Gå til innhold

Kan noen lære meg det viktigste om glutenallergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 9.10.2020 den 8.30, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er skremmende at du anbefaler noen å gå i mot legers anbefalte behandling.

Du har helt sikkert mye kunnskap om cøliaki og glutenintoleranse (det har jeg også, for jeg er selv glutenintolerant), men å avfeie legenes diagnose på en slik måte som du, og andre, her gjør fordi TS har fått en diagnose dere ikke har hørt om før virker svært arrogant.

Glutenallergi eksisterer.  Jeg kjenner som sagt 3 stykker som har den diagnosen, og den diagnosen har de fått på bakgrunn av prøvesvar.  (IgE-reaksjon på gluten)  Sykdommen arter seg på en annen måte enn cøliaki og non-cøliaki, men er like reell, og kan gi store komplikasjoner dersom anbefalt behandling ikke følges.

Til TS

Det å gå over til glutenfritt kosthold er ikke så veldig komplisert, men det krever mye bevissthet i starten.

For å starte med det grunnleggende først.
Gluten finner du i hvete, bygg, rug, spelt, og vanlig havre.  Havre er i utgangspunktet glutenfritt, men produksjonsmåten gjør at havren blir forurenset, og derfor er det viktig å bruke den havren som er produsert slik at den holder seg glutenfri.
Det er mange glutenfri melblandinger å velge mellom, de fleste består av en blanding av rismel, maismel, bokhvetemel eller lignende. 
Personlig foretrekker jeg å bruke jyttemel i hverdagen fordi den melblandingen har mange egenskaper som jeg setter pris på, blant annet at den ikke er tilsatt sukker og har et høyt fiberinnhold, og så bruker jeg semper og toros melblandinger til finere bakst.  (Julekaker, sukkerbrød osv)

Gluten finner du også i mange ulike ferdigprodukter, som pålegg, krydderblandinger, farseprodukter, stekt løk, sjokolader, snacks, godteri osv.  Til og med i revet ost har jeg funnet "hvete" på ingredienslisten. 
Du må lære deg å lese innholdsfortegnelsen på alt du kjøper i begynnelsen, til du lærer deg hvilke produkter som er glutenfri.

Rent kjøtt, egg, fisk, grønnsaker, frukt er alltid naturlig glutenfritt, og kan trygt spises.

Det å gå over til glutenfritt krever også litt innsats på kjøkkenet med tanke på organisering og renhold.

Glutenfritt og glutenholdig må ikke blandes.  Selv bare en bitteliten smule med glutenholdig brød kan gi reaksjoner dersom du er sensitiv nok.
Hjemme hos oss har vi to "stasjoner".  En "stasjon" der glutenholdig mat blir tilberedt, en annen der glutenfri mat blir laget, og begge "stasjonene" har hvert sitt smør, og hvert sitt pålegg.   Dette for å forhindre glutenforurensning av maten, vi vil forhindre at gluten skal spre seg til det glutenfrie.
Her har vi gjort det slik at all middagsmat er glutenfri (for å slippe å lage flere middager) mens brødmat blir holdt separat.  Husk at alle kan spise glutenfritt, det er ikke skadelig for noen på noe vis.
Når jeg vasker kjøkkenet vasker jeg den glutenfri stasjonen først, før jeg vasker den glutenholdige, og så kaster jeg kluten til vask umiddelbart etterpå.  Dette igjen for at gluten ikke skal spre seg til den glutenfri stasjonen.

Skal du bort i selskap er det veldig viktig at du sier i fra om allergien din, og av erfaring vet jeg at det blir satt pris på om du tilbyr deg å ta med egen mat, eller å bake en kake.

Når det gjelder kaker er de glutenfrie som oftest like gode som de vanlige glutenholdige, jeg vet faktisk om mange som foretrekker glutenfri kaker hvis det serveres.  :)   Men glutenfri søt gjærbakst har jeg ikke klart å få dreisen på ennå.  (Jeg har spist glutenfritt siden 1997)
NCF arrangerer bakekurs, og hvis du liker å bake anbefaler jeg et slikt kurs på det sterkeste.  De er veldig flinke, og har gode oppskrifter. 

Dette var noen av hovedpunktene, men du vil sikkert få mange spørsmål og utfordringer underveis.
Jeg anbefaler NCF, de svarer mer enn gjerne på spørsmål som du har.

Anonymkode: 52856...b09

Hei og tusen takk for langt og inneholdsrikt svar. Jeg forstår helt ærlig ikke Hva legene har sagt, og jeg er fremdeles veldig dårlig, og jeg har måttet ligge til observasjon i ett døgn. Jeg har fått intravinøst (altså er jeg 100% sikker på at jeg ikke har spist gluten), og jeg er bedre nå, men langt fra frisk.

jeg skal lagte svaret ditt slik at jeg kan lese mer når jeg kommer hjem. Takk igjen for at du tok deg tid til å svare meg!

Anonymkode: dc0ea...d8e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var hva du fikk ut av svaret mitt? Jeg ser den feilen så ofte at det virker som mange tror det er sånn “teskje” skrives. Hvis det bare var en glipp, kunne du jo bare ha skrevet at det var en glipp, eller ignorert  det - jeg skrev det tross alt i parentes. Det virker ikke som din helsetilstand har gått utover din evne til å uttrykke deg - noe som presser fram et spørsmål: Hvorfor spør du ikke dem har fortalt deg at du ikke tåler gluten, de som jobber på sykehuset der du er innlagt? Og igjen, ga det jeg skrev, et forståelig svar på spørsmålet ditt, var det til hjelp? 

Anonymkode: 372bd...bf2

Jeg takket for svar og jeg mente det. Jeg forsøkte å forklare hvorfor jeg skrev feil, beklager om det også ble feil for deg. Jeg har akkurat kommet tilbake på vanlig sengepost etter å ha ligger på observasjon i ett døgn. Jeg har ikke hodet eller noe helt på plass. Beklager!

da jeg fikk beskjed om at det antagelig er gluten som forårsaker plagene mine og oppblussing av AI sykdommer fikk jeg ikke annen informasjon. Jeg skal snakke med en ernæringsfysiolog før jeg skal hjem, mer vet jeg ikke nå ettersom jeg kun har fått intravinøs næring de siste døgnene. Legene snakker ikke om ernæring, kun om medisinering.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden du har fått diagnosen på sykehuset regner jeg med du får en prat med en ernæringsfysiolog før du skal reise hjem.

God bedring!

Anonymkode: e6949...3c1

Ser at du ikke har vært innlagt på sykehus og tror ting ordnes så lett og kjapt :) det er ofte ventelister i måneder for slikt. Flott om ts får det, men tvilsomt.

Anonymkode: d57ac...f03

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei og tusen takk for langt og inneholdsrikt svar. Jeg forstår helt ærlig ikke Hva legene har sagt, og jeg er fremdeles veldig dårlig, og jeg har måttet ligge til observasjon i ett døgn. Jeg har fått intravinøst (altså er jeg 100% sikker på at jeg ikke har spist gluten), og jeg er bedre nå, men langt fra frisk.

jeg skal lagte svaret ditt slik at jeg kan lese mer når jeg kommer hjem. Takk igjen for at du tok deg tid til å svare meg!

Bare hyggelig!

Jeg håper du får gode svar og mye hjelp fra leger og klinisk ernæringsfysiolog, og at du raskt blir frisk igjen.

God bedring.  :)

Anonymkode: 52856...b09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...