iskremm Skrevet 7. oktober 2020 #1 Skrevet 7. oktober 2020 (endret) Hva tenker vi om det, 220 nye corona-tilfeller idag, 60 mer enn igår. Er det mye? Synes vi begynner å se en farlig økende trend her nå. Endret 7. oktober 2020 av iskremm 1
Jaybird Skrevet 7. oktober 2020 #2 Skrevet 7. oktober 2020 Det er mange, men når man ser på befolkningen hvor disse smittetilfellene i hovedsak har oppstått, så er det ikke mange promille av befolkningen. Økende trend har vi dog sett en stund nå, og vi bør få på plass tiltak som faktisk fungerer veldig snart, hvis vi skal stoppe denne trenden. Hvordan er trenden i forhold til dødsfall, eller sykehusinnlagte? I og med det er mange unge som er blitt smittet kontra tidligere er nok ikke denne trendene like økende, men likevel, den burde reflektere det økte antallet smittede vi nå har sett over en periode. 2
iskremm Skrevet 7. oktober 2020 Forfatter #3 Skrevet 7. oktober 2020 Akkurat nå, Jaybird skrev: Det er mange, men når man ser på befolkningen hvor disse smittetilfellene i hovedsak har oppstått, så er det ikke mange promille av befolkningen. Økende trend har vi dog sett en stund nå, og vi bør få på plass tiltak som faktisk fungerer veldig snart, hvis vi skal stoppe denne trenden. Hvordan er trenden i forhold til dødsfall, eller sykehusinnlagte? I og med det er mange unge som er blitt smittet kontra tidligere er nok ikke denne trendene like økende, men likevel, den burde reflektere det økte antallet smittede vi nå har sett over en periode. Hva mener du med tiltak? Den 12 oktober blir jo skjenkestoppen utvidet til 03 og det blir 800 tilskuere på tribunene på kamper osv.
Jaybird Skrevet 7. oktober 2020 #4 Skrevet 7. oktober 2020 3 minutter siden, iskremm said: Hva mener du med tiltak? Den 12 oktober blir jo skjenkestoppen utvidet til 03 og det blir 800 tilskuere på tribunene på kamper osv. Tiltak, som i hva som skjer i fbm. kollektivtransport, hva som skjer på for eks. min statlige arbeidsplass (hjemmekontor mm.), og annet. Det er ikke vanskelig å finne informasjon om dette om du søker litt eller leser nyheter, til tross for at noen "tiltak" virker som strider mot hva man måtte tro er hensiktmessig.
Blekkulfina Skrevet 8. oktober 2020 #5 Skrevet 8. oktober 2020 9 timer siden, Jaybird skrev: Tiltak, som i hva som skjer i fbm. kollektivtransport, hva som skjer på for eks. min statlige arbeidsplass (hjemmekontor mm.), og annet. Det er ikke vanskelig å finne informasjon om dette om du søker litt eller leser nyheter, til tross for at noen "tiltak" virker som strider mot hva man måtte tro er hensiktmessig. Synes «tiltakene» Oslo kommune har innført for å stoppe smitten er latterlige. Såkalt påbud for munnbind, men kun et fåtall som faktisk bruker det, anbefalt hjemmekontor for noen- men kun et fåtall i det private næringsliv som velger å etterfølge det, begrensing av antall på hjemmefester- men ingen som sjekker eller bøtelegger brudd på det. Ergo kjører de fleste på som vanlig, med fulle busser, kontorer og treningssentre/ fester/ kjøpesentre , og følgelig får man selvsagt ikke smitten ned i en folksom storby som Oslo- hadde de virkelig trodd det, med slike pinglete «tiltak»?? 4
Kågebruker Skrevet 8. oktober 2020 #6 Skrevet 8. oktober 2020 36 minutter siden, Blekkulfina skrev: Synes «tiltakene» Oslo kommune har innført for å stoppe smitten er latterlige. Såkalt påbud for munnbind, men kun et fåtall som faktisk bruker det, anbefalt hjemmekontor for noen- men kun et fåtall i det private næringsliv som velger å etterfølge det, begrensing av antall på hjemmefester- men ingen som sjekker eller bøtelegger brudd på det. Ergo kjører de fleste på som vanlig, med fulle busser, kontorer og treningssentre/ fester/ kjøpesentre , og følgelig får man selvsagt ikke smitten ned i en folksom storby som Oslo- hadde de virkelig trodd det, med slike pinglete «tiltak»?? De fleste bruker munnbind på busser og annen kollektivtransport nå. 1
AnonymBrukern Skrevet 8. oktober 2020 #7 Skrevet 8. oktober 2020 46 minutter siden, Blekkulfina skrev: Synes «tiltakene» Oslo kommune har innført for å stoppe smitten er latterlige. Såkalt påbud for munnbind, men kun et fåtall som faktisk bruker det, anbefalt hjemmekontor for noen- men kun et fåtall i det private næringsliv som velger å etterfølge det, begrensing av antall på hjemmefester- men ingen som sjekker eller bøtelegger brudd på det. Ergo kjører de fleste på som vanlig, med fulle busser, kontorer og treningssentre/ fester/ kjøpesentre , og følgelig får man selvsagt ikke smitten ned i en folksom storby som Oslo- hadde de virkelig trodd det, med slike pinglete «tiltak»?? Det er ikke rart mange driter i tiltakene når man ikke får noe straff for å ikke følge det..😬 hadde de virkelig villet få ned smitten måtte de slått mye hardere ned. 4
Hatsumomo Skrevet 8. oktober 2020 #8 Skrevet 8. oktober 2020 9 timer siden, Kågebruker skrev: De fleste Neppe. Mange, men overhodet ikke "DE FLESTE". 1
Kågebruker Skrevet 8. oktober 2020 #9 Skrevet 8. oktober 2020 15 minutter siden, Hatsumomo skrev: Neppe. Mange, men overhodet ikke "DE FLESTE". Jeg reiser med kollektivt daglig og har lagt merke til en stor økning i folk med munnbind. De gjelder de fleste. 2
Hatsumomo Skrevet 8. oktober 2020 #10 Skrevet 8. oktober 2020 2 minutter siden, Kågebruker skrev: Jeg reiser med kollektivt daglig og har lagt merke til en stor økning i folk med munnbind. De gjelder de fleste. Det gjør jeg også, og liten økning ja. Men de fleste, nei. Verken i rushtid eller ellers. 1
Kågebruker Skrevet 8. oktober 2020 #11 Skrevet 8. oktober 2020 3 minutter siden, Hatsumomo skrev: Det gjør jeg også, og liten økning ja. Men de fleste, nei. Verken i rushtid eller ellers. Greit vi får være enige om å være uenige😀
AnonymBrukern Skrevet 8. oktober 2020 #12 Skrevet 8. oktober 2020 4 minutter siden, Hatsumomo skrev: Det gjør jeg også, og liten økning ja. Men de fleste, nei. Verken i rushtid eller ellers. Er enig i at de færreste bruker munnbind. Ser kanskje 5/6 stk av over 20 på bussen. Så setter de seg rett foran eller ved siden av meg.. koselig det
Gorgonzola Skrevet 8. oktober 2020 #13 Skrevet 8. oktober 2020 (endret) 20 timer siden, iskremm skrev: Hva tenker vi om det, 220 nye corona-tilfeller idag, 60 mer enn igår. Er det mye? Synes vi begynner å se en farlig økende trend her nå. Jeg tenker at helt sinnsyke tiltak sørger for å holde dette i sjakk med en kostnad vi neppe ser konturene av nå. Så langt er 15.000 smittet, knappe 30 innlagt på sykehus, knappe 300 døde. Tall er moro, det kan selvsagt høres dramatisk ut. En "normal" influensasesong i dette landet avstedkommer altså knappe 200.000 smittede/syke og et sted mellom 800 og 1100 døde (samme utsatte gruppe som Covid-19). Og det nevnes i beste fall på Dagsrevyen etter at FHI presenterer sin årsrapport. Jeg vil ikke bli sammenlignet med amøben i USA men hevder allikevel at vi nå virkelig må vurdere hva vi holder på med. Skynder meg å tilføye at dødeligheten, så langt, pr. syke er vesentlig høyere enn ved vanlig influensa så det er lett å skjønne at man har iverksatt andre tiltak enn i en vanlig influensasesong. Nå viser imidlertid de fleste prognoser at, selv om flere smittes, dødeligheten går ned/blir mer «normalisert». Endret 8. oktober 2020 av Gorgonzola 4
Capt. Obvious Skrevet 9. oktober 2020 #14 Skrevet 9. oktober 2020 13 timer siden, Gorgonzola skrev: Jeg tenker at helt sinnsyke tiltak sørger for å holde dette i sjakk med en kostnad vi neppe ser konturene av nå. Så langt er 15.000 smittet, knappe 30 innlagt på sykehus, knappe 300 døde. Tall er moro, det kan selvsagt høres dramatisk ut. En "normal" influensasesong i dette landet avstedkommer altså knappe 200.000 smittede/syke og et sted mellom 800 og 1100 døde (samme utsatte gruppe som Covid-19). Og det nevnes i beste fall på Dagsrevyen etter at FHI presenterer sin årsrapport. Jeg vil ikke bli sammenlignet med amøben i USA men hevder allikevel at vi nå virkelig må vurdere hva vi holder på med. Skynder meg å tilføye at dødeligheten, så langt, pr. syke er vesentlig høyere enn ved vanlig influensa så det er lett å skjønne at man har iverksatt andre tiltak enn i en vanlig influensasesong. Nå viser imidlertid de fleste prognoser at, selv om flere smittes, dødeligheten går ned/blir mer «normalisert». Mye enig i dette. Man skal selvsagt ta corona mer alvorlig enn influensa med tanke på munnbind, avstand og begrense store arrangementer osv. men jeg tror også at man etterhvert vil bli tvunget til å vurdere hva man holder på med. Det er enormt store kostnader som ligger foran i løya med tanke på konkurser, offentlige budsjetter og i det hele tatt samfunnet generelt. Vi vet heller ikke effekten av sosial distansering ennå. At rapporter så langt tyder på at folk ikke har blitt så påvirket er en tynn trøst når man samtidig kan oppleve at dette vil ha mange års varighet.
Gjest pangolina Skrevet 9. oktober 2020 #15 Skrevet 9. oktober 2020 (endret) . Endret 25. november 2020 av pangolina
Dankert Skrevet 9. oktober 2020 #16 Skrevet 9. oktober 2020 Ja, smittetrenden er opp, men innlagte på sykehus og døde er få. 1
mrdigitalw Skrevet 9. oktober 2020 #17 Skrevet 9. oktober 2020 2 timer siden, pangolina skrev: Hvis man ser på smittetallet per uke har dette og stått på bratt kurve oppover i lengre tid og er nå 1072 nysmittede i uken. Dette er alt for høyt. Tallene viser tydelig at egoistene som klarte presse regjeringen til å lette restriksjoner med en tydelig og alvorlig smitteøkning i landet aldri skule vært lyttet til. La oss håpe det blir dem og deres familier som tar konsekvensene denne gangen så de for evig holder kjeft. Korrekt. Og det er nok av de her på kg. Sutrer som små drittunger over at regjeringen har innført tiltak for å holde smitten nede. 1
Gjest pangolina Skrevet 9. oktober 2020 #18 Skrevet 9. oktober 2020 (endret) . Endret 25. november 2020 av pangolina
13579 Skrevet 12. oktober 2020 #19 Skrevet 12. oktober 2020 På 09.10.2020 den 13.05, pangolina skrev: Hvis man ser på smittetallet per uke har dette og stått på bratt kurve oppover i lengre tid og er nå 1072 nysmittede i uken. Dette er alt for høyt. Tallene viser tydelig at egoistene som klarte presse regjeringen til å lette restriksjoner med en tydelig og alvorlig smitteøkning i landet aldri skule vært lyttet til. La oss håpe det blir dem og deres familier som tar konsekvensene denne gangen så de for evig holder kjeft. Eksplosiv smitte i Norge viser klart at vi trenger langt mer omfattende tiltak. All nærkontakt (< 8 meter) mellom mennesker må forbys, vedvarende opphold på én plass (hjemme eller på arbeid) må påbys, opphold utendørs må forbys, og konstant korrekt bruk av munnbind må påbys i alle situasjoner. også i hjemmet. Klarer vi å etterleve disse tiltakene i ett års tid, får vi kanskje kontroll på smitten.
Anbefalte innlegg