Gå til innhold

Hvorfor er det så rar dialekt i Ålesund?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så sier de "legimitasjon" og "insjinativ". Rektoren på skolen jeg gikk på der sa insjinativ husker jeg.

Anonymkode: e6835...42c

Hjelpes 😅 

Anonymkode: 6dd83...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 8.10.2020 den 15.58, AnonymBruker skrev:

Hjelpes 😅 

Anonymkode: 6dd83...d04

Tror du skal ta dette med en klype salt...

Det er noe merkelig ved mennesker som hevder at "alle snakker slik" på bakgrunn av at de mener å ha oppfattet at EN person har uttalt et ord feil.

Anonymkode: 274d8...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2020 den 10.34, Maleficenta skrev:

Har aldri hørt en sunnmøring si ikke. 

Jeg er fra Ålesund. De som er oppvokst her sier "ikke". De fra øyene sier "ikkje". Noen som er oppvokst her bytter til "ikkje" senere fordi de mener de er "finere" av en eller annen grunn.

Selv sier jeg "ikke" fordi det var slik jeg vokste opp og jeg gidder ikke å "pynte" på det.

Jeg hadde littt komplekser for dialekten min før jeg flyttet herfra men ble overrasket da jeg bodde i Trondheim og mange syntes den var veldig fint. Tydeligvis veldig delte meninger, forståelig nok.

Jeg har ikke "nasal" dialekt, og det er det veldig mange som ikke har. Etter å ha bodd hjemmefra en stund kan jeg lett høre det hos noen, mens andre ikke har det i det hele tatt. Det er litt rart egentlig, plutselig hørte jeg at en venninne av søsteren min snakket litt nasalt, mens de aller fleste jeg har vokst opp med ikke gjør det.

Siden jeg har vokst opp her hører jeg nyanser som mange andre ikke plukker opp 😅 Det er ganske stor forskjell fra folk i ytre bydel og utover og folk fra indre og innover.

Anonymkode: 7ac38...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2020 den 13.07, AnonymBruker skrev:

Solviken

Jeg tror ikke du har greie på dialekter i Bergen sentrum, når du ikke vet hva bydelene heter. Vi har ikke noen bydel som heter Solviken men Solheimsviken, og der snakker ikke folk annerledes enn på Laksevåg. 

Anonymkode: 969f7...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2020 den 12.36, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt tydelig en t-lyd der. Vet jo hvordan kj høres ut. Jeg sier f.eks kjede og kino (ikke skjede og skjino altså), mens sunnmøringer sier tsjede og tsjino. 

Anonymkode: 6011b...dd5

Fra Ålesund her, og jeg skjønner hva de mener. Vi sier "kj" på en annen måte, med tungen oppe i ganen. Hva som er "rett" er en annen sak.

Når vi sier "tjære" og "kjære" så uttaler vi dem ganske likt.

På østlandet har de en "ssssch"-lyd (litt vanskelig å skriver) for "kj", altså tungespissen nedover og midten av tungen i ganen, mens vi har tungespissen opp i ganen og midten lavere.

"kj"-lyden her er litt som engelsk "chicken", "check" etc.

"kj"-lyden på østlandet og mange andre steder er....annerledes. Prøv å etterligne den og legg merke til hvordan du bruker tungen.

Veldig mange østlendinger sier bare "shøtt" men noen sier det "riktig" også. Jeg vil ikke si at vi nødvendigvis sier det "feil", det er mer en annen uttale, men ja; vi har forskjellig lyd.

Anonymkode: 7ac38...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...