Butternut Skrevet 8. oktober 2020 #21 Skrevet 8. oktober 2020 Noen sier ikke, andre sier ikkje. Ålesundere har en tendens til å si ikke, i bygdene rundtom sier man gjerne ikkje. Det er et langt fylke så hvordan man snakker rundomkring er veldig forskjellig. Hilsen sunnmøring 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #22 Skrevet 8. oktober 2020 3 minutter siden, Maleficenta skrev: Nei. Fordi foreldrene mine er fra Kristiansund og de sier ikkje. Har hørt Sunnmøringer si det og det høres ikke likt ut. Det høres mye hardere ut akkurat som dere legger til en annen konsonant. Om det er ittkje eller en ekstra hard k er jeg dog usikker på Men jeg bor på Sunnmøre og må si meg uenig. De jeg har hørt fra Kristiansund sier jo isshe eller noe sånt? Anonymkode: 6dd83...d04 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #23 Skrevet 8. oktober 2020 Bymålet skiller seg ofte fra dialektene i området rundt. Innbyggerne føler seg kanskje litt finere? Og påvirkning utenfra er gjerne sterkere i byen enn på landet. Også i form av flere innflyttere. Bergen har det på samme måten. Og Bardu og Rjukan. Brønnøysundsmålet er også avvikende. Anonymkode: 4df12...ec3 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #24 Skrevet 8. oktober 2020 Nasal sunnmøring eller Ålesundsdialekt er helt grusomt. 😖 Anonymkode: 969f7...a58 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #25 Skrevet 8. oktober 2020 Angående ikke, sunnmøringer sier vel ittkje? F.eks Karsten Warholm fra Ulsteinvik, han sier jo ittkje. De sier jo ikke ikkje slik som i f.eks Stavanger. Anonymkode: 6011b...dd5 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #26 Skrevet 8. oktober 2020 1 time siden, Butternut skrev: Noen sier ikke, andre sier ikkje. Ålesundere har en tendens til å si ikke, i bygdene rundtom sier man gjerne ikkje. Det er et langt fylke så hvordan man snakker rundomkring er veldig forskjellig. Hilsen sunnmøring Jeg er ts og sunnmøring selv, det jeg lurer på er jo årsaken til hvorfor det er sånn. Ingen andre i hele Møre og Romsdal sier "ikke", så vidt jeg vet i hvert fall. Anonymkode: 6dd83...d04
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #27 Skrevet 8. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Angående ikke, sunnmøringer sier vel ittkje? F.eks Karsten Warholm fra Ulsteinvik, han sier jo ittkje. De sier jo ikke ikkje slik som i f.eks Stavanger. Anonymkode: 6011b...dd5 Karsten Warholm snakker litt tillagd på TV, men han sier jo ikkje. Skjønner ikke hvor t-lyden dere hører kommer inn i bildet. Folk fra Stavanger sier jo ishe!! Er du nok en østlending som ikke vet hvordan kj høres ut? Anonymkode: 6dd83...d04 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #28 Skrevet 8. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Karsten Warholm snakker litt tillagd på TV, men han sier jo ikkje. Skjønner ikke hvor t-lyden dere hører kommer inn i bildet. Folk fra Stavanger sier jo ishe!! Er du nok en østlending som ikke vet hvordan kj høres ut? Anonymkode: 6dd83...d04 Det er jo helt tydelig en t-lyd der. Vet jo hvordan kj høres ut. Jeg sier f.eks kjede og kino (ikke skjede og skjino altså), mens sunnmøringer sier tsjede og tsjino. Anonymkode: 6011b...dd5 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #29 Skrevet 8. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo helt tydelig en t-lyd der. Vet jo hvordan kj høres ut. Jeg sier f.eks kjede og kino (ikke skjede og skjino altså), mens sunnmøringer sier tsjede og tsjino. Anonymkode: 6011b...dd5 Du sier sikkert shino med tilnærmet freselyd sånn som de fleste andre østlendinger jeg kjenner, som skiller seg fra måten mange unge snakker på, som sjino og sjøttdeig. Hadde en diskusjon med en østlending om dette for bare noen dager siden, faktisk, og hun mente at den freselyden var det samme som kj, men det er det ikke. Du tror jo at ishe som de sier i Stavanger er det samme som å si ikkje, men det er jo helt feil. Anonymkode: 6dd83...d04 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #30 Skrevet 8. oktober 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ts og sunnmøring selv, det jeg lurer på er jo årsaken til hvorfor det er sånn. Ingen andre i hele Møre og Romsdal sier "ikke", så vidt jeg vet i hvert fall. Anonymkode: 6dd83...d04 Moldinger som vokser opp i dag sier "ikke" og noen faktisk "jeg" også, fordi de skal være så fin på det. Anonymkode: 969f7...a58 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #31 Skrevet 8. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier sikkert shino med tilnærmet freselyd sånn som de fleste andre østlendinger jeg kjenner, som skiller seg fra måten mange unge snakker på, som sjino og sjøttdeig. Hadde en diskusjon med en østlending om dette for bare noen dager siden, faktisk, og hun mente at den freselyden var det samme som kj, men det er det ikke. Du tror jo at ishe som de sier i Stavanger er det samme som å si ikkje, men det er jo helt feil. Anonymkode: 6dd83...d04 Føler at du tok deg litt nær av innlegget mitt. Det var absolutt ikke meningen å fornærme noen. Jeg liker Sunnmøre og dialektene der, og ferierer der ofte, så det var absolutt ikke vondt ment. Men jeg mener fortsatt at det er en t-lyd når det er kj 😆 Anonymkode: 6011b...dd5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #32 Skrevet 8. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vet at østlendinger har problemer med å skille kj-lyden fra andre lyder, er dette tilfelle med deg også? Anonymkode: 6dd83...d04 Sunnmøringer kan jo ikke si kj-lyden. 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Karsten Warholm snakker litt tillagd på TV, men han sier jo ikkje. Skjønner ikke hvor t-lyden dere hører kommer inn i bildet. Folk fra Stavanger sier jo ishe!! Er du nok en østlending som ikke vet hvordan kj høres ut? Anonymkode: 6dd83...d04 Stavangersk har mer «sh»-lyd ja. Samme som Bergensk. 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo helt tydelig en t-lyd der. Vet jo hvordan kj høres ut. Jeg sier f.eks kjede og kino (ikke skjede og skjino altså), mens sunnmøringer sier tsjede og tsjino. Anonymkode: 6011b...dd5 Du har helt rett. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier sikkert shino med tilnærmet freselyd sånn som de fleste andre østlendinger jeg kjenner, som skiller seg fra måten mange unge snakker på, som sjino og sjøttdeig. Hadde en diskusjon med en østlending om dette for bare noen dager siden, faktisk, og hun mente at den freselyden var det samme som kj, men det er det ikke. Du tror jo at ishe som de sier i Stavanger er det samme som å si ikkje, men det er jo helt feil. Anonymkode: 6dd83...d04 Hvorfor blander du inn Stavanger hele tiden? Anonymkode: 5d96a...0f3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #33 Skrevet 8. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Føler at du tok deg litt nær av innlegget mitt. Det var absolutt ikke meningen å fornærme noen. Jeg liker Sunnmøre og dialektene der, og ferierer der ofte, så det var absolutt ikke vondt ment. Men jeg mener fortsatt at det er en t-lyd når det er kj 😆 Anonymkode: 6011b...dd5 Ble ikke fornærma, men tror du tar feil på bakgrunn av det du sa om Stavanger og at du ikke er helt klar over hva en ekte kj-lyd er. Var jo bare det jeg skrev. Anonymkode: 6dd83...d04 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #34 Skrevet 8. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble ikke fornærma, men tror du tar feil på bakgrunn av det du sa om Stavanger og at du ikke er helt klar over hva en ekte kj-lyd er. Var jo bare det jeg skrev. Anonymkode: 6dd83...d04 https://jardar.wordpress.com/tag/lydskrift/ Du tar faktisk feil. Anonymkode: 5d96a...0f3 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #35 Skrevet 8. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi folk er preget av å leve i et kristenkonservativt helvete. De anstrenger seg derfor ekstra mye når de snakker for å holde igjen de undertrykte følelsene. Anonymkode: 2043c...efe At ålesundere er preget av å leve i et kristenkonservativt helvete? 🤣🤣 Har ikke møtt en eneste konservativ kristen i hele mitt liv. -Ålesunder Anonymkode: 34501...5e6 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #36 Skrevet 8. oktober 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ts og sunnmøring selv, det jeg lurer på er jo årsaken til hvorfor det er sånn. Ingen andre i hele Møre og Romsdal sier "ikke", så vidt jeg vet i hvert fall. Anonymkode: 6dd83...d04 Før i gamle dager ble det sett på som «penere» å snakke riksmål, som de gjorde på radio (og etterhvert TV). Hvis man reiste til Oslo feks så la man om dialekten. Fenomenet med «penere» dialekten har man både i Finnmark (der de og snakker nordnorsk med bokmåls-ord), og i en feks bydel i Stavanger. Bergen har vel samme fenomen? (Veldig hard dialekt i feks Laksevåg, men penere dialekt rundt feks Solviken?) Personlig synes jeg den «pene ålesunddialekten» er mislykket pga den nasale uttalen. Den høres klagete og maskulin ut. (Ørsta ble og nevnt, en del har en veldig bred og bondsk dialekt fra Sæbø-området, det er ikke pent.) Utenom de to sære variantene, så er det mange pene dialekter på Sunnmøre. Anonymkode: 6e376...3c4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #37 Skrevet 8. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://jardar.wordpress.com/tag/lydskrift/ Du tar faktisk feil. Anonymkode: 5d96a...0f3 Her har vi jo den freselyden jeg nevnte tidligere, ç! Det er jo ikke det samme som kj her på Sunnmøre. Her uttaler vi kj som ch i church, akkurat som står i det blogginnlegget. Anonymkode: 6dd83...d04 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #38 Skrevet 8. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Personlig synes jeg den «pene ålesunddialekten» er mislykket pga den nasale uttalen. Den høres klagete og maskulin ut. (Ørsta ble og nevnt, en del har en veldig bred og bondsk dialekt fra Sæbø-området, det er ikke pent.) Utenom de to sære variantene, så er det mange pene dialekter på Sunnmøre. Anonymkode: 6e376...3c4 Hehe, dette er stort sett den sunnmørsdialekten jeg er vant med å høre. Enkelte snakker jo forferdelig bredt, men de fleste jeg kjenner snakker som ørstinger (fra tettstedet Ørsta, kjenner ingen fra Sæbø), og sånn snakkes det også i Volda, på Gurskøya, øyene i Herøy kommune og i Vanylven. Det snakkes også veldig likt på Hareidlandet, men der er det en del som sier "oss" når de fleste andre sier "vi", noe man ikke finner på de førstnevnte stedene. Selvsagt er det lokale variasjoner på enkelte ord, men stort sett er det meste veldig likt, og det kan være vanskelig å skille dialekter fra alle de stedene om man ikke vet hva man skal høre etter. Anonymkode: 6dd83...d04
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #39 Skrevet 8. oktober 2020 Og så sier de "legimitasjon" og "insjinativ". Rektoren på skolen jeg gikk på der sa insjinativ husker jeg. Anonymkode: e6835...42c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #40 Skrevet 8. oktober 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Stavangersk har mer «sh»-lyd ja. Samme som Bergensk. Anonymkode: 5d96a...0f3 Kanskje en del unge nå, men ikke vanlig ellers. 2 hours ago, AnonymBruker said: Fenomenet med «penere» dialekten har man både i Finnmark (der de og snakker nordnorsk med bokmåls-ord), og i en feks bydel i Stavanger. Bergen har vel samme fenomen? (Veldig hard dialekt i feks Laksevåg, men penere dialekt rundt feks Solviken?) Anonymkode: 6e376...3c4 Du mener Solheimsviken? Det er ikke noen forskjell på dialekten på Laksevåg og i Solheimsviken. Hvor har du det fra? Anonymkode: 1a1df...0d5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå