noknaa Skrevet 8. oktober 2020 #1 Del Skrevet 8. oktober 2020 Jeg skal starte en livsstilsendring og ønsker noen i samme situasjon og dele opp og nedturer med. Det er mange tråder her for å logge vekt og fremgang, men vil kanskje ta fokuset litt bort fra det og rett og slett bare dele hvordan det går i hverdagen. Støtte hverandre, dele erfaringer og tips osv. Forskning jeg har lest viser at det er lettere å gjøre dette sammen med andre for å få støtte og til å motivere hverandre videre. Bruk gjerne første innlegg til å fortelle litt om deg selv og dine mål. Er det noen som er med meg? 💪 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noknaa Skrevet 8. oktober 2020 Forfatter #2 Del Skrevet 8. oktober 2020 Så, litt om meg: jeg er en 30 år gammel kvinne med (flaut å si det) utdanning innen ernæring. Jeg håper at dette kan bli en styrke i denne "gruppen". Jeg kan mer enn nok om helse og kosthold, men er fortsatt overvektig. De dårlige vanene mine startet da jeg flyttet hjemmefra da jeg var 20 år. Flyttet inn med den daværende kjæresten min og koste oss. Gikk fort opp ca. 20 kg. Når jeg startet på utdannelsen min klarte jeg å gå ned igjen uten at jeg egentlig gjorde en innsats for det. Nå 7 år etterpå har kiloene krøpet seg på igjen. Jeg ønsker å komme ned igjen til en normal vekt/BMI under 25. For meg som er 164 cm høy og veier 83 kg vil det si at jeg må gå ned minst 16 kg. For å komme dit ønsker jeg å legge om til et sunnere kosthold og å bli mer fysisk aktiv. Mitt største problem er nok trøstespising/overspising. Jeg har alltid lyst på mer mat eller snacks og kjenner meg dessverre sjeldent ordentlig sulten. Derfor jobber jeg med å innføre faste måltider og å ikke spise utenom måltidene i første omgang. Hvis noen måtte lure så jobber jeg ikke innen ernæring! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #3 Del Skrevet 8. oktober 2020 Hei! Forskning jeg selv har foretatt, viser at det er de som fokuserer på seg selv og gir litt blaffen i andre, som lykkes best med vektmestring. Dynamikken i en gruppe for mennesker som skal ned i vekt vil endres idet noen faktisk går ned i vekt, og selv om sosial støtte er viktig og bra, er gruppepress et reelt problem. Det er mye mer effektivt å være sammen med mennesker som har lykkes i det foretaket man selv ønsker å lykkes med. Veldig mange kan veldig mye om ernæring. Men det er ikke nok for å kunne styre eget kosthold på en bra nok måte. Som du selv har oppdaget. Fokus på sunn mat gir faktisk motsatt av ønsket effekt - ikke bare er det et trist utgangspunkt, for mat skal ikke bare gi oss det vi trenger av næring, mat er nytelse, pause, kreativitet, fellesskap - og det blir altfor lett å bomme når det skal være perfekt - og da tyr man til trøstespising, og man har lett for å overspise. Akkurat det samme kan sies om fysisk aktivitet. Når man bruker fysisk aktivitet som et middel for å forbedre helsa, tar man gleden ved å bevege seg ut av aktiviteten. Se på dem som driver en idrett, eller folk som spaserer. De gjør det fordi de liker det, og de slutter ikke om de misser en trening eller tur, de ser etter neste mulighet for å få mer. Anonymkode: d65ed...861 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #4 Del Skrevet 8. oktober 2020 Synd å lese at du får motstand i første svar. Synes du skal ha ros for å ha tatt grep og starter endringen nå! Vil gjerne følge deg her om du og flere holder liv i tråden. Selv deltar jeg i ett par andre «vekttråder» du nevner. Men det er også mulig å skrive om alt mulig i de trådene, men det er kanskje ikke så mange som skriver fritt om daglige/ukentlige tanker om prosessen. Regner med det er det du ønsker? Anonymkode: 916fa...ed9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #5 Del Skrevet 8. oktober 2020 Jeg har lagt om livsstilen, og har gått ned over 20 kg. Ser på det å miste vekt som mer en konsekvens av livsstilsrndringen, og ikke som et rent mål i seg selv. Jeg har landet på en livsstil som jeg synes fungerer, og som jeg forhåpentligvis kan ha et langt liv. Selv om jeg ikke har hovedfokus på å miste vekt, så er det viktig for meg å bli normalvektig. Da må jeg ned nesten 10 kg til. Jeg ønsker å ha en livsstil som er sunn, og da må jeg ha en livsstil der jeg holder meg innen normal BMI. Jeg er med i et par "miste vekt"-tråder. Anonymkode: 68d66...9c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noknaa Skrevet 8. oktober 2020 Forfatter #6 Del Skrevet 8. oktober 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Forskning jeg selv har foretatt, viser at det er de som fokuserer på seg selv og gir litt blaffen i andre, som lykkes best med vektmestring. Dynamikken i en gruppe for mennesker som skal ned i vekt vil endres idet noen faktisk går ned i vekt, og selv om sosial støtte er viktig og bra, er gruppepress et reelt problem. Det er mye mer effektivt å være sammen med mennesker som har lykkes i det foretaket man selv ønsker å lykkes med. Veldig mange kan veldig mye om ernæring. Men det er ikke nok for å kunne styre eget kosthold på en bra nok måte. Som du selv har oppdaget. Fokus på sunn mat gir faktisk motsatt av ønsket effekt - ikke bare er det et trist utgangspunkt, for mat skal ikke bare gi oss det vi trenger av næring, mat er nytelse, pause, kreativitet, fellesskap - og det blir altfor lett å bomme når det skal være perfekt - og da tyr man til trøstespising, og man har lett for å overspise. Akkurat det samme kan sies om fysisk aktivitet. Når man bruker fysisk aktivitet som et middel for å forbedre helsa, tar man gleden ved å bevege seg ut av aktiviteten. Se på dem som driver en idrett, eller folk som spaserer. De gjør det fordi de liker det, og de slutter ikke om de misser en trening eller tur, de ser etter neste mulighet for å få mer. Anonymkode: d65ed...861 Kanskje du har rett, men jeg føler selv at jeg ikke klarer å motiveres nok alene. Tidligere når jeg har forsøkt å gå ned i vekt har jeg hatt en venn som har ønsket det samme og som jeg har "konkurrert" med. Vi støttet hverandre i hverdagen og det savner jeg virkelig nå når jeg har prøvd meg alene de siste månedene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noknaa Skrevet 8. oktober 2020 Forfatter #7 Del Skrevet 8. oktober 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synd å lese at du får motstand i første svar. Synes du skal ha ros for å ha tatt grep og starter endringen nå! Vil gjerne følge deg her om du og flere holder liv i tråden. Selv deltar jeg i ett par andre «vekttråder» du nevner. Men det er også mulig å skrive om alt mulig i de trådene, men det er kanskje ikke så mange som skriver fritt om daglige/ukentlige tanker om prosessen. Regner med det er det du ønsker? Anonymkode: 916fa...ed9 Takk for det! 😊Jeg føler kanskje at samtalen drukner litt i de andre trådene, derfor ønsket jeg i utgangspunktet en tråd uten vektregistrering. Har prøvd dagbok også, men det ble ensomt igjen. Jeg håper bare at flere slenger seg med etterhvert! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noknaa Skrevet 8. oktober 2020 Forfatter #8 Del Skrevet 8. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lagt om livsstilen, og har gått ned over 20 kg. Ser på det å miste vekt som mer en konsekvens av livsstilsrndringen, og ikke som et rent mål i seg selv. Jeg har landet på en livsstil som jeg synes fungerer, og som jeg forhåpentligvis kan ha et langt liv. Selv om jeg ikke har hovedfokus på å miste vekt, så er det viktig for meg å bli normalvektig. Da må jeg ned nesten 10 kg til. Jeg ønsker å ha en livsstil som er sunn, og da må jeg ha en livsstil der jeg holder meg innen normal BMI. Jeg er med i et par "miste vekt"-tråder. Anonymkode: 68d66...9c6 Wow! Gratulerer så masse med over 20 kg! Bra jobbet! 💪 Jeg tror du har gode poenger her, med fokus på livsstilsendring og å få en sunn livsstil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 8. oktober 2020 #9 Del Skrevet 8. oktober 2020 Hei, så fint initiativ! En slik tråd kan nok passe bra for meg og, siden jeg ikke har konkrete vektmål. Annet enn at jeg skal inn i normalvektig kategori da. Jeg la om livsstilen i juni og har holdt det slik, trives godt med det. Hadde noen slitsomme uker med savn etter søtt og annet, men så ga det seg etter hvert. Fikk en nokså fast rytme på måltider, måltidsstørrelser og handling av mat. Veier ikke mat, men veier meg selv hver dag. Artig å følge svingninger og utvikling. Har gått ned 14 kg til nå og skal vel iallfall ned 8-10kg til. Livsstilsendring har vært så givende. Har oppdaget mye god mat og blir fortere mett. Ingen ryggplager mer og mange andre småplager som også er bedre. Føler mer på overskudd til å møte hverdagens utfordringer og takler stress bedre. Det trenger jo ikke ha med vektnedgangen å gjøre, kanskje, men bra føles det iallfall. Lykke til med livsstilsendring! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noknaa Skrevet 8. oktober 2020 Forfatter #10 Del Skrevet 8. oktober 2020 Bare å slenge seg med @pæretre 😀 Ser at du allerede er godt igang! Bra jobbet! 💪Har du lyst å fortelle mer om hvilke endringer du har gjort sånn konkret? Ser du nevner at du savnet søtt, er det noe du har kuttet helt ut? Selv vurderer jeg å innføre lørdagsgodt fordi jeg tror det er noe jeg lettere kan leve med. Har prøvd å kutte helt før, og da sprekker jeg alltid etter et par uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 8. oktober 2020 #11 Del Skrevet 8. oktober 2020 Ja, vi er forskjellige, så vi må bare finne en måte som fungerer for oss. Jeg kuttet godteri og snop og sånt helt, men spiser kake hvis det serveres på besøk hos noen. Og tar et par ruter 85-86 % -sjokolade av og til. Var jo tøft, har spist endel sånt før, men veldig artig å kjenne på at behovet ble gradvis mindre og at ting smakte annerledes. Kan jo hende jeg sprekker, men ser det samtidig ikke helt for meg, har ikke lyst på sånt lenger. Lørdagsgodt kan sikkert fungere bra! Lørdag her er ganske fast - grønnkålchips 😊 vender grønnkål i litt olje og bittelitt salt og steker på 180 grader i 8-9 minutter. Ellers er det kanskje størrelsene på porsjonene som er mest annerledes enn før. Alle porsjoner er omtrent halvert. Syntes det var et greit tiltak uten for mye styr. Så er det noe mat jeg spiser mer av, og annet mindre av. Mer grønnsaker, frø, nøtter, fisk og egg, mindre brød, salt, juice, ris og pasta. Ernæring er både interessant og gøy, har jeg funnet ut, angrer nesten på at jeg ikke tok utdanning innen det ☺️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noknaa Skrevet 8. oktober 2020 Forfatter #12 Del Skrevet 8. oktober 2020 49 minutter siden, Pæretre skrev: Ernæring er både interessant og gøy, har jeg funnet ut, angrer nesten på at jeg ikke tok utdanning innen det ☺️ Akkurat det tror jeg du skal være glad for! De fleste jeg studerte med har i ettertid studert noe annet eller jobber med noe som ikke er relevant! Veldig vanskelig bransje å lykkes i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 9. oktober 2020 #13 Del Skrevet 9. oktober 2020 7 timer siden, noknaa skrev: Akkurat det tror jeg du skal være glad for! De fleste jeg studerte med har i ettertid studert noe annet eller jobber med noe som ikke er relevant! Veldig vanskelig bransje å lykkes i. Ja, det kan hende - at jobbmulighetene ikke er så gode innenfor det. Artig å lese om iallfall - og teste ut nye retter og oppskrifter 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jessic_a Skrevet 9. oktober 2020 #14 Del Skrevet 9. oktober 2020 Jeg er med. Kvinne i starten av trettiårene, gift, barn, mine dine men ikke våre enda, hjemmekontor der kantina er åpent 24/7. Startet 1, august og holdt meg til god mat, minst 30 minutters trening daglig. Jeg trener styrke 2-3 ganger i uken og går minst 10.000 skritt i gjennomsnitt. Skal ikke ned så mye, men jeg trenger bedre kondisjon for å følge opp barn, stebarn og jobb. Ønsker også mer energi og overskudd til den fantastiske mannen min 🥰 Mitt mål: Være en bedre, sterkere og mer energisk versjon av meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noknaa Skrevet 9. oktober 2020 Forfatter #15 Del Skrevet 9. oktober 2020 Så hyggelig @Jessic_a 😊 Høres ut som du er godt igang du også. Fine mål! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 11. oktober 2020 #16 Del Skrevet 11. oktober 2020 På 9.10.2020 den 7.52, Jessic_a skrev: Jeg er med. Kvinne i starten av trettiårene, gift, barn, mine dine men ikke våre enda, hjemmekontor der kantina er åpent 24/7. Startet 1, august og holdt meg til god mat, minst 30 minutters trening daglig. Jeg trener styrke 2-3 ganger i uken og går minst 10.000 skritt i gjennomsnitt. Skal ikke ned så mye, men jeg trenger bedre kondisjon for å følge opp barn, stebarn og jobb. Ønsker også mer energi og overskudd til den fantastiske mannen min 🥰 Mitt mål: Være en bedre, sterkere og mer energisk versjon av meg selv. Lykke til med å nå målet ditt! Heier på deg 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jessic_a Skrevet 11. oktober 2020 #17 Del Skrevet 11. oktober 2020 På 9.10.2020 den 15.10, noknaa skrev: Så hyggelig @Jessic_a 😊 Høres ut som du er godt igang du også. Fine mål! Tusen takk. Masse lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jessic_a Skrevet 11. oktober 2020 #18 Del Skrevet 11. oktober 2020 6 timer siden, Pæretre skrev: Lykke til med å nå målet ditt! Heier på deg 😃 Tusen takk i like måte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 11. oktober 2020 #19 Del Skrevet 11. oktober 2020 1 time siden, Jessic_a skrev: Tusen takk i like måte 👍 veldig greit å ha følge med flere på veien. Du får holde oss oppdatert på hvordan det går! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #20 Del Skrevet 13. oktober 2020 Hei! Er i grenseland for overvekt, og skal ned minst 6 kilo i første omgang. Det høres ikke mye ut, men jeg synes det.. I tillegg er jeg lav. Elsker mat. Og kosekvelder med samboer og venninner med mat og vin! Kiloene har festet seg på magen og jeg vil ha en sunn, trent og velfungerende kropp. Jeg er 31 år og veide 10 kilo mindre for 2 år siden. Psykisk hadde jeg det vel ikke bra da, men kroppen min var fin da syns jeg.. Gled rett inn i str S og str 36 i bukser. Jeg skal prøve lavkarbo og periodisk faste. Min store last er mat på kvelden, så må lære meg å legge meg litt småsulten. Har klart vannfaste i 2 døgn tidligere, så jeg vet jo at jeg har viljestyrke om jeg går inn for det! Anonymkode: fc78e...ae7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå