Gjest gjest1 Skrevet 26. juli 2005 #1 Del Skrevet 26. juli 2005 Lurer, for jeg har litt lyst til å bli det. Hvordan var/er studiene? Hva slags type jobb er det? Arbeidsoppgaver, arbeidstid osv. Hvor mye tjener en radiograf/stråleterapeut? Er jobben stressende? Håper noen kan svare meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 26. juli 2005 #2 Del Skrevet 26. juli 2005 De tjerner ikke så godt. Se bare her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=213604 Men jeg synes selv at det virker spennende. Hvis jeg har forstått det riktig kan en utdanne seg innen strålebehandling etter en har tatt bachelorgraden. En kan også velge bildebehandling. Siden røntgenavdelinger gjerne er oppe lenge, særlig mtp. akuttilfeller, så er det vel stor sannsynlighet for at det er skiftjobbing. Det er jo sånn ellers i helsevesenet. Studiene har jeg hørt krever litt av en, men hvertfall her i Bergen er det myye praksis, og jeg har hørt at studentene trives veldig godt med det. Nå vet ikke jeg om jobben er stressende, men en sitter sikkert ikke mye på rævva. Og i grunnen er det bare bra. Det er sånn en får tida til å gå. Selv har jeg tenkt å sette dette studiet på andreplass til neste års søking. Bioingeniør kommer på første. Synes begge deler virker spennende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 27. juli 2005 #3 Del Skrevet 27. juli 2005 Jeg er utdannet radiograf, men valgte å henge den hvite frakken på hylla etter få år i yrket. Skal imidlertid prøve å svare på spørsmålene dine. Hvordan var/er studiene? Jeg gikk på HiB og var ikke fornøyd med den faglige veiledningen og nivået på undervisningen der. Det er imidlertid lenge siden (over ti år siden jeg gikk ut), så det kan godt hende at det er bedre nå. Uansett så er du mye i praksis på forskjellige sykehus, og lærer utrolig mye der. Sosialt var studietida på rafiografutdanningen mine gylne år. Det er små kull og dermed lett å bli kjent med folk. Hva slags type jobb er det? Arbeidsoppgaver, arbeidstid osv. Som radiograf jobber du på radiologisk/røntgen avdelingen, evt stråleterapi av kreftpasienter eller nukleærmedisinsk avd. Jeg jobbet på røntgenavdeling (som er det vanligst) og tok bilder av alt mulig fra blodårer og bryster til knekte armer og bein. Radiografens oppgave er å ta bildene ut fra hva det er bedt om på henvisningen, så tolker legen bildene i etterkant. Hvilke apparater en bruker varierer veldig - alt fra små, mobile apparater hvis en må opp på intensiven og ta bilder der av pasienter som ikke kan flyttes, til svære tromler som tar snittbilder og hvor radiografjobben i stor grad er digitalisert (ikke automatisert, men mye "knotting"). Dagens røntgenavdelinger er stort sett digitalisert, og en del av jobben er digital billedbehandling. Det vil imidlertid variere mye fra sykehus til sykehus hva som blir arbeidsoppgavene. På en legevakt vil en jobbe mye med skjelettskader, mens en på Rikshospitalet jobber mye med såkalte intvervensjonsundersøkelser (f.eks. blokking av blodårer) - undersøkelser hvor radiografen er assistent for legen og tar selve bildene. Arbeidstid vil også variere med arbeidssted, men det vanligst er nok turnus. Det finnes imidlertid også rene dagstillinger. Hvor mye tjener en radiograf/stråleterapeut? Det er en del år siden jeg jobbet som radiograf nå, men lønna var en av grunnene til at jeg sluttet. Tjener det samme som sykepleiere. Er jobben stressende? For min del var den definitivt det, men dette vil nok i noen grad henge sammen med hvor du jobber. Jeg opplevde imidlertid hverdagen som radiograf som en konstant kamp om å få flest mulig pasienter gejnnom kverna til et såvidt bra nok resultat, og det var ikke tid nok til å ta skikkelig vare på verken pasienten eller seg selv. Et par ganger var jeg så sliten både fysisk og mentalt at jeg satt meg ned og grein da jeg kom hjem. Faglig oppdatering kunne en også se langt etter. Dette var hovedgrunnene til at jeg sluttet, men det kan godt hende at tilstanden i helsevesenet generelt er bedre nå og at jeg kanskje var maks uheldig med hvor jeg jobbet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 27. juli 2005 #4 Del Skrevet 27. juli 2005 For all del, faget er spennende! Jeg likte aller best å jobbe med akuttmedisin og var veldig tiltalt av den kreativiteten som lå i dette - å måtte kunne løsrive seg fra de faste prosedyrene, å tenke kreativt ut fra de kunnskapene jeg hadde om anatomi og strålefysikk for å få et best mulig resultat på akkurat denne pasienten og hans skader. Det var imidlertid andre deler av faget som jeg syntes var drepende kjedelig, og jeg tror at mye handler om å finne en arbeidsplass hvor en får drive mest mulig med det en liker. Det blir en også flinkest på. For meg var det arbeidsforholdene som var kroken på døra, ikke faget. Faget er gøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 27. juli 2005 #5 Del Skrevet 27. juli 2005 Hva gjør du nå da, Dalwhinnie? Kjipt at arbeidsforholdene dine var som de var. Det er ikke sikkert at forholdene har blitt så mye bedre heller, desverre. En vet jo at det tar laaaang tid for å få til endringer i helsevesenet. Synd at heller ikke HiB sitt undervisningsopplegg holdt helt mål. Håper de er bedre i dag, og at de er flinke med bioingeniørene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 27. juli 2005 #6 Del Skrevet 27. juli 2005 Hva gjør du nå da, Dalwhinnie? ← Nå jobber jeg med noe helt annet som ikke er relatert til radiografi. Det som er litt synd med en så smal utdanning er at det er begrenset med alternative karriereveier hvis en ønsker seg bort fra hverdagen på sykehuset. Så jeg begynte helt på nytt med noe annet og trives veldig godt med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 27. juli 2005 #7 Del Skrevet 27. juli 2005 Tusen takk for svar! Jeg skal bruke dette året på å finne ut hva jeg vil studere, pluss at jeg mangler matte - som er min svakhet. Regner med at det er en del matte i radiograffaget, men det skal jeg nok klare om det blir til det. Er veldig interessert i mennesker, sykdommer og alt som har med det å gjøre. I ugangspunktet skulle jeg gjerne ha studert medisin, men jeg har bar 5 i snitt - og da blir det umulig å komme inn. Så den drømmen forblir nok bare en drøm, ja. Jeg er ikke ute etter en jobb hvor jeg nødvendigvis tjener masse penger. Jeg vil ha en jobb som interesserer meg, med godt miljø og mulighet til å hjelpe/støtte andre mennesker. Dessuten er jeg ganske glad i å fordype meg innenfor ulike områder og ha faste rutiner. Vet ikke om jeg har lyst til å jobbe som sykepleier heller. Da måtte det i så fall vært innenfor et spesielt område. Operasjonssykepleier eller psykiatrisk sykepleier. Noe i den gata der. Takk for svar!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå