Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger jeg veileder kompetanse? Hva er forventet av meg? Noen erfaringer og tips?

Anonymkode: e9a01...207

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første må du ha utdannelse. De fleste er sosionomer

Anonymkode: 73ddb...eab

• Liker 4
Skrevet

Ta bachelor i sosialt arbeid, da er du kvalifisert. Usikker på hvilke andre yrker du kan ha, men tipper du må ha bachelor.

Anonymkode: 014eb...234

Skrevet

Minimumskravet er en bachelorgrad innenfor en noenlunde relevant retning, men dersom du er ekstern søker kommer du nok ikke særlig langt uten en mastergrad. Jeg jobber selv med sykepleiere, ergoterapeuter, barnevernspedagoger, sosionomer og sosiologer, men det er sikkert flere som jeg ikke kommer på. 

Det er vanskelig å få innpass på NAV som ekstern søker uten tidligere NAV-erfaring dersom du ikke har master eller svært relevant arbeidserfaring, for eksempel saksbehandling, eller oppfølging av jobbsøkere for eksempel i et oppfølgingstiltak eller et bemanningsbyrå. Dette er fordi det tar latterlig lang tid å sette seg inn i NAV sine datasystem og man er i aktiv opplæring i opptil et år etter ansettelse. 

• Liker 4
Skrevet

Kan være kjempevanskelig å få jobb.

Jeg har søkt flere ganger, har annen (forholdsvis relevant) utdannelse på masternivå men aldri kommet så langt som et førstegangsintervju. Ofte flere hundrede søkere på slike stillinger. En sosionom med tidligere erfaring stiller nok langt foran i køa. Et tips er eventuelt å satse på utdanning som karriereveileder, det kan kanskje være såpass spisset at du kan konkurrere med en sosionom med erfaring. 
Lykke til :) 

Anonymkode: e5c30...bae

• Liker 4
Skrevet

Du må ha relevant utdanning, minimum bachelor - helst sosionomutdanning.

Anonymkode: 328bf...72d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du må ha relevant utdanning, minimum bachelor - helst sosionomutdanning.

Anonymkode: 328bf...72d

Dette er faktisk ikke helt rett. Det stemmer at dersom man studerer sosialt arbeid er NAV en av praksisplassene man kan få tildelt ved dette studiet. Men fokuset på arbeidslinjen i NAV har redusert antallet sosionomer i etaten ganske betraktelig da man har begynt å verdsette andre typer utdannelser ved nyansettelser.

• Liker 1
Skrevet

lurer på om dere som svarer her egentlig vet hva dere snakker om? jeg kjenner en som har jobbet som grafiker og er nå veileder i nav. Tviler på at han har sosionom utdanning altså.

Anonymkode: 9b31e...556

• Liker 1
Skrevet

Mange pedagoger er også arbeidsveiledere. De har veiledning, motivasjon og systemkompetanse i utdanningen. Sosionomer er litt «alround», ofte veiledning ifb bosetting, familie, rus og psykiatri. Men som sagt før - det er kjempevanskelig å få jobb. 

Anonymkode: 28512...8e4

Skrevet

Jeg vet ihvertfall at veilederne mine på Nav har hatt minimalt med utdanning. Den siste var faktisk frisør... Så jeg lurer litt på om det kanskje er en annen praksis på småplasser; at det både blir ansatt folk via bekjentskaper og lignende, samtidig som det ikke er så nøye med kompetanse og utdannelse.

Hvis du ikke trenger å søke jobb i absolutt Oslo eller Drammen, så tipper jeg du har en god sjanse uansett. 

Anonymkode: c0173...a3f

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ihvertfall at veilederne mine på Nav har hatt minimalt med utdanning. Den siste var faktisk frisør... Så jeg lurer litt på om det kanskje er en annen praksis på småplasser; at det både blir ansatt folk via bekjentskaper og lignende, samtidig som det ikke er så nøye med kompetanse og utdannelse.

Hvis du ikke trenger å søke jobb i absolutt Oslo eller Drammen, så tipper jeg du har en god sjanse uansett. 

Anonymkode: c0173...a3f

Jeg bor i en større by og her er det og mennesker uten bachelor/mastergrad som er ansatt hos nav. 
(jeg synes det er flott at personlige egnethet og gir jobb)

Anonymkode: e96df...f78

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke, du kan være nesten hva som helst så lenge du har minst 3-årig grad.

Min hadde i kunst og historie, tidligere var noe økonomisk fra BI.

Anonymkode: 8bc84...d9a

Skrevet

Kravet hos oss er minimum bachelor og da helst innen sosial, helse, pedagogikk eller jus. Men har man god erfaring fra tidligere så kan man komme inn med annen utdanning. Men kravet er minimum bachelor, den viker de ikke fra. 

Det er veldig vanskelig å få jobb i NAV om man ikke har erfaring fra lignende arbeid. Hos oss så kan man få midlertidig stilling (administrativ ansettelse) som staten er så glad i, uten å ha erfaringen også kan man krysse fingrene for et lengre vikariat etterhvert. De faste stillingene er det kun vikarer som har vært en stund i etaten som får, eller om du har fast på et annet kontor selvfølgelig. 

Når de lyser ut en stilling hos oss så kommer det ca 150 søknader, og vi er ikke et stort, populært kontor. 

Anonymkode: d0668...a07

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan være kjempevanskelig å få jobb.

Jeg har søkt flere ganger, har annen (forholdsvis relevant) utdannelse på masternivå men aldri kommet så langt som et førstegangsintervju. Ofte flere hundrede søkere på slike stillinger. En sosionom med tidligere erfaring stiller nok langt foran i køa. Et tips er eventuelt å satse på utdanning som karriereveileder, det kan kanskje være såpass spisset at du kan konkurrere med en sosionom med erfaring. 
Lykke til :) 

Anonymkode: e5c30...bae

Samme erfaring som deg. Master i noe samfunnsvitenskapelig med erfaring med prosjektarbeid, rapportskriving osv. og aldri fått et intervju engang. Har søkt på rundt 50 veilederstillinger hos NAV tipper jeg... Så her er det i alle få hard konkurranse. Synes det er rart andre byer da har frisører og sånn som veiledere, som en annen nevner. 

Anonymkode: 5abac...8bc

• Liker 1
Skrevet

Er det så populært å jobbe i NAV?

Anonymkode: 61cf0...6b5

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Saksbehandleren min sa hun jobbet i hjemmehjelpen og så søkte hun og fikk jobb i NAV fordi det var for tungt for ryggen hennes å jobbe som hjemme hjelp.

Anonymkode: 255cc...eff

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så populært å jobbe i NAV?

Anonymkode: 61cf0...6b5

Jeg skulle hvertfall gjerne jobbet der i stedet for å være kokk i 2020:(

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Saksbehandleren min sa hun jobbet i hjemmehjelpen og så søkte hun og fikk jobb i NAV fordi det var for tungt for ryggen hennes å jobbe som hjemme hjelp.

Anonymkode: 255cc...eff

Hvor i landet er dette da? Indre Finnmark? 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i landet er dette da? Indre Finnmark? 

mest sannsynlig😂 tviler på disse som hevder de med lite til ingen utdannelse jobber på NAV.

Anonymkode: 7fa3c...f75

• Liker 2
Skrevet

Onkelen min jobber i NAV etter å ha tatt et årsstudium på Universitetet. Han ødela ryggen sin i sitt tidligere yrke (jobbet med noe praktisk i farens firma og har ingen tidligere utdannelse). Så behøver ikke å  være sosionom. Han jobber i en større kommune. Så er nok ikke helt umulig å få jobb. Aner ikke om han gjør en god jobb eller ikke. Men litt urettferdig ovenfor de som har lang utdanning kanskje? 

Ellers vet jeg om en tidligere sykepleier som begynte å jobbe i NAV,  og ei som jobber som jurist. Så antar det er mange ulike veier til en jobb i NAV. 

Anonymkode: 0fc5b...7de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...