AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #1 Skrevet 7. oktober 2020 Fått beskjed av legen at jeg har overskudd av jern, men litt i underskudd av folat. Bruker lifeline care boksen for gravide. Vitamin tabletten der er med alt, men må ikke ta mer jern men mer folsyre. Kan jeg bare begynne med omega og ta folsyre , eller finnes det andre vitaminer for gravide uten jern ? Anonymkode: c410b...2c4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #2 Skrevet 7. oktober 2020 Det er både unødvendig og potensielt farlig å ta vitaminer man ikke har for lite av. Multivitaminer, både vanlige og de som er for gravide, er derfor bare tull. Multivitaminer er for folk som får i seg for lite vitaminer, men vitaminverdiene bør selvfølgelig sjekkes hos lege først. Alle gravide er dog anbefalt å ta folat helst fra før de blir gravide, og i hvert fall ut første trimester. Det er vanligvis ikke nok folat i multivitaminer til å dekke dagsbehovet til gravide. Dropp alle vitaminer du ikke har fått påvist mangel på, og ta bare folat. Anonymkode: 7eaf8...e3b
Avianna Skrevet 8. oktober 2020 #3 Skrevet 8. oktober 2020 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er både unødvendig og potensielt farlig å ta vitaminer man ikke har for lite av. Multivitaminer, både vanlige og de som er for gravide, er derfor bare tull. Multivitaminer er for folk som får i seg for lite vitaminer, men vitaminverdiene bør selvfølgelig sjekkes hos lege først. Alle gravide er dog anbefalt å ta folat helst fra før de blir gravide, og i hvert fall ut første trimester. Det er vanligvis ikke nok folat i multivitaminer til å dekke dagsbehovet til gravide. Dropp alle vitaminer du ikke har fått påvist mangel på, og ta bare folat. Anonymkode: 7eaf8...e3b Dette er ikke helt riktig. Begge gravid-multivitaminer som jeg har sett (Lifeline Care og Nycoplus) inneholder 400 mikrogram folat, som er den anbefalte dosen man skal ta i graviditet. Så hvis man tar 400 mikrogram folat separat får man fortsatt samme mengde som man får fra multivitaminer for gravide. Det stemmer at man ikke trenger å ta vitaminer som man ikke har behov for, men "litt" overskudd gjør ofte ikke noe. Kommer selvfølgelig an hvor mye overskudd man tar og hvor mye man får fra kostholdet. Tenker den største ulempen er at man kanskje betaler ekstra for noe som man ikke trenger. Er enig i at man bør sjekke verdiene hos legen og så ta det som er anbefalt. Jeg har sjekket vitamin-nivåene mine hos legen mens jeg gikk på gravid-multivitaminer fra Lifeline Care i flere uker, og hadde fine verdier bortsett fra jern, som jeg trenger ekstra tilskudd av. Endret 8. oktober 2020 av Avianna
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #4 Skrevet 8. oktober 2020 Du bør ikke ta multivitaminer. Ta helt vanlige folsyre-tabletter og tran. Evt jod om du spiser lite hvit fisk og lite melkeprodukter. Anonymkode: ad4c8...833
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå