Gå til innhold

7 år og gidder ikke gå på do

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 7 år som flere ganger daglig tisser seg litt ut. Han blir vanligvis litt våt i trusa, men noen ganger kommer det mye. Dette har han holdt på med lenge. Han har aldri uhell på natten, da våkner han om han må tisse. Aldri hatt uhell om natten heller. Sluttet med bleie like før han ble 4. Det virker ut som han ikke orker å gå på do på dagtid. Hvis han leker med noe, spiller på nettbrett eller noe annet som opptar han er det svært vanskelig å ta en pause for å gå å tisse. Må hele tiden minne han på å gå på do. For en liten stund tilbake bæsjet han seg ut hele tiden, fordi han ikke gadd å gå på do. Gjorde dette i ca 2 år før det gav seg. Det lukter utrolig vondt av han nedentil. Han går sannsynligvis med tiss i trusa fra morgen til kveld. Vet snart ikke hva jeg skal gjøre med dette lenger.. Kan jo ikke fortsette å mase på han om å gå på do hele tiden, han er jo ikke 4 år lenger.

Noen som vet hva dette kan skyldes og hva man kan gjøre?

Anonymkode: 379b3...2ae

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Da kan du si at enten så går han på do eller så må bleia på igjen. Tror ikke han synes det er så populært. Blir for dumt å aktivt la vær å gå på do fordi man ikke gidder

Endret av AnonymBrukern
  • Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen som vet hva dette kan skyldes og hva man kan gjøre?

Det man kan gjøre er å sette opp legetime, be om henvisninger og lete etter problemet til dere finner det eller får utelukket alt. Det man ikke skal gjøre er å bare anta at ungen ikke gidder.

• Liker 10
Skrevet

Min er 5 år og vi har måttet ta på igjen bleia av samme grunn. Vi gadd ikke mer. Han foretrekker bleia, dessverre. Nå er vi på abup og PPT pga dette. Å "ikke gidde" er ikke normalt til en syvåring å være, synes jeg, så mye "ikke gidde" at han tisser og bæsjer på seg daglig. Min er bare fem år, så litt mer normalisert, men vi må prøve å få orden på det før skolestart neste år.

Anonymkode: 1ed63...9aa

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min er 5 år og vi har måttet ta på igjen bleia av samme grunn. Vi gadd ikke mer. Han foretrekker bleia, dessverre. Nå er vi på abup og PPT pga dette. Å "ikke gidde" er ikke normalt til en syvåring å være, synes jeg, så mye "ikke gidde" at han tisser og bæsjer på seg daglig. Min er bare fem år, så litt mer normalisert, men vi må prøve å få orden på det før skolestart neste år.

Siterer meg selv. Som hun over skriver, så må barnet til lege og finne ut om det kan være noe annet som ligger bak enn bare det å anta. Vi har hatt utelukkingsprosess hos legen før vi tok på bleia og ble henvist videre.

• Liker 2
Skrevet

Ok. Men han har jo full kontroll på blæra. Tisser selv om morgenen, og våkner om natta for å tisse når han må. Det er kun ellers gjennom dagen at han venter for lenge med å gå på do. Så det tyder vel ikke på at noe er fysisk galt.

Det begynte når han ble storebror, men det er jo flere år siden nå. Han slutta med bleie og ble storebror omtrent samtidig og noen går jo litt tilbake i utvikling på det området når de får søsken. Han ville faktisk begynne med bleier selv for et par år tilbake, så tror ikke han synes det er flaut. Mulig litt mer flaut nå da, men virker ikke ut som han bryr seg rett og slett.

• Liker 1
Skrevet

Tving han i dusjen hver gang du oppdager uhell. Om han ikke vil brukt tid på å gå på toalettet så kanskje han forstår at det sparer han tid, dusjing tar mer tid! Fungerte på min 4 åring

Anonymkode: 8eb39...481

• Liker 16
Skrevet

Ta han på do til faste tider. Hvis det skjer i skoletid også be skolen om å sende på do til faste tider der også. 

Anonymkode: cb1fd...359

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, ella_b skrev:

Det man kan gjøre er å sette opp legetime, be om henvisninger og lete etter problemet til dere finner det eller får utelukket alt. Det man ikke skal gjøre er å bare anta at ungen ikke gidder.

Nettop, hør på dette 

Anonymkode: bcc18...b3a

Skrevet

Aspergers?

Anonymkode: c7f26...558

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aspergers?

Å herre 😠

Anonymkode: e8e2a...572

• Liker 5
Skrevet

Sånn var vår gutt et par år på barneskolen, fra kanskje 3-4 trinn. Full kontroll på blære og alt det, men hadde det for travelt til å gå på do. Men tisset seg ikke ut da, men skvetting hele tida. Ingenting hjalp, det bare gikk over av seg selv.

Anonymkode: e8e2a...572

Skrevet

Min skvetter av og til men ser det ikke som et problem, det går over 

Anonymkode: 24b14...52d

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aspergers?

Hvorfor i alle dager skulle dette tyde på Asperger? Vet du i det hele tatt hva Asperger er?

Anonymkode: c7589...8d1

• Liker 3
Skrevet

Lukter han må han vaske seg og skifte. Hver gang. Dvs når han kommer hjem fra skolen, hjem andre steder fra, hvis det skjer uhell hjemme. Om og om igjen. Så må dere bare fortsette å mase og minne på. 

Men siden dette har pågått så lenge, ville jeg tatt en tur til legen i tillegg jeg, med barnet. Slik at gutten forstår at hvis det bare er latskap, er det faktisk en alvorlig sak. 

Anonymkode: c1055...9f9

• Liker 3
Skrevet

Han blir ikke oppslukt av lek/spill at han ikke kjenner at han må?

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Men han har jo full kontroll på blæra. Tisser selv om morgenen, og våkner om natta for å tisse når han må. Det er kun ellers gjennom dagen at han venter for lenge med å gå på do. Så det tyder vel ikke på at noe er fysisk galt.

Det begynte når han ble storebror, men det er jo flere år siden nå. Han slutta med bleie og ble storebror omtrent samtidig og noen går jo litt tilbake i utvikling på det området når de får søsken. Han ville faktisk begynne med bleier selv for et par år tilbake, så tror ikke han synes det er flaut. Mulig litt mer flaut nå da, men virker ikke ut som han bryr seg rett og slett.

Så klart han bryr seg!! Det er jo ikke gøy å tisse eller bæsje seg ut når man er i den alderen! Ser du skriver lengre opp at du ikke kan gå å mase hele tiden, men det er jo en gang sånn at man må det. Kan ikke la en unge la være å pusse tenner heller om han ikke bryr seg selv, da må jo foreldrene følge opp. Synes det er lurt å ta han med til legen jeg, for å utelukke div problemer. Kanskje så er det psykisk? Jeg tissa meg ut hver eneste natt til jeg var 11 år, fant aldri ut årsaken. Mamma klikka på meg hver gang og det ble nok en ond sirkel som førte til mer utrygghet, og som igjen antagelig førte til natteveting. Barnet mitt har tisset seg ut i perioder, både dag og natt. Har aldri sagt noe negativt, bidrar til at barnet får dusjet, skiftet klær, skiftet på senga osv og det gikk over etter en periode på ca Et år.

Anonymkode: ef7f1...12c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...