AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #1 Del Skrevet 8. oktober 2020 Mulig jeg tar helt feil. Startet i ny jobb i fjor. Husker ikke helt om det var før 1sep eller etter jeg begynte. Tror det var før. Synes å ha hørt at om feriepengegrunnlag er mindre enn vanlig månedslønn, så skal man få vanlig månedslønn (Og muligens trekk for 5 uke?). Stemmer dette eller ikke? Jeg tjener ca 30 000 måneden. I år fikk jeg 11000 i feriepenger. Anonymkode: b3eb4...daa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #2 Del Skrevet 8. oktober 2020 Det kommer an på tariffavtale, i offentlig sektor får du det ja Anonymkode: fcfe9...4f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #3 Del Skrevet 8. oktober 2020 Da må du i så fall reservere deg mot å ta ut ferie. Feriepengene får du uansett, men du kunne ha reservert deg mot å ta ut ca 2/3 av ferien din, og dermed fått 2/3 månedslønn sammen med de 11.000. Anonymkode: d2fc9...c34 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 8. oktober 2020 #4 Del Skrevet 8. oktober 2020 Du tar nok feil, men du kan kreve å ikke ta ut mer ferie enn det du har opparbeidet feriepenger til. Så hvis du har opparbeidet 3 uker, tar du ut 3 og jobber og får betalt for de ukene du jobber 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #5 Del Skrevet 8. oktober 2020 Det har ikke jeg hørt om. Feriepengegrunnlag er uansett grunnlag for feriepengene du skal motta. Du får sjekke kontrakt/avtalen din. Generelt: Har du fastlønn eller timelønn? Hvis du har timelønn så får du vanlig timelønn + opptjente feriepenger 2019. Hvis du har fastlønn så skal du få feriepengene opptjent i 2019, også skal du får fastlønn hvor det trekkes for 5 uker ferie. Altså trekkes hele fastlønnen og litt til. Anonymkode: a8f91...879 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #6 Del Skrevet 8. oktober 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har ikke jeg hørt om. Feriepengegrunnlag er uansett grunnlag for feriepengene du skal motta. Du får sjekke kontrakt/avtalen din. Generelt: Har du fastlønn eller timelønn? Hvis du har timelønn så får du vanlig timelønn + opptjente feriepenger 2019. Hvis du har fastlønn så skal du få feriepengene opptjent i 2019, også skal du får fastlønn hvor det trekkes for 5 uker ferie. Altså trekkes hele fastlønnen og litt til. Anonymkode: a8f91...879 Jobber i kommunen, helse-og omsorg. Lønn er gjennomsnittsberegnet. Tok ut 5 uker ferie. Så mulig derfor. Anonymkode: b3eb4...daa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 8. oktober 2020 #7 Del Skrevet 8. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jobber i kommunen, helse-og omsorg. Lønn er gjennomsnittsberegnet. Tok ut 5 uker ferie. Så mulig derfor. Anonymkode: b3eb4...daa Du får selvsagt ikke betalt noe når du har tatt ut 5 uker ferie. Du kunne valgt å ikke ta ut mer ferie enn du fikk betalt for, men når ferien allerede er tatt ut og brukt så er det lite å gjøre med det dessverre . 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #8 Del Skrevet 8. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg tar helt feil. Startet i ny jobb i fjor. Husker ikke helt om det var før 1sep eller etter jeg begynte. Tror det var før. Synes å ha hørt at om feriepengegrunnlag er mindre enn vanlig månedslønn, så skal man få vanlig månedslønn (Og muligens trekk for 5 uke?). Stemmer dette eller ikke? Jeg tjener ca 30 000 måneden. I år fikk jeg 11000 i feriepenger. Anonymkode: b3eb4...daa Nei. Du har IKKE rett på feriepenger. Anonymkode: e8f21...e03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 8. oktober 2020 #9 Del Skrevet 8. oktober 2020 Lærere i sitt første yrkesaktive år har en slik rett (med visse tilleggskriterier), men det er fordi de ikke kan velge å ta mindre ferie enn de fem ukene fastsatt på sommeren. (Resten av dommerfri for lærere er avspasering). Det er jo ingen elever i juli, derfor har de en slik ordning. Andre kan be om å kun ta ut antall feriedager som opptjente feriepenger dekker. Men det betyr altså at man jobber noen av de fem ukene man vanligvis har ferie. Da får man lønn fordi man jobber istedet for å ta fri. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ErGlad Skrevet 8. oktober 2020 #10 Del Skrevet 8. oktober 2020 3 minutter siden, Eneri skrev: Lærere i sitt første yrkesaktive år har en slik rett (med visse tilleggskriterier), men det er fordi de ikke kan velge å ta mindre ferie enn de fem ukene fastsatt på sommeren. (Resten av dommerfri for lærere er avspasering). Det er jo ingen elever i juli, derfor har de en slik ordning. Andre kan be om å kun ta ut antall feriedager som opptjente feriepenger dekker. Men det betyr altså at man jobber noen av de fem ukene man vanligvis har ferie. Da får man lønn fordi man jobber istedet for å ta fri. Har ikke lærerne f.eks. i Oslo, sommerskole? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #11 Del Skrevet 8. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jobber i kommunen, helse-og omsorg. Lønn er gjennomsnittsberegnet. Tok ut 5 uker ferie. Så mulig derfor. Anonymkode: b3eb4...daa Man får ikke lønn når man har ferie, det er derfor vi har feriepenger, som er en avsetning fra fjorårets lønn. Har du ikke opptjent full ferie i fjor, kan du reservere deg mot å ta mer ferie enn du har opptjent. Det gjelder altså ikke hvis du var i full jobb i fjor, da fikk du feriepenger fra tidligere arbeidsgiver. Anonymkode: 74ab8...508 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #12 Del Skrevet 8. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man får ikke lønn når man har ferie, det er derfor vi har feriepenger, som er en avsetning fra fjorårets lønn. Har du ikke opptjent full ferie i fjor, kan du reservere deg mot å ta mer ferie enn du har opptjent. Det gjelder altså ikke hvis du var i full jobb i fjor, da fikk du feriepenger fra tidligere arbeidsgiver. Anonymkode: 74ab8...508 ...og ts har tatt full ferie, så da er jo alt ok. Anonymkode: 74ab8...508 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 8. oktober 2020 #13 Del Skrevet 8. oktober 2020 Akkurat nå, Sosialt skrev: Har ikke lærerne f.eks. i Oslo, sommerskole? Jeg jobber i en fylkeskommune , og der gjelder dette, det er tariffestede. Men jeg vet at Oslo på mange områder har egne regler og det er helt egne lønnsforhandlinger. Kanskje på dette området også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #14 Del Skrevet 8. oktober 2020 Jeg begynte som nyutdannet i jobb i juli (privat sektor). Ifølge tariffavtalen får jeg krav på 5 ukers ferie (26 virkedager) med lønn neste år, siden jeg jobber 6 måneder dette året. MEN jeg opparbeider meg neste års feriepenger på disse 6 månedene dette året, ca. 10% av feriepengegrunnlaget som er summen av lønn + ev tillegg jeg har arbeidet for. Da sier det seg selv at jeg i praksis får utbetalt feriepenger tilsvarende halve ferien når jeg tar ut alle ferieukene, basert på at jeg har jobbet halve året i fjor. Jeg skrudde opp skattekortet til å tilsvare fullt årslønn i år selv om jeg tjener opp halvparten, så jeg forventer en god sum tilbakebetaling på skatten som økonomisk støtte i mangel av feriepenger jeg ikke kunne opptjene i år. Jeg vet det er den dårligste formen for sparing, men jeg ønsket en stabil økonomisk hverdag på lengre sikt. Anonymkode: d5939...92d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #15 Del Skrevet 8. oktober 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynte som nyutdannet i jobb i juli (privat sektor). Ifølge tariffavtalen får jeg krav på 5 ukers ferie (26 virkedager) med lønn neste år, siden jeg jobber 6 måneder dette året. MEN jeg opparbeider meg neste års feriepenger på disse 6 månedene dette året, ca. 10% av feriepengegrunnlaget som er summen av lønn + ev tillegg jeg har arbeidet for. Da sier det seg selv at jeg i praksis får utbetalt feriepenger tilsvarende halve ferien når jeg tar ut alle ferieukene, basert på at jeg har jobbet halve året i fjor. Jeg skrudde opp skattekortet til å tilsvare fullt årslønn i år selv om jeg tjener opp halvparten, så jeg forventer en god sum tilbakebetaling på skatten som økonomisk støtte i mangel av feriepenger jeg ikke kunne opptjene i år. Jeg vet det er den dårligste formen for sparing, men jeg ønsket en stabil økonomisk hverdag på lengre sikt. Anonymkode: d5939...92d Det er sant, i tillegg taper du på å gjøre det på denne måten. Da sparingen er rentefritt i tillegg taper du inflasjon på 2%. Anonymkode: e8f21...e03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 9. oktober 2020 #16 Del Skrevet 9. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er sant, i tillegg taper du på å gjøre det på denne måten. Da sparingen er rentefritt i tillegg taper du inflasjon på 2%. Anonymkode: e8f21...e03 I tillegg er det ingen garanti for at du før pengene før langt utpå høsten. Bedre å spare dem på egen konto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #17 Del Skrevet 9. oktober 2020 17 timer siden, Sosialt skrev: Har ikke lærerne f.eks. i Oslo, sommerskole? En må søke jobb på sommerskolen hvis en ønsker å jobbe der, det er ikke en jobb som automatisk blir gitt til alle ansatte i Osloskolen. Det er for det meste lærerstudenter som jobber i sommerskolen, i tillegg til noen som allerede er ferdigutdannet. Anonymkode: 8621c...65f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #18 Del Skrevet 9. oktober 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: En må søke jobb på sommerskolen hvis en ønsker å jobbe der, det er ikke en jobb som automatisk blir gitt til alle ansatte i Osloskolen. Det er for det meste lærerstudenter som jobber i sommerskolen, i tillegg til noen som allerede er ferdigutdannet. Anonymkode: 8621c...65f Det burde vært en automatikk, da første året som lærer så blir ansatt der. Slik at lærerne slipper å få gratis betalt. Anonymkode: e8f21...e03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #19 Del Skrevet 10. oktober 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Det burde vært en automatikk, da første året som lærer så blir ansatt der. Slik at lærerne slipper å få gratis betalt. Anonymkode: e8f21...e03 De bør med andre ord ikke få avspaseringen sin og kompensasjonen for at de har jobbet lengre uker enn andre yrker? Anonymkode: 4388a...939 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #20 Del Skrevet 10. oktober 2020 Jeg har også Hørt det, men det gjaldt ikke her selv om jeh ikke tok ut masse ferie Anonymkode: 07179...b7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå