Million Skrevet 8. oktober 2020 #1 Del Skrevet 8. oktober 2020 Hvordan kan man uttale ordet "aksent"? Kan man si det slik det skrives, eller heter det uttalt "aksang"? Eller kan man velge, begge kan brukes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
langbein86 Skrevet 8. oktober 2020 #2 Del Skrevet 8. oktober 2020 Man kan vel ikke uttale det på noen annen måte enn aksang tror jeg? Aldri hørt noe annet hvertfall. 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 8. oktober 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 8. oktober 2020 (endret) 29 minutter siden, langbein86 skrev: Man kan vel ikke uttale det på noen annen måte enn aksang tror jeg? Aldri hørt noe annet hvertfall. 😊 Det er det som er greia, at jeg flere ganger har hørt folk uttale det "aksent". Så da begynner jeg å tro at jeg uttaler det unødvendig som "aksang", som i det opprinnelig franske ordet "restaurant" med sin nt-endelse uttales "resturang". Er aksent opprinnelig fransk? I så fall må det jo bli "aksang"....? Endret 8. oktober 2020 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #4 Del Skrevet 8. oktober 2020 Når man jobber i et departemang må man være konsekvang og si Dang. Anonymkode: e5694...fe5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #5 Del Skrevet 8. oktober 2020 Jeg har aldri hørt det uttalt annerledes enn "akSANG". Det kommer av fransk ja. Det kan hende noen yngre mennesker automatisk uttaler det som "akSENT" fordi det er det de sier på engelsk. Anonymkode: 2da00...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. oktober 2020 #6 Del Skrevet 8. oktober 2020 Det heter aksang, og kommer fra fransk (igjen fra latin). Kanskje blir det mer vanlig å uttale det aksent pga. påvirkning fra engelsk (der det uttales ækk-sent). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBrukern Skrevet 8. oktober 2020 #7 Del Skrevet 8. oktober 2020 Jeg sier aksang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #8 Del Skrevet 8. oktober 2020 Det uttales aksang, men mange uttaler det feil og sier aksent. Anonymkode: 0728a...504 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå