Gå til innhold

Vil forsinket eggløsning forskyve mens eller kan jeg være gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg venter på mensen. Sluttet på prevensjon 5. september og fikk mensen 8. september. 
Da skulle eggløsning inntreffe rundt 21. september, og siden jeg vanligvis har en syklus på 28 dager (maks 30) er jeg i dag på dag 31 i syklusen. 
Jeg har ikke fått mensen enda, og tok en strimmel fra Normal for to dager siden. Den var negativ. 

Jeg har vært gravid en gang tidligere (endet med ma). og fikk ikke positiv test før på dag 35 den gang. 

Det jeg lurer på er jo om eggløsning kan ha inntruffet noen dager senere, og om det vil forskyve mensen på samme måte? Kan jeg forvente at mensen kommer nå i helgen fordi eggløsning har vært senere enn jeg anntok?

Skal teste digitalt på søndag (dag 34) så da får jeg vel svar om mensen ikke kommer til dess. Har ingen spesielle tegn til mensen, men har hatt såre bryst i en uke. Har litt strålinger i lår, og en følelse av å være sliten i korsryggen - men alt dette kan vel være tegn på mensen også? 

Anonymkode: d9263...f5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sen eggløsning forskyver selvfølgelig mensen, tidspunktet for mensen styres jo av når egget slippes. 

Anonymkode: 3d4a5...cdf

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror at sykluser gjerne kan være litt wonky etter å ha sluttet med hormonell prevensjon, så det et nok ikke noe rart om syklusen er litt lenger enn normalt. Det er selvfølgelig også mulig at du er gravid, men jeg ville tenkt at litt sen eggløsning og dermed senere mens er det mest sannsynlige.

Uansett: ta en ny test om noen dager eller en uke om du ikke har fått mensen da. Babyplan sine tidlig-tester (strimler) er billige og bra, og de leverer kjapt (i tilfelle du ikke har flere tester liggende).

Skrevet

Er du sikker på at du er i syklus igjen og har eggløsning? Å få mensen så raskt er ikke vanlig etter hormonprevensjon, mener jeg. Kommer sikkert litt an på hva du brukte. Men vil tro du hadde en bortfallsblødning, ikke mensen. Litt rart om egget hoppet av gårde dagen du sluttet på prevensjon og ble til mensen innen tre dager, om du skjønner tankegangen.

Ville enten ventet til mensen kom og begynt med el-tester etter dette. Om du er veldig utålmodig kan du el-teste helt til du får positiv test. Men det kan jo gå mange uker. Kan fort oppleves stressende, unødvendig og dyrt.

Anonymkode: 4967d...58d

Skrevet

Du hadde ikke mensen tre dager etter pilleslutt, du hadde en bortfallsblødning lik den du får i den pillefrie uken. Det er ikke sikkert du har fått EL etter pilleslutt enda i det hele tatt. 

Anonymkode: 4398b...0aa

Skrevet

Ei venninne av meg ble gravid noen få dager etter å ha sluttet på pilla, så det er absolutt mulig. Nei, blødningen tre dager etter pilleslutt var nok ikke mensen (kanskje med mindre du hadde glemt noen piller tidligere i perioden), men det er mulig å få eggløsning kort tid etter pilleslutt. Men det er også veldig mulig at du enten ikke har hatt eggløsning ennå (det kan ta dager, uker eller måneder etter man slutter på hormonell prevensjon) og at det er derfor du ikke har hatt mensen ennå.

Du kan bestille billige graviditetsteststrimler (Babyplan sine tidlig-tester er gode og billige - f.eks. 239kr for 15 stk) og teste f.eks. en gang i uka, eller du kan vente til mensen kommer og/eller du merker andre graviditetssymptomer. Jeg ville ikke klart å la være å tenke «hva om jeg er gravid», så jeg ville testa innimellom, men andre klarer å ikke tenke så mye på det. Her må du vurdere hva som føles riktig for deg.

https://www.billige-tester.no/graviditetstest/graviditetstest-strimmel/babyplan-tidlig-graviditetstest-strimmel/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...