrevet 9. oktober 2020 #16 Skrevet 9. oktober 2020 Søk decluttering and organizing på youtube, da får du masse inspirasjon og tips. Pluss showet Tidying up with Marie Kondo på Netflix er veldig underholdende og lærerikt. Der hjelper hun mennesker som sliter med mye ting og rot. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #17 Skrevet 9. oktober 2020 Jeg har renovert et skikkelig gammelt hus og har bodd i renoveringsskitt i 3 år. Tipsene mine for å klare å leve med det er: Ha en sone hvor det er ok, ikke hold på overalt samtidig Rydd opp hver gang, saner nå som det er tungt - sett av helgen, kjøp søppelsekker og noen pappkasser, og rydd med hård hånd, trenger ikke bli perfekt eller ferdig organisert - men rydd så du føler deg vel i leiligheta og kan puste. Stable kassene i ett hjørne til senere. Har du en god venn eller venninne du kan prate med, eller en ok slektning, ser jo at foreldrene dine ikke er et alternativ - be om ryddehjelp. Tren på å tenke at det er greit nok. Når du har fått ryddet alt og pustet ut, sett opp en liste over hva som gjenstår å pusse opp og sett av f.eks 3-4 timer i uka hvor du gjør det, etter hvor mye du orker. Det tar den tiden det tar, å gjøre litt er bedre enn ingenting. Litt manglende maling her og der gjør ikke noe, trenger ikke stresse med det. Anonymkode: 709bf...453 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #18 Skrevet 9. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei alle dere. Jeg er ei jente som har generelt god orden på økonomien, jeg går et studie som vil gi meg god lønn i fremtiden og jeg har klart å kjøpe meg en leilighet i en svært populær bydel i Oslo. Likevel føler jeg meg vanvittig mislykket Leiligheten min er på 32 kvm og jeg har ennå ikke blitt helt ferdig med oppussinga. Mangler maling her og der, fuging. Ville nok klart det hadde jeg satt av to uker. Problemet er at jeg aldri føler jeg har tid. Hjemme hos meg flyter det. Ennå jeg føler jeg konstant går og smårydder. Det ser helt jævlig ut, jeg har klær liggende overalt, kjøkkenet er konstant bomba, badet flyter. Det ligger ting overalt i gangen. Jeg har bare mistet det helt de siste dagene og gitt opp - hvilket har gjort det enda verre. Nå har jeg nådd bunnen. Det er så ille at jeg sliter med å gå i leiligheten min, jeg må gå slalåm gjennom tingene mine. Hvordan klarer folk å holde orden hjemme? Har kvittet meg med halvparten av det jeg eier, likevel flyter det konstant. Flere som har det sånn eller har hatt det sånn? Jeg trenger råd, for nå mistrives jeg. Skal jeg rydde leiligheten vil det nok ta meg tre intense dager, det har jeg ikke tid til ved siden av skolen.. er så vanvittig lei av å leve sånn som dette. Føler jeg lever som en kloakkrotte😔 Psykologen min mener det kan skyldes at jeg hadde foreldre som var ekstremt opptatt av å ha det ordentlig. Jeg ble vekket flere ganger klokka 5 om natta og ble kjeftet huden full fordi jeg glemte å rydde inn en gaffel gjentatte ganger. Det var ekstremt. Hun mener at jeg gjør dette ubevisst som et «opprør». Likevel ønsker jeg å ha det sånn jeg hadde det da jeg bodde hjemme, men jeg klarer det ikke.... Jeg kjenner at 32 kvm ikke er stort nok for meg. Å flytte er ikke et alternativ da jeg er student.. Jeg trenger råd..... Anonymkode: b6b90...435 jeg bruker 15 minutt ca hver dag på å rydde og vaske litt. da holder det seg greit. så tar jeg en storrengjøring inni skaper ol en gang i blandt når jeg har fri. Anonymkode: e8950...9c6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #19 Skrevet 9. oktober 2020 Kanskje du skulle sjekket ut clutterbug? Hun deler inn personlighetstyper med hvordan de kan ha orden. Det ga meg innsikt og motivasjon. Anonymkode: 4ad1c...906
Gjest Blondie65 Skrevet 9. oktober 2020 #20 Skrevet 9. oktober 2020 Jeg har bodd på 16, 23, 26, 28 og 36 kvm (bor nå på 36 kvm). Jeg hadde aldri rot på 16 og 26 kvm. 23 og 28 kvm boligene hadde to feil: 23 kvm var helt idiotisk innredet - det var ikke mulig å finne plass. Både i 23 og 28 kvm boligene hadde jeg "for mye greier". Nøkkelen er altså at * Møblene må være tilpasset leiligheten. Dvs. at har du plass til en 160 cm sofa så er det det du skal ha, ikke 200 cm som er skviset inn. I boligen på 28 kvm greide jeg aldri å holde orden og følte meg veldig som deg. Da jeg flyttet kvittet jeg meg med nesten alle møbler fordi jeg både hadde sett hvor fin denne leiligheten kunne bli med styling og jeg ville ha tilpassede møbler i min nye leilighet. * Organiser en spiseplass. Et lite bord med en stol der du skal sitte og spise og eventuelt kanskje arbeide med litt studier. * Er det dårlig plass til sofa ville jeg heller hatt en god stol med puff. * Klær: Jeg håper du har bod. Problemet med boder i eldre hus er kvaliteten. Ofte fuktig og rotter osv. Løsning: plastbokser. Vinterklærne i bod i plastbokser om sommeren og sommerklærne i plastbokser i bod om vinteren. Eventuelt vår / høst tilsvarende. * Rotekrok/hjørne: Jeg kjøpte akkurat en Norli kommode fra Ikea fordi jeg hadde en "rotekrok" på soverommet jeg aldri fikk orden på. Det hjalp stort. Denne gikk akkurat inn i hjørnet og befridde dette hjørnet fra skrot, og tok av noe for kjøkkenskapene (beredskapslager av mat blant annet). * Ytterklær i entre: Er det plass til et 60 eller 80 cm skap i gangen der du også kan ha støvsuger / bøtte / vaskemidler? Skapet er muligens rotete inni, men det er jo lukkede dører, ikke sant? * Oppå skap: Alle steder der det er avstand mellom tak og skap har jeg kurver og plastkasser: På badet, gangen og soverommet. Mer kurver enn plastkasser, eneste unntaket er en fra Clas Ohlson som gjelder sysaker. Dette er pent samtidig som lyspærer, batterier og lignende blir stuet vekk. * Under seng: Ikea og Clas Ohlson har slike kasser du kan ha under seng (og sofa) som kan romme masse. * Innredning til innredningen i Kalax: sjekk ut Skubb serien til Ikea. Disse bruker jeg både til klær og ting på kjøkken og bad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå