Gå til innhold

Påkjørt katt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, jeg fant nettopp en påkjørt katt - den er åpenbart død.. Jeg har ringt til politiet, og de kommer for å hente den.. 

Jeg har derfor 2 spørsmål: 

1. Hva gjør man egentlig i sånne situasjoner? 
2. Hvordan har mennesker hjerte til å bare kjøre videre? 
Noen folk gir jo blanke faen? Jeg forstår ikke hvordan..

Anonymkode: a8a02...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Som oftest plukker man katten opp selv i en pose/eske også leverer man den til dyrelegen sånn de får sjekket katten for chip. Kan også ringe politi, men er ikke alltid de vil komme å hente katten.

2. Mennesker som ikke har empati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Hva kan dyrlegen (eller politiet) egentlig gjøre dersom kjæledyret ikke har noen sånn chip på seg?  

Anonymkode: 7758b...cef

ikke noe spesielt.. noen av dem kontakter personer som styrer savnet kattegrupper og sier i fra der og noen andre twitrer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du skrive ca. Hvor i landet dette er så jeg slipper å bekymre meg for om det er min? 😭 gjelder nok flere brukere her og. Hvil i fred pus :(❤️

Anonymkode: ee017...c30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du aner ikke hvor mange sløve bilister det er rundt omkring i Norges land. Ikke sikkert de merket dette en gang. Tror det er ganske vanlig å bare sparke dyret til grøfta og kjøre videre, dessverre.

Anonymkode: d58b1...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan dyrlegen (eller politiet) egentlig gjøre dersom kjæledyret ikke har noen sånn chip på seg?  

Anonymkode: 7758b...cef

Antakelig ingen ting ut over at de kan bli kvitt dyret på en grei måte. Poenget er at de som bryr seg om katten har chipet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Brunello skrev:

Antakelig ingen ting ut over at de kan bli kvitt dyret på en grei måte. Poenget er at de som bryr seg om katten har chipet den.

Nei, de gjør ingenting og som regel så er det de som har vedlikeholdet av den aktuelle veien som også har ansvaret for å ta seg av allerede døde smådyr som for eksempel rev, grevling og katt. 

Nå vet ikke jeg hvor mange døde katter jeg har plukket opp langs veien, men det er mange. Ingen av dem har noensinne hatt chip, så de aller fleste eierne er fremdeles ukjent. Et par eiere har jeg funnet ved å legge ut informasjon om funnet på FB og jeg har til og med annonsert i lokalavisen.

Moralen er, som du ganske riktig påpeker, er at hvis man bryr seg om katten sin så spanderer man på en chip og strengt tatt bør der gjøres med en gang man overtar katten enten den er kattunge eller voksen. Mine katter har vært og er chipet og da en av dem ble påkjørt og drept fikk jeg beskjed etter ca. en halvtime fordi damen som kjørte på henne tok med seg kadaveret til nærmeste veterinær. Jeg slapp altså å lure i dager og uker på hvor det egentlig ble av katten. 

Når det er sagt så trenger man ikke nødvendigvis å merke at man kjører på en katt. På denne årstiden følger katter gjerne etter mus, jordrotter etc. som krysser veien og det skjer ikke nødvendigvis foran bilen. Den som kjører, og da spesielt hvis man kjører noe litt større enn en vanlig personbil, har aldri sett noen katt i veibanen og merker kanskje ikke noe annet enn et svakt dunk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du skrive ca. Hvor i landet dette er så jeg slipper å bekymre meg for om det er min? 😭 gjelder nok flere brukere her og. Hvil i fred pus :(❤️

Anonymkode: ee017...c30

Det var i Telemark ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du aner ikke hvor mange sløve bilister det er rundt omkring i Norges land. Ikke sikkert de merket dette en gang. Tror det er ganske vanlig å bare sparke dyret til grøfta og kjøre videre, dessverre.

Anonymkode: d58b1...20b

Men hvis man merker/ ser en pus i veikanten så er man jo faktisk pålagt å stoppe(?).  
Alle de andre bilene som så at jeg sto der med pusen bare kjørte rett forbi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man merker/ ser en pus i veikanten så er man jo faktisk pålagt å stoppe(?).  

Om du finner en påkjørt katt så er da ikke de andre pålagt å stoppe. Hvorfor skal de det? 

Anonymkode: 6fa3d...3a3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du finner en påkjørt katt så er da ikke de andre pålagt å stoppe. Hvorfor skal de det? 

Det har man vel.. Når man ser ett dyr har det vondt skal man selvfølgelig stoppe.

D07D31BB-9BA9-465B-96FE-3BC177BA4082.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har man vel.. Når man ser ett dyr har det vondt skal man selvfølgelig stoppe.

Men hvis du allerede har stoppen og tatt hånd om dyret så er det jo ingen grunn til at alle andre også skal stoppe. Eller mener du at hvis det f.eks. passerte 20 biler mens du sto der så skulle alle ha stoppet? En person klarer jo fint å ta seg av en død katt! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor skal de det når du allerede tar hånd om det? Skal hver eneste bil som kjører forbi hjelpe deg da eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Leo skrev:

Nei, de gjør ingenting og som regel så er det de som har vedlikeholdet av den aktuelle veien som også har ansvaret for å ta seg av allerede døde smådyr som for eksempel rev, grevling og katt. 

Nå vet ikke jeg hvor mange døde katter jeg har plukket opp langs veien, men det er mange. Ingen av dem har noensinne hatt chip, så de aller fleste eierne er fremdeles ukjent. Et par eiere har jeg funnet ved å legge ut informasjon om funnet på FB og jeg har til og med annonsert i lokalavisen.

Moralen er, som du ganske riktig påpeker, er at hvis man bryr seg om katten sin så spanderer man på en chip og strengt tatt bør der gjøres med en gang man overtar katten enten den er kattunge eller voksen. Mine katter har vært og er chipet og da en av dem ble påkjørt og drept fikk jeg beskjed etter ca. en halvtime fordi damen som kjørte på henne tok med seg kadaveret til nærmeste veterinær. Jeg slapp altså å lure i dager og uker på hvor det egentlig ble av katten. 

Når det er sagt så trenger man ikke nødvendigvis å merke at man kjører på en katt. På denne årstiden følger katter gjerne etter mus, jordrotter etc. som krysser veien og det skjer ikke nødvendigvis foran bilen. Den som kjører, og da spesielt hvis man kjører noe litt større enn en vanlig personbil, har aldri sett noen katt i veibanen og merker kanskje ikke noe annet enn et svakt dunk. 

Hvis man hører «et svakt dunk» så stopper man selvsagt bilen om man har noe mellom ørene.

Anonymkode: 2b29d...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er man ikke. 

Anonymkode: 191d2...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man hører «et svakt dunk» så stopper man selvsagt bilen om man har noe mellom ørene.

Ved neste mulige stopp, ja.. Man slenger ikke på nødblink og stopper hvor som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 timer siden, Kenelz skrev:

1. Som oftest plukker man katten opp selv i en pose/eske også leverer man den til dyrelegen sånn de får sjekket katten for chip. Kan også ringe politi, men er ikke alltid de vil komme å hente katten.

2. Mennesker som ikke har empati.

forutsetter jo at bilisten er klar over at hen har kjørt over en katt.

Anonymkode: 2e35f...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal jeg stoppe for hver eneste gang det er et lite dunk i bilen på de veiene som er her så kommer jeg meg aldri noe sted. Jeg sjekker vel og merke alle speil hver gang jeg hører noe for å forsikre meg at det ikke ligger igjen noe i veibanen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Leo skrev:

Men hvis du allerede har stoppen og tatt hånd om dyret så er det jo ingen grunn til at alle andre også skal stoppe. Eller mener du at hvis det f.eks. passerte 20 biler mens du sto der så skulle alle ha stoppet? En person klarer jo fint å ta seg av en død katt! 

Det er ikke det jeg mener. 
Det regnet litt, og katten var våt, den hadde åpenbart ligget der en liten periode - det kunne stoppet noen føre meg og tatt seg sv den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er man ikke. 

Jo, man er faktisk det. Bare kikk i vegtrafikkloven paragraf 12 og i dyrevelferdsloven du, så blir du klokere :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...