Gå til innhold

En på teamet testet positive, de andre må ut å møte kunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

En på et team har testet positivt for corona. Arbeidsgiver ber alle andre om å teste seg, men møte på jobb ute hos kunder som vanlig. Ingen får dra innom «basen» der ledelsen har kontor. 
Kundene er typisk folk som jobber i butikk/restauranteier. Det er mulig å holde avstand de fleste steder.

har arbeidsgiver lov til dette? 

Anonymkode: 8c07b...4f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En på et team har testet positivt for corona. Arbeidsgiver ber alle andre om å teste seg, men møte på jobb ute hos kunder som vanlig. Ingen får dra innom «basen» der ledelsen har kontor. 
Kundene er typisk folk som jobber i butikk/restauranteier. Det er mulig å holde avstand de fleste steder.

Er dere nærkontakt med den smittede (Noe jeg antar dere er) så skal dere i karantene. 

Anonymkode: 1f6a1...c22

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere nærkontakt med den smittede (Noe jeg antar dere er) så skal dere i karantene. 

Vi sitter rundt samme bord på drøftingsmøter, og det blir ikke alltid holdt en meters avstand. Jeg sa til min leder at vi måtte i karantene, men han ble sint og «hjulene måtte gå rundt» osv. Vi er omlag 20 stk i bedriften, bare. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi sitter rundt samme bord på drøftingsmøter, og det blir ikke alltid holdt en meters avstand. Jeg sa til min leder at vi måtte i karantene, men han ble sint og «hjulene måtte gå rundt» osv. Vi er omlag 20 stk i bedriften, bare. 

Meld fra. Jeg ville tatt det videre, dette er jo galskap. Håper leder får en kraftig bot for brudd på smittevernreglene 

Anonymkode: a1613...14d

• Liker 15
Skrevet

Har dere blitt kontaktet av de som driver smittesporing og blitt definert som nærkontakter?

Anonymkode: 0b9cb...081

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville kontaktet kommunelegen.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har dere blitt kontaktet av de som driver smittesporing og blitt definert som nærkontakter?

Anonymkode: 0b9cb...081

Nei, vi fikk beskjeden av sjefen nå.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville kontaktet kommunelegen.

Uff! Jeg vet ikke om jeg tør «sladre». Det er så lite miljø, og det er nok tydelig at det er meg som melder ifra

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff! Jeg vet ikke om jeg tør «sladre». Det er så lite miljø, og det er nok tydelig at det er meg som melder ifra

Tør du ta sjansen på at ett menneske dør pga deg? 

Anonymkode: 0e361...7bb

• Liker 7
Skrevet

Hvis dere er nærkontakter så må dere i karantene. Dvs. i de siste 48t før symptomene eller prøvetaking (der det ikke er symptomer) har dere vært:

- under to meters avstand i mer enn 15 minutter ELLER 

- direkte fysisk kontakt

Du gjør helt riktig å opplyse om loven til sjefen, evt. verneombud. Hvis de ikke hjelper så kan du kontakte koronatelefon og spør om råd. Jeg har vært bort i en lignende situasjon nylig og skjønner at det er kjipt. Folk er egoister men loven er loven.

Anonymkode: ee335...9be

• Liker 2
Skrevet

Hva har dette med barn og familie-underforumet å gjøre egentlig?

Anonymkode: cbdc6...114

• Liker 2
Skrevet

De som satt nærmest denne personen bør gå i karantene. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Store deler av staben til Trump er jo smittet akkurat fordi de deler bord og rom i arbeidet. Sjefen din er veldig uansvarlig. Var det ingen andre som reagerte?? Skjønner godt at du føler deg "mellom barken og veden" ja. Ville nektet å komme på jobb før sjefen selv hadde meldt i fra. 

Anonymkode: c17e9...431

• Liker 3
Skrevet

Hva har dette med barn og familie å gjøre?

Anonymkode: e819d...dba

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis dera har sittet nærmere enn 2m i minst 15 minutter, så skal dere i karentene. Jeg ville ringt kommunens smittesporingsteam selv for å få tatt en vurdering - de kan jo eventuelt pålegge dere karentene. 

Når det er sagt, så er det ganske åpenbart at dere ikke skal ut og møte kunder når ledelsen selv nekter å møte dere pga mulighet for koronasmitte.

Dersom ledelsen hadde syntes det var så viktig at hjulene skulle gått rundt, så skulle de sørget for at dere satt med 2m avstand i møtene deres.

Anonymkode: 10a75...b2a

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere skal i karantene. En lærer på min jobb hadde positiv test. Alle hans elever og lærere som jobber i samme avdeling måtte i karantene. 

Anonymkode: cb99a...08d

• Liker 2
Skrevet

Dere skal i karantene dersom dere har vært nærmere enn 1 eller 2 meter (usikker på hvordan reglene er nå) i mer enn 15 minutter. At lederen deres krever at dere skal delta på kundemøter nå er hårreisende! Det må da fint gå an å ha disse møtene via Skype eller lignende. Det tror jeg kundene deres også kommer til å sette pris på! Jeg hadde i alle fall kuttet all kontakt med en tjeneste-eller vareleverandør dersom jeg fikk vite at de brøt smittevernlovgivningen og utsatte meg, mine medarbeidere og familie/kunder for smitte! 

Noen kan dø av det her. Ta det alvorlig! 

Anonymkode: 71a59...cb1

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som en dårlig leder når han ikke evner å rådføre seg med relevant helsepersonell før han sender potensielt smittebærende ansatte ut. 🙄

Anonymkode: 21625...f20

• Liker 2
Skrevet

Rådfør deg med smittevernsteamet i din kommune. Du vil få mer relevante svar der enn hva du får på KG.

Anonymkode: 335c1...285

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, alle sammen

jeg har nå ringt kommunen, og jeg skulle avvente til smittesporerne ringte oss tilbake. Jeg forklarte at jeg ikke har vært i direkte nærkontakt med den smittede sist uke, men vi har oppholdt oss i samme rom, tatt på de samme tingene osv. De ga ikke noe klart svar på om vi skal være i karantene eller ikke.

jeg ringte arbeidsgiver og sa at jeg ikke vil risikere andres liv og helse, så jeg blir hjemme frem til negativ test foreligger. De andre er på jobb som vanlig. Sjefen ble sint og jeg fikk ganske klar beskjed om at dette ikke var ok av meg. Vi er en privat bedrift med få ansatte så det er sårt når noen har fravær, likevel kan jeg ikke ha det på samvittigheten å vite at jeg muligens er smittet og tar med smitten til andre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...