Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukt noen dager på å formulere en motivasjonssøknad. Jeg har hele tiden forkastet den, da jeg synes det jeg skriver virker rart og unaturlig.  Jeg foretrekker heller å skrive rapporter og utredninger enn akkurat dette. 

Hvor mye vektlegges søknaden? Er man opptatt av hvordan man formulerer seg, eller bare at man har en motivasjon for jobben ( som man ikke vet så mye om på forhånd).? Legger de vekt på skriftlig formuleringsevne? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Søknaden er din sjanse til å overbevise potensiell arbeidsgiver om hvorfor de skal instille deg til stillingen fremfor andre søkere. Søknaden skal være konsis og derfor gjelder det å skrive velformulert. Du bør unngå å legge for mye vekt på deg selv; et godt tips er å unngå å begynne setninger – og spesielt paragrafer – med ordet «jeg».

Jeg (obs obs!) vil tro at søknaden er viktigst til stillinger der det er få søkere. Søknaden skal ivareta bekymringer som arbeidsgiver måtte ha; hvordan vet vi at du kommer til å bli værende hos oss i flere år når du er fra andre siden av landet? Hvorfor skal vi ta risikoen ved å ansette deg som nyutdannet? Du bør tenke igjennom hvilke spørsmål (bekymringer) potensiell arbeidsgiver måtte ha i forhold til deg og selvsagt må du òg trekke frem hvordan dine sterke sider kan bidra i selskapet/etaten/organisasjonen. 

CV er trolig viktigst der det er mange søkere og potensiell arbeidsgiver må gjøre en rask screening gjennom søknadsbunken. En CV (curriculum vitae – livets gang) inneholder som kjent relevant informasjon om deg i forhold til stillingen. 

Så er det også slik at smaken er som baken; noen arbeidsgivere foretrekker det ene fremfor det andre. 

Endret av 0991
  • Liker 3
Skrevet

Jeg fikk tilbakemelding av karriereveileder i dag der hun sa at Cv'en "alltid" blir lest før søknaden. De tar en kikk på cv'en for å se om du er relevant.. dersom du er, så leses søknaden.

Anonymkode: 5625d...17b

• Liker 4
Skrevet

Jeg mener Cv skal utfylle det du skriver i søknadsteksten, svar direkte på spørsmål de stiller i utlysningen, kom gjerne med eksempler, "den røde tråden" er viktig, jeg avslutter gjerne med det første de spør etter, det viser hvor motivert jeg er og motivasjon teller mye.

Lykke til :)

Anonymkode: 2c417...6bb

• Liker 1
Skrevet

Vil si ca like viktig. Kommer dog an på stillingen du søker hva arb.giver vektlegger mest.
Men ja, søknaden kan være utfordrende og tidskrevende å skrive. Pleier å bruke nogenlunde struktur:

Innledning: din motivasjon for jobben
Hoveddel: her knytter du dine erfaringer/kvalifikasjoner opp til de oppaver som kreves løst i jobben. Det samme gjør du med personlige egenskaper. Gjerne også i forhold til firmaets verdier/visjoner.
Avslutning: noe positivt, og gjerne at du ser frem til et intervju hvor du kan utdype mer om deg selv og lære mer om jobben. 

Anonymkode: 7a4cc...8f6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...