newman01 Skrevet 13. oktober 2020 #21 Skrevet 13. oktober 2020 Skatt på overskudd fra finansielle investeringer er 22% multiplisert med en faktor på 1,44. Så effektiv skattesats er 31,68%. Hva som skjer med IPS-ordningen om 7 stortingsperioder når man skal ut i pensjon er det dessverre ingen som veit. Men AP og Tajik har allerede vært ute og luftet ideen om å redusere fordelen av IPS, siden den forfordeler folk som har råd til å spare til egen pensjon. De trenger da selvfølgelig ikke full pensjon fra folketrygden, som fort kan bli en realitet.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #22 Skrevet 13. oktober 2020 20 timer siden, newman01 skrev: Nei. Du kan ta ut penger fra en ASK. Om man iløpet av 20 år setter inn 300'000 kan du uten problemer ta ut 300'000 uten å betale en eneste liten krone i skatt 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ta ut like mye som du har satt inn uten å skatte. Har du f.eks satt inn 100K kan du ta ut samme beløp. Men har du tjent 70K og ønsker å ta ut hele beløpet (170K) må du skatte. Anonymkode: b7f40...22c Påstår dere virkelig at man må skatte av eget innskudd i andre løsninger? Det å ta ut investert beløp skattefritt kan du fra enhver bankkonto, enhver aksje, ethvert fond. Det er fortjenesten du skatter på. Forskjellen på ASK er at du kan reinvestere fortjenesten uten å skatte. Slik jeg skriver i mitt første innlegg Anonymkode: 7fa64...d8d
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #23 Skrevet 13. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Påstår dere virkelig at man må skatte av eget innskudd i andre løsninger? Det å ta ut investert beløp skattefritt kan du fra enhver bankkonto, enhver aksje, ethvert fond. Det er fortjenesten du skatter på. Forskjellen på ASK er at du kan reinvestere fortjenesten uten å skatte. Slik jeg skriver i mitt første innlegg Anonymkode: 7fa64...d8d Vi sier det omvendte. Du kan ta ut det du har satt inn uten å skatte av det. Du skatter av fortjenesten. Anonymkode: b7f40...22c
newman01 Skrevet 14. oktober 2020 #24 Skrevet 14. oktober 2020 (endret) Om du har fond på en konto som IKKE er ASK må du skatte av profitten fortløpende. Så om man har et fond i en sektor som har gjort det ganske bra, og man mistenker at det ikke går så bra neste to årene kan man bytte fond uten å måtte gjøre opp med skatteetaten med én gang (altså neste skattemelding). Samme gjelder for enkeltaksjer. Om du nå hadde investert 100'000 i noen av Akers karbonfangst-selskaper hadde du hatt en ganske pen fortjeneste. Om du hadde en magefølelse om at dette ikke er holdbart på sikt kunne du solgt aksjene og reinvestert hele summen i Kahoot. Om aksjekontoen ikke var en ASK måtte du øyeblikkelig satt av 31% av overskuddet til skatteoppgjøret neste år. Det er den store gleden med ASK. Man kan selvfølgelig ta ut innskutt kapital av en vanlig fonds/aksjekonto også uten å bli beskattet av uttaket, men den er ikke like fleksibel. Der er det FIFO-prinsippet som gjelder Endret 14. oktober 2020 av newman01
Gjest Lille Potet Skrevet 14. oktober 2020 #25 Skrevet 14. oktober 2020 (endret) Jeg hadde villet satt opp en spareavtale, via en Aksjesparekonto. Så hadde jeg spart i et globalt indeksfond. F.eks KLP AksjeGlobal Indeks eller DNB Global Indeks. Disse to er populære. Sparer du i disse via en ASK (aksjesparekonto) trenger du ikke å tenke på skatt før du tar ut overskuddet. Så lar du spareavtalen din ture og gå, og om 20-30 år kan du forvente at det er et godt overskudd på den. Men det er selvsagt ikke sikkert (men ganske). Det koster ingenting å ha en ASK og det er heller ikke gebyrer for å sette opp en avtale. Det er en liten prosent eller en halv i kostnad per år, men det hadde jeg heller ikke tenkt så mye på. Indeksfonda er de billigste. Du handler i bankappen din. Det er enkelt - hiv deg bare ut i det. IPS hadde jeg villet holdt meg langt unna, det samme med aksjer. Endret 14. oktober 2020 av Lille Potet
Gjest FemaleFuryFancies Skrevet 14. oktober 2020 #26 Skrevet 14. oktober 2020 (endret) Slettet av bruker. Endret 1. september 2021 av FemaleFuryFancies
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #27 Skrevet 14. oktober 2020 51 minutter siden, FemaleFuryFancies skrev: Hei, Vi anbefaler at du sjekker ut Nordnet, Zerokonto (ikke aksjesparekonto eller aksjefondskonto), den har større fleksibilitet og du kan investere utenfor EØS-området. Så lenge du ikke investerer mer enn du kan tape og ikke mister nattesøvnen, er det bare å kjøre på. Vi fraråder IPS, siden du binder opp midlene og ikke kan ta ut ved behov. Ved fondsparing, eller aksjer, kontrollerer du alt selv. Og det beste, er at om du havner på gamlehjem, får heller ikke myndighetene kloa i midlene dine, slik de ville ved IPS. Lurer på noe, er det bare å sende en PM. så myndighetene kan ta ips hvis en havner på gamlehjem? men ikke noe fond eller aksjer i en ask-konto? spør bare fordi jeg ikke har kjennskap til dette☺️ Anonymkode: 638c8...3dd
Gjest FemaleFuryFancies Skrevet 14. oktober 2020 #28 Skrevet 14. oktober 2020 (endret) Slettet av bruker. Endret 1. september 2021 av FemaleFuryFancies
newman01 Skrevet 14. oktober 2020 #29 Skrevet 14. oktober 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: så myndighetene kan ta ips hvis en havner på gamlehjem? men ikke noe fond eller aksjer i en ask-konto? spør bare fordi jeg ikke har kjennskap til dette☺️ Anonymkode: 638c8...3dd Kommunen legger beslag på opptil 85% av pensjon og annen inntekt når man havner på omsorgshjem. Det er ikke gratis å bo der og få pleie døgnet rundt. Formue beslaglegges ikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå