rosemarin Skrevet 8. oktober 2020 #1 Skrevet 8. oktober 2020 sånne saker som det her, blir sliten av det. Folk «som ikke vet hvor de er smittet».. de fleste må da ha en oversikt iver hvor de har vært og hva de har gjort, så da må man jo kunne tenke sannsynlige steder, feks om man har vært i butikken eller tatt trikken eller vært på jobb. Og Hvorfor kan ikke fhi da etterhvert når mange oppgir de ikke «vet», gå ut med en beregning av sjansen for å bli smittet på feks trikken eller butikken.. og det er vel ikke sånn at det er så lett å si hvor man ble smittet, skjønner jo at man kan anta at man vet hvor hvis alle i familien din er smittet feks, men noen må jo være første mann med smitte i et miljø.. https://www.nrk.no/norge/en-tredjedel-av-koronasyke-oslo-boere-vet-ikke-hvor-de-ble-smittet-1.15191412 1
Sermina Skrevet 8. oktober 2020 #2 Skrevet 8. oktober 2020 Etter å ha sett hvor trangt Oslofolk står på trikker, busser og på butikken så vil jeg tro veldig mange blir smittet her og går inn i ukjendt kategorien. Enig med deg at FHI burde regne på den risikoen. 1
rosemarin Skrevet 8. oktober 2020 Forfatter #3 Skrevet 8. oktober 2020 19 minutter siden, Sermina skrev: Etter å ha sett hvor trangt Oslofolk står på trikker, busser og på butikken så vil jeg tro veldig mange blir smittet her og går inn i ukjendt kategorien. Enig med deg at FHI burde regne på den risikoen. skjønner jo at det er fryktelig mye jobb å spore smitte, men må da kunne gå an å finne et mønster etterhvert hvis det er så mange. feks at en stor andel av folk som "ikke vet" tar kollektivt og at det er sånn sett eneste sannsynlige mulighet, feks. Det er jo relevant for å kunne forstå hvor mye løs smitte det er og hvor stor sjansen er for å bli smittet rundt om i samfunnet uten at man har kjente pågående "utbrudd". Feks på arbeidsplasser eller miljøer der man ikke kan holde avstand, så må man jo ha en viss forståelse av hvor stor risikoen er for at noen drar inn ukjent smitte fra "hvorsomhelst".
AnonymBrukern Skrevet 8. oktober 2020 #4 Skrevet 8. oktober 2020 Det er jo helt umulig å vite hvor man ble smittet. Hvis man daglig tar kollektiv til jobb, kanskje bytter flere ganger, så går på trening på kvelden samme dag osv...og hvis man i tillegg må vente noen dager før man er bekreftet smittet jeg husker ikke engang hvor jeg var for to dager siden liksom. Hadde umulig klart å gi svar på alle steder jeg har vært for en uke siden 4
Nikitaspin Skrevet 8. oktober 2020 #5 Skrevet 8. oktober 2020 Men selv om man vet hvor man har vært vet man jo ikke hvor man har blitt smittet. Om jeg går 14 dager tilbake har jeg vært på kontoret, på kollektiv transport, på treningssenter, på restaurant, i svømmehallen, i butikken flere ganger. Hvordan skulle jeg vite hvor smitten kommer fra? 3
Neste Skrevet 8. oktober 2020 #6 Skrevet 8. oktober 2020 Er ikke farlig å bli smittet. så slapp av med dette tullet. 3
rosemarin Skrevet 8. oktober 2020 Forfatter #7 Skrevet 8. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBrukern skrev: Det er jo helt umulig å vite hvor man ble smittet. Hvis man daglig tar kollektiv til jobb, kanskje bytter flere ganger, så går på trening på kvelden samme dag osv...og hvis man i tillegg må vente noen dager før man er bekreftet smittet jeg husker ikke engang hvor jeg var for to dager siden liksom. Hadde umulig klart å gi svar på alle steder jeg har vært for en uke siden Ja og det er jo poenget mitt også. At jeg ikke synes det er så rart at man ikke "vet det". Men de opererer jo med at de regner med folk ble smittet ca 2 dager før de ble syke. så det snører jo inn en del. Og poenget var også at ved å høre hva disse som ikke vet, kan jo si om de har vært i butikk, på kollektiv etc, og hvis "alle" oppgir f.eks kun å ha tatt kollektiv så kan man jo anta at mange smittes på kollektiv feks..
AnonymBrukern Skrevet 8. oktober 2020 #8 Skrevet 8. oktober 2020 1 minutt siden, rosemarin skrev: Ja og det er jo poenget mitt også. At jeg ikke synes det er så rart at man ikke "vet det". Men de opererer jo med at de regner med folk ble smittet ca 2 dager før de ble syke. så det snører jo inn en del. Og poenget var også at ved å høre hva disse som ikke vet, kan jo si om de har vært i butikk, på kollektiv etc, og hvis "alle" oppgir f.eks kun å ha tatt kollektiv så kan man jo anta at mange smittes på kollektiv feks.. Det er nok veldig mange som smittes på kollektiv.. dummeste valget var vel å fjerne alle seteavsperringene.
Neste Skrevet 8. oktober 2020 #9 Skrevet 8. oktober 2020 Tester man hele befolkningen vil man finne mange smittet, som ikke har noen symtpomer. Hvordan skal man så løse resultatet? Stenge ned alt? Hehe, nei det hjelper ikke! Dette må gå AV SEG SELV! Testene som brukes er heller ikke 100% sikkre. 1
rosemarin Skrevet 8. oktober 2020 Forfatter #10 Skrevet 8. oktober 2020 Men med tanke på at smitten i Oslo øker så mye må de jo likevel prøve å kartlegge hvor det er sannsynlig at alle disse som ikke vet, ble smittet. Hjelper jo ikke å stenge utesteder kl 12 hvis det ikke er noe som tyder på at det er der det skjer, men alle blir smittet på butikken. Feks
Anbefalte innlegg