Thyra Skrevet 8. oktober 2020 #1 Skrevet 8. oktober 2020 Man kan jo få forkjølelseslignende symptomer som bivirkning av influensavaksinen. Må man da gå i isolasjon/karantene? De anbefaler jo å ta vaksinen i år, men vet ikke om jeg tør om vaksinen kan forårsale karantene/isolasjon.. 1
Gjest Kaida Skrevet 8. oktober 2020 #2 Skrevet 8. oktober 2020 Tror ikke det er særlig vanlig å få forkjølelsessymptomer. Det vanligste er ømhet på stikkstedet, og så er det 1-10% som får litt feber i 1-2 dager. Jeg ville ikke gått i karantene om jeg følte meg litt sliten i 1-2 dager etter vaksine, men man kan jo være litt lur og ta vaksinen på en fredag, så man har helgen å komme seg på.
Rockesau Skrevet 10. oktober 2020 #3 Skrevet 10. oktober 2020 On 10/8/2020 at 1:30 PM, Thyra said: Man kan jo få forkjølelseslignende symptomer som bivirkning av influensavaksinen. Må man da gå i isolasjon/karantene? De anbefaler jo å ta vaksinen i år, men vet ikke om jeg tør om vaksinen kan forårsale karantene/isolasjon.. Det er sjeldent, har faktisk enda til gode å oppleve at jeg eller noen jeg kjenner har opplevd det. Det er vanlig med ømhet på stikkstedet, som ved alle vaksiner. Man får jo et stikk. Føler du deg litt pjusk burde det går over samme dag/dagen etter
Thyra Skrevet 11. oktober 2020 Forfatter #4 Skrevet 11. oktober 2020 I fjor ble jeg skikkelig sylta noen dager etter influensavaksinen. Var det en tilfeldighet eller en bivirkning? Tok flere uker før alle syymptomer var borte. Vil helst ikke ha noe slikt nå i år.. 1
robot Skrevet 11. oktober 2020 #5 Skrevet 11. oktober 2020 Aldri fått forkjølelsessymptomer av Influensavaksine, i blant litt kroppsvondt. Men om det skjer, skal du forholde deg som ved forkjølelse ellers, ja. Isolasjon er kun aktuelt om du har påvist covid-19.
Edie Skrevet 13. oktober 2020 #6 Skrevet 13. oktober 2020 Ryddet for avsporinger og antivaksinedebatt. Edie, adm.
omno_guest Skrevet 14. oktober 2020 #7 Skrevet 14. oktober 2020 Du trenger ikke når du ikke er i risikogruppe. Jeg skal ikke ta den
Turid truseløs Skrevet 14. oktober 2020 #8 Skrevet 14. oktober 2020 Influensavaksinen er en godt utprøvd vaksine, vanlig bivirkning er rødme/smerter på innstikksted, noen få kan oppleve influensaliknende symptomer etterpå men risikoen for dette synker for hver gang en tar vaksinen. Ellers kan ytterst få utvikle en alvorlig allergisk reaksjon (ca 1 av 1 million). Å gjennomgå influensa innebærer økt risiko for å utvikle komplikasjoner som feks ME og guillian barré. For å ikke snakke om lungebetennelse, sepsis, forverring av kroniske tilstander osv. Alle som er anbefalt og ta influensavaksinen bør ta denne, spesielt i år. Ingen vil ha influensa og covid-19 samtidig. 1
rosemarin Skrevet 15. oktober 2020 #9 Skrevet 15. oktober 2020 6 timer siden, Turid truseløs skrev: Influensavaksinen er en godt utprøvd vaksine, vanlig bivirkning er rødme/smerter på innstikksted, noen få kan oppleve influensaliknende symptomer etterpå men risikoen for dette synker for hver gang en tar vaksinen. Ellers kan ytterst få utvikle en alvorlig allergisk reaksjon (ca 1 av 1 million). Å gjennomgå influensa innebærer økt risiko for å utvikle komplikasjoner som feks ME og guillian barré. For å ikke snakke om lungebetennelse, sepsis, forverring av kroniske tilstander osv. Alle som er anbefalt og ta influensavaksinen bør ta denne, spesielt i år. Ingen vil ha influensa og covid-19 samtidig. Kommer jo ny influensavaksine hvert år. Er det samme men bare med det nye viruset da? Hva annet inneholder den?
Mari Y Skrevet 15. oktober 2020 #10 Skrevet 15. oktober 2020 På 8.10.2020 den 13.30, Thyra skrev: Man kan jo få forkjølelseslignende symptomer som bivirkning av influensavaksinen. Må man da gå i isolasjon/karantene? De anbefaler jo å ta vaksinen i år, men vet ikke om jeg tør om vaksinen kan forårsale karantene/isolasjon.. Er det ikke best å høre med legen?
Turid truseløs Skrevet 15. oktober 2020 #11 Skrevet 15. oktober 2020 15 timer siden, rosemarin skrev: Kommer jo ny influensavaksine hvert år. Er det samme men bare med det nye viruset da? Hva annet inneholder den? Ja det stemmer. Ellers inneholder influensavaksinen saltvannsløsninger. Ikke kvikksølv eller liknende. Viruset er dyrket frem i egg, derfor er det også spor av egg i vaksinen
Gjest Skogrose Skrevet 17. oktober 2020 #12 Skrevet 17. oktober 2020 De aller færreste får bivirkninger som medfører karantene. Har ikke hørt om noen som har blitt så dårlige at de føler seg sjuk dagen etter. Da vet man jo uansett årsaken. Mange får ikke bivirkninger i det hele tatt. Det vanligste er vel litt ømhet/stivhet i stikkstedet. Noen føler seg litt småpjusk samme kveld. De jeg kjenner, inkludert meg selv, har ikke fått noen bivirkninger utover litt øm arm. Ville definitivt tatt den i år om du har mulighet.
Anbefalte innlegg