AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #1 Del Skrevet 8. oktober 2020 Jeg sliter med vanvittig angst og ønsker noe for å slippe unna den sterke angsten og tankekjøret. Jeg spurte om xanax, men legen min mener det bare virker en kort periode før man trenger mer og mer for å få samme effekt, er avhengighetskapende og har for mange negative langtidsvirkninger i forhold til nytten.Så han vil ikke skrive ut dette eller tilsvarande medisiner. Jeg har aldri gått på noe sterkere enn Paracet fra før. Han foreslår kognitiv terapi og samtaler. Han et restriktiv på det aller meste. Hva skal jeg gjøre da? Andre medisiner? Bytte fastlege? Jeg klarer ikke mer angst Anonymkode: a5516...d73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 8. oktober 2020 #2 Del Skrevet 8. oktober 2020 Bytt fastlege. Han tar deg tydeligvis ikke seriøst. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #3 Del Skrevet 8. oktober 2020 Jeg synes det høres helt merkelig ut å be om så sterke beroligende, når du aldri har tatt noe annet enn en paracet før. Helt vanlige b-preparater som vival eller sobril vil jo gjøre mer enn nok for deg. Det er en del leger som er restriktive mot å skrive ut slike avhengighetsdannende medisiner, og jeg mener det burde være høy terskel også. Det burde være en plan, et formål, og en del av et behandlingsopplegg. Ikke bare skrive ut medisiner og tro man er kvitt problemet. Så jeg er halvveis enig med legen din. Når det er sagt, så hender det at man i perioder må vente på behandling, og har så sterke plager i mellomtiden at man kan ha behov for beroligende. Jeg ville bedt om å bli søkt inn på dps, og mens du skal vente på dette burde du få sobril eller vival til å ta av de verste toppene. Så kan videre medisinering tas i samråd med behandlingen på dps. Hvis legen din bare er "generelt prinsipielt imot" å skrive ut b-preparater, så bytter du ganske enkelt fastlege. Anonymkode: 48b0a...c4c 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alivamale Skrevet 8. oktober 2020 #4 Del Skrevet 8. oktober 2020 (endret) For en fornuftig lege som ikke griper etter reseptblokken ved første instans! Hvorfor ikke prøve kognitiv terapi først, og ikke bare ønske medikamenter som kun demper symptomer, men ikke gjør noe med årsaken til angsten? 6 minutter siden, Honey Dew skrev: Bytt fastlege. Han tar deg tydeligvis ikke seriøst. En lege som foreslår kognitiv terapi forekommer meg som en som tar pasienten seriøst og er opptatt av å hjelpe vedkommende. Endret 8. oktober 2020 av Alivamale 49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 8. oktober 2020 #5 Del Skrevet 8. oktober 2020 3 minutter siden, Alivamale skrev: For en fornuftig lege som ikke griper etter reseptblokken ved første instans! Hvorfor ikke prøve kognitiv terapi først, og ikke bare ønske medikamenter som kun demper symptomer, men ikke gjør noe med årsaken til angsten? En lege som foreslår kognitiv terapi forekommer meg som en som tar pasienten seriøst og er opptatt av å hjelpe vedkommende. Noen trenger litt hjelp på veien. En skal jo ikke bruke slik medisin fast, men det kan være greit å ha i nærheten når angsten virkelig rammer. Det er jo også klart at terapi er bra, men det er ofte lang ventetid og i mellomtiden kunne man brukt noe som dempet angsten når den var på det verste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #6 Del Skrevet 8. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med vanvittig angst og ønsker noe for å slippe unna den sterke angsten og tankekjøret. Jeg spurte om xanax, men legen min mener det bare virker en kort periode før man trenger mer og mer for å få samme effekt, er avhengighetskapende og har for mange negative langtidsvirkninger i forhold til nytten.Så han vil ikke skrive ut dette eller tilsvarande medisiner. Jeg har aldri gått på noe sterkere enn Paracet fra før. Han foreslår kognitiv terapi og samtaler. Han et restriktiv på det aller meste. Hva skal jeg gjøre da? Andre medisiner? Bytte fastlege? Jeg klarer ikke mer angst Anonymkode: a5516...d73 Hørtes fornuftig ut spør du meg. Så fremt du faktisk FÅR terapi og samtaler. Problemet i dag er ofte at piller blir brukt ISTEDENFOR terapi som et resultat av ressursmangel og hastverk. Slik du hadde tenkt. Anonymkode: e5c49...b88 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #7 Del Skrevet 8. oktober 2020 5 minutter siden, Honey Dew skrev: Bytt fastlege. Han tar deg tydeligvis ikke seriøst. Kødder du?! Du mener en person som kommer til legen og forteller om angst automatisk skal få det aller mest vanedannende dopet ? Det beste er å alltid starte med det som er minst mulig inovasivt. Da eksempelvis kognitiv terapi. Vil påstå denne legen tar TS på alvor når han ønsker å henvise til spesialisthelsetjenesten. TS: jeg hadde samme problem som deg, gikk til legen og ønsket sobril eller lignende. fikk skrevet ut Atarax, det er faktisk et allergimedisin men med beroligende/sløvende effekt. For meg gikk angsten over, og jeg slapp da heldigvis å sitte igjen som pilleavhengig etterpå, takket være en fastlege med litt is i magen. Å be om benzo og å skrive ut benzo uten å ha gjort noen andre tiltak blir det samme som å amputere foten fordi man hadde smerter. Du og legen må så klart starte i det små og forsøke alt annet før man bare hopper seg på benzo preparater. Tommel opp til legen din! Anonymkode: 1593e...eae 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #8 Del Skrevet 8. oktober 2020 Tror ingen leger vil starte deg på xanax (eller xanor som det vel heter i Norge) når du ikke har tatt noe lignende før, det er ekstremt vanedannende og du må bare ha mer og mer over tid. Kanskje du kan prøve noe svakere i første omgang, f.eks sobril. Uansett for å få vekk problemet og ikke bare bedøve det er nok terapi det beste Anonymkode: cbcae...1f1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alivamale Skrevet 8. oktober 2020 #9 Del Skrevet 8. oktober 2020 1 minutt siden, Honey Dew skrev: Noen trenger litt hjelp på veien. En skal jo ikke bruke slik medisin fast, men det kan være greit å ha i nærheten når angsten virkelig rammer. Det er jo også klart at terapi er bra, men det er ofte lang ventetid og i mellomtiden kunne man brukt noe som dempet angsten når den var på det verste. Det er klart, men jeg kan forstå at en lege blir skeptisk når pasienten prøver å «bestille» resept på et såpass sterkt beroligende medikament, men kanskje samtidig er uvillig til terapi. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #10 Del Skrevet 8. oktober 2020 Det heter forsåvidt ikke xanax i Norge, men det du sikter til som stort sett blir nenvt på filmer og tv serier fra USA som kalles xanax, det heter xanor i Norge. Det har et virkestoff som heter apalosam, og som er veldig sterkt. I USA er det vanligere å skrive ut dette medikamentet, mens her blir det stort sett bare skrevet ut når folk er innlagt på psykiatrisk i særdeles spesielle tilfeller, og "når intet annet nytter". Dette er fordi det er så sterkt, så avhengighetsdannende og som legen din sier så mister det virkningen ganske fort, og du vil veldig fort trenge større og større doser - omtrent som med morfin. Vival for eksempel, hvor virkestoffet er diazepam, er noe mildere og mindre avhengighetsdannende sammenlignet med xanor. Du kan også gå på den samme dosen over mye lengre tid, uten at virkningen avtar på samme måte som med xanor. Du vil ikke trenge større doser, men ha samme effekten over en lengre periode. Vival, stesolid og valium er i samme gruppa, med diazepam som virkestoff. Sobril har et annet virkestoff, som heter oxazepam. Det er etter min erfaring enda mildere enn diazepam, men siden folk reagerer forskjellig på medisiner så er det egentlig litt individuelt om du har best virkning av oxazepam eller diazepam. Jeg ville forsøkt sobril først, og hvis det har god effekt så skal det være enda mi dre avhengighetsdannende enn disse diazepam preparatene. Husk at du skal jo slutte med det igjen også, det skal bare være en kortvarig, midlertidig nødhjelp, så du gjør deg selv en tjeneste ved å be om noe som ikke er så avhengighetsdannende. Anonymkode: 48b0a...c4c 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #11 Del Skrevet 8. oktober 2020 Flink lege! Og ønsker deg alt godt med terapi og en plan for hvordan du kan få bukt med angsten. Hilsen en som er vokst opp med en mor som fikk stort sett det hun ville ha av legen sin. #taptbarndom #pillemisbruk Anonymkode: 38c22...85b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #12 Del Skrevet 8. oktober 2020 8 minutter siden, Honey Dew skrev: Noen trenger litt hjelp på veien. En skal jo ikke bruke slik medisin fast, men det kan være greit å ha i nærheten når angsten virkelig rammer. Det er jo også klart at terapi er bra, men det er ofte lang ventetid og i mellomtiden kunne man brukt noe som dempet angsten når den var på det verste. Det finnes andre alternativ til «hjelp på veien» enn et preparat som er sterkt vanedannende. Det hjelper ikke på angst om man plutselig skal slite med abstinenser fordi man fikk skrevet ut benzo frem til kognitiv terapien ble satt i gang. Det blir dessuten en kunstig form for hjelp. Kanskje føler man seg bedre, men det er jo fordi man doper seg bort fra problemet. motivasjonen for å starte opp med kognitiv terapi øker ikke om man føler man fikk en «quick fix» via benzo. Min erfaring er dessuten at det kan faktisk gå ganske kjapt med oppstart, (dog sikkert avhengig av hvor i landet man bor) Anonymkode: 1593e...eae 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #13 Del Skrevet 8. oktober 2020 Anbefaler deg å se denne. Merkelig å be om xanax. Hvor fikk du den ideen fra? Anonymkode: 96211...f9f 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #14 Del Skrevet 8. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler deg å se denne. Merkelig å be om xanax. Hvor fikk du den ideen fra? Jeg vil gjette på amerikanske filmer og tv serier. Jeg stusser også veldig. Det er som å spørre legen om herion. For meg er xanor i samme gruppa som heminevrin og oxycodon, og såvidt jeg vet så blir det bare skrevet ut til gamle narkomane som er iferd med å kvelde. Og eventuelt inne på lukkede anstalter når folk er i utagerende psykoser. Jeg tror det er en sterk påvirkning fra amerikansk filmkultur for de unge idag, også når det kommer til medisinering og kunnskap om slikt. Anonymkode: 48b0a...c4c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #15 Del Skrevet 8. oktober 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det heter forsåvidt ikke xanax i Norge, men det du sikter til som stort sett blir nenvt på filmer og tv serier fra USA som kalles xanax, det heter xanor i Norge. Det har et virkestoff som heter apalosam, og som er veldig sterkt. I USA er det vanligere å skrive ut dette medikamentet, mens her blir det stort sett bare skrevet ut når folk er innlagt på psykiatrisk i særdeles spesielle tilfeller, og "når intet annet nytter". Dette er fordi det er så sterkt, så avhengighetsdannende og som legen din sier så mister det virkningen ganske fort, og du vil veldig fort trenge større og større doser - omtrent som med morfin. Vival for eksempel, hvor virkestoffet er diazepam, er noe mildere og mindre avhengighetsdannende sammenlignet med xanor. Du kan også gå på den samme dosen over mye lengre tid, uten at virkningen avtar på samme måte som med xanor. Du vil ikke trenge større doser, men ha samme effekten over en lengre periode. Vival, stesolid og valium er i samme gruppa, med diazepam som virkestoff. Sobril har et annet virkestoff, som heter oxazepam. Det er etter min erfaring enda mildere enn diazepam, men siden folk reagerer forskjellig på medisiner så er det egentlig litt individuelt om du har best virkning av oxazepam eller diazepam. Jeg ville forsøkt sobril først, og hvis det har god effekt så skal det være enda mi dre avhengighetsdannende enn disse diazepam preparatene. Husk at du skal jo slutte med det igjen også, det skal bare være en kortvarig, midlertidig nødhjelp, så du gjør deg selv en tjeneste ved å be om noe som ikke er så avhengighetsdannende. Anonymkode: 48b0a...c4c Gode råd her. Det høres litt som Xanax er noe som er snappet opp fra amerikanske serier og filmer, som du nevner. Jeg har selv tenkt over dette mange ganger, hvordan dette normaliseres og glorifiseres gjennom media (som i Parks & Red: "it's Xanax o'clock!"). Dette er et sterkt medikament. Jeg har prøvd det selv, og likte det ikke. Det er mange medisiner som skrives ut over en lav sko i USA, men så har jo vanvittig mange amerikanere pilleavhengighet. Det samme gjelder opioder. Anonymkode: 49c3c...adb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #16 Del Skrevet 8. oktober 2020 (endret) Jo det er faktisk det sterkeste jeg har tatt, fikk skrevet ut antidepressive av en annen lege da jeg var 18 , men den gangen ønsket jeg ikke å benytte meg av det. men nå har jeg har jeg så store søvnproblemer og angst som har bygget seg opp. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg er ikke helt vrak ennå. Jeg fungerer helt fint på jobb og jobber 100% , men er helt ute av meg og har frysninger i hele kroppen når jeg kommer hjem, føler meg fæl og våkner opp på natta av noe som kjennes ut som støt i hele kroppen ute av stand til å å gjøre motstand Anonymkode: a5516...d73 Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 9. oktober 2020 av Perelandra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #17 Del Skrevet 8. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gode råd her. Det høres litt som Xanax er noe som er snappet opp fra amerikanske serier og filmer, som du nevner. Jeg har selv tenkt over dette mange ganger, hvordan dette normaliseres og glorifiseres gjennom media (som i Parks & Red: "it's Xanax o'clock!"). Dette er et sterkt medikament. Jeg har prøvd det selv, og likte det ikke. Det er mange medisiner som skrives ut over en lav sko i USA, men så har jo vanvittig mange amerikanere pilleavhengighet. Det samme gjelder opioder. Anonymkode: 49c3c...adb Ja, og som alle burde ha fått med seg så er vel ikke det amerikanske samfunnet noe å trakte etter, eller tilstander vi burde ønske oss her. Det spørs om ikke Pfizer og De La Roche står bak og sponser en del av både filmer og tv serier fra USA. Det kan jammen virke sånn..! Anonymkode: 48b0a...c4c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #18 Del Skrevet 8. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det er faktisk det sterkeste jeg har tatt, fikk skrevet ut antidepressive av en annen lege da jeg var 18 , men den gangen ønsket jeg ikke å benytte meg av det. men nå har jeg har jeg så store søvnproblemer og angst som har bygget seg opp. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg er ikke helt vrak ennå. Jeg fungerer helt fint på jobb og jobber 100% , men er helt ute av meg og har frysninger i hele kroppen når jeg kommer hjem, føler meg fæl og våkner opp på natta av noe som kjennes ut som støt i hele kroppen ute av stand til å å gjøre motstand Anonymkode: a5516...d73 Jeg syns du skal ta en ny time med legen din, og be om å bli søkt inn på dps og få en psykolog. Du kan da samtidig forklare legen din at du ønsker et mildt beroligende som virker, som sobril, til å ta av de verste toppene frem til da. Så ser du hvordan legen stiller seg til det. Det blir mer som å spørre etter paracet istedenfor morfin, i forhold til hvordan legen ser det. Og vær tydelig på at du kun tenker en kortvarig periode nå mens du venter på behandling, og så må det vurderes videre i samråd med behandler på dps. Anonymkode: 48b0a...c4c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #19 Del Skrevet 8. oktober 2020 57 minutter siden, Honey Dew skrev: Bytt fastlege. Han tar deg tydeligvis ikke seriøst. Jeg synes legen tar pasienten veldig seriøst, og at forslaget ditt er helt hinsides liten kunnskapsrikt. Skal det virkelig være slik at en lege skal byttes ut fordi legen ikke ønsker å skrive ut et preparat som pasienten ønsker? Legen har selvfølgelig helt rett, veien for å bli bedre handler ikke om medisiner når pasienten aldri har gått på annet enn paracet i sitt liv. Slike holdninger og råd du viser og gir burde vært forbudt med lov, for du gjør ikke annet enn å kludre det til med quick fix, som ikke varer stort lenger enn å tisse i buksa for å holde seg varm. Anonymkode: dd8e8...e32 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #20 Del Skrevet 8. oktober 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil gjette på amerikanske filmer og tv serier. Jeg stusser også veldig. Det er som å spørre legen om herion. For meg er xanor i samme gruppa som heminevrin og oxycodon, og såvidt jeg vet så blir det bare skrevet ut til gamle narkomane som er iferd med å kvelde. Og eventuelt inne på lukkede anstalter når folk er i utagerende psykoser. Jeg tror det er en sterk påvirkning fra amerikansk filmkultur for de unge idag, også når det kommer til medisinering og kunnskap om slikt. Anonymkode: 48b0a...c4c Jeg har i hvert fall sett at xanax har blitt populært hos unge som ruser seg. Alt dokumenteres på sosiale medier. Jeg hørte en av de nevne xanax på Snapchat senest i dag. Anonymkode: 96211...f9f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå