Gjest Warrior Skrevet 8. oktober 2020 #1 Skrevet 8. oktober 2020 Fikk besøk av ei i går, og plutselig får jeg vite at hun har barn med forkjølelses symptomer nå. Jeg visste ingenting før hun sa det og hadde selvfølgelig sagt nei til besøk hvis jeg visste hun hadde syke barn. Kan si jeg ble litt forbanna for dette. Er det virkelig greit at folk går på besøk når noen de bor med har symptomer? Midt i ein pandemi? Var det teit av meg å bli sur for dette? Jeg ble jo redd og jeg blir lett irritert og sur når jeg er redd. Jeg synes ikke dette var greit. De har ikke tatt test en gang.
Pterinochilus Skrevet 8. oktober 2020 #2 Skrevet 8. oktober 2020 Nei, det er ikke greit og det er veldig forståelig at du ble sint over at hun kom på besøk uten å informere deg om dette på forhånd. 12
Gjest Warrior Skrevet 8. oktober 2020 #3 Skrevet 8. oktober 2020 41 minutter siden, Pterinochilus skrev: Nei, det er ikke greit og det er veldig forståelig at du ble sint over at hun kom på besøk uten å informere deg om dette på forhånd. Ja synes hun kunne sagt i fra før hun kom. Så jeg kunne sagt nei får ta det igjen når barna dine er frisk. Føler folk gir mer og mer blaffen. Det er skremmende. Nå er jeg redd for å bli syk for jeg har virkelig ikke tid til det nå og møter jo andre folk også. Vil ikke smitte noen.
Usikker23 Skrevet 8. oktober 2020 #4 Skrevet 8. oktober 2020 3 timer siden, Warrior skrev: Fikk besøk av ei i går, og plutselig får jeg vite at hun har barn med forkjølelses symptomer nå. Jeg visste ingenting før hun sa det og hadde selvfølgelig sagt nei til besøk hvis jeg visste hun hadde syke barn. Kan si jeg ble litt forbanna for dette. Er det virkelig greit at folk går på besøk når noen de bor med har symptomer? Midt i ein pandemi? Var det teit av meg å bli sur for dette? Jeg ble jo redd og jeg blir lett irritert og sur når jeg er redd. Jeg synes ikke dette var greit. De har ikke tatt test en gang. Syntes kanskje hun burde ha sagt i fra før hun kom på besøk, så du kunne ta en vurdering om det er greit for deg. Jeg personlig syntes det blir litt vel hysterisk å reagere på dette, men igjen det er min mening. Og jeg hadde ikke brydd meg så lenge hun ikke hadde symptomer. 4
Joppeline Skrevet 8. oktober 2020 #5 Skrevet 8. oktober 2020 Regelen nå er at husstandsmedlemmer som ikke har symptomer kan gå på jobb som vanlig, og da tenker jeg også besøk. Barn er syke HELE tiden, og foreldrene blir jo kun smittet en sjelden gang.. 🤷🏻♀️ Nå skal en jo i tillegg holde avstand ved besøk, så unngå nærkontakt etc. Så faren for smitte uten symptomer er minimal. Så tenker du kan roe deg litt. Med mindre du kanskje bor i en kommune med smitte som er ute av kontroll, da. Da kan jeg mer skjønne det. 16
Glitnir Skrevet 8. oktober 2020 #6 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg synes du overreagerer, gitt at barnet det er snakk om kun har lette forkjølelsessymptomer og ikke for øvrig mistanke om covid-19. Hun er også da helt innenfor alt av smittevernregler. 6
Hmmmmmm Skrevet 8. oktober 2020 #7 Skrevet 8. oktober 2020 Men så har det seg sånn at man kan dra på jobb selv om mannen el barna feks er syk hjemme. Da kan man potensielt smitte mange. Så sånn sett er det ikke så annerledes med de du treffer på jobb 2
Gjest Warrior Skrevet 9. oktober 2020 #8 Skrevet 9. oktober 2020 Jeg overreagerte kanskje litt, kommer nok av at jeg sliter litt fra før, men det skal ikke være så vanskelig å si i fra på forhånd når de ikke en gang har tatt test. Jeg kan jo ikke vite om det er forkjølelse eller korona barna hennes har. Dette var ikke på en jobb en gang men hjemmet mitt som jeg slapper mer av til vanlig.
KvinneguidenBruker Skrevet 9. oktober 2020 #9 Skrevet 9. oktober 2020 På 8.10.2020 den 13.41, Warrior skrev: Fikk besøk av ei i går, og plutselig får jeg vite at hun har barn med forkjølelses symptomer nå. Jeg visste ingenting før hun sa det og hadde selvfølgelig sagt nei til besøk hvis jeg visste hun hadde syke barn. Kan si jeg ble litt forbanna for dette. Er det virkelig greit at folk går på besøk når noen de bor med har symptomer? Midt i ein pandemi? Var det teit av meg å bli sur for dette? Jeg ble jo redd og jeg blir lett irritert og sur når jeg er redd. Jeg synes ikke dette var greit. De har ikke tatt test en gang. Full forståelse for ditt syn. Vi avlyser besøk eller treff dersom noen har barn som snufser. Ikke fordi det er korona, men for at voksne ikke skal risikere å måtte bli hjemme, teste seg osv. 3
kaleidoskop Skrevet 9. oktober 2020 #10 Skrevet 9. oktober 2020 Om du overreagerer eller ikke. Det er for tiden unntakstilstander. Jeg synes man skal respektere at andre er "mer redd" for sykdom en deg selv. Og burde derfor ha opplyst på forhånd. Synes jeg 9
Rosa Sitron Skrevet 17. oktober 2020 #11 Skrevet 17. oktober 2020 Så lenge man kan dra på jobb kan man vel dra på besøk? Men burde kanskje informet deg. 1
MissLucy Skrevet 17. oktober 2020 #12 Skrevet 17. oktober 2020 På 8.10.2020 den 16.48, Joppeline skrev: Regelen nå er at husstandsmedlemmer som ikke har symptomer kan gå på jobb som vanlig, og da tenker jeg også besøk. Barn er syke HELE tiden, og foreldrene blir jo kun smittet en sjelden gang.. 🤷🏻♀️ Nå skal en jo i tillegg holde avstand ved besøk, så unngå nærkontakt etc. Så faren for smitte uten symptomer er minimal. Så tenker du kan roe deg litt. Med mindre du kanskje bor i en kommune med smitte som er ute av kontroll, da. Da kan jeg mer skjønne det. det er jo ganske stor forskjell på å gå på jobb og gå på besøk. Man må jo ta en avveining, og det er jo gode grunner til at den kan falle forskjellig ut for jobb vs besøk. Jeg synes og det er utrolig mye vanskeligere å holde avstand hjemme hos folk enn på jobb. Uansett forstår jeg ikke hva grunnlaget ditt er for å hevde at det er minimal fare for smitte uten symptomer? Det er jo nettopp den asymptomatiske smitten som er skummel, og nettopp derfor vi bør begrense unødvendige risikosituasjoner. 1
detvardet Skrevet 17. oktober 2020 #13 Skrevet 17. oktober 2020 (endret) Synes ikke du overreagerer! Slik det er nå er det lov å gå på jobb og gjøre nødvendige ærend. Det betyr ikke at man skal dra på besøk til alle og en hver. Hadde en del kunder innom der jeg jobber for en stund siden. Jøss, her gikk det unna med tegnesaker osv. tenkte jeg. Så overhører jeg at en hel skoleklasse er satt i karantene og nå skulle alle foreldrene handle inn til barna som kjedet seg 😳 Det er unødvendig! Barna kan se på en film eller leke med noe hjemme. Endret 17. oktober 2020 av detvardet 2
Salmonella Skrevet 18. oktober 2020 #14 Skrevet 18. oktober 2020 7 timer siden, detvardet skrev: Synes ikke du overreagerer! Slik det er nå er det lov å gå på jobb og gjøre nødvendige ærend. Det betyr ikke at man skal dra på besøk til alle og en hver. Hadde en del kunder innom der jeg jobber for en stund siden. Jøss, her gikk det unna med tegnesaker osv. tenkte jeg. Så overhører jeg at en hel skoleklasse er satt i karantene og nå skulle alle foreldrene handle inn til barna som kjedet seg 😳 Det er unødvendig! Barna kan se på en film eller leke med noe hjemme. Hva er problematisk med at foreldre handler inn tegnesaker til barna? 4
Rosa Sitron Skrevet 18. oktober 2020 #15 Skrevet 18. oktober 2020 9 hours ago, detvardet said: Synes ikke du overreagerer! Slik det er nå er det lov å gå på jobb og gjøre nødvendige ærend. Det betyr ikke at man skal dra på besøk til alle og en hver. Hadde en del kunder innom der jeg jobber for en stund siden. Jøss, her gikk det unna med tegnesaker osv. tenkte jeg. Så overhører jeg at en hel skoleklasse er satt i karantene og nå skulle alle foreldrene handle inn til barna som kjedet seg 😳 Det er unødvendig! Barna kan se på en film eller leke med noe hjemme. Det må jo være helt innenfor? Det ville jeg satt i kategorien nødvendig innkjøp faktisk.
robot Skrevet 18. oktober 2020 #16 Skrevet 18. oktober 2020 Det er helt innenfor ifht retningslinjene gitt av myndighetene. Da er det litt sært å tenke at folk skal skjønne av seg selv at du praktiserer dine egne retningslinjer. 1
Ginny Skrevet 18. oktober 2020 #17 Skrevet 18. oktober 2020 Kommer an på hva slags symptomer barnet har. Unger har veldig ofte forkjølelsessymptomer på høsten, uten at det er noe mer enn det. Konstant snørr 😛 Men, hun kunne godt ha sagt fra, så du var klar over det.
Joppeline Skrevet 18. oktober 2020 #18 Skrevet 18. oktober 2020 11 timer siden, MissLucy skrev: det er jo ganske stor forskjell på å gå på jobb og gå på besøk. Man må jo ta en avveining, og det er jo gode grunner til at den kan falle forskjellig ut for jobb vs besøk. Jeg synes og det er utrolig mye vanskeligere å holde avstand hjemme hos folk enn på jobb. Uansett forstår jeg ikke hva grunnlaget ditt er for å hevde at det er minimal fare for smitte uten symptomer? Det er jo nettopp den asymptomatiske smitten som er skummel, og nettopp derfor vi bør begrense unødvendige risikosituasjoner. Som jeg skriver. Om du ikke bor et sted med utbrudd, og ikke har symptomer er det minimal fare for smitte, ja. Ikke null, men minimal. 1
MissLucy Skrevet 18. oktober 2020 #19 Skrevet 18. oktober 2020 2 timer siden, Ginny skrev: Kommer an på hva slags symptomer barnet har. Unger har veldig ofte forkjølelsessymptomer på høsten, uten at det er noe mer enn det. Konstant snørr 😛 Men, hun kunne godt ha sagt fra, så du var klar over det. men det er jo ingen forskjell på det i høst. Hvis en voksen person blir smittet av forkjølelse, så utløser det masse bry i form av testing og karantene og restriksjoner. Det er faktisk nødvendig å si fra om syke unger før man kommer på besøk, sånn at den man besøker får en mulighet til å gjøre en vurdering ut fra hvordan den personens situasjon er. Jeg vet at jeg varierer hvor forsiktig jeg er etter hva som står på timeplanen de neste par ukene. Hvis jeg skal i konfirmasjon eller det er noe viktig på jobben, så ville jeg sagt til en venn med et forkjølet barn at jeg foretrakk å utsette besøket. Hvis det ikke er noe spesielt på timeplanen, og det er greitt med hjemmekontor, så ville jeg tenkt at jeg kunne tatt sjansen. Poenget er at folk må si fra, så den andre personen får en sjanse til å ta den vurderingen selv. Vi vet ikke alt om hva som er viktig i hverdagen til andrem
Anbefalte innlegg