Pipaluk Skrevet 8. oktober 2020 #1 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg har brukt noen dager på å formulere en motivasjonssøknad. Jeg har hele tiden forkastet den, da jeg synes det jeg skriver virker rart og unaturlig. Jeg foretrekker heller å skrive rapporter og utredninger enn akkurat dette. Hvor mye vektlegges søknaden? Er man opptatt av hvordan man formulerer seg, eller bare at man har en motivasjon for jobben ( som man ikke vet så mye om på forhånd).? Legger de vekt på skriftlig formuleringsevne?
0991 Skrevet 8. oktober 2020 #2 Skrevet 8. oktober 2020 (endret) Søknaden er din sjanse til å overbevise potensiell arbeidsgiver om hvorfor de skal instille deg til stillingen fremfor andre søkere. Søknaden skal være konsis og derfor gjelder det å skrive velformulert. Du bør unngå å legge for mye vekt på deg selv; et godt tips er å unngå å begynne setninger – og spesielt paragrafer – med ordet «jeg». Jeg (obs obs!) vil tro at søknaden er viktigst til stillinger der det er få søkere. Søknaden skal ivareta bekymringer som arbeidsgiver måtte ha; hvordan vet vi at du kommer til å bli værende hos oss i flere år når du er fra andre siden av landet? Hvorfor skal vi ta risikoen ved å ansette deg som nyutdannet? Du bør tenke igjennom hvilke spørsmål (bekymringer) potensiell arbeidsgiver måtte ha i forhold til deg og selvsagt må du òg trekke frem hvordan dine sterke sider kan bidra i selskapet/etaten/organisasjonen. CV er trolig viktigst der det er mange søkere og potensiell arbeidsgiver må gjøre en rask screening gjennom søknadsbunken. En CV (curriculum vitae – livets gang) inneholder som kjent relevant informasjon om deg i forhold til stillingen. Så er det også slik at smaken er som baken; noen arbeidsgivere foretrekker det ene fremfor det andre. Endret 8. oktober 2020 av 0991 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #3 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg fikk tilbakemelding av karriereveileder i dag der hun sa at Cv'en "alltid" blir lest før søknaden. De tar en kikk på cv'en for å se om du er relevant.. dersom du er, så leses søknaden. Anonymkode: 5625d...17b 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #4 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg mener Cv skal utfylle det du skriver i søknadsteksten, svar direkte på spørsmål de stiller i utlysningen, kom gjerne med eksempler, "den røde tråden" er viktig, jeg avslutter gjerne med det første de spør etter, det viser hvor motivert jeg er og motivasjon teller mye. Lykke til Anonymkode: 2c417...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #5 Skrevet 8. oktober 2020 Vil si ca like viktig. Kommer dog an på stillingen du søker hva arb.giver vektlegger mest. Men ja, søknaden kan være utfordrende og tidskrevende å skrive. Pleier å bruke nogenlunde struktur: Innledning: din motivasjon for jobben Hoveddel: her knytter du dine erfaringer/kvalifikasjoner opp til de oppaver som kreves løst i jobben. Det samme gjør du med personlige egenskaper. Gjerne også i forhold til firmaets verdier/visjoner. Avslutning: noe positivt, og gjerne at du ser frem til et intervju hvor du kan utdype mer om deg selv og lære mer om jobben. Anonymkode: 7a4cc...8f6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå