Gå til innhold

Vi som har BSU og eier bolig.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at vi lenger ikke vil få skattefordelen. Jeg er student de neste årene, og vil derfor ikke få mulighet til å få skattefordelen av BSU lenger.

Har avdragsfrihet nå som jeg studerer. Vil det lønne seg for meg å sprette BSUen og begynne å betale avdragene fra BSU’en? Og heller bruke pengene jeg ville brukt på avdrag og sette inn i fond? Leker med tanken

Flere i samme situasjon?

Anonymkode: 16a91...5de

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg eier bolig og kommer til å fortsette å spare i BSU, siden det er gode renter. Mulig forslaget ditt er veldig bra, jeg vet ikke Helt hvordan reglene er når man spretter bsu’en. Må man ta ut alt på en gang og betale ned boliglånet, eller kan man som du sier, betale avdrag fra bsu hver måned?

Anonymkode: 17b1a...fbf

Skrevet

Er i samme situasjon som deg, men ikke student. Vurderer akkurat det samme selv. Avventer om bankene gjør noe med renten på BSU etter dette først.

Man må sammenligne renta en kan få på BSU (selv om du ikke får skattefradrag) som jo er en garantert avkastning, med forventet avkastning på evt fond. Her spiller sparehorisont inn; hvor lenge kan jeg gå uten å trenge disse pengene? For min del ser jeg for meg at de blir min pensjonssparing eller i hvert fall meget langsiktig sparing, så da vil jeg trolig plassere dem i aksjefond.

Anonymkode: d350a...db6

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes virkelig ikke synd på de som mister skattefordelen når de har kjøpt BSU. Var på tide at de skrotet den. BSU er for å kunne spare for å komme seg inn i boligmarked og ikke for å utnytte at man kan få fordelen etter at man har kjøpt.

Anonymkode: 2d85b...ee3

• Liker 22
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes virkelig ikke synd på de som mister skattefordelen når de har kjøpt BSU. Var på tide at de skrotet den. BSU er for å kunne spare for å komme seg inn i boligmarked og ikke for å utnytte at man kan få fordelen etter at man har kjøpt.

Du er i feil tråd

Anonymkode: aa346...ae0

• Liker 13
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er i samme situasjon som deg, men ikke student. Vurderer akkurat det samme selv. Avventer om bankene gjør noe med renten på BSU etter dette først.

Man må sammenligne renta en kan få på BSU (selv om du ikke får skattefradrag) som jo er en garantert avkastning, med forventet avkastning på evt fond. Her spiller sparehorisont inn; hvor lenge kan jeg gå uten å trenge disse pengene? For min del ser jeg for meg at de blir min pensjonssparing eller i hvert fall meget langsiktig sparing, så da vil jeg trolig plassere dem i aksjefond.

Tror du det er noen sjans for at de kan sette opp renta?

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg eier bolig og kommer til å fortsette å spare i BSU, siden det er gode renter. Mulig forslaget ditt er veldig bra, jeg vet ikke Helt hvordan reglene er når man spretter bsu’en. Må man ta ut alt på en gang og betale ned boliglånet, eller kan man som du sier, betale avdrag fra bsu hver måned?

Anonymkode: 17b1a...fbf

Veldig sikker på at man kan bruke pengene på å betale ned på avdrag - var det jeg gjorde med BSU 2 kontoen min :-)

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke dette tema for tråden heller..

Anonymkode: 26d95...9db

• Liker 3
Skrevet

Hva tenker dere om planen min?

Kontoene mine er som følge:

BSU: 130.000 kr

Sparekonto 45.000 kr

Fond: 50.000 kr

Vurderer å skru opp penger jeg setter i Fond fra 2000 kr til 10.000 kr. Slik at når jeg knerter BSU'en (sannsynligvis i januar/februar. Jeg vil også da få litt over 4000 kr i renter på BSU'en). Da vil jeg ha 30.000 - 40.000 kr i fond - og tape noe mindre enn om jeg knerter BSU'en for så å sette i Fond. Høres det ut som en ok plan..?

Skrevet

ha 30.000-40.000 kr ekstra i fond* skulle det stå 😊

Skrevet

Jeg så dette. Jeg fyller 32 i år, så da blir årsskiftet nå til nyttår siste gang jeg får fradrag, og jeg "mister" 1 år med ordningen neste år.

På en annen side så betyr det jo jeg ikke lengre har noen insentiver for å fortsette å betale, og at de ca 215.000kr på BSUen min nå fristilles allerede fra nyttår av, noe som ikke er så lenge til 😀

Jeg har lurt på å bare betale ned på boliglånet, og samtidig beholde løpetiden på lånet til det samme som det er nå slik at terminbeløpene blir lavere fremover. Da vil jeg jo sånn sett ha rundt 3000-3500kr ekstra i måneden å leve for fremover i form av mindre renter og avdrag, og at det ikke lengre må settes av 2083kr/mnd

Jeg vet at det er høyere renter på BSUen enn boliglånet og at man like gjerne kan la de stå. Og at man helst bør justere nedbetalingstiden for å beholde samme terminbeløp hvis man betaler inn på boliglånet. Men samtidig så tenker jeg at livet handler litt om hva man har råd til å gjøre hver dag gjennom hele livet, ikke hvor mye man har spart opp når man er pensjonist og gammel.

Anonymkode: da20e...731

Skrevet

Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre... Har de siste årene etter jeg kjøpte leilighet ikke hatt mulighet til å fylle BSUen og dermed har jeg ikke fått skattefordelen heller. Har vært student (er fortsatt det, men nå med en litt bedre fast jobb på siden). Tenkte å begynne å fylle opp i år, men det ble visst siste. Burde jeg betale ned ekstra på lånet eller burde jeg la de stå? Har ca 90k på BSU per dags dato.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at du er en av dem som synes man bør bo hjemme til man er 33 år, men de fleste ønsker ikke det.

Anonymkode: 07552...2a5

• Liker 3
Skrevet

Usikker på om de gjør noe med renta på BSU og eventuelt hva, men sitter stille frem til det er sikkert hvertfall.

I de fleste store banker kan man bruke BSU til å betale månedlige avdrag, men det er gjerne litt tungrodde løsninger for det. Det er liksom ikke det BSU er designet for. Ta kontakt med din bank for å få avklart det i ditt tilfelle. 

Skrevet

Men det har ikke blitt vedtatt enda? Er det ikke bare ett forslag

Anonymkode: 4ae70...eec

• Liker 3
Skrevet
7 hours ago, allesote said:

Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre... Har de siste årene etter jeg kjøpte leilighet ikke hatt mulighet til å fylle BSUen og dermed har jeg ikke fått skattefordelen heller. Har vært student (er fortsatt det, men nå med en litt bedre fast jobb på siden). Tenkte å begynne å fylle opp i år, men det ble visst siste. Burde jeg betale ned ekstra på lånet eller burde jeg la de stå? Har ca 90k på BSU per dags dato.

Du må jo opplyse om rentenivå på de forskjellige kontoene dine da for at noen i det hele tatt kan si noe som helst fornuftig. 

For å kunne si noe som helst må du opplyse om rentenivå på huslånet ditt og rentenivå på BSU-kontoen din. Bør også slenge på en kommentar ekstra om du har forbrukslån, billån eller andre finansielle morosaker med høy rentesats

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at du er en av dem som synes man bør bo hjemme til man er 33 år, men de fleste ønsker ikke det.

Anonymkode: 07552...2a5

Det har jeg heller ikke sagt. Men har du kjøpt bolig så trenger du strengt tatt ikke BSU lenger heller.

Anonymkode: 242ec...fbe

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, newman01 skrev:

Du må jo opplyse om rentenivå på de forskjellige kontoene dine da for at noen i det hele tatt kan si noe som helst fornuftig. 

For å kunne si noe som helst må du opplyse om rentenivå på huslånet ditt og rentenivå på BSU-kontoen din. Bør også slenge på en kommentar ekstra om du har forbrukslån, billån eller andre finansielle morosaker med høy rentesats

Boliglånet har en rente på 1,39 nominell og 1,48 effektiv. Veldig god rente mao. BSU har for tiden 2,95% rente, men spent på om det endrer seg om denne ordningen trer i kraft. Har ikke forbrukslån eller annen gjeld. Bilen kjøpte jeg heldigvis uten lån!

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gode fond vil absolutt gi bedre avkastning enn BSU.

Bsu vil være rævva hvis man ikke får skattefradraget. Man betaler renter på lånet man har i banken, så bedre å sprette bsu, sette alle penga over på lånet og få mindre lån. Men er man student er det kanskje mer behagelig å betale avdragene med bsupengene, det går. Man må ikke ta ut alle pengene samtidig. Det eneste er at man ikke kan sette inn penger når man har startet uttak.

Anonymkode: 1501a...593

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om planen min?

Kontoene mine er som følge:

BSU: 130.000 kr

Sparekonto 45.000 kr

Fond: 50.000 kr

Vurderer å skru opp penger jeg setter i Fond fra 2000 kr til 10.000 kr. Slik at når jeg knerter BSU'en (sannsynligvis i januar/februar. Jeg vil også da få litt over 4000 kr i renter på BSU'en). Da vil jeg ha 30.000 - 40.000 kr i fond - og tape noe mindre enn om jeg knerter BSU'en for så å sette i Fond. Høres det ut som en ok plan..?

Hvis du tar pengene ut fra bsu for å kjøpe fond må du tilbakebetale alle skattefradragene du har fått, så det burde du virkelig ikke gjøre!

Anonymkode: 1501a...593

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...