AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #1 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg har generalisert angstlidelse i bunn, og etter et brudd var jeg begynt å få fler og fler panikkanfall. Det er helt forferdelig, og de kommer helt ut av det blå. Legen er klar over problemet og vi har tidligere forsøkt quetiapine og olanzapine, uten særlig effekt. Den gir ikke beroligende effekt, men mindre tankekjør, men også enorm ulvehunger. Problemer er at jeg trenger noe som kan virke litt kjappere når disse panikkanfallene setter inn, og helst noe jeg kan ta når jeg er alene og barna ikke er hjemme. Jeg har vært inne på tanken å spørre om Sobril eller vival, men finnes det noe jeg kan prøve reseptfritt først? Fra apotek eller helsekost? Sedix og Lunixen skal hjelpe mot søvn, men ser man kan ta mot uro også, hjelper det? Er ganske desperat, og legen min er ikke tilgjengelig før neste uke. Det er så ufattelig fælt å ha det slik, og stå på venteliste til behandling. Anonymkode: 69f7e...fb7 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #2 Skrevet 8. oktober 2020 Gå på helsekost og få tak i sitronmelisse-te. Lag 1 liter te med ca 6 spiseskjeer urt, hell på termos eller sett i kjøleskapet og drikk i løpet av dagen. Anonymkode: 7a47e...951 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #3 Skrevet 8. oktober 2020 Takk, det skal jeg få gjort snarlig! Anonymkode: 69f7e...fb7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #4 Skrevet 8. oktober 2020 Sedix var bomkjøp her. Null effekt på angst eller søvn. Anonymkode: 28ea9...04b 1
Silva Pluvialis Skrevet 8. oktober 2020 #5 Skrevet 8. oktober 2020 (endret) . Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #6 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg har innsovningsmedisiner så jeg får sove. Men jeg skulle gjerne hatt noe for å roe hjertet, den galopperende pusten, hjertebanken, panikken, følelsen av å være innestengt i egen kropp. I dag har jeg prøvd å legge meg et par ganger med flere dyner slik at det ble ekstra tungt over meg og det hjalp til et vist pungt, problemet er at jeg ofte sovner og da sliter jeg med natta igjen. Anonymkode: 69f7e...fb7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #7 Skrevet 8. oktober 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har innsovningsmedisiner så jeg får sove. Men jeg skulle gjerne hatt noe for å roe hjertet, den galopperende pusten, hjertebanken, panikken, følelsen av å være innestengt i egen kropp. I dag har jeg prøvd å legge meg et par ganger med flere dyner slik at det ble ekstra tungt over meg og det hjalp til et vist pungt, problemet er at jeg ofte sovner og da sliter jeg med natta igjen. Anonymkode: 69f7e...fb7 Jeg fikk prøve blodtrykksmedisin for å roe hjertet litt. Synes det hjalp med pusten også. Hadde kanskje gått an å spørre fastlegen om hen tror det kunne være noe for deg? Fikk den laveste dosen. Synes det funket bra. Gikk i samtaler i tillegg (kognitiv terapi). Anonymkode: bd662...4ef
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #8 Skrevet 8. oktober 2020 Styrketrening. Beste du kan gjøre for angst og depresjon, presse deg på tunge vekter. Anonymkode: 5b357...5e0 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #9 Skrevet 8. oktober 2020 Reseptfri Sedix, Lunixen og Melatonin er forsøkt over tid, men fullstendig uten virkning. 👎 Penger ut av vinduet. Anonymkode: 76d5e...07e 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #10 Skrevet 8. oktober 2020 Få deg heller en behandler som kan lære deg hvordan du kan håndtere dette uten medisin! Anonymkode: 62d93...07e 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #11 Skrevet 8. oktober 2020 3 minutter siden, Superjanne skrev: Og hva gjør man etter 23 år og null funk? Tar tak i det virkelige problemene. Slutter å maskere de med rus. Anonymkode: 5b357...5e0 6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #12 Skrevet 8. oktober 2020 Skal du ha noe som virker, er det bortkastet med reseptfrie "humbug-greier". De bygger på at "tro kan flytte fjell". Enkelte har jo klokkertro på alternativ "medisin", og tror derfor at det virker. Placeboeffekt er utbredt blant tilhengerne av alternativ medisin. Så ja, skal du ha noe som virker ved anfall, må du få det på resept. Jeg får Sobril av legen, men får bare lov å ta det ca to ganger i uka. Hun er redd for avhengighet, så jeg får ikke fornyet resepten i utide. Det er jo forsåvidt bra. Men jeg har altså hjelp i skuffen når de verste angstanfallene kommer. Og Sobril virker (for meg)! Anonymkode: 4440f...9bb 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #13 Skrevet 8. oktober 2020 Henger meg på her, da jeg også har vanvittige angstanfall innimellom, uten å få noe som helst av hjelp av fastlege. Hard trening fungerer på meg da, men varer ikke så lenge. Også vanskelig å bare løpe på trening under et angstanfall. Jevnlig hard trening har for så vidt hatt en viss effekt tidligere, da jeg sleit etter et vondt brudd. Anonymkode: b94ee...0c2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #14 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg har massive panikkanfall, har aldri fått medisiner jeg skal ta mot angsten i seg selv. (Går i langvarig ptsd-behandling). Men jeg bruker vallergan om kvelden for å sove. (Det er egentlig bare allergimedisiner.) For sover jeg dårlig øker angsten på dagtid. Jeg sover ikke uten medikamenter. Dersom jeg er ekstra dårlig en kveld tar jeg en Zopiclone som jeg har ved behov. Mine råd mit angst er å gå lange turer og bruke kroppen. Lag deg trygge områder i hjemmet, feks en sofakrok der du har et godt pledd eller puter. Ha rutiner og spis nok og regelmessig. Varm drikke og varm dusj. Akkurat panikkanfall får jeg ikke gjort noe med, man må bare ri de av, prøve å hindre hyperventilering, se seg rundt og huske hvor man er. Men det går alltid over og er ikke farlig. Man trenger ikke akutt medisiner når et anfall inntreffer, det går over av seg selv. Anonymkode: d8830...538 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #16 Skrevet 8. oktober 2020 Pusteteknikk med fokus på å puste heeeeelt ut og samtidig senke skuldre hjelper her. Anonymkode: dd7af...124
Superjanne Skrevet 8. oktober 2020 #17 Skrevet 8. oktober 2020 Man er avhengig av og leve også, samt sove og få i seg mat. Jeg får meds for alle 3 tingene. For man er faktisk avhengig av mat, søvn og en livskvalitet. Lykke til trådstarter. 1
Superjanne Skrevet 8. oktober 2020 #18 Skrevet 8. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har massive panikkanfall, har aldri fått medisiner jeg skal ta mot angsten i seg selv. (Går i langvarig ptsd-behandling). Men jeg bruker vallergan om kvelden for å sove. (Det er egentlig bare allergimedisiner.) For sover jeg dårlig øker angsten på dagtid. Jeg sover ikke uten medikamenter. Dersom jeg er ekstra dårlig en kveld tar jeg en Zopiclone som jeg har ved behov. Mine råd mit angst er å gå lange turer og bruke kroppen. Lag deg trygge områder i hjemmet, feks en sofakrok der du har et godt pledd eller puter. Ha rutiner og spis nok og regelmessig. Varm drikke og varm dusj. Akkurat panikkanfall får jeg ikke gjort noe med, man må bare ri de av, prøve å hindre hyperventilering, se seg rundt og huske hvor man er. Men det går alltid over og er ikke farlig. Man trenger ikke akutt medisiner når et anfall inntreffer, det går over av seg selv. Anonymkode: d8830...538 Zopiklone siden 1997 her også, født med en skade i søvnsenteret i hjernen. Man må sove. Det er uhyre viktig. Håper ting løser seg for alle de som sliter her i tråden.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #19 Skrevet 8. oktober 2020 Du er nødt til å lære deg å takle angsten uten medisiner. Før eller siden er ikke en pille nok, du må ta to. Sånn kan det eskalere. Bruk teknikker du lærer i terapi, kognitiv terapi. Gjør ting, vask gulvet, skur badet, tren, bak brød. Du må lære deg teknikker som funker for deg når panikken kommer, enten det er å legge deg under dyna eller under pledd i sofaen. Selv pleide jeg å finne litt ro eller trøst under dyna når det var som verst. Men viktigst av alt er å ikke la angsten seire. Ta imot den og si til den: å, er du her igjen, tror du at du skal fortsette å dirigere livet mitt?! Du greier å ta kontrollen til slutt. Anonymkode: 33c8e...d34 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #20 Skrevet 8. oktober 2020 Angsten må man lære seg å leve med uten medisiner. Lære seg og omfavne den og lære seg at den ikke er farlig. Pusteteknikker, tillate seg å få panikkanfall blandt folk m.m. Etter 20 år med angst er den der hver dag, men fult levbar og ikke noe som overtar livet. Pustetekniker man tenker på å fokuserer på er fint triks Anonymkode: de8fd...cd0 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå