Morten1 Skrevet 8. oktober 2020 #2 Skrevet 8. oktober 2020 Er ikke 100% sikker, men mener det er likt som mye annet 28%
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #3 Skrevet 8. oktober 2020 Det kommer an på formuen din. Likningsverdi på sekundærboliger er høyere, men hvis du har mye gjeld slipper du formuesskatt. Så da er det bare en evt eiendomsskatt hvis kommunen har det og 22% skatt på leieinntekter hvis du leier ut. Anonymkode: 605eb...75e
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #4 Skrevet 8. oktober 2020 Sekundærboligen kommer på formueregnskapet ditt. Skatteverdien av sekundærbolig er mye høyere enn primærbolig - ser det er vanlig å opplyse om begge beløpene i prospekt nå. Formueskatten mener jeg er på 0.85% på beløp over 1,5 millioner. Eventuelle inntekter på utleie vet jeg ikke, har forstått at det kommer litt an på om det leies ut møblert eller umøblert- Anonymkode: ef802...891
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #5 Skrevet 8. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sekundærboligen kommer på formueregnskapet ditt. Skatteverdien av sekundærbolig er mye høyere enn primærbolig - ser det er vanlig å opplyse om begge beløpene i prospekt nå. Formueskatten mener jeg er på 0.85% på beløp over 1,5 millioner. Eventuelle inntekter på utleie vet jeg ikke, har forstått at det kommer litt an på om det leies ut møblert eller umøblert- Anonymkode: ef802...891 Det er 22 prosent skatt på netto leieinntekter. Anonymkode: 99529...97c
Melena Skrevet 8. oktober 2020 #6 Skrevet 8. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sekundærboligen kommer på formueregnskapet ditt. Skatteverdien av sekundærbolig er mye høyere enn primærbolig - ser det er vanlig å opplyse om begge beløpene i prospekt nå. Formueskatten mener jeg er på 0.85% på beløp over 1,5 millioner. Eventuelle inntekter på utleie vet jeg ikke, har forstått at det kommer litt an på om det leies ut møblert eller umøblert- Anonymkode: ef802...891 Dette er korrekt. 0,85% av formuen din (netto formue, dvs. trekk fra lån). Og sekundærbolig lignes 90% av verdi, i stedet for 25% man gjør på primærbolig. Regnestykket blir ca. sånn (skyt meg om jeg tar feil🙈): Huset ditt er taksert til 3,5 mill. Formueverdien blir da fastsatt til 3150000 (90%). Du har kanskje lån på 1mill, og din netto formue blir da 2150000,- Man har «lov» å eie 1,5mill uten å betale formueskatt, så trekk av dette... Du står da igjen og må betale 0,85% av 650 000,- som er 5525,- MEN husk at alle dine verdier/ penger/ aksjer/ fond også tikker på i dette regnestykket! Ved utleie av sekundærbolig er det helt andre regler. Her skal det skattes 22 % av overskuddet du sitter med, som nevnt over her.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #7 Skrevet 8. oktober 2020 2 minutter siden, Melena skrev: Dette er korrekt. 0,85% av formuen din (netto formue, dvs. trekk fra lån). Og sekundærbolig lignes 90% av verdi, i stedet for 25% man gjør på primærbolig. Regnestykket blir ca. sånn (skyt meg om jeg tar feil🙈): Huset ditt er taksert til 3,5 mill. Formueverdien blir da fastsatt til 3150000 (90%). Du har kanskje lån på 1mill, og din netto formue blir da 2150000,- Man har «lov» å eie 1,5mill uten å betale formueskatt, så trekk av dette... Du står da igjen og må betale 0,85% av 650 000,- som er 5525,- MEN husk at alle dine verdier/ penger/ aksjer/ fond også tikker på i dette regnestykket! Ved utleie av sekundærbolig er det helt andre regler. Her skal det skattes 22 % av overskuddet du sitter med, som nevnt over her. Blir det 5525 kr ekstra i skatt i året på det regnestykket? Hva skjer om du bor i din sekundærbolig. Kan man få straff for det? Anonymkode: fbc79...fd1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #8 Skrevet 8. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir det 5525 kr ekstra i skatt i året på det regnestykket? Hva skjer om du bor i din sekundærbolig. Kan man få straff for det? Anonymkode: fbc79...fd1 Da er det ikke lenger en sekundærbolig men en primærbolig, som verdsettes langt lavere, som nevnt over. Anonymkode: 99529...97c
Melena Skrevet 8. oktober 2020 #9 Skrevet 8. oktober 2020 Folkeregistrert adresse som gjelder! 😉 Det er lite lønnsomt å bo i sekundærbolig, men fullt lovlig. Sikkert lønnsom om denne har høyere verdi enn din primærbolig... Interessant spørsmål😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå