Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2005 #1 Skrevet 26. juli 2005 Jeg lærte en gang at barn skal ha minst mulig på seg når de har feber. Skal en behandle voksne på samme måte? Dersom en med feber fryser, så er det jo lettere å kle på seg og ikke av seg? Noen som kan hjelpe meg her???
Gjest gjest1 Skrevet 26. juli 2005 #2 Skrevet 26. juli 2005 Ved frostanfall, skal man ha det varmt! Pakk inn med tepper og dyner. Når man er varm og svetter, skal man ha det så svalt som mulig.
Gjest Myztica Skrevet 26. juli 2005 #3 Skrevet 26. juli 2005 Grunnen til at barn med feber skal ha minst mulig klær, er på grunn av de ikke har den evnen å "skille ut" varme som voksne har. Du kan feks prøve med febernedsettende som paracetamol, det pleier å være effektivt... Hvis det var jeg som hadde hatt høy feber, ville jeg ha tatt 2 paracet a 500mg jeg... men det er det jeg ville ha gjort da....
Gjest gjesten Skrevet 26. juli 2005 #4 Skrevet 26. juli 2005 Nå er det ofte slik at feber er symptomet på at kroppen bekjemper en infeksjon eller lignene. Det er ikke alltid lurt å putte i seg febernedsettende midler da man da også demper bekjempelsen. Og det vil man jo ikke.
Gjest gjest1 Skrevet 26. juli 2005 #5 Skrevet 26. juli 2005 Har man frostanfall er det et tegn på at feberen stiger raskt, og den kan bli svært høy. Paracetamol er derfor ypperlig (og det mest fornuftige) å bruke. Tror ikke du finner noen leger som vil støtte teorien din, gjesten, iallefall ikke når det gjelder pasienter med høy feber.
Gjest Madeline Skrevet 26. juli 2005 #6 Skrevet 26. juli 2005 (endret) Jeg er enig med, gjesten. Feberen er ikke farlig. Det er kroppen sin måte å bekjempe infeksjoner på. Så sant ikke feberen er svært høy, personen tidligere har hatt feberkramper eller har en veldig dårlig allmentilstand, bør kroppen helst få ordne opp selv. Ved å gi febernedsettende må kroppen gjerne bruke lenger tid på å bekjempe infeksjonen enn den ville gjort ellers. Endret 26. juli 2005 av Hannen
Gjest gjest1 Skrevet 26. juli 2005 #7 Skrevet 26. juli 2005 Forsåvidt enig, Hannen. Men via innlegget til gjesten kan man få inntrykk av at man skal unngå febernedsettende hvis feberen er høy. Svært høy feber kan i gitte tilfeller være fatalt, og da er det greit for de som leser denne tråden at de ikke utelukker Paracetmol. Man skal være forsiktig med å anbefale/avkrefte tiltak ved sykdom i forum som dette, men jeg føler meg på ganske så trygg grunn her.
Gjest gjesten Skrevet 27. juli 2005 #8 Skrevet 27. juli 2005 Jeg ville ha gitt febernedsettende (forutsatt at feberen er relativt høy eller gir hodepine etc) og sørget for at personene fikk i seg noe væske.
vixen Skrevet 27. juli 2005 #9 Skrevet 27. juli 2005 Jeg håper ikke noen følger slavisk de rådene de får her inne på forumet? Det kan være greit med ekspertise i enkelte tilfeller, og følge fagpersoners råd og ikke alminnelig synsing. C/p fra lommelegen.no: Gi drikke. Alle som har feber, trenger å drikke mye for ikke å tørke ut. Det er særlig viktig å passe på at barn som har feber, drikker nok. Avkjøl den syke. Dersom den syke er plaget av feberen og føler seg dårlig, bør hun ha lite på seg og eventuelt ligge uten dyne. Reduser temperaturen i rommet, gjerne helt ned til 16-17 grader. Febernedsettende medisin? Du bør ikke gi febernedsettende medisin uten videre. Husk at feber hjelper til med å drepe bakterier og virus. Hvis feberen ikke er høy eller gir store plager, trenger du ikke å gi febernedsettende medisin. Hvis den syke har feber over 39-40ºC og har det vondt, kan du gi febernedsettende tabletter, stikkpiller eller mikstur. Barn som har hatt feberkramper før, kan få febernedsettende også før feberen blir høy, eller hvis feberen stiger fort. Gi for eksempel paracetamol. Ikke gi mer medisin enn angitt på pakken. Acetylsalisylsyre anbefales ikke til barn med vannkopper eller influensa. -viXen-
Gjest gjesten Skrevet 31. juli 2005 #10 Skrevet 31. juli 2005 Forsåvidt enig, Hannen. Men via innlegget til gjesten kan man få inntrykk av at man skal unngå febernedsettende hvis feberen er høy. ← Det er helt korrekt. Skulle ha sagt det. Problemet slik jeg ser det idag er at terskelen for å bruke slike medisiner er for lav. De bør ikke brukes før man er ganske så dårlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå