Gå til innhold

"Kastet ut" blakk samboer... Hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har vært sammen i 3 år, bodd sammen i 2 1/2 år. Han har så lenge vi har vært sammen vært dårlig med penger. Han er 34 år og har et barn i fra tidligere forhold som han har samvær med. Jeg orker ikke ramse opp alle årsakene bak bruddet, men det har mye med økonomi og væremåte å gjøre, samt en del tillitsbrudd. Da vi ble sammen, hadde han jobb. Han har per nå vært arbeidsledig og gått på dagpenger i snart ett år. Men han har ikke søkt noe særlig jobb og sitter bare og gamer hele dagen, gjerne hele natten forsåvidt også. Jeg bidrar til mesteparten av innkjøp og gjør så og si alt av husarbeid. 

Jeg er student og jobber ved siden av, og vi har ofte hatt samtaler om at han må bidra mer, men det blir aldri noe av. Jeg gikk på en smell nylig og følte at nå klarer jeg ikke mer. Jeg sjonglerer jobb, studier, husarbeid, trening og nå har det blitt til at samboer sover til langt utpå ettermiddagen også når vi har samvær med sønnen sånn at jeg må ta meg av han i tillegg. Dessuten klarer ikke samboer å betjene sin andel av husleia, så han betaler bare deler av den den siste tiden. Samtidig syns jeg det er rart at han er hele tiden bakpå økonomisk siden han nesten aldri handler mat eller noe, og husleia vår er veldig billig (ca 4500/mnd). Det har aldri vært noe takknemlighet fra hans side når jeg har betalt for ham eller hjulpet ham.  

Han er veldig vanskelig å kommunisere med, og jeg har prøvd å ta opp dette med ham tidligere, men jeg får enten ikke svar, eller så skylder han alltid på andre, at det er NAV sin feil osv. Men jeg tenker også at når du er 34 år, og i tillegg far, så burde du være mer ansvarsbevisst. Når vi har en konflikt, har han en tendens til å stikke avgårde til kompiser og bli borte i dagesvis uten å si i fra hvor han er eller svare på meldinger, og jeg er så møkk lei! 

Nå har jeg, på tross av mange økonomiske støyter ila forholdet, klart å spare en del penger og har det greit økonomisk. Jeg sa nylig opp leiligheten vi leier sammen, og vi må være utflyttet i slutten av november. Jeg har allerde funnet meg ny plass å bo i slutten av november, mens samboer er sint på meg fordi jeg 'forlater han i stikken' siden han ikke har noen sparepenger og bare går på dagpenger. På ene siden blir jeg irritert fordi han skylder på meg, at det er min feil at han er i en vanskelig situasjon, når han ikke orker ta ansvar eller bidra hjemme eller spare penger. Hvor mesteparten av dagpengene hans går til, aner jeg ikke. Og hver gang jeg spør hva han får utbetalt, for å få oversikt over økonomien for å fordele ting mer rettferdig får jeg ulikt svar. Han justerer ned beløpet hver gang jeg spør, og nekter å gi men innsikt i hans økonomi.

På andre siden får jeg også dårlig samvittighet, siden leiligheten ble sagt opp ganske brått. Leiligheten har stått i mitt navn, men har prøvd å foreslå å skrive samboerkontrakt men han har aldri virket positiv til det. Så nå står han der uten noen ting, uten mulighet til å betale depositum og jeg sitter også med dårlig samvittighet for dette, siden han er så lei seg. Jeg er villig til å flytte ut, eller at vi bor sammen til slutten av november sånn at han får mulighet til å bo der vi bor nå frem til han finner en annen plass. 

Dette ble mest en utblåsning fra min side. Jeg har ikke lyst til å gi etter, men jeg får vondt, mest for sønnen hans sin del, siden det er en flott unge som jeg er veldig glad i, men jeg orker ikke mer av dette forholdet heller.

Anonymkode: e83c0...051

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han får få hjelp av nav til depositum eller ta på kredittkortet. Han kan også søke om bostøtte. 

Ta vare på deg selv, ts. Du virker hardtarbeidende, sørg for å få litt hvile også 💟

Anonymkode: ef301...049

• Liker 37
Skrevet

Ikke la han utnytte deg noe mer. Han får klare seg selv fra nå, han er tross alt en voksen mann. For all del ikke la han manipulere deg til å ha dårlig samvittighet - finnes ikke synd på han!

• Liker 34
Skrevet

Men sånt har faktisk ganske mange kvinner det i samlivsbrudd!  Hvorfor skal du som kvinne få dårlig samvittighet for noe som ganske mange menn gjør uten å rynke på nesen?

Vi bor heldigvis i et land der han helt sikkert får den hjelpen han trenger, hvis ikke får han flytte hjem til familie.

Kjør på, vær sterk og uavhengig ✌

• Liker 11
Skrevet (endret)

Nah, dropp den mannebabyen og dropp dårlig samvittighet, dette er han skyld i helt sjøl. Bra for deg at du kommer deg vekk, veldig synd for sønnen hans. 

Endret av kisskissbangbang
  • Liker 13
Skrevet (endret)

Jeg tenker at han får sitte å være så lei seg han orker, han har jo selv satt seg i denne situasjonen. Han kan ikke forvente, i en alder av 34 år, at samboer/kjæreste/mamma skal stå aleine med alt økonomisk og han bare skal kunne surfe igjennom livet uten å måtte jobbe for godene.. 

Noen trenger å lære på den harde måten og andre lærer dessverre aldri. 

Ta vare på deg selv, ts! Du fortjener å slenge deg på sofaen med beina høyt! 😊

Endret av GulSitron
Feil alder
  • Liker 12
Skrevet

Du har valgt helt rett. Det å ha medfølelse med han og barnet er et godt trekk ved deg, men det gjør deg ikke ansvarlig for hans liv. 

• Liker 10
Skrevet

Nå er faktisk bare dette en side av saken. Men siden du på en måte har bestemt deg, hva kan en gjøre? Hvis du ønsker deg ut og ikke ser noen grunn til noe mere, da bilr det ikke det.

Anonymkode: 2490a...a96

• Liker 1
Skrevet (endret)

Enig med resten her, ta vare på deg selv, og han må finne sin egen måte å gjøre det samme.

Kommunikasjon er en av nøklene til et godt forhold, og når han ikke får til det så må han seile sin egen sjø, uheldigvis. Vi får naturlig nok ikke høre hans side av saken, men uansett, du må først og fremst ta vare på deg selv!

Endret av Jaybird
  • Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Jaybird skrev:

Enig med resten her, ta vare på deg selv, og han må finne sin egen måte å gjøre det samme.

Kommunikasjon er en av nøklene til et godt forhold, og når han ikke får til det så må han seile sin egen sjø, uheldigvis. Vi får naturlig nok ikke høre han side av saken, men uansett, du må først og fremst ta vare på deg selv!

Du har et poeng, med at man bare får se min side av saken. Han har nok vært noe deprimert og manglet motivasjon i livet og sånn sett har gamingen vært en slags virkelighetsflukt for hans del, og jeg har ikke heller vært den beste kjæresten heller. Til tider har jeg vært sur og kanskje en del overbærende og masete, men jeg føler også at jeg har strukket meg lengre for ham enn det han er villig å strekke seg for meg. Men jeg er jo ikke perfekt jeg heller, og kanskje jeg også har bidratt til at forholdet har blitt så usunt som det har blitt. 

Jeg har foreslått at han kan søke hjelp hos fastlege dersom han er deprimert, men han er aldri interessert i noen løsninger. Jeg har også foreslått at man kan søke engangsstønad hos Nav når han er så blakk som han er. Jeg tviler ikke på at han sliter psykisk og at han behøver et støttenettverk, men jeg føler heller ikke at jeg er rette personen til det, særlig når han er så motvillig til å ta i mot hjelp. Det er vel også derfor jeg får vondt av ham, fordi han er ikke ellers en jævlig person. Han er morsom, grei, kjekk og jovial, men klarer alltid å fucke opp for seg selv uten å være villig til å løse disse fuckupsene.  

• Liker 4
Skrevet

Kanskje dette er det som skal til for at han selv tar tak i livet sitt!

Anonymkode: dea3f...501

• Liker 5
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har et poeng, med at man bare får se min side av saken. Han har nok vært noe deprimert og manglet motivasjon i livet og sånn sett har gamingen vært en slags virkelighetsflukt for hans del, og jeg har ikke heller vært den beste kjæresten heller. Til tider har jeg vært sur og kanskje en del overbærende og masete, men jeg føler også at jeg har strukket meg lengre for ham enn det han er villig å strekke seg for meg. Men jeg er jo ikke perfekt jeg heller, og kanskje jeg også har bidratt til at forholdet har blitt så usunt som det har blitt. 

Jeg har foreslått at han kan søke hjelp hos fastlege dersom han er deprimert, men han er aldri interessert i noen løsninger. Jeg har også foreslått at man kan søke engangsstønad hos Nav når han er så blakk som han er. Jeg tviler ikke på at han sliter psykisk og at han behøver et støttenettverk, men jeg føler heller ikke at jeg er rette personen til det, særlig når han er så motvillig til å ta i mot hjelp. Det er vel også derfor jeg får vondt av ham, fordi han er ikke ellers en jævlig person. Han er morsom, grei, kjekk og jovial, men klarer alltid å fucke opp for seg selv uten å være villig til å løse disse fuckupsene.  

Om han ikke er villig, eller for den saks skyld, klarer, å løse opp fuckupsene, så er det uansett ikke ditt ansvar. Det er hans, og "systemets". Naturlig nok får du vondt av ham, men det er opp til deg om du vil prøve å løse de problemene eller ikke. Og om du ikke har kapasitet, lyst eller mulighet til det, så er det ingen som kan klandre deg for det.

Det er selvfølgelig kjipt at han har det sånn han har det, men igjen, det er ikke din feil, selv om du kanskje har vært sur og masete - tvert imot, kanskje du har gitt han et lite løft og "et spark i baken" ved å være nettopp det.

Ingen er perfekte, det vet både du og jeg, og sikkert også han. Ting går opp og ned, og om du har bidratt til at han ikke har det så bra kan godt hende, men du er lite sannsynlig hovedgrunnen til det. Og det er det viktige her, sånn jeg ser det.

Er enig med at han burde oppsøke hjelp, basert på hva du forteller. Men det er ikke din oppgave, det er det kun han som kan gjøre, i hvert fall med mindre tilstanden er helt ekstrem. Når han ikke er interessert i det, så høres du har tatt det eneste riktige valget her.

Har selv slitt med både et og annet, men kan ikke skylde på andre enn meg selv. Uansett årsak, så er det jeg, først og fremst, som har måtte ta grep og gjøre noe med situasjonen, uansett hvor mye andre har hatt lyst til å hjelpe.

Ønsker både deg og han lykke til videre, håper dette blir en bedring for dere begge. Ingen vet hva fremtiden vil bringe :)

Endret av Jaybird
  • Liker 2
Skrevet

Høres ut som det var på høy tid å droppe han ja! Godt jobbet. Når han ikke hører på forlag fra deg, så kan han faktisk ha det så godt.

Ikke bekymre deg for han noe mer. Det høres brutalt ut, men det er faktisk han som må ta tak i eget liv. Nå blir han nødt til å gjøre det på godt og vondt. Du skal ikke ha dårlig samvittighet en plass.

Når det ble slutt med eksen, måtte han lære seg økonomi, husvask, matplanlegging osv. Jeg derimot måtte kun lære meg å klippe gress. Gjett hvem som hadde det lettest. Eksen lærte seg det han måtte etterhvert, og har sett det etter flere brudd (hvor mannen har vært gamer/inaktiv/deprimert), at når de står alene, så kan de fikse problemene. De har jo ikke noe valg, og er først da mange faktisk gjør noe. 

Du har gjort det riktige her. Pass godt på deg selv fremover, og ikke la deg lure tilbake.

Anonymkode: ee90e...723

• Liker 2
Skrevet (endret)
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda en sutre-tråd hvor kvinnen klager hvor sin kjæreste eller samboer / ektefelle. Lurer på hvor mange andre hundre og ørten lignende tråder det allerede finnes her på Kvinneguiden med nøyaktig samme tema.   

Nesten så man kan begynne å lure på om sånne kvinner faktisk ønsker å være sammen med sånne menn, bare for å ha mest mulig sludder og vås som de kan bitche om her på Kvinneguiden.     

Anonymkode: 8cd2a...b89

Er det DET du lurer på? Ikke hvorfor mange menn ikke har lært å være voksne og normalt ansvarlige?? Hvordan de klarer å gi sånn faen i at damene gjør alt mens de oppfører seg som drittunger??

Endret av Pia Sofia
  • Liker 9
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda en sutre-tråd hvor kvinnen klager hvor sin kjæreste eller samboer / ektefelle. Lurer på hvor mange andre hundre og ørten lignende tråder det allerede finnes her på Kvinneguiden med nøyaktig samme tema.   

Nesten så man kan begynne å lure på om sånne kvinner faktisk ønsker å være sammen med sånne menn, bare for å ha mest mulig sludder og vås som de kan bitche om her på Kvinneguiden.     

Traff en nerve?

Anonymkode: 33207...fb6

• Liker 2
Skrevet (endret)
49 minutter siden, Pia Sofia skrev:

Er det DET du lurer på? Ikke hvorfor mange menn ikke har lært å være voksne og normalt ansvarlige?? Hvordan de klarer å gi sånn faen i at damene gjør alt mens de oppfører seg som drittunger??

Hvis man aldri har møtt en sånn uansvarlig mann i hele sitt liv, men leser ti tråder om de her inne hver dag eller uke, så lurer man selvfølgelig heller på hva det er med damer som er sammen med disse krypene. Og, ikke minst, hvor man finner sånne menn.

Det sier seg selv.

Godt du kommer deg bort, trådstarter, og nei, her skal man IKKE høre hans versjon.

Det er kun DIN versjon som teller i et forhold.

Hvis ikke mannen er voksen nok til å passe på sin versjon, så er han ikke i stand til å leve i et forhold.

Når det gjelder sønnen hans synes jeg du skal melde fra om din erfaring. Om du har kontakt med mor til barnet, og tror det hjelper å ta det med henne, så si fra til henne. Om ikke du har det, meld fra til barnevernet. 

Endret av ~ m a u d e ~
  • Liker 2
Skrevet

Du har jo gitt han mange sjangser til å skjerpe seg, ikke gidder han å prøve å få jobb, ikke bidrar han noe særlig og ikke gir han innsyn i økonomien så du får sett hvordan det egentlig står til. Hva er dette å spare på? Flytt med god samvittighet

• Liker 3
Skrevet
36 minutter siden, Loff77 skrev:

Du har jo gitt han mange sjangser til å skjerpe seg, ikke gidder han å prøve å få jobb, ikke bidrar han noe særlig og ikke gir han innsyn i økonomien så du får sett hvordan det egentlig står til. Hva er dette å spare på? Flytt med god samvittighet

Jeg tenker akkurat det samme.

Jeg kjente at jeg ble så provosert av denne tråden, og særlig av slike utsagn;

1 time siden, Pia Sofia skrev:

Denne tankegangen er ENE OG ALENE roten til at kvinner blir altfor lenge i forhold som er dårlig for de!

De er så oppslukt av mannen!

Mannen mannen mannen.

«Hvorfor gjør han slik?»

«Hvorfor gjør han sånn?»

«Kunne han ikke heller gjøre slik?»

«Hva kan jeg gjøre for å få han til å gjøre sånn?»

Mannen mannen mannen.

Hadde kvinner vært bare halvparten så opptatt av seg selv, som det de per i dag er av sin mann, så hadde ikke slike dårlige forhold vært et problem. Men det virker som det er en epidemi i dette landet, hvor det gjelder å tilbe og forgude menn, og være opptatt av menn, og piske seg selv til å tåle alt mulig rart sånn at den søte lille ubehjelpelige mannen skal ha det bra.

Det er helt absurd, at etter årevis med feminisme, så er kvinner tilsynelatende mer slaver av menn, enn de noen sinne har vært før, verken i vår kultur eller andre kulturer.

Nå må derefor faen ta å skjerpe dere damer!

Sett dere selv på førsteplass i livene deres, og - hvis dere absolutt vil ha inn en mann - sørg for at det blir en som behandler både dere og ungene sine godt.

«Jamen, jeg fortjener ikke det! Jeg klarer ikke å tenne på en mann som behandler meg godt! Seriøse menn er så teite!»

Neivel, hvis du ikke føler du fortjener det, så utsett dette med mannfolk helt til du har banket det inn i hodet ditt at du både fortjener en bedre mann, og har et større ansvar for samfunnet, enn det du lever etter per i dag.

Ja, samfunnsansvar! Faktisk!

Det å være sammen med en dårlig mann og få unger med en dårlig mann, er å bryte ned samfunnet. Slutt med det!

Gjør som trådstarter, kom dere unna, før det blir barn av det!

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sååååå.......hun gjorde ham en tjeneste ved å gjøre det slutt?

Jeg tror de fleste i denne tråden kan stille seg bal den.

Skrevet

Løp så fort du kan og se deg aldri tilbake!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...