AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #1 Skrevet 8. oktober 2020 Hei! Har begynt på metformin, tar 2 tabletter daglig. Har hatt diaré i flere dager nå.. Går på do kanskje 5-6 ganger om dagen. Det begynner rett og slett å bli vondt! Skal egentlig trappe opp til 3 tabletter daglig, men hvordan skal det gå? 😩 Har dere noen tips? Noe man kan ta for å roe magen? Evt. hvor lang tid tar det før magen venner seg til tablettene? Jeg tar de i forbindelse med måltid. Anonymkode: 91fdb...7df
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #2 Skrevet 8. oktober 2020 Du kommer til å venne deg til tablettene, litt og litt mer for hver dag nå😊 Men jeg hadde droppet å øke til 3 tabl før diaréen har gitt seg, la kroppen få være med å bestemme doseøkningen. Hvis diaréen er veldig ille, hadde jeg tatt to dager med bare 1 tabl, så deretter tilbake til 2. Så hadde jeg ventet til magen hadde blitt vant til medisinen, og først da økt til 3 tabl. Jeg har selv tatt metformin i mange år. Tar av og til pauser, og når jeg da skal begynne igjen, er det samme regla med diaré igjen. Men det gir seg bestandig😊 Anonymkode: 89663...ae8 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #3 Skrevet 8. oktober 2020 Vet ikke om du tar de før eller etter måltid? Det hjelper å ta de etter måltid😊 Anonymkode: 89663...ae8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #4 Skrevet 8. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kommer til å venne deg til tablettene, litt og litt mer for hver dag nå😊 Men jeg hadde droppet å øke til 3 tabl før diaréen har gitt seg, la kroppen få være med å bestemme doseøkningen. Hvis diaréen er veldig ille, hadde jeg tatt to dager med bare 1 tabl, så deretter tilbake til 2. Så hadde jeg ventet til magen hadde blitt vant til medisinen, og først da økt til 3 tabl. Jeg har selv tatt metformin i mange år. Tar av og til pauser, og når jeg da skal begynne igjen, er det samme regla med diaré igjen. Men det gir seg bestandig😊 Anonymkode: 89663...ae8 Så bra å høre! Ja jeg er enig, det er nok best å vente litt før jeg øker til 3. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om du tar de før eller etter måltid? Det hjelper å ta de etter måltid😊 Anonymkode: 89663...ae8 Jeg følte kanskje at det var best å ta etter måltid, så jeg har begynt med det hver gang 😊👍🏻 Anonymkode: 91fdb...7df
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #5 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg tar 850 kg x 2. Har tatt de siden mai 2019. Magen min er fortsatt ikke glad i dem, har daglig diaré fortsatt. Anonymkode: 63aea...77a
Snurrepurre Skrevet 8. oktober 2020 #6 Skrevet 8. oktober 2020 Trenger du 3 tabletter da? Jeg kan gå opp til 2gr som maksdose, men syklusen min regulerte seg på 0,5-1gr om dagen. Har holdt meg der 🙂
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #7 Skrevet 8. oktober 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar 850 kg x 2. Har tatt de siden mai 2019. Magen min er fortsatt ikke glad i dem, har daglig diaré fortsatt. Anonymkode: 63aea...77a Da hadde jeg gått ned til 500mg * 2, og kanskje heller gå opp til 500mg * 3 på sikt? Hva sier legen din? Kjipt at du fortsatt sliter med magen da, de aller fleste tror jeg slipper unna med bivirkninger i oppstarten. Anonymkode: 89663...ae8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #8 Skrevet 8. oktober 2020 2 minutter siden, Snurrepurre skrev: Trenger du 3 tabletter da? Jeg kan gå opp til 2gr som maksdose, men syklusen min regulerte seg på 0,5-1gr om dagen. Har holdt meg der 🙂 Det spørs hva man tar metformin for, mange tar jo denne for å få ned blodsukkeret hvis man har prediabetes eller diabetes, og da er det blodsukkernivåene som er en pekepinn på hvor mye man trenger. Men jeg tenker jo at man uansett bør bruke den tiden man trenger på tilvenning og doseøkning😊 Anonymkode: 89663...ae8
Snurrepurre Skrevet 8. oktober 2020 #9 Skrevet 8. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det spørs hva man tar metformin for, mange tar jo denne for å få ned blodsukkeret hvis man har prediabetes eller diabetes, og da er det blodsukkernivåene som er en pekepinn på hvor mye man trenger. Men jeg tenker jo at man uansett bør bruke den tiden man trenger på tilvenning og doseøkning😊 Anonymkode: 89663...ae8 Helt klart, men ettersom vi er på prøverforumet så antok jeg metforminbruken var i forbindelse med eggløsning eller forsøk på å bli gravid😅
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #10 Skrevet 8. oktober 2020 9 minutter siden, Snurrepurre skrev: Helt klart, men ettersom vi er på prøverforumet så antok jeg metforminbruken var i forbindelse med eggløsning eller forsøk på å bli gravid😅 Haha, det la jeg ikke merke til😅 Så her var det visst jeg som blingsa😂 Anonymkode: 89663...ae8 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #11 Skrevet 9. oktober 2020 Jeg ville kuttet ned til én tablett, og heller trappet opp til to (og senere tre). Da jeg begynte med én hadde jeg diaré i en dag eller to, før det stabiliserte seg. Samme runden da jeg trappet opp til to en uke eller to senere. Etter noen uker trappet jeg opp til tre, da skjedde det ingen ting. Anonymkode: c7320...214
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #12 Skrevet 9. oktober 2020 17 timer siden, Snurrepurre skrev: Trenger du 3 tabletter da? Jeg kan gå opp til 2gr som maksdose, men syklusen min regulerte seg på 0,5-1gr om dagen. Har holdt meg der 🙂 Jeg har fått beskjed om å øke til 3 tabletter, gikk 5-6 dager på en før jeg økte til to.. Hva jeg trenger, eller om det har noen effekt i det hele tatt, det aner jeg ikke Men jeg sliter veldig med syklusen. Tror jeg holder meg på 2 til jeg er litt bedre i magen i allefall! Anonymkode: 91fdb...7df
Snurrepurre Skrevet 9. oktober 2020 #13 Skrevet 9. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått beskjed om å øke til 3 tabletter, gikk 5-6 dager på en før jeg økte til to.. Hva jeg trenger, eller om det har noen effekt i det hele tatt, det aner jeg ikke Men jeg sliter veldig med syklusen. Tror jeg holder meg på 2 til jeg er litt bedre i magen i allefall! Anonymkode: 91fdb...7df Ha iallfall med deg i bakhodet at det er umulig å vite hvordan tablettene fungerer på akkurat din kropp, uten å prøve 🙂 Jeg hadde holdt meg på 2 tabletter ei stund om jeg var deg (ettersom du har magetrøbbel) er du heldig så stabiliserer syklusen seg på den dosen.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #14 Skrevet 9. oktober 2020 Her funket det best å ta pillen midt i måltidet. Halvveis inn i middagen eller mellom to brødskiver liksom. Men jeg måtte trappe ned til 500 mg til skutt på grunn av mye kvalme og diaré. Skulle egentlig ta 1g ×2 ganger i døgnet. Jeg fikk sykemelding en uke for å komme opp i rett dose. Men trappet altså ned etter 3 uker med kvalme og oppkast... Gikk på dem et års tid før jeg sluttet på pillen (pcos). Ble gravid første syklus selv med bare 500 mg, så det er håp 😊 snakk med legen om symptomene ikke gir seg. Jeg ville ventet til du ikke har symptomer lenger før du øker dosen. Det vil forresten være fornuftig å ikke ta alle til samme måltid, men 500mg×3. Eventuelt en til frokost og 2 til middag. Anonymkode: eb1de...a76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå