AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #1 Skrevet 8. oktober 2020 Hei 😊 I tre år har jeg jobbet i en butikk hvor mammaen min er daglig leder. Jeg har hatt en jobb før denne jobben, men den bedriften gikk dessverre konkurs. Ved siden av butikkjobben har jeg nå gått på skole, og skal søke ny jobb til våren som er relevant for utdanningen min. På min nåværende jobb er det et godt arbeidsmiljø. Vi er til sammen seks ansatte. Dagene er delt opp i to vakter, tidligvakt og senvakt. Utenom jul og kampanjedager har vi ikke overlapp på vaktene. Jeg har derfor ikke jobbet fullt så mye med de andre, ettersom daglig leder jobber selv hver dag. Hvem kan jeg bruke som referanse når jeg skal søke ny jobb? Læreren på skolen kan stå som referanse, så jeg kommer til å bruke henne i hvert fall. De ansatte på min nåværende jobb vil kanskje bli sett på som inhabile? I tillegg til at jeg ikke har jobbet så mye med de. Hva ville dere ha gjort? Holder det å kun ha en referanse? Anonymkode: ce9a3...496
AnonymBrukern Skrevet 8. oktober 2020 #2 Skrevet 8. oktober 2020 Ja men du trenger ikke å nevne st det er din mor, bare din tidligere sjef:) 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #3 Skrevet 8. oktober 2020 Om du trenge en referanse eller flere kommer helt an på hva som er ønsket til jobben du søker på. Anonymkode: e933d...9ae
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #4 Skrevet 8. oktober 2020 Har dere samme etternavn? Var i samme situasjon, og da spurte de om vi var i slekt. Anonymkode: 4f71f...d46 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #5 Skrevet 8. oktober 2020 Om dere ikke har samme etternavn kanskje. Men du må kanskje være foreberedt på at hun/han sier at man er forelder. Selv om det ikke er intensjonen, så er det veldig lett å plumpe ut med det hvis det skulle være noe småprat. Det er også noen arbeidsgivere som spør om dette spesifikt (typisk hvis det er en stilling som har habilitetskrav eller noe lignende). Anonymkode: 5d1c0...756
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #6 Skrevet 8. oktober 2020 Du kan skrive henne opp pluss en til da, og bare forklare situasjonen. Så får de vurdere selv. Anonymkode: 4f71f...d46 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #7 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg og min mor har ulike etternavn, så det var enkelt for oss. Har brukt henne som referanse ja. Anonymkode: edd8b...b21
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #8 Skrevet 8. oktober 2020 Takk for alle innspill. Vi har samme mellomnavn og etternavn, så det er lett å se at vi er familie for å si det sånn 😅 Anonymkode: ce9a3...496
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #9 Skrevet 8. oktober 2020 Ville heller brukt en kollega. Anonymkode: a626f...8d2 1
AndreasBR Skrevet 8. oktober 2020 #10 Skrevet 8. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle innspill. Vi har samme mellomnavn og etternavn, så det er lett å se at vi er familie for å si det sånn 😅 Anonymkode: ce9a3...496 Ville brukt en annen ansatt i tillegg. 1
Million Skrevet 8. oktober 2020 #11 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg ville ført opp moren min som daglig leder og referanse ja, men skrevet i søknaden ellers at du "har jobbet i butikken der min mor er daglig leder, derfor er hun ført opp som referanse." Det kan være greit med en forklaring, sånn at de er forberedt og vet det. 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #12 Skrevet 8. oktober 2020 Før opp din mor + en annen kollega, da kan arbeidsgiver velge hvem de ønsker å snakke med. Anonymkode: 96175...9c6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #13 Skrevet 8. oktober 2020 Nei, du kan IKKE bruke moren som referanse! Anonymkode: 201fc...137 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #14 Skrevet 8. oktober 2020 Ville ført ho opp men forklart og/eller satt opp en referanse til fra jobben. Å ha jobbet et sted i tre år uten og vise til referanser vil slå negativet ut. Anonymkode: e39cc...f6d
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #15 Skrevet 8. oktober 2020 Bruk heller en kollega! Anonymkode: d3429...afd
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #16 Skrevet 8. oktober 2020 49 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, du kan IKKE bruke moren som referanse! Anonymkode: 201fc...137 Hva er det som er galt med det? Jeg fjernet formateringen på teksten jeg, siden det er uhøflig å rope. Anonymkode: 05cca...b0c 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #17 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg ville nok ikke brukt min mor som referanse, eller andre familiemedlemmer for den saks skyld. I mine øyne virker det litt useriøst. Har man gjort en god jobb kan man føre opp hvem som helst av de andre ansatte. Anonymkode: de932...d58
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #18 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg hadde uten tvil satt henne som referanse, da jeg tenker at den som leser søknaden vil kanskje stusse over hvorfor ikke daglig leder er en av dine referanser. Videre hadde jeg også satt en kollega som referanse for å gi det mer troverdighet. Anonymkode: dcfc7...186 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #19 Skrevet 8. oktober 2020 Enig med AB over. Hadde synes det var rart hvis daglig leder IKKE var oppført som referanse. Sett moren din som referanse, og legg til også en kollega som referanse. Ikke ta det opp og begynn å forklar med mindre det blir tatt opp og spurt om under et eventuelt interjvu. Blir det spurt om det så sier du at du følte du måtte legge til en kollega som referanse siden du er i slekt med daglig leder, og ikke ville at det skulle bli rart å bare ha et familiemedlem som referanse fra det stedet. Enkelt og greit. Anonymkode: 24fe8...03c
Cleopatra. Skrevet 8. oktober 2020 #20 Skrevet 8. oktober 2020 Man kan vel, men jeg personlig ville aldri oppført mamma som referanse 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå